Haku

Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla

QR-koodi

Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tieteenfilosofia. Toteutin tutkimuksen teemahaastattelemalla yläkoulun 8- ja 9-luokan oppilaita. Tutkimukseen osallistui 7 tyttöä kahdesta eri koulusta. Haastattelut kestivät 12 minuutista 27 minuuttiin. Haastattelujen keskiarvo oli 21 minuuttia. Litteroitua tekstiä syntyi 28 sivua. Käytetty fontti oli Times New Roman, fonttikoko 12 ja riviväli 1,5. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat liikunnanopettaja-oppilassuhteen asymmetriseksi ja myönteiseksi. Myönteinen suhde sisälsi huomioivan, läheisen, luotettavan, supportiivisen sekä ymmärtäväisen suhteen kokemukset. Asymmetrisellä oppilaat kuvasivat, miten suhde on erilainen opettajan ja oppilaiden välillä tiedon jakamisen tasolla ja roolien vuoksi. Oppilaat kokivat liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisen olevan enimmäkseen toivottua käyttäytymistä. Tällaiseksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin arviointia vähentävä vuorovaikutuskäyttäytyminen, henkilökohtaisena, kannustavana, myönteisenä ja vastuuttavana koettu vuorovaikutuskäyttäytyminen. Ei-toivotuksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin ahdistava ja epämieluisa toiminta, jotka molemmat liittyivät palautteenantamiseen. Tällaista oli neuvova tai korjaava palaute, joka annettiin koko liikuntaryhmän kuullen. Osa liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä oli oppilaiden kokemuksien mukaan neutraalia, kuten ohjeiden antaminen sekä myönteisen palautteen antaminen kaikkien kuullen yksittäisellekin oppilaalle. Tulokset osoittivat myös oppilaiden kokevan ristiriitaisena jotakin liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymistä liikuntatunnilla. Tällaista oli esimerkiksi palautteenantaminen, mikä oli toivottua, mutta samalla saattoi luoda suoriutumisen paineita tunnille, mikä oli osaltaan epätoivottua.

Tallennettuna: