Haku

Born American

Jäätävä polte (suomenkielinen nimi)
Born American - Jäätävä polte (rinnakkaisnimi)
Arctic Heat (levitysnimi Isossa-Britanniassa)
Arctic Heat (työnimi)
Aineiston käyttöoikeudet
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Born American

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
K16
Näyttelijät
Mike Norris, Savoy Brown
Steve Durham, Mitch Shepherd
David Coburn, K.C.
Thalmus Rasulala, Amiraali
Albert Salmi, Drane
Piita Vuosalmi, Nadja Kulakova
Vesa Vierikko, Kapsky
Ismo Kallio, Anatoli Zarkov
Laura Heimo, Irina
Antti Horko, Cossack
Pauli Virtanen, Sergei
Jouni Takamäki, kuulustelija
Inkeri Luoma-aho, naisvartija
Markku Blomqvist, Irinan isä
Sari Havas, tyttö juhlissa
Marjo Vuollo, Tamara
Oravan perhe, venäläinen perhe
Juhani Tuominen, autokauppias
Kreditoimattomat näyttelijät
Mats Helge Ohlsson, pappi
Eero Henttonen, vanki
Jorma Vaittinen, vanki
Rapa Ripa, KGB:n mies
Robert Stack, Amiraali (jälkiäänitysääni)
Renny Harlin, kuuluttajan ääni laivalla / autoa ajavan miehen kädet (sijaisnäyttelijä)
Muut tekijät
Markus Selin, tuottaja (produced by)
Renny Harlin, käsikirjoittaja (screenplay by)
Markus Selin, käsikirjoittaja (screenplay by)
Henrik Paersch, kuvaaja (director of photography)
Paul Martin Smith, leikkaaja (edited by)
Ian Voigt, äänittäjä (sound mixer)
Richard G. Mitchell, musiikin sävellys ja sovitus (music composed and arranged by)
Torsti Nyholm, lavastaja (set designer)
Anja Pekkala, pukusuunnittelu (costume designer)
Suzanne Sanders, maskeeraussuunnittelu (make-up designer)
Venetia Stevenson, tuotannonjohto (executive in charge of production)
Paul Martin Hardesty, 1. apulaisohjaaja (1st assistant director)
Harry Päiväläinen, 2. apulaisohjaaja (2nd assistant director)
Florian Schereck, kirjanpitäjä (production accountant)
Leena Rautiainen, apulaiskirjanpitäjä (assistant accountant)
Asta Parikka, kuvaussihteeri (script supervisor)
Pamela Walshe, kuvaussihteeri (script supervisor)
Debra Mendel, tuotantokoordinaattori, usa (production coordinator, USA)
Ulla Virtanen, tuotantokoordinaattori, suomi (production coordinator, Finland)
Tiina Romakkaniemi, tuotantosihteeri (production secretary)
Henna Selin, tuottajan apulainen (assistant to the producer)
Bob Morones Casting, casting
Osmo Savolainen, erikoistehosteet (special effects)
Karl von Kügelgen, pyrotekniikka (special effects)
Ari Törmä, lavastemestari (construction manager)
Kauno Ylivirta, lavasterakentaja (construction assistant)
Lauri Orava, lavasterakentaja (construction assistant)
Nick Perry, puvustaja (wardrobe)
Ritva Orava, puvustajan apulainen (wardrobe assistant)
Ritva Harley, puvustajan apulainen (wardrobe assistant)
Tuire Pohjola, puvustajan apulainen (wardrobe assistant)
Sirpa Östring, maskeeraaja (make-up artist)
Tuija Luukkainen, maskeeraaja (make-up artist)
Terhi Tammila, tarpeisto (property master)
Jussi Jalasti, kamera-assistentti (assistant cameraman)
Timo Jalasti, 2. kamera-assistentti (2nd assistant cameraman)
Mussu Mutanen, 2. operatööri (2nd camera operator)
Timo Salminen, 3. operaattori (3rd camera operator)
Kari Petäjäniemi, valokuvat (stills photographer)
Torsti Nyholm, valosuunnittelija (gaffer)
Esko-Juhani Jantunen, valosuunnittelija (gaffer)
Petri Mäkinen, valaisijan apulainen (best boy)
Jukki Tuura, key grip
Tarmo Nyholm, grip
Juha Huhtamaa, grip
Jari Wiik, grip
Clive Osborne, apulaisäänittäjä (boom operator)
Seppo Anttila, apulaisäänittäjä (boom operator)
Eddie Braun, stunt-koordinaattori (stunt coordinator)
Nina Pajarinen, eläintenkesyttäjä (wrangler)
Ed Marqulies, tiedotus (unit publicity / Ed Marquilies Public Relations)
Jari Koivu, kuljetukset (transportation)
Marko Leikola, kuljetukset (transportation)
Marjatta Seulanto, avustajacasting (extra casting)
Ian Morrison, jälkituotantokoordinaattori (postproduction coordinator)
Trevor Holland, leikkaajan assistentti (assistant editor)
Chris Wyatt, leikkaajan assistentti (assistant editor)
Alex Denholm, leikkaajan assistentti (assistant editor)
Shirley Shaw, äänileikkaus (sound editor)
Peter Lennard, äänitehostekonsultti (sound effects consultant)
Brian Trennery, äänitehosteet (footsteps editor)
Brigitte Arnold, äänileikkaajan assistentti (assistant sound editor)
Alex Mackie, äänileikkaajan assistentti (assistant sound editor)
Dean Humphreys, miksaus (dubbing mixer)
Lionel Strutt, miksaus (ADR recording mixer)
John Bevan, käsikirjoituksen kieliasun tarkistus (story editor)
Steve Weissman, käsikirjoituksen kieliasun tarkistus (story editor)
Timo Nousiainen, värinmääritys (color grading / MTV-elokuvalaboratorio)
Matti Sävikari, sotilasvarusteet ja -ajoneuvot (valmistanut laitteen liittämällä levysoitinosan separaattorinjalkaan)
Pekka Pohjolainen, aseet ja ammukset (guns and ammunition / Suomen Museoase Oy)
Gary Baxley, stunt
Antti Horko, stunt
Juha Huhtamaa, stunt
Gary Pike, stunt
Victor Quintero, stunt
Rapa Ripa, stunt
Peter Cowie Film Opticals, tekstikuvaus
Carlyle Films Ltd, jälkituotanto
Finnkino Oy, levittäjä
Transworld Video, levittäjä
Finnkino Oy, levittäjä
Kreditoimattomat
Mats Helge Ohlsson, erikoistehosteet karesuvannossa
Richard G. Mitchell, muusikko (syntetisaattori)
Russian Roulette, venäjänkieliset jälkiäänitykset
Tapsa Rantanen, juliste (Private Eye)
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
16 700 000 mk
Julkaistu
1985
Alkuteos
Hyeena Hämäläinen: Jäätävä polte. Renny Harlinin ja Markus Selinin elokuvakäsikirjoituksen Arctic Heat - Jäätävä Polte pohjalta kirjaksi kirjoittanut Hyeena Hämäläinen. [Tampere]: Kustannus 21, 1985.
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
19.12.1986
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Adams, Bristol 1
Tampere: Petit
Turku: Kino Turku
Filmikopioiden määrä
4 (arvio)
Televisioesitykset
  • 05.06.1991 MTV2 Katsojia: 728 000
  • 06.11.2006 MTV3
  • 01.12.2020 Sub
Kuvauspaikat
Ulkokuvat
Enontekiö: Karesuvannon Saarenpää (poroaitaus, Vladimirin kylä)

Helsinki: Eteläsatama - Kauppatori (pojat saapuvat Suomeen), Helsingin Tuomiokirkon portaat Senaatintorilla (pojat syövät eväitä), Ruskeasuon autoromuttamo Kytösuontiellä (auton osto)

Pello: Valtatie 4 Napapiirin kohdalla (ajomatka, pojat tauolla)

Janakkala: metsäaukio, joki ja rautatiesilta Turengissa (oluttölkkien ammunta, raja-asema, nuotio, rautatiesilta), Leppäkosken vanha tiilitehdas ympäristöineen Sipiläntie 1-3 (vankilan piha ja lähiympäristö), Leppäkosken rautatiesilta, Puujoki (pako)

Hämeenlinna: Linnankatu - Hämeenlinnan lyseon lukio Linnankatu 12-14 (Zarkov matkalla kidutukseen), Hämeen linna ja Linnan kasarmi (vankila kaukokuvissa)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Sisäkuvat
Enontekiö: lato Karesuvannon Saarenpäässä (Irinan talon heinälato)

Janakkala: Leppäkosken vanha tiilitehdas Sipiläntie 1-3 (kuulustelu, vankilan käytävät ja
viemärit, selli, naisten suihkutila
), Kestikievari Veittostentiellä (KGB:n ruokasali)

Tampere: Lokomo Oy:n teräshalli Lokomontiellä (tehdashalli)

henkilöauto Ford Mercury (poikien auto), kuorma-auto Bedford (Irinan isän auto), kuorma-auto Volvo (KGB:n agentti etsii karanneita)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kuvauspaikkahuomautukset
Elokuvan tekijät rakensivat Karesuvannon Saarenpäähän Irinan talon sekä venäläisen kirkon, jotka tuhottiin elokuvan kuvauksissa.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kuvausaika
Syyskuu - lokakuu 1984, maaliskuu - huhtikuu 1985

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Sisältöseloste
Vladimirin kylä Neuvostoliitossa. Nuori nainen pakenee. Mies ottaa hänet kiinni ja tappaa.

Nuoret amerikkalaismiehet Savoy, Mitch ja K. C. saapuvat turisteina Helsinkiin, ostavat käytetyn auton ja suunnistavat pohjoiseen itärajan tuntumaan. K. C. vastustelee, kun toiset haluavat jännityksen vuoksi käydä Neuvostoliiton puolella, mutta seuraa kuitenkin mukana. Miehet ylittävät rajan pimeän turvin ja aikovat palata aamulla mutta joutuvat pakenemaan, kun rajavartijat huomaavat heidän jälkensä lumessa. He nousevat salaa kuorma-auton lavalle ja päätyvät Vladimiriin. Auton pysähtyessä K. C. joutuu erilleen Savoysta ja Mitchistä. Nämä koettavat pyytää apua Irinalta, joka osoittautuu tapetun naisen sisareksi, mutta jäävät kyläläisten vangeiksi. Heidät viedään hautajaisiin, joissa pappi, naisen todellinen tappaja, syyttää amerikkalaisia murhasta. Irinan paikalle opastama K. C. ampuu hänet jousella. Amerikkalaiset onnistuvat taistelemaan tiensä vapaaksi, mutta Irina jää kiinni.

Miehet yrittävät rajalle Irinalta saamansa kartan avulla, mutta kulku on hidasta koska K. C. on haavoittunut. He joutuvat kiinni ja kuulusteltaviksi ja päätyvät vankileirille raskaaseen pakkotyöhön. Mitch viedään pois hänen käytyään käsiksi vankiin, joka ei suostu antamaan sänkyään heikkokuntoiselle K. C.:lle. Kapsky-niminen vanki kertoo Mitchin joutuneen alakertaan, jossa "villit vangit" pelaavat jättimäisellä laudalla shakkia oma henkensä panoksena. Hän opastaa Savoyn tapaamaan säveltäjä Sergeitä, joka myy mitä tahansa. Lääkäriä Savoy ei pysty järjestämään mutta pääsee tirkistämään naisvankien vastaanottohuoneeseen, jossa näkee Irinan.

Yhdysvaltain hallituksen edustaja Drane lupaa auttaa miehiä. Hän neuvottelee vankilan komentajan Zarkovin kanssa vankien vaihtamisesta johonkin neuvostoloikkariin mutta tunnustaa, että hallitus olisi oikeastaan tyytyväinen, mikäli pojat katoaisivat. Dranelle tuodaan nuori nainen, opiskelija Nadja, joka ei kuitenkaan suostu viihdyttäjäksi vaan yrittää puukottaa häntä.

Savoy pääsee maksua vastaan tapaamaan Irinaa mutta kohtaakin Nadjan, joka sanoo Irinan kuolleen. Kapsky tukehduttaa K. C.:n tyynyllä ja sanoo, että tämä ansaitsee paremman maailman. Savoy raivostuu nähdessään K. C.:n ruumiin, ja Kapsky johdattaa hänet Amiraaliksi kutsutun salaperäisen amerikkalaisvangin luo, jolla on oma huone, dollareita ja erityisoikeuksia. Amiraali kertoo olevansa palkkasoturi ja tietävänsä kiusallisia asioita suurvaltojen hallitusten toimista. Hän on kirjoittanut tietonsa kirjaksi, joka Savoyn tulee viedä paetessaan mukanaan. Hän antaa Savoylle ja Nadjalle pako-ohjeet ja varustaa nämä matkaan. Ennen lähtöään Savoy ja Nadja rakastelevat.

Pakomatkan aluksi Amiraali, Savoy ja Nadja kaappaavat Mitchin shakkilaudalta. Tämä tuntuu olevan järjiltään mutta kehottaa Savoyta jatkamaan pakoa juuri ennen kuin kuolee vartijoiden luoteihin.

Savoy ja Nadja pakenevat tulitaistelun jälkeen. Lievästi haavoittunut Amiraali jää vankileirille selvittelemään asioita mutta antaa mukaan käsikirjoituksensa, jonka olemassaolo takaa hänen oman henkensä. Savoy ja Nadja ajavat kuorma-autolla rajapuomin läpi, mutta polttoaine loppuu kohta rajan jälkeen. Paikalle saapuu yksinäinen KGB:n mies, jonka Savoy ampuu.

Lopputeksti kertoo, että Savoy ja Nadja lähtivät viisi päivää myöhemmin Yhdysvaltoihin, missä myös Amiraali väitetään nähdyn. "Amerikan hallitus esitti tapauksen johdosta virallisen valituksen. Venäjän hallitus ei ole vastannut, ja virallisesti koko tapahtumaa ei milloinkaan sattunut."

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Aiheet
Lehdistöarviot
Jäätävän poltteen sensuurikohu oli Osmo Peltosen (Kansan Uutiset Viikkolehti 20.12.1986) kuten monen muunkin suomalaiskriitikon mielestä "paljon melua tyhjästä": "Jäätävä polte on meluisa ja sisällyksetön toimintaelokuva, joka ei ylittäisi uutiskynnystä elleivät sen tekijät sattuisi olemaan suomalaisia, ellei se käsittelisi Neuvostoliittoa ja ellei sensuurijupakka olisi toiminut elokuvan ilmaisena mainoksena. [- -] 'Kansainvälinen kilpailukyky' on vain peiteilmaisu amerikkalaisen ideologian edessä antautumiselle. Tekijät ovat astuneet bisneksen ja ideologian vaaralliseen noidankehään."

Heikki Eteläpään (Uusi Suomi 20.12.1986) mielestä kuvaaja Henrik Paerschin työosuus "ilman muuta erottuu omaan luokkaansa". Elokuvassa on myös hetkittäin tiettyä toiminnallista imua, mutta "paljonko tällä on virkaa, kun itse kerrottavana oleva tarina on niin naiivi ja neliskanttinen, että tuskin siitä vakavassa mielessä on edes loukkaamaan hyviä naapurisuhteita, vaikka tätä on vuoden mittaan eri tarkastusportaissa ehditty epäillä".

"Jäätävä polte on yksi niistä sadoista sisällöttömistä ja ajatuksettomista kertakäyttöfilmeistä, joita vuosittain tulvii teattereihin", kirjoitti Tapani Maskula (Turun Sanomat 30.12.1986). "Renny Harlinin ohjaus edustaa televisiomainoksista tuttua luistavaa tyhjänpäiväisyyttä, jossa moitteettoman leikkauksen ja harkittujen kuvakulmien tuloksena katsojalle syötetään tuhannesti veivattuja kliseitä. Näytelmäfilmissä niiden tolkuton käyttö tuntuu ensin koomiselta, mutta muuttuu pian rasittavaksi kun katsoja oivaltaa, ettei teennäisyydestä voi puristaa mitään jännitystä. Renny Harlin ei pysty tekniikalla peittämään kurjasti kyhättyä dialogia, huonoa henkilöohjausta tai yleensä sitä tosiasiaa, ettei Jäätävän poltteen motivoimattomasta tarinasta löydy päätä eikä häntää."

Myös nimimerkki Kell. (Variety 20.1.1986) katsoi juonen kulkevan käsittämättömyyden rajoilla mutta jakoi kiitosta elokuvan toiminnallisuudelle: "Still, energy and flash of action staging is displayed throughout, and Mike Norris [- -], Steve Durham and David Coburn [- -] put in convincing, natural performances that ought to soon make them familiar names and faces for casting directors to consider. There is plenty of violence spouting from the Rambo vein, but where it occurs, it makes sense. Henrik Paersch's cinematography has a no-nonsense steadiness that works hand-in-glove with director Renny Harlin's smooth handling of a large cast through the plot's minefields."

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Taustaa
Renny Lauri Mauritz Harjola (s. 1959), kirurgi Oiva Harjolan (ent. Harlin) ja sairaanhoitaja Liisa Harjolan poika, opiskeli Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen laitoksen kuvaajalinjalla, oli perustajajäsenenä Per-Olof Strandbergin Oy Mielikuva Ab -yhtiössä sekä toimi kamera-assistenttina ja näyttelijänä Janne Kuusen elokuvassa Läpimurto (1981). Lisäksi Harjola teki lyhyitä dokumentti-, teollisuus- ja mainoselokuvia ennen pitkää esikoistaan Born American/Jäätävä polte, jonka yhteydessä hän omaksui taiteilijanimen Renny Harlin.

Opiskeluaikoinaan Lauri Harjola työskenteli myös suomalaisen maahantuontiyhtiön Cine-Studio Oy:n ostajana ja tutustui 1981 American Film Marketin messuilla Los Angelesissa Markus Seliniin (s. 1960), joka oli paikalla samoissa tehtävissä. Selin oli toiminut myös elokuvakriitikkona ja hänen vanhempansa ja isovanhempansa olivat työskennelleet elokuvateatterialalla mm. Lohjalla vuodesta 1927.

Harjolan ja Selinin ensimmäinen yhteinen projekti oli Suomessa kuvattavaksi aiottu Chuck Norris -elokuva Wild Force, joka kuitenkin kariutui Norrisin viime hetken kieltäytymiseen. Elokuvasta ehdittiin tehdä traileri, tosin ilman Norrisia. Valmiiksi rakennettua Lapin-kylän lavastusta hyödynnettiin Jäätävässä poltteessa, jonka miespääosa periytyi Chuck Norrisin pojalle Mike Norrisille. Jäätävän poltteen käsikirjoitus syntyi Harjolan ja Selinin yhteistyönä, ja he tekivät aiheesta, työnimeltään Arctic Heat, useita versioita - viimeinen eli seitsemäs on päivätty tammikuulle 1985.

Kuvaukset olivat alkaneet jo syksyllä 1984: tällöin kuvatusta materiaalista raakaleikatun noin puolen tunnin koosteen perusteella Selin ja Harjola saivat elokuvan rahoittajaksi amerikkalaisen Cinema Groupin, joka oli tuottanut mm. Sylvester Stallonen ohjaaman John Travolta -elokuvan Staying Alive (1983). Kuvaukset jatkuivat maaliskuussa 1985, ja elokuvan valmistuttua joulukuussa 1985 tiedettiin, että Jäätävä polte oli tullut maksamaan 16,7 miljoonaa markkaa eli enemmän kuin yksikään suomalainen elokuva siihen asti, juuri ensi-iltansa saanut Mollbergin Tuntematon sotilas mukaan lukien. Venäjää puhuvien roolihenkilöiden (mm. Ismo Kallio, Jone Takamäki) jälkiäänitystyöt tehtiin Lontoossa englantilaisin näyttelijävoimin.

Jäätävä polte joutui välittömästi vaikeuksiin Suomen elokuvasensuurin kanssa. Tammikuussa 1986 Valtion elokuvatarkastamo kielsi sen yksimielisesti "raaistavana ja Suomen suhteita ulkovaltoihin huonontavana". Helmikuussa Valtion elokuvalautakunta - huolimatta fil. tri. Dan Steinbockin, vt. apulaisprofessori Kim Weckströmin ja kirjailija Ilkka Kylävaaran esityslupaa puoltavista lausunnoista - piti päätöksen voimassa, mutta perusteena oli yksinomaan "raaistavuus". Maaliskuussa elokuvatarkastamo sai nähtäväkseen 105 metrillä eli noin kolmella ja puolella minuutilla lyhennetyn version, mutta ei muuttanut päätöstään. Huhtikuussa toinenkaan valitus elokuvalautakuntaan ei tuottanut tulosta, vaan elokuva pysyi kiellettynä äänin 5-3. Vasta Korkein hallinto-oikeus kumosi lokakuussa tarkastamon ja lautakunnan päätökset, ja Jäätävä polte sai Suomen ensi-iltansa leikatussa muodossa joulukuussa 1986.

Jo vuotta ennen ensi-iltaa Jäätävä polte oli ilmestynyt romaanina, jonka Erkki Hyeena Hämäläinen oli kirjoittanut Harlinin ja Selinin käsikirjoituksen pohjalta. Kaiken kohun jälkeen Jäätävä polte keräsi Suomessa hieman yli 30 000 katsojaa. Harlinin ura jatkui Hollywoodissa pienimuotoisella elokuvalla Prison / Vankila (1987), kunnes hän teki läpimurron Hollywood-ohjaajien eturiviin elokuvilla A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Maste / Painajainen Elm Streetillä 4 - unien valtias (1988) ja Die Hard 2 / Die Hard 2 - vain kuolleen ruumiini yli (1990).

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Musiikki
1. Alkumusiikki
Säv. Richard G. Mitchell
Richard G. Mitchell, syntetisaattorit (off, alkutekstit), 4' 10".


2. Kalinka
Säv. ja san. trad. venäl.
Puna-armeijan kuoro ja orkesteri (off), 3' 15".
Levytys:
Puna-armeijan kuoro ja orkesteri, solistina V. Nikitin, joht. A. Aleksandrov; Rytmi B 2079, 1945.


3. Loppumusiikki
Säv. Richard G. Mitchell
Richard G. Mitchell, syntetisaattorit (off, lopputekstit), 3' 15".

Huomautuksia:
Pojat laulavat amerikkalaista laulua Rum and Coca-Cola (säv. Jeri Sullavan - Paul Baron, san. Morey Amsterdam), 0' 25", (100 %).

Mats Helge Ohlsson laulaa kirkkokohtauksessa ortodoksista kuolinmessua (playback / tunnistamaton laulaja) kaksi kertaa, yht. 0' 35".

Vesa Vierikko hyräilee III osaa Marche funèbre / Surumarssi Frédéric Chopinin teoksesta Sonate n:o 2 en si mineur / Sonaatti pianolle nro 2 b-molli op. 35, 0' 10", ja amerikkalaista kehtolaulua Rock-A-Bye Baby (säv. Robert Burdette - Effie Canning, san. Frank Loesser - Johnny Cascales), 1' 25", molemmat 100 %.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Tarkastustiedot
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
14.01.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Elokuva on raaistava ja saattaa huonontaa valtakunnan suhteita ulkovaltoihin.
Pituus/leikattu
2655 m
Ikäraja
KK
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Tarkastuttaja
O. Y. Kinosto
Tarkastuselin
LTK
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
06.02.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Valitus hylättiin. Elokuva on raaistava.
Pituus/leikattu
2655 m
Ikäraja
KK
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Tarkastuttaja
O. Y. Kinosto
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
18.03.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Lyhennetty versio: vuokraamon leikkaus 105 m. Elokuva on raaistava.
Pituus/leikattu
2550 m
Ikäraja
KK
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Tarkastuttaja
O. Y. Kinosto
Tarkastuselin
LTK
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
16.04.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Valitus hylätty, kielletty raaistavana.
Pituus/leikattu
2550 m
Ikäraja
KK
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Tarkastuttaja
O. Y. Kinosto
Tarkastuselin
KHO
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
29.10.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Ikäraja: hyv. Valitus hyväksyttiin, palautettiin VET:oon uutta käsittelyä varten.
Pituus/leikattu
2550 m
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
93348
Tarkastuspäivä
14.11.1986
Formaatti
35 mm
Perustelut
Poistettu kohta, jossa vangeiksi joutuneet viedään vankilaan ja he joutuvat muiden vankien ryöstämiksi. (KHO:n päätös T 4279, 29.10.1986).
Pituus/leikattu
2550 m/2526
Kesto/leikattu
92 min
Veroluokka
10 %
Ikäraja
K16
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
5
Tarkastuttaja
O. Y. Kinosto
Tarkastuselin
VET
Tarkastusnumero
T-93348
Tarkastuspäivä
22.03.1989
Formaatti
video
Perustelut
Lyh. versio.
Kesto/leikattu
88'21"
Ikäraja
K16
Tarkastamolaji
2b seikkailu, fantasia
Osia
1
Tarkastuttaja
Transworld Video
Tekniset tiedot
Väri
väri
Ääni
ääni, Dolby Stereo
Kuvasuhde
1,85:1
Kesto
92 min
Pääsy
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa