Haku

Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla

QR-koodi

Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla

Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutehtävien, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, nopeaa ja tarkkaa laskemista. Laskusujuvuus kehittyy yleensä koulunkäynnin alkuvuosina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ensimmäisellä luokalla mitattu RAN ennustaa lapsen kolmannen luokan yhteen- ja vähennyslaskusujuvuutta. Analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista lineaarista regressioanalyysia. Lapsen sukupuoli, vanhemman koulutustaso ja lapsen työmuisti kontrolloitiin. Tämä tutkimus on toteutettu osana FLARE-hanketta, jossa on tutkittu lasten lukemisen ja laskemisen sujuvuutta Keski-Suomen alueella. Tässä tutkielmassa oli 180 tutkittavaa. RAN-tehtävissä lapset nimesivät esineiden kuvia, kirjaimia sekä numeroita ja laskusujuvuustehtävissä laskivat yhteen- ja vähennyslaskutehtäviä. Molemmissa tuli olla mahdollisimman nopea ja tarkka. Tulosten mukaan RAN ennustaa lapsen myöhempää laskusujuvuutta ja myös työmuisti on itsenäinen laskusujuvuuden selittäjä. Sukupuolittaisissa tarkasteluissa tyttöjen ja poikien välillä näkyi eroja erityisesti vähennyslaskussa. Pojilla RAN ennusti vähennyslaskusujuvuutta, mutta tytöillä näin ei ollut. Koska pojat olivat tyttöjä hieman sujuvampia laskijoita, tulos voi selittyä sillä, että pojat hakivat laskujen vastauksia pitkäkestoisesta muististaan, kun tytöt luottivat vielä vähemmän kehittyneisiin laskustrategioihin. Siten laskeminen saattoi vaatia tytöiltä myös enemmän työmuistin käyttöä. Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä, että RAN-testiä voitaisiin käyttää osana laskemisen sujuvuuspulmien varhaista tunnistamista. Koska laskusujuvuus on yhteydessä lapsen matemaattisiin taitoihin, olisi tärkeää tunnistaa sujumattomat laskijat. Näin saadaan tarjottua myös oppimisen tukea sitä tarvitseville mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhainen tuen aloittaminen ehkäisee vaikeuksien syvenemistä ja vaikutuksia pitkällä aikavälillä.

Tallennettuna: