Särkelä itte
Särkelä Himself (englanninkielinen käännösnimi)
Särkelä, lui-même (ranskankielinen käännösnimi)
Särkelä höchstpersönlich (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Särkelä itte
Orvo Saarikiven ohjaama Särkelä itte (1947) perustuu Ilmari Turjan samannimiseen näytelmään. Itsetietoinen johtaja Julius Särkelä (Uuno Laakso) pitää konttorissaan ja kotonaan kovaa kuria, jonka saavat kokea niin tytär Saara (Hillevi Lagerstam) ja häntä kosiskeleva Martti Fallsten (Ekke Hämäläinen) kuin saataviaan peräävä isäntä Heroja (Aku Korhonen) ja jopa patruuna Fallstenin (Artturi Laakso) kissakin. Tohtori Kosonen (Arvo Lehesmaa) liennyttää topakan johtajan pitämään juhlissa puheen, joka mullistaa lopulta Särkelän aatemaailman.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Perhe kaupan edustalla: Toini, Raimo, Seppo ja Vilho Blom <br /><br />Autonkuljettaja: herra Sainio ,
Perhe kaupan edustalla: Toini, Raimo, Seppo ja Vilho Blom <br /><br />Autonkuljettaja: herra SainioHae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Heinäkuu - syksy 1947 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Arvostelijoilla oli Turjan näytelmä vielä tuoreessa muistissa ja vertailu koitui elokuvasovitukselle epäedulliseksi. "SF:n Särkelä itte ei ollenkaan ole Turjan Särkelä", aloitti P. Ta-vi (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 3.11.1947). "Valitettavasti. Se todettakoon suoraan ja selvitykseksi heti. Sillä Suomen kansalle jo vallan rakkaaksi käynyt näytelmä olisi toki sietänyt muuntaa filmiksi arvonsa mukaisella tavalla ja ennen kaikkea niin, että Särkelän keskeinen hahmo olisi saanut sekä tilaa että tilaisuutta osoittaa filmin runsain keinoin luontonsa, minänsä mittaa ja kehitystä. Nyt tuntui miltei siltä kuin olisi koko ja menestys jätetty yksinomaan Turjan mehevien repliikkien varaan eikä vaivauduttu itse filmistä tekemään paljon mitään." Yleisesti elokuva koettiin "teatterimaisena", jopa "kuvitettuna kuunnelmana" (H. Lwg, Harry Lewing, Vapaa Sana 3.11.1947), ja I. U.:n (Irina Uvalmo, Työkansan Sanomat 4.11.1947) mielestä "Särkelä itte on malliesimerkki siitä, kuinka ei pidä tehdä filmiä. Tämä useille tuttu näytelmä on elokuvassa vain pelkkää teatteria." "Resultatet är beklämmande", tuomitsi G. B-s (Greta Brotherus, Nya Pressen 3.11.1947). "Vi får oss till livs andlösa monologer eller tröttsamma dialoger inför en orörlig och fantasilös kamera i olidligt fadd regi." Yhtä tyly oli H.K. (Hans Kutter, Hufvudstadsbladet 3.11.1947): "Någonting tråkigare och klumpigare än Särkelä själv - Särkelä itte får man söka efter med ljus och lykta. Det var som man plötsligt skulle ha gjort ett skutt tillbaka i tiden till ljudfilmens barndom." "Jos Orvo Saarikivi olisi ohjannut Turjan kappaleen jossain teatterissa", pohti Ra. H. (Raoul af Hällström, Uusi Suomi 2.11.1947), "olisi luultavasti voinut sanoa, että tämä oli hyvä ohjaus. Mutta filmiohjauksena hänen työtään ei voi kehua. Hänen olisi pitänyt ottaa koko Särkelä-jutun ympäristö mukaan, käydä kameroineen vierailemassa pitkin pohjalaista yhdyskuntaa, sovittaa vuoropuhelu milloin yhteen filmillisesti kiintoisaan ja ilmeikkäiseen paikkaan, milloin toiseen." Ilta-Sanomien J-a N-nen (Juha Nevalainen, 1.11.1947) piti vaikutelmaa ohjauksesta "varsin kirjavana" ja jatkoi: "Joskin toisaalta havaitsee eräissä yksityiskohdissa - varsinkin muutamissa metreissä Särkelän suuren puheen aikana - välähdyksittäin oikein tyydyttävästi tykyttävää filmillistä hermoa, niin kokonaisuudesta jää kipeästi kaipaamaan suurempaa vapautuneisuutta teatterimaisuuden kahleista. Rennompi, liikkuvampi ja eloisampi ote olisi johtanut verrattomasti nautittavampaan tulokseen, niin näytelmän filmatisoinnista kuin onkin kysymys." Aamulehden O. V-jä (Olavi Veistäjä, 2.11.1947) tavoitteli myönteistä näkökulmaa: "Elokuva paljasti toisaalta näytelmän heikkouden: sen draamallisen toiminnan puutteen - kaikkihan perustuu mehevään ja todella huvittavaan vuoropuheluun, joka ei filmissä tehonnut aivan samalla tavalla kuin näyttämöllä, mutta toisaalta taas elokuva, vaikka seurasikin yksityiskohdittain näytelmää, käytti onnistuneesti hyväkseen liikkuma-alaansa laajentaen sivuepisodien osuutta. Vuorosanat oli säilytetty samanlaisina ja lisäykset liittyivät hyvin näytelmän henkeen." Äänityksen koettiin "jättävän paljon toivomisen varaa" (O. V-jä), mutta näyttelijöille irtosi myös kiitosta: "Särkelänä Uuno Laakso luo omintakeisen ja hauskan huumorin rikastuttaman luonnekuvan, josta todella kasvaa elävä ihminen", kirjoitti Ra. H. "Aku Korhosen Heroja eväskoreineen on astunut teatterilavalta suoraan kameran eteen mainion hauskana maalaisukkona, jonka naseva puhe osuu naulan kantaan." "Nimiosa olisi tietysti ilman muuta kuulunut edesmenneelle Yrjö Tuomiselle, loistavimmalle Särkelällemme, mutta hyvin Uuno Laaksokin tämän kiitollisen osan näytteli", vertaili O. V-jä. "Hän oli henkisesti tuntuvasti Tuomista kevyempi, koleerisempi, tuoksahtelevampi ja liikkuvampi, enemmän oikeastaan karjalainen kuin pohjalainen Särkelä. Hän näyttelee enemmän kuin Tuominen, joka eli ja sulautui samaksi roolin kanssa, mutta ytimekäs ja riemullinen on Laaksokin, vallan verraton koko olemukseltaan saaden nasevasti esiin Särkelän luonteenpiirteet ja elävöittäen niitä herkullisin pikku detaljein kautta linjan." "Mainettaan parempi", otsikoi Kari Uusitalo (Hyvinkään Sanomat 6.12.1986) itsenäisyyspäivän 1986 tv-esityksen arvionsa. "Nyt kohta 40 vuotta harteillaan ei Särkelä itte vaikuta enää kovinkaan huonolta elokuvalta moniin muihin aikalaisiinsa verrattuna." "Kuitenkin Särkelä itte on filmattua teatteria sanan myönteisessä merkityksessä", korosti puolestaan Pekka Huolman (Keskisuomalainen 6.12.1986). "Se on luontevasti ja maneerittomasti näyteltyä kansankomediaa, joka toimii täysin tyydyttävästi omissa puitteissaan." - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Elokuva Särkelä itte (1947) perustuu Ilmari Turjan samannimiseen huvinäytelmään, jonka kantaesitys oli Suomen Kansallisteatterissa 19.5.1944. Turja kertoo kirjoittaneensa näytelmän tilauksesta - jatkosodan kestettyä jo kolmatta vuotta teatterin johto toivoi kappaletta, josta sodan ankeus olisi mahdollisimman kaukana. Oman Eskon puumerkkinsä Turja on kuitenkin näytelmään sijoittanut: eräässä Särkelän repliikissä mainitaan ohimennen "Kiinan - Jaappanin sota". Näytelmässä on neljä näytöstä, joista ensimmäinen, toinen ja neljäs tapahtuvat Särkelän olohuoneessa, kolmas maalaisjuhlatalon näyttämöllä. Elokuvasovituksessa tapahtumia on lavennettu ulos luontoon (sillan vihkiäistilaisuus) sekä mm. Särkelän tehtaan konttoritiloihin. Mukana on myös kaksi takautumajaksoa Fallstenin, Särkelän ja Herojan elämästä 50 vuotta aikaisemmin. Kaikki näytelmän henkilöhahmot ovat mukana elokuvassa, johon on lisätty sillan vihkiäistilaisuuden ja sitä seuraavan iltaman yleisön lisäksi vain pieniä sivuosia. Lehti, jota Särkelä elokuvassa lukee, on Salon Seudun Sanomat. Elokuvan lopussa mainittu puhelinnumero 61 186 oli itse asiassa SF:n pääkonttorin keskusnumero. Kansallisteatterissa Särkelää esitti Yrjö Tuominen, joka kuoli lokakuussa 1946; elokuvaroolin sai Uuno Laakso. Aku Korhonen nähtiin Herojana ja Kyllikki Väre Margit Grankvistinä jo Kansallisteatterissa. Emmi Särkelää esitti teatterissa Tyyne Haarla, Saara Särkelää Ansa Ikonen, Fiinaa Senja Lehti, kunnanlääkäriä Vilho Siivola, maaherraa Jorma Nortimo, vanhaa Fallstenia Rafael Pihlaja ja Martti Fallstenia Oke Tuuri. Näytelmän kantaesityksen ohjasi Wilho Ilmari. Alkutekstit ilmoittavat käsikirjoittajaksi Ilmari Turjan itsensä, mutta tosiasiassa tekijöinä ovat olleet Toivo Särkkä ja ohjaaja Saarikivi. Saarikiven ohjaajakäsikirjoituksen välissä on neljä sivua koneella kirjoitettuja "Turjan huomautuksia Särkelän filmikäsikirjoitukseen", jotka on osittain otettu huomioon. Kirjailija totesi julkisesti jälkeenpäin, että hyvästä aiheesta oli syntynyt huono elokuva. Elokuva oli Saarikiven kahdestoista Suomen Filmiteollisuudelle ja jäi myös hänen viimeisekseen tälle yhtiölle. Omien sanojensa mukaan hän kyllästyi kuuntelemaan puhetta rahasta aina kun olisi pitänyt puhua taiteesta ja siirtyi Suomi-Filmiin "myymään tilaustöitä metreittäin kiinteään hintaan". Suomi-Filmissä Saarikivi ohjasi vielä yhden pitkän elokuvan, Hormoonit valloillaan (1948). Elokuva sai Helsingin ensi-iltansa yhtaikaa neljässä teatterissa. Yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien Helsingissä vuoden keskiarvoa parempi, mutta jäi maakuntakaupungeissa tuntuvasti sen alle. Särkelä itte oli ensimmäinen SF-elokuva, jota Helsingissä esitettiin Suomi-Filmin ensi-iltateattereissa. Alkukuvana nähtiin Särkän ohjaama koira-aiheinen Uskolliset ruskeat silmät, joka palkittiin vuoden lyhytelokuva-Jussilla. - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Gute Nacht / Hyvästi Säv. A.E. Marschner, san. trad. Es. mieskvintetti, laulu, ja pianisti (playback), 0' 40". 2. Marssi Säv. trad. Es. Rikströmin Torviyhtye, joht. Ivar Rikström (playback), 0' 40". 3. Fanfaari 1 Säv. trad. Es. Rikströmin Torviyhtye, joht. Ivar Rikström (playback), 0' 10". 4. Onnelliset Säv. Oskar Merikanto, san. Aleksis Kivi Es. Aino Angerkoski ja Toivo Lehmus, laulu (playback, pianosäestys), 0' 15". 5. Fanfaari 2 Säv. trad. Rikströmin Torviyhtye, joht. Ivar Rikström (off), 0' 20". 6. Viihdemusiikki Säv. Heikki Aaltoila Viihdeorkesteri (off, radio), 0' 15". Huomautuksia: Hillevi Lagerstam improvisoi flyygelillä (playback, tunnistamaton pianisti), 0' 10". Gute Nacht / Hyvästi on myös taustamusiikin aiheena, orkesteri (off), 0' 20". Vihkiäisjuhlassa näkyy välähdys "pianoesityksestä" (playback, tunnistamaton pianisti), 0' 05". Artturi ja Uuno Laakso sekä Arvo Lehesmaa lyövät akordeja flyygelistä (100 %). Uuno Laakso hyräilee (100 %), 0' 10". Taustamusiikissa on useita välähdyksiä kansanmusiikin eri aiheista. Rikströmin Torviyhtyeeseen kuuluivat seuraavat soittajat: johtajana Ivar Rikström (pasuuna), Unto Huhtimo (B1-kornetti), Heikki Punkkinen (B2-kornetti), Rauno Oksanen (S-kornetti), Heikki Salli (baritonisaksofoni), Matti Salli (tenorisaksofoni), Teuvo Pietilä (bassosaksofoni), Pertti Järvinen (alttosaksofoni), Toivo Vilander (alttosaksofoni), Arvo Laaksonen (rummut). - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|