Haku

Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat

QR-koodi

Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat

Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien nähtäville. Tut-kielma pyrkii etsimään vastauksia kysymyksiin: miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään ja mitä hyötyjä ja haittoja yksityisyydestä luopumisesta on. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimalla edellisiä sosiaaliseen mediaan, yksityisyyteen ja median käyttöön liittyviä tutkimuksia. Kun käyttäjä alkaa käyttämään jotakin sosiaalisen median palvelua, on hänellä mielessään jotkin tietyt tarpeet, jotka tämän käytettävän sosiaalisen median palvelun tulisi täyttää. Tämä nojautuu käytön ja mielihyvän teoriaan (eng. Uses and Gratifications Theory). Käyttäjä harkitsee sitä, että pystyykö tämä hänen käyttämänsä sosiaalisen median palvelu täyttämään nämä tarpeet. Hyötyjä ja mielihyvän kohteita joita käyttäjä pyrkii sosiaalisen median käytöstä saamaan ovat muun muassa verkostoituminen, julkisuuskuvan luominen ja vapaa-ajan vietto. Haittoihin ja riskeihin kuuluvat muun muassa mahdollinen riippuvuus, identiteettivarkaudet ja oman yksityisyytensä heikkeneminen palveluntarjoajan henkilökohtaisten tietojen automatisoidun keruun vuoksi.

Tallennettuna: