Haku

Framing 5G : how 5G issue is framed by stakeholders in the Finnish media

QR-koodi

Framing 5G : how 5G issue is framed by stakeholders in the Finnish media

5G-verkot ovat digitalisaation kannalta keskeisiä mahdollistaen uusia ratkaisuja ja liiketoimintamalleja. 5G on tapaus, jonka kautta voidaan, tutkia miten teknologia esitetään mediassa ja mitkä sidosryhmät osallistuvat prosessiin. Tämä tutkimus selvittää kvantitatiivisen kehysanalyysin keinoin ja laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, miten eri sidosryhmät kehystävät 5G:tä suomalaisessa uutismediassa. Tähän tutkimuskysymykseen vastataan aineistolla, joka on kerätty seitsemästä suomalaisesta uutismediasta. Taloudellisten vaikutusten kehys esiintyi aineistoissa useiten. Sitä seurasivat vastuullisuuden kehys, kofliktikehys sekä ihmisläheisyyden kehys. Moraalikehystä esiintyi aineistossa vähiten. Tutkimuksessa löydettiin myös kolme uutta kehystä. Vain konflikti- ja moraalikehysten tapauksessa esiintyi tilastollisesti merkittäviä eroja eri medioiden välillä. Uutisissa esiintyivät usein sidos- ryhmäkategoriat: teknologiayritykset, teleoperaattorit sekä suomalaiset ja ulkomaalaiset valtiolliset toimijat. Tässä tutkimuksessa keskityttiin kehystämiseen sekä kysymysten (eng. issue) hallintaan. Kehystämisen vaikutuksia ei tarkasteltu. On huomionarvoista, että merkittävä osa aineistosta käsitteli Nokiaa, mikä on voinut vaikuttaa tuloksiin.

Tallennettuna: