Haku

The influence of priming on perceived authenticity, credibility and emotions in sponsored content

QR-koodi

The influence of priming on perceived authenticity, credibility and emotions in sponsored content

Sponsoroitu sisältö on kasvattanut suosiotaan digitaalisen median markkinointikeinona. Yhteistyössä niin sanottujen digitaalisen median vaikuttajien kanssa brändit luovat sisältöjä, joilla tavoitellaan sekä haluttuja kohderyhmiä että autenttisuutta. Yleisöjen odotukset autenttisuudesta ja sponsoroidun sisällön kaupalliset tavoitteet luovat kuitenkin ristiriidan, joka voi olla monimutkainen ja hämmentävä. Näin ollen tarvitaan lisää tietoa siitä, miten kuluttajat suhtautuvat sponsoroituun sisältöön.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka pohjustus (priming) vaikuttaa videoblogiyleisön autenttisuus- ja uskottavuustulkintoihin sekä tunteisiin. Vähemmän tutkittuna käsitteenä autenttisuutta on painotettu enemmän. Pohjustusvaikutusten tutkimiseksi neljällä manipulaatioasetelmalla on pyritty vaikuttamaan siihen, miten videoblogin katsojat suhtautuvat sisältöön.

213 avoimen vastauksen teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla vertailtiin eroja autenttisuus- ja uskottavuustulkinnoissa sekä tunteissa manipulaatioryhmien välillä. Analyysin tuloksena muodostettiin myös lähteen autenttisuus -käsite.

Tulosten perusteella pohjustus muovaa yleisön autenttisuuden ja uskottavuuden tulkintoja, mikä todennetaan myös Khiin neliö -testeillä. Tunneanalyysin perusteella ristiriitainen manipulaatio tuottaa ristiriitaisia tunteita ja negatiiviset tunteet kohdistuvat ennen kaikkea videolla esiintyvään suosittelijaan ja vähiten esiteltyihin tuotteisiin. Autenttinen lähde on määritelty vilpittömäksi, puolueettomaksi, samastuttavaksi ja intohimoiseksi. Lisäksi määritelmään esitettiin lisättäväksi hauskuutta ja karsimaa yhdistettynä luotettavuuteen.

Tässä tutkimuksessa muodostettu autenttisen lähteen käsite laajentaa käsitystä siitä, mihin katsojat kiinnittävät huomiota arvioidessaan lähteen autenttisuutta. Tulokset tarjoavat käytännön näkökulmia viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille etenkin vaikuttajamarkkinoinnin johtamiseen. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan autenttisen lähteen käsitteen kehittämiseksi ja sen vaikutusten selvittämiseksi.

Tallennettuna: