Ei ruumiita makuuhuoneeseen

Inga lik i sängkammaren (ruotsinkielinen nimi)
No Bodies in the Bedroom (englanninkielinen käännösnimi)
Pas de cadavres dans la chambre à coucher (ranskankielinen käännösnimi)
Keine Leichen ins Schlafzimmer (saksankielinen käännösnimi)
Aineiston käyttöoikeudet
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Ei ruumiita makuuhuoneeseen

Aarne Tarkaksen käsikirjoittama ja ohjaama jännityskomedia Ei ruumiita makuuhuoneeseen (1959) sijoittuu matkailun, vapaa-ajan ja kansainvälisen rikollisuuden maailmaan. Yksityisetsivät Matti Kaarna (Helge Herala) ja Esko Honka (Tommi Rinne) pääsevät lentäjätuttunsa kutsumina ilmaisille matkoille Malagaan ja Mallorcalle. Väärää rahaa tehtaileva rikollisjoukko (mm. Ture Junttu ja Åke Lindman) houkutuslintuineen (Marjatta Kallio, Anneli Sauli) ajaa miehet pinteeseen matkakohteissa ja kotimaassa. Apu tulee lopulta odottamattomalta suunnalta.

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
7
Näyttelijät
Anneli Sauli, näyttelijä
Helge Herala, näyttelijä
Marjatta Kallio, näyttelijä
Tommi Rinne, näyttelijä
Ture Junttu, näyttelijä
Åke Lindman, näyttelijä
Heimo Lepistö, näyttelijä
Tauno Söder, näyttelijä
Issi Schaibel, näyttelijä
Unto Salminen, näyttelijä
Uljas Kandolin, näyttelijä
Masa Niemi, näyttelijä
Leo Jokela, näyttelijä
Santeri Karilo, näyttelijä
Leila Wallenius, näyttelijä
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia: Paavo Hyttilä, Annikki Lauramaa (Lähde: SKF 6), muutesiintyjät
Kreditoimattomat
Marjatta Mänttäri, näyttelijä
Olli Mäkinen, näyttelijä
Ville-Veikko Salminen, näyttelijä
Heikki Savolainen, näyttelijä
Pehr-Olof Sirén, näyttelijä
Martti Laitinen, näyttelijä
Seppo Sariola, näyttelijä
Severi Seppänen, näyttelijä
Ossi Runne, näyttelijä
Nisse Nordström, näyttelijä
Ossi Malinen, näyttelijä
Ville Katz, näyttelijä
Mirja Karisto, näyttelijä
Viljo Voipio, näyttelijä
Nestori Lampi, näyttelijä
Laila Rihte, näyttelijä
Toivo Lahti, näyttelijä
Aili Montonen, näyttelijä
Pentti Irjala, näyttelijä
Aili Valli, näyttelijä
Aarne Tarkas, näyttelijä
Veikko Mård, näyttelijä
Matti Kuusla, näyttelijä
Aimo Hiltunen, näyttelijä
Jukka-Pekka Kinnunen, näyttelijä
Kauko Vuorensola, näyttelijä
Arttu Suuntala, näyttelijä
Pertti Pasanen, näyttelijä
Tuulikki Suomela, näyttelijä
Hannes Veivo, näyttelijä
Toimi Kiviharju, näyttelijä
Lennart Lauramaa, näyttelijä
Paavo Hukkinen, näyttelijä
Kaarlo Wilska, näyttelijä
Matti Lehtelä, näyttelijä
Kauko Kokkonen, näyttelijä
Keijo Komppa, näyttelijä
Aarne Laine, näyttelijä
Ekke Hämäläinen, näyttelijä
Carl-Erik Creutz, näyttelijä
Hugo Ahlberg, näyttelijä
Muut tekijät
Aarne Tarkas, käsikirjoittaja
T. J. Särkkä, tuotantojohto
Olavi Tuomi, kuva
Armas Vallasvuo, leikkaaja
Taisto Lindegren, ääni
Toivo Kärki, musiikki
Aarre Koivisto, rakennelmat (lavastus)
Irja Laine, naisten puvut
William Reunanen, maskeeraus
Alf Salin, studiopäällikkö
Kaarlo Wilska, järjestäjä
Leila Wallenius, kampaaja
Pukeva Oy, miesten puvut
Suomen Filmiteollisuus SF Oy, levittäjä
Europa Vision Oy, levittäjä
Finnkino Oy, levittäjä
VLMedia Oy, levittäjä
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia: Paavo Hyttilä, Annikki Lauramaa (Lähde: SKF 6), muu
Kreditoimattomat
Maila Tuomi, kuvaussihteeri
Veikko Mård, kamera-assistentti
Aarne Kajonterä, sähköryhmän esimies
Jukka Laurin, sähköryhmän esimies
Esteban Silvera, autonkuljettaja espanjassa
Olavi Karu, musiikin sävellys
Lauri Vuorre, laulujen sanat
Tuotantotiedot
Tuotanto
Julkaistu
1959
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
01.05.1959
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Rex, Tuulensuu
Kuopio: Puijo
Tampere: Petit
Filmikopioiden määrä
6
Muut näytökset
  • 03.05.1959 Asto, Pori ensi-iltakierros
  • 05.05.1959 Bio Kiistola, Oulu ensi-iltakierros
  • 10.05.1959 Kinema, Vaasa ensi-iltakierros
  • 15.05.1959 Kinema, Lahti ensi-iltakierros
  • 15.05.1959 Bio-Bio, Turku ensi-iltakierros
  • 15.08.1959 Picnic, Jyväskylä ensi-iltakierros
Televisioesitykset
  • 13.12.1966 TV1 Katsojia: 1 780 000
  • 05.03.1974 TV1
  • 05.09.1981 TV2 Katsojia: 561 000
  • 13.11.1993 TV1
  • 07.11.1998 YLE TV2
  • 22.07.2001 YLE TV1
  • 21.10.2006 YLE TV2
  • 27.09.2011 YLE TV2
  • 08.10.2012 YLE TV1
  • 20.03.2014 YLE TV1
  • 14.09.2015 YLE TV1
  • 17.03.2017 Yle TV1
  • 28.05.2019 YLE TV1
Kuvauspaikat
Ulkokuvat

Yleiskuvaa Alpeista

Espanja: Málaga, Mallorca, Palma de Mallorca (mm. lentokenttä, hotelli Casa Nórdica, Palma Novan uimaranta)

Suomi:

Helsingin mlk. (nyk. Vantaa): Helsingin lentoasema

Helsinki: Pihlajatie 4, Eteläranta 10, Runeberginkatu 3 eli Autotalo, Kallvikin hiekkakuopat ja Sasekan teollisuusalue

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Sisäkuvat

Convair Metropolitan 440 -koneen matkustamo ja ohjaamo

Helsinki: Kulosaaren Casino, Helsingin Autotalo Oy:n autotalli Runeberginkatu 3

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Studiot

Helsinki: SF-hallit

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Kuvausaika
Kevättalvi 1959
Sisältöseloste

Toverukset kapteeni Matti Kaarna ja luutnantti Esko Honka saapuvat lomalle Malagaan ja osuvat samaan hotelliin poliisin tunteman vääränrahantekijän Soton ja tämän koplan kanssa. Soto on saanut haltuunsa Hitlerin toisen maailmansodan aikana teettämät väärät dollarinlaatat ja keksii että Suomi on ainoa turvallinen maa painaa setelit. Soto kumppaneineen lentää Suomeen samassa koneessa Kaarnan ja Hongan kanssa. Suomalainen rikospoliisi on hälytetty lentokentälle, mutta Soto ehtii vaihtaa kassia Kaarnan kanssa ja selviytyy tarkastuksesta.

Soto ja hänen kätyrinsä Mike ryhtyvät varjostamaan Kaarnaa ja Honkaa, seuraavat heitä ravintolaan, jossa tapaavat vanhan tuttavansa, striptease-tanssijatar Mademoiselle Mimin ja värväävät tytön houkutuslinnukseen. Kaarna lyö Hongan kanssa vetoa että saa vietellyksi Mimin: asia tietysti onnistuu ja Honka joutuu lähtemään hotelliin yöksi. Miesten asunnossa Mimi sekoittaa unilääkettä Kaarnan juomaan, mutta tämä onnistuu vaihtamaan lasit: huumatuksi joutuukin Mimi, joka nukahtaa Kaarnan sänkyyn. Aamulla he kaikesta huolimatta eroavat ystävällisen tunnelman vallitessa.

Kaarnan lähdettyä konnat murtautuvat asuntoon. Honka on kuitenkin ehtinyt paikalle ja taltuttaa roistot: hän ottaa heidän aseensa ja pakottaa heidät riisumaan housunsa. Kaarnan saavuttua he huvittelevat panemalla miehet tiskaamaan ja siivoamaan, ennen kuin päästävät heidät menemään. Illalla elokuvista palattuaan kaverukset löytävät asuntonsa myllerrettynä ja ruumiin makuuhuoneen komerosta: kyseessä on koplan jäsen jota muut epäilevät petturiksi. Soto ei vieläkään ole löytänyt laattoja, jotka Honka on tullut laittaneeksi jääkaappiin tietämättömänä niiden arvosta. Vasta nyt asian laita ja viime päivien salaperäiset tapahtumat valkenevat miehille.

Lentäjätuttavaltaan Kaarna ja Honka saavat tarjouksen lähteä peruutuspaikoilla Mallorcalle. He toimittavat ruumiin Sotolle "lahjapakettina" ja lähtevät matkaan. Soto hälyttää mallorcalaiset kumppaninsa Kaarnan ja Hongan kimppuun. Suomalaiset selviävät nyrkkitappelusta isoa joukkiota vastaan, mutta joutuvat pian koplan vangeiksi, kun menevät espanjalaisen kaunottaren Dolores Gonzalesin järjestämään ansaan. Dolores kiristää miehiltä tietoa laattojen piilopaikasta, mutta nämä juonivat itsensä vapaiksi ja pääsevät palaamaan Suomeen, jonne Dolores seuraa heitä.

Asuntoon piilotetun mikrofonin avulla Soto ja hänen kumppaninsa saavat selville, että laatat eivät ole pankkiholvissa niin kuin Kaarna on uskotellut, vaan hänen autonsa hansikaslokerossa. Autolle ehdittyään Kaarna ja Honka joutuvat Soton miesten yllättämiksi. Kaverukset vangitaan ja kuljetetaan kaupungin ulkopuolelle hylättyyn tehtaaseen, jota Soto aikoo käyttää setelien painopaikkana. Soto on suunnitellut miesten varalle kuoleman happoaltaassa, mutta Dolores ehtii pelastaa heidät viime hetkellä. Kolmikko pääsee pakoon joutuakseen konnien takaa-ajamaksi, tulittamaksi ja saartamaksi. Karkulaiset onnistuvat sytyttämään ilotulitustarvikkeita sisältävän varaston tuleen, mikä hälyttää poliisin ja palokunnan paikalle. Konnat taltutetaan vesisuihkuilla. Soto yrittää pakoon autolla, joka tulituksessa suistuu tieltä ja syttyy palamaan. Kaarna pyytää Doloresin luokseen, suutelee tyttöä ja lähettää Hongan jälleen hotelliin.

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Aiheet
Lehdistöarviot

T. S-o (Tomira Savtschenko, Kansan Uutiset 10.5.1959) katsoi jo aiheenvalinnan kuvastavan suomalaisen elokuvan yleistä kriisiä. Itse elokuvastakaan hänellä ei ollut paljon myönteistä sanottavaa: "Filmi on rytmiltään hidaspoljentoinen, kuten sen huumorikin. Tosin siinä on naseviakin repliikkejä ja hauskoja tilanteita, mutta nämäkin ovat enemmän nasevia perusajatukseltaan kuin toteuttamistavaltaan. 'Uskalletut' lempimiskohtaukset ovat kömpelyydessään lähinnä mauttomia."

Leo Nordberg (Uusi Suomi 3.5.1959) näki elokuvan mainostavan etupäässä "muuatta lentoyhtiötä ja määrättyä savukemerkkiä". Hän kirjoitti: "Ei ruumiita makuuhuoneeseen on paikka paikoin varsin harmiton ja mukaansatempaavakin jännitysjuttu, jota kuitenkin kokonaisuuden kannalta vaivaa eräänlainen runsauden pula, mistä taas on väistämättömänä seurauksena asioiden turha pitkästyminen ja mutkistuminen."

Myös O. V-jä (Olavi Veistäjä, Aamulehti 4.5.1959) oli sitä mieltä, että "ohjaajan ja leikkaajan olisi pitänyt tiivistää ja karsia lujin käsin" pitkästyttäviä kohtauksia. "Nyt kertomus laahaa välillä auttamattomasti, sitä on pitkitetty toisarvoisten seikkojen (kuten helsinkiläisen ravintolakohtauksen) takia niin paljon, että iskuvoima on kärsinyt pahasti. Ja se on vahinko, sillä huolellisemmin ja keskitetymmin tehtynä olisi Ei ruumiita makuuhuoneeseen voinut olla varsin hyvä laatunsa edustaja."

J. M. (Jukka Martinkari, Turun Sanomat 17.5.1959) puolestaan kyseli: "Onkohan Tarkas löytänyt 'kadonneen sävelen'?" Hänen mukaansa "Ei ruumiita makuuhuoneeseen on kautta linjan sujuvaa ja reipasta kerrontaa täynnä. Ohjaaja on ollut vireessä ja ilmeisesti myös täysin omalla alallaan".

Myönteisiä arvioita annettiin lähinnä elokuvan näyttelijäsuorituksille. "Parasta koko filmissä on parivaljakko Helge Herala - Tommi Rinne [- -]. Pojat ovat tosi rempseällä päällä, laukovat leikkipuheitaan kurillinen pilke silmäkulmassa, puhuvat ilmeillään riemastuttavasti ja rakastelevat sieviä tyttöjä vallan temperamentikkaasti", tuumi Femina (Helmi Neva, Satakunnan Kansa 5.5.1959). Hän olisi kuitenkin halunnut mukaan enemmän espanjalaista paikallisväriä kun kerran Málagaan ja Mallorcalle saakka mentiin: "[- -] meikäläiset kun jäävät 'espanjalaisuudessaan' kovasti kotimaisiksi, yrityksistä huolimatta."

V. M. (Päivän Sanomat 5.5.1959) ihasteli hänkin Heralan ja Rinteen yhteistyötä: "Harvoin näkee ulkomaisissakaan filmeissä niin luontevan rentoa ja estotonta komiikkaa kuin SF:n uusimmassa tämän mainion toverusparin esittämänä."

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Taustaa

Vierailtuaan kolmen elokuvan ajan Fennada-Filmissä Aarne Tarkas palasi talvella 1959 SF:n palvelukseen, missä hän neljän seuraavan vuoden aikana ohjasi kaikkiaan 18 elokuvaa eli yli puolet koko ohjaajatuotannostaan.

Ensimmäisenä valmistui Suomessa ja Espanjassa kuvattu huumorihöysteinen jännitystarina Ei ruumiita makuuhuoneeseen (1959). Elokuva perustui Tarkaksen omaan käsikirjoitukseen, ja edusti samaa jännityskomedian linjaa kuin Särkän juuri ensi-iltansa saanut Kovaa peliä Pohjolassa. Vajaa puolet kuvauksista tehtiin Málagassa ja Palma de Mallorcalla, alkutekstien ilmoituksen mukaan "Kar-Airin Convair Metropolitan 440 käyttäen". Muutakin mainontaa elokuvaan sisältyi miesten Pukeva-pukuja myöten.

Elokuvatarkastamon puheenjohtajaa A. K. Paasivuorta kuitenkin huoletti ennen kaikkea se, voitiinko tämä osittain ulkomailla kuvattu elokuva hyväksyä kotimaiseksi tuotteeksi ja varustaa niinmuodoin kotimaisen elokuvan tarkastusnumerolla. Elokuvan tarkastusanomuksen reunaan hän kirjoitti omakätisesti: "Särkän allekirjoittama selvitys, josta käy ilmi, missä osissa, mitkä kohtaukset ja kuinka monta metriä on ulkopuolella Suomen kuvattu. Vaaditaan ja vasta sitten ratkaistaan hyväksytäänkö kotimaiseksi." Sellaisenaan ei tarkastamo elokuvaa selvityksen saatuaankaan hyväksynyt, vaan vaati "happomurhakohtausta" lyhennettäväksi yli puolella minuutilla. Verovapaus elokuvalle heltisi elokuvalautakunnassa.

Kuvausmatkalla Espanjaan oli tuotannon ylivalvojana mukana T. J. Särkkä itse. Ehkäpä Eddie Stenbergin kuusi vuotta aikaisemmin Marokkoon ilman vastaavaa kaitsentaa tekemä Rantasalmen sulttaanin epäonnistunut kuvausmatka sai Särkän liikkeelle. Itse asiassa kuvausmatkoja oli kaksi kuten Aarne Tarkas sittemmin kertoi Seurassa (13-14/1963): "Neljä vuotta sitten kuvasimme elokuvaa Ei ruumiita makuuhuoneeseen. Sen tapahtumat liikkuivat sekä Suomessa että Espanjassa. Elokuvan aikana jouduimme tekemään kaksi eri matkaa Espanjaan. Ensimmäinen tapahtui Málagaan ja sen tarkoituksena oli ilman näyttelijöitä kuvata maisemia taustaksi studiolla tapahtuvaa taustaprojektiota varten. Toinen matka suuntautui Palma de Mallorcaan, ja siinä olivat mukana myös näyttelijät."

Kinolehdessä 4/1975 Tarkas jatkoi matkakertomusta: "Muistan, kuinka monet olivat kateellisia, kun pääsimme kuvaamaan ulkomaille. Se kateellisuus oli täysin turhaa. Säästäväisyyssyistä oli henkilökunta mahdollisimman pieni. Näyttelijöiden lisäksi olivat matkassa vain kuvaaja Olavi Tuomi, hänen assistenttinsa Veikko Mård ja yllekirjoittanut. Hommia oli siis turkasen paljon enemmän kuin kotimaassa ja aikaa mielettömän vähän. Viime hetkessä saimme mukaan ylimääräisen henkilön. Hän oli tuottaja maisteri T. J. Särkkä. Hän ei ollut koskaan käynyt Espanjassa ja säästäväisenä miehenä käytti nyt hyväkseen ilmaista matkaa. Keräännyimme aamuvarhain Seutulan kentälle. Meillä oli säädetyt matkavaluutat lompakoissa kauniina Espanjan rahana. Särkkä keräsi meidät ympärilleen ja keräsi myös valuutat meiltä omaan pulleaan lompakkoonsa. Armollisesti hän työnsi meille kullekin 100 pesetaa (6 mk) kouraan. Hän sanoi, ettemme tarvitse mitään, sillä onhan matka samoin kuin ruoka ja hotelli ilmainen."

Kaarlo Wilskan sukunimi on elokuvan alkuteksteissä virheellisessä muodossa Vilska.

Yleisömenestykseltään Ei ruumiita makuuhuoneeseen jäi jonkin verran vuoden keskitason alapuolelle.

Elokuvan loppukohtauksissa avusti silloiseen Helsingin mlk:aan kuuluneen Nordsjön (nykyisin Helsinkiin kuuluvan Vuosaaren) vapaapalokunta.

- Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan.

Musiikki

1. Ravintolamusiikki 1
Säv. Toivo Kärki
Es. tanssiorkesteri (playback), 2' 00".


2. Ravintolamusiikki 2
Es. tanssiorkesteri (playback), 1' 40".


3. Etelän kutsu
Säv. Olavi Karu, san. Lauri Vuorre, sov. Toivo Kärki
Tunnistamaton laulajatar, laulu, ja viihdeorkesteri (off, äänilevy), 2' 20".
Levytys:
Jorma Lyytinen ja Rytmi-orkesteri; Rytmi R-6372, 28.4.1959.


4. Flamenco
Säv. trad.
Es. tunnistamaton laulajatar ja viihdeorkesteri (off, radio), 0' 15".

Huomautuksia:
Alkutekstien aikana soi paso doble -tyylinen musiikki.

Ravintolamusiikki 1:een liittyy Marjatta Kallion tanssi- ja Ravintolamusiikki 2:een striptease -esitys.

- Suomen kansallisfilmografia 6:n mukaan (1991).

Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
8731
Tarkastuspäivä
28.04.1959
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2850 m
Veroluokka
10 %
Ikäraja
K16
Tarkastamolaji
Näytelmä 1
Osia
5
Tarkastuselin
LTK
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastuspäivä
09.05.1959
Veroluokka
VV
Tarkastamolaji
Näytelmä 1
Tarkastusnumero
T-08731
Tarkastuspäivä
24.04.1990
Formaatti
video
Pituus/leikattu
2850 m
Kesto/leikattu
100'01"
Ikäraja
K16
Tarkastamolaji
Näytelmä 1
Tarkastuttaja
Europa Vision Oy
Ilmoitus
luokittelu
Tarkastuspäivä
30.11.2012
Kesto/leikattu
01:38:45
Ikäraja
7
Tekniset tiedot
Väri
mv
Ääni
ääni, Aga-Baltic
Kuvasuhde
1,37:1
Kesto
104 min
Pääsy
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
Kieli
suomi