Haku

Gender representation in a Finnish EFL textbook

QR-koodi

Gender representation in a Finnish EFL textbook

Koulujen sukupuolitietoisuus ja sukupuolisensitiivisyys ovat viime vuosina nousseet ajankohtaisiksi aiheiksi paljon mediahuomiota saaneen Suomen opetushallituksen julkaiseman Tasa-arvotyö on taitolaji -oppaan johdosta. Opas kannustaa kouluja lisäämään ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja tuo esiin sukupuolten tasa-arvoon liittyviä haasteita. Opas herätti vilkasta keskustelua siitä, miten sukupuoli tulisi huomioida suomalaisessa perusopetuksessa.

Tutkielma tarkastelee alakoulun englannin kielen oppikirjaa sukupuolinäkökulmasta ja pyrkii selvittämään, miten sukupuoli rakentuu oppikirjassa, sekä edistääkö oppikirja tasa-arvoa. Oppikirjat ovat suomalaisen perusopetuksen keskiössä ja niiden rooli on oppitunneilla suuri. Ne välittävät asenteita ja käsityksiä ja vaikuttavat siten olennaisesti siihen millainen kuva kirjan käyttäjälle sukupuolesta rakentuu. Tutkimuksessa analysoitiin A-englannin kuudennen luokan tekstikirjan tekstejä sekä kuvituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia sekä kvantitatiivista analyysia. Tutkielmassa huomioitiin niin naisten kuin miesten kuvaaminen oppikirjassa.

Tutkimustulokset heijastelivat aiempien tutkimusten tuloksia ja osoittivat tarkastellun oppikirjan sisältävän perinteisiä sukupuolirakenteita, sekä miesten aseman olevan näkyvämpi. Oppikirjasta löytyi kuitenkin myös tapauksia, joissa perinteisiä sukupuolirooleja ja stereotypioita haastettiin. Tutkimus osoitti, että vaikka suomalaiset oppikirjat ovat viime vuosikymmeninä kehittyneet paljon, on vielä tarvetta tarkastella niitä kriittisesti.

Tallennettuna: