Haku

”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä

QR-koodi

”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogitekstit muodostavat tarinallisen kokonaisuuden, jossa bloggaaja luotaa arkisten tuokiokuvien kautta kasvatusfilosofiaansa ja oppimiskäsitystään sekä luo katsauksen työuransa eri vaiheisiin valottaen samalla myös koululaitoksen muutosta viime vuosikymmeninä. Yksittäisen opetustilanteen kuvaileminen syvenee useissa teksteissä laajemman ilmiön pohdinnoiksi. Tällöin arkista työtä reflektoimalla tapahtuu informaalia oppimista, jossa työstetään opettajuuteen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia. Blogin kirjoittamisen voikin nähdä informaalisen oppimisen ja ammatillisen kasvun välineenä. Toisaalta bloggaaja työskenteli opettajana viimeistä vuottaan, joten kirjoitusprosessin voi mieltää myös jäähyväisinä työuralle ja eräänlaisen ammatillisen testamentin jättämisenä. Blogin voi käsittää myös opettajayhteisön vertaismentoroinnin foorumina, jossa lukijoilla on mahdollisuus työstää omaa ammattitaitoaan toisen opettajan reflektioprosessia seuraamalla. Kirjoittaja näyttäytyy tällöin kehittäjäopettajana, joka jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan toisille sekä nostaa työhön liittyviä haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja keskustelun piiriin.

Tallennettuna: