Haku

Internalizing, externalizing and attention problems among learning disability subgroups

QR-koodi

Internalizing, externalizing and attention problems among learning disability subgroups

Kehityksellisten oppimisvaikeuksien ja sosioemotionaalisten ongelmien yhtäaikainen esiintyminen (komorbiditeetti) on ollut jo pitkään tiedossa. Tutkimustietoa mahdollisista eri oppimisvaikeusryhmien välisistä eroista sosioemotionaalisessa oireilussa on kuitenkin vain vähän. Lisäksi tietämys matematiikan (MV) ja lukemisen vaikeuksien (LV) komorbiditeetin yhteyksistä sosioemotionaalisiin ongelmiin on niukkaa. Tässä tutkimuksessa verrattiin LV- (n = 277) ja MV- (n = 161) sekä komorbidiryhmää (n = 180) samanaikaisesti esiintyvien sosioemotionaalisten ongelmien esiintymisessä äitien raportoimana. Lisäksi tutkittiin sukupuolieroja sekä sukupuolen ja oppimisvaikeusryhmittelyn yhdysvaikutusta. Tutkimuksen otos perustuu Suomalaiseen kliiniseen aineistoon, josta tutkimukseen valikoitui 618 lasta. Varianssianalyysien tulokset paljastivat, että MV-ryhmässä esiintyi enemmän sosioemotionaalista kokonaisoireilua sekä sisäänpäin suuntautuvaa sosioemotionaalista oireilua kuin LV- ja komorbidiryhmässä, ja enemmän ahdistuneisuus ja masentuneisuus oireilua sekä tarkkaavuuden ongelmia kuin LV-ryhmässä. Sukupuolella havaittiin olevan päävaikutus sääntöjä rikkovan oireilun osalta siten, että pojilla esiintyi oireilua enemmän kuin tytöillä. Lisäksi sukupuolella ja oppimisvaikeusryhmittelyllä havaittiin olevan yhdysvaikutusta ulospäinsuuntautuvaan oireiluun siten, että MV- ryhmän pojilla näyttäytyi enemmän oireilua kuin muiden oppimisvaikeusalaryhmien pojilla. Ristiintaulukointi ja χ2-testaus paljasti, että odotettua useammalla pojalla MV-ryhmässä ja odotettua pienemmällä osalla pojista LV-ryhmässä oli huomattavia (lähellä kliinistä tasoa tai kliinisen tason) tarkkaavuuden sekä ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden oireita. Tyttöjen osalta odotettua useammalla tytöllä LV-ryhmässä ja odotettua pienemmällä osalla MV- ja komorbidiryhmässä oli huomattavaa sääntöjä rikkovaa tai aggressiivista käyttäytymistä. Tulokset viittaavat siihen, että lapset, joilla on MV, erityisesti pojat, vaikuttaisivat olevan riskiryhmässä samanaikaiselle sosioemotionaaliselle oireilulle. Lisäksi pojilla, joilla on MV vaikuttaisi olevan myös vakavampaa sosioemotionaalista oireilua kuin pojilla muissa oppimisvaikeusalaryhmissä. Jatkossa tulisi selvittää syitä löytyneille oppimisvaikeusryhmäeroille. Tutkimusalue on tärkeä, sillä mahdollisten oppimisvaikeusalaryhmien välisten eroavaisuuksien tunteminen ja niiden ymmärtäminen samanaikaisesti esiintyvän sosioemotionaalisen oireilun osalta mahdollistaa niiden oppilaiden paremman tunnistamisen, joilla ongelmat tyypillisesti kasaantuvat. Mahdollisimman aikaisella puuttumisella ja oikein suunnatuilla tukitoimilla voidaan parhaiten pyrkiä ehkäisemään ongelmien kasaantumista.

Tallennettuna: