Haku

Fysioterapiaopettajien osaaminen : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksistä

QR-koodi

Fysioterapiaopettajien osaaminen : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksistä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksiä ja ymmärtää fysioterapiaopettajien osaamisen ilmiötä. Opettajien osaamisvaatimukset muuttuvat yhteiskunnan ja työelämän muutosten mukana. Muutokset vaativat opettajilta ajan tasalla pysymistä ja tulevaisuuden ennakointia, jotka vaativat opettajan osaamisen jatkuvaa kehittämistä muuttuvien oppimisympäristöjen sekä digitaalisuuden lisääntyessä opetuksessa. Terveysalan opettajien osaamista on tutkittu vähänlaisesti ja lähinnä hoitotieteen puolella. Fysioterapiaopettajien käsityksiä osaamisestaan ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimus liittyy Opetus- ja kulttuuriministeriön Osaavat opettajat yhdessä! -tutkimushankkeeseen, jonka tarkoituksena on valtakunnallinen terveystieteiden opettajakoulutuksen ja sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien täydennyskoulutuksen uudistaminen tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin perustuen. Tutkimusaineisto kerättiin tammi-maaliskuussa 2018 ryhmähaastatteluina, joita oli yhteensä neljä. Ryhmähaastattelut tapahtuivat 2-4 hengen ryhmissä ja niihin osallistui kahdeksan fysioterapiaopettajaa. Mukana oli fysioterapiaopettajia yhdestä yliopistosta ja kahdesta ammattikorkeakoulusta. Haastateltavien keski-ikä oli 54 vuotta ja työkokemusta fysioterapiaopettajana oli keskimäärin 15,5 vuotta ja muuta työkokemusta oli 16 vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella tutkimusmenetelmällä, joka tutkii ihmisten käsityksiä ja niiden välisiä eroja ja suhteita. Tutkimuksen tuloksena fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksistä nousi haastatteluista esille viisi teemaa: fysioterapian osaaminen, verkostoituminen, teknologiaosaaminen, oman osaamisen kehittyminen ja fysioterapian opetus. Teemojen variaatioiden pohjalta muodostui fysioterapiaopettajan osaamisen hierarkkinen kuvauskategoria kapeimmasta laajimpaan. Fysioterapiaopettajan osaamisen ilmiö koostui neljästä kuvauskategoriasta, joista kapein oli fysioterapia-alan osaaminen, seuraavaksi pedagoginen osaaminen, toiseksi laajin oli yhteistyön moninaisuus ja laajin fysioterapian kehittyminen. Opettajan osaamisen laajenemisen kapeimmasta laajimpaan osaamisen kategoriaan mahdollistuu kolmen kriittisen aspektin avulla: pedagogisen osaamisen eron tunnistaminen fysioterapia-alan osaamisesta, moninaisen yhteistyön ymmärtäminen voimavarana sekä opettajan osaamisen jatkuvuus. Fysioterapiaopettajien käsitykset osaamisestaan ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa terveysalan opettajien osaamistutkimuksissa on tullut esille. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapiaopettajien ja muiden terveysalan opettajien koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Tallennettuna: