Haku

Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa

QR-koodi

Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa

Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamarkkinoinnilla on kyseisiä vaikutuksia. Aihetta on aiemmin tutkittu rajallisesti ja yritykset tarvitsevat myös lisää tutkimustietoa, johon luottaa vaikuttajamarkkinointia koskevassa päätöksenteossa. Tutkielmassa todettiin, että vaikuttajamarkkinoinnilla on suoraan vaikutuksia kuluttajien ostopäätökseen verkkokaupassa ja se myös tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa kuluttajien ostopäätösprosessiin, sillä sen avulla prosessin kulkua voidaan muokata. Vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin positiivisesti useilla eri tavoilla. Varsinkin sosiaalinen motivaatio korostuu vaikuttajamarkkinoinnissa ja kuluttajat ovat alttiita vaikutuksille mikäli he ihailevat vaikuttajaa tai ovat muodostaneet häneen parasosiaalisen suhteen. Myös luottamus vaikuttajaa kohtaan vaikuttaa positiivisesti kuluttajien ostopäätökseen ja vaikuttajamarkkinointi voidaankin nähdä erityisen tehokkaana word-of-mouth -markkinointina, sillä kuluttajat usein näkevät vaikuttajat toisina kuluttajina, eivätkä ammattilaisina. Kuluttajat ovat myös alttiita vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksille, sillä sponsoroitua julkaisua voi olla usein vaikea tunnistaa mainokseksi, mikä voi vaikuttaa kuluttajien kykyyn tarkastella julkaisua tarpeeksi kriittisesti. Vaikuttajamarkkinoinnilla ei havaittu olevan suoraan negatiivisia vaikutuksia kuluttajien ostopäätökseen verkkokaupan kontekstissa. Vaikuttajan negatiiviset tunnetilat tiettyä yritystä kohtaan voivat kuitenkin välittyä kuluttajille ja myös sosiaalisen median julkaisun merkitsemisellä sponsoroiduksi on negatiivinen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen.

Tallennettuna: