Haku

Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista

QR-koodi

Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista

Virtuaalitodellisuus on kasvattanut suosiotaan viimeisen 10 vuoden aikana. Suosion lisääntymisen takia virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on noussut huomattavasti. Kyseessä on systemaattinen kirjallisuuskartoitus, mikä pyrkii kartoittamaan virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyt tutkimukset vuosilta 2010-2020 ja saada tietoa, millä tavoilla niitä ollaan tutkittu, mitä aihepiirejä on tutkittu ja mitä laitteita niissä on käytetty. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, että Oculus Riftin ja HTC Vive:n julkaisemisen jälkeen virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on kasvanut huomattavasti. Suosituin tutkimustyyppi oli validointitutkimukset ja aihepiireistä suosituin oli käyttäjäkokemus. Validointitutkimusten määrästä voidaan päätellä, että käytännön testaaminen on tärkeää, kun tutkitaan virtuaalitodellisuuspelejä. Käyttäjäkokemusta tutkivat tutkimukset taas pyrkivät selittämään, miten virtuaalitodellisuudessa pelaaminen eroaa normaalista pelaamisesta.

Tallennettuna: