Haku

Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making

QR-koodi

Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making

Startup-yritykset ovat tärkeitä uusien työpaikkojen ja innovaatioiden synnyttäjiä. Monet niistä kuitenkin kaatuvat ennen merkittävän kasvun saavuttamista. Syitä epäonnistumisen on monia, mutta vahvan yritysbrändin on osoitettu suojelevan niistä usealta. Mahdollisista hyödyistä huolimatta useat startup-yrittäjät eivät rakenna brändejään, koska heiltä puuttuu tarvittava tieto tehokkaaseen brändin rakentamiseen pienellä budjetilla. Useat tutkimukset pienyritysten brändin rakentamisesta ovat sekä osoittaneet tarvetta jatkotutkimukselle että peräänkuuluttaneet käytännön ohjeistusten laatimista. Tämä tutkimus vastaa tarpeeseen kuvailemalla yritysbrändin rakentamisen parhaita käytänteitä startup-yrityksissä. Se myös osoittaa, että vahva yritysbrändi vaikuttaa positiivisesti enkelisijoittajien intuitiiviseen päätöksentekoon ja siten auttaa startupeja pääoman keräämisessä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä kirjallisuuskatsauksella että laadullisella tapaustutkimuksella, jossa haastateltiin kuutta markkinoinnin ammattilaista, kahta startup-yrittäjää sekä kahta enkelisijoittajaa. Tulokset osoittavat että ottamalla kokonaisvaltaisen otteen brändin rakentamiseen ja seuraamalla tässä tutkimuksessa kuvattuja periaatteita, startup-yritykset pystyvät rakentamaan yritysbrändiään käyttämällä rahan sijaan luovuutta ja aikaa. Tutkimus osoittaa myös, että yritysbrändi vaikuttaa enkelisijoittajien subjektiiviseen arvioon startupista suoraan mielikuvan kautta sekä epäsuorasti perustajatiimin ominaisuuksien kautta. Eheästi rakennettu yritysbrändi lisää tiimin intohimoa, uskottavuutta sekä luotettavuutta, jotka kaikki ovat enkelisijoittajien korkeasti arvostamia piirteitä. Tämä työ hyödyttää startup-yrityksiä selventämällä yritysbrändäyksen peruskäsitteitä, sekä tarjoamalla suoria neuvoja brändin rakentamiseen käytännössä. Tutkimuksen merkittävin teoreettinen kontribuutio on siinä luotu viitekehys, joka osoittaa yritysbrändin vaikutuksen enkelisijoittajan intuitiiviseen päätöksentekoon. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole vastaavalla tavalla yhdistetty brändikirjallisuutta yritysrahoituksen tutkimukseen. Tämä tutkielma avaa tietä uudelle tutkimuksen suunnalle brändin vaikutuksesta sijoituspäätöksiin.

Tallennettuna: