Ei ruumiita makuuhuoneeseen
Inga lik i sängkammaren (ruotsinkielinen nimi)
No Bodies in the Bedroom (englanninkielinen käännösnimi)
Pas de cadavres dans la chambre à coucher (ranskankielinen käännösnimi)
Keine Leichen ins Schlafzimmer (saksankielinen käännösnimi)
Finna-recension
Ei ruumiita makuuhuoneeseen
Aarne Tarkaksen käsikirjoittama ja ohjaama jännityskomedia Ei ruumiita makuuhuoneeseen (1959) sijoittuu matkailun, vapaa-ajan ja kansainvälisen rikollisuuden maailmaan. Yksityisetsivät Matti Kaarna (Helge Herala) ja Esko Honka (Tommi Rinne) pääsevät lentäjätuttunsa kutsumina ilmaisille matkoille Malagaan ja Mallorcalle. Väärää rahaa tehtaileva rikollisjoukko (mm. Ture Junttu ja Åke Lindman) houkutuslintuineen (Marjatta Kallio, Anneli Sauli) ajaa miehet pinteeseen matkakohteissa ja kotimaassa. Apu tulee lopulta odottamattomalta suunnalta.
Sparad:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Åldersgräns | ||||||||||||
7 |
||||||||||||
Skådespelare | ||||||||||||
Okrediterade skådespelare
Övriga uppträdare
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Annikki Lauramaa ,
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Annikki LauramaaSök bland ämnen |
||||||||||||
Övriga upphovsmän | ||||||||||||
Okrediterade
|
||||||||||||
Produktion | ||||||||||||
|
||||||||||||
Visningar | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsplatser | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsdatum | ||||||||||||
Kevättalvi 1959 |
||||||||||||
Innehållsbeskrivning | ||||||||||||
|
||||||||||||
Pressöversikter | ||||||||||||
T. S-o (Tomira Savtschenko, Kansan Uutiset 10.5.1959) katsoi jo aiheenvalinnan kuvastavan suomalaisen elokuvan yleistä kriisiä. Itse elokuvastakaan hänellä ei ollut paljon myönteistä sanottavaa: "Filmi on rytmiltään hidaspoljentoinen, kuten sen huumorikin. Tosin siinä on naseviakin repliikkejä ja hauskoja tilanteita, mutta nämäkin ovat enemmän nasevia perusajatukseltaan kuin toteuttamistavaltaan. 'Uskalletut' lempimiskohtaukset ovat kömpelyydessään lähinnä mauttomia." Leo Nordberg (Uusi Suomi 3.5.1959) näki elokuvan mainostavan etupäässä "muuatta lentoyhtiötä ja määrättyä savukemerkkiä". Hän kirjoitti: "Ei ruumiita makuuhuoneeseen on paikka paikoin varsin harmiton ja mukaansatempaavakin jännitysjuttu, jota kuitenkin kokonaisuuden kannalta vaivaa eräänlainen runsauden pula, mistä taas on väistämättömänä seurauksena asioiden turha pitkästyminen ja mutkistuminen." Myös O. V-jä (Olavi Veistäjä, Aamulehti 4.5.1959) oli sitä mieltä, että "ohjaajan ja leikkaajan olisi pitänyt tiivistää ja karsia lujin käsin" pitkästyttäviä kohtauksia. "Nyt kertomus laahaa välillä auttamattomasti, sitä on pitkitetty toisarvoisten seikkojen (kuten helsinkiläisen ravintolakohtauksen) takia niin paljon, että iskuvoima on kärsinyt pahasti. Ja se on vahinko, sillä huolellisemmin ja keskitetymmin tehtynä olisi Ei ruumiita makuuhuoneeseen voinut olla varsin hyvä laatunsa edustaja." J. M. (Jukka Martinkari, Turun Sanomat 17.5.1959) puolestaan kyseli: "Onkohan Tarkas löytänyt 'kadonneen sävelen'?" Hänen mukaansa "Ei ruumiita makuuhuoneeseen on kautta linjan sujuvaa ja reipasta kerrontaa täynnä. Ohjaaja on ollut vireessä ja ilmeisesti myös täysin omalla alallaan". Myönteisiä arvioita annettiin lähinnä elokuvan näyttelijäsuorituksille. "Parasta koko filmissä on parivaljakko Helge Herala - Tommi Rinne [- -]. Pojat ovat tosi rempseällä päällä, laukovat leikkipuheitaan kurillinen pilke silmäkulmassa, puhuvat ilmeillään riemastuttavasti ja rakastelevat sieviä tyttöjä vallan temperamentikkaasti", tuumi Femina (Helmi Neva, Satakunnan Kansa 5.5.1959). Hän olisi kuitenkin halunnut mukaan enemmän espanjalaista paikallisväriä kun kerran Málagaan ja Mallorcalle saakka mentiin: "[- -] meikäläiset kun jäävät 'espanjalaisuudessaan' kovasti kotimaisiksi, yrityksistä huolimatta." V. M. (Päivän Sanomat 5.5.1959) ihasteli hänkin Heralan ja Rinteen yhteistyötä: "Harvoin näkee ulkomaisissakaan filmeissä niin luontevan rentoa ja estotonta komiikkaa kuin SF:n uusimmassa tämän mainion toverusparin esittämänä." - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Bakgrund | ||||||||||||
Vierailtuaan kolmen elokuvan ajan Fennada-Filmissä Aarne Tarkas palasi talvella 1959 SF:n palvelukseen, missä hän neljän seuraavan vuoden aikana ohjasi kaikkiaan 18 elokuvaa eli yli puolet koko ohjaajatuotannostaan. Ensimmäisenä valmistui Suomessa ja Espanjassa kuvattu huumorihöysteinen jännitystarina Ei ruumiita makuuhuoneeseen (1959). Elokuva perustui Tarkaksen omaan käsikirjoitukseen, ja edusti samaa jännityskomedian linjaa kuin Särkän juuri ensi-iltansa saanut Kovaa peliä Pohjolassa. Vajaa puolet kuvauksista tehtiin Málagassa ja Palma de Mallorcalla, alkutekstien ilmoituksen mukaan "Kar-Airin Convair Metropolitan 440 käyttäen". Muutakin mainontaa elokuvaan sisältyi miesten Pukeva-pukuja myöten. Elokuvatarkastamon puheenjohtajaa A. K. Paasivuorta kuitenkin huoletti ennen kaikkea se, voitiinko tämä osittain ulkomailla kuvattu elokuva hyväksyä kotimaiseksi tuotteeksi ja varustaa niinmuodoin kotimaisen elokuvan tarkastusnumerolla. Elokuvan tarkastusanomuksen reunaan hän kirjoitti omakätisesti: "Särkän allekirjoittama selvitys, josta käy ilmi, missä osissa, mitkä kohtaukset ja kuinka monta metriä on ulkopuolella Suomen kuvattu. Vaaditaan ja vasta sitten ratkaistaan hyväksytäänkö kotimaiseksi." Sellaisenaan ei tarkastamo elokuvaa selvityksen saatuaankaan hyväksynyt, vaan vaati "happomurhakohtausta" lyhennettäväksi yli puolella minuutilla. Verovapaus elokuvalle heltisi elokuvalautakunnassa. Kuvausmatkalla Espanjaan oli tuotannon ylivalvojana mukana T. J. Särkkä itse. Ehkäpä Eddie Stenbergin kuusi vuotta aikaisemmin Marokkoon ilman vastaavaa kaitsentaa tekemä Rantasalmen sulttaanin epäonnistunut kuvausmatka sai Särkän liikkeelle. Itse asiassa kuvausmatkoja oli kaksi kuten Aarne Tarkas sittemmin kertoi Seurassa (13-14/1963): "Neljä vuotta sitten kuvasimme elokuvaa Ei ruumiita makuuhuoneeseen. Sen tapahtumat liikkuivat sekä Suomessa että Espanjassa. Elokuvan aikana jouduimme tekemään kaksi eri matkaa Espanjaan. Ensimmäinen tapahtui Málagaan ja sen tarkoituksena oli ilman näyttelijöitä kuvata maisemia taustaksi studiolla tapahtuvaa taustaprojektiota varten. Toinen matka suuntautui Palma de Mallorcaan, ja siinä olivat mukana myös näyttelijät." Kinolehdessä 4/1975 Tarkas jatkoi matkakertomusta: "Muistan, kuinka monet olivat kateellisia, kun pääsimme kuvaamaan ulkomaille. Se kateellisuus oli täysin turhaa. Säästäväisyyssyistä oli henkilökunta mahdollisimman pieni. Näyttelijöiden lisäksi olivat matkassa vain kuvaaja Olavi Tuomi, hänen assistenttinsa Veikko Mård ja yllekirjoittanut. Hommia oli siis turkasen paljon enemmän kuin kotimaassa ja aikaa mielettömän vähän. Viime hetkessä saimme mukaan ylimääräisen henkilön. Hän oli tuottaja maisteri T. J. Särkkä. Hän ei ollut koskaan käynyt Espanjassa ja säästäväisenä miehenä käytti nyt hyväkseen ilmaista matkaa. Keräännyimme aamuvarhain Seutulan kentälle. Meillä oli säädetyt matkavaluutat lompakoissa kauniina Espanjan rahana. Särkkä keräsi meidät ympärilleen ja keräsi myös valuutat meiltä omaan pulleaan lompakkoonsa. Armollisesti hän työnsi meille kullekin 100 pesetaa (6 mk) kouraan. Hän sanoi, ettemme tarvitse mitään, sillä onhan matka samoin kuin ruoka ja hotelli ilmainen." Kaarlo Wilskan sukunimi on elokuvan alkuteksteissä virheellisessä muodossa Vilska. Yleisömenestykseltään Ei ruumiita makuuhuoneeseen jäi jonkin verran vuoden keskitason alapuolelle. Elokuvan loppukohtauksissa avusti silloiseen Helsingin mlk:aan kuuluneen Nordsjön (nykyisin Helsinkiin kuuluvan Vuosaaren) vapaapalokunta. - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Musik | ||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Toivo Kärki Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 35". 2. Ravintolamusiikki 1 Säv. ja sov. Toivo Kärki Es. tanssiorkesteri (playback), 2' 05". 3. Ravintolamusiikki 2 Säv. ja sov. Toivo Kärki Es. tanssiorkesteri (playback), 1' 30". 4. Etelän kutsu Säv. Olavi Karu, san. Lauri Vuorre, sov. Toivo Kärki Eila Pellinen, laulu, ja viihdeorkesteri (off, äänilevy), 2' 55". Levytys: Jorma Lyytinen ja Rytmi-orkesteri; Rytmi R-6372, 28.4.1959. 5. Caballero ja ruusu (paso doble) Säv. ja sov. Toivo Kärki, sanat levytyksessä Kerttu Mustonen Orkesteri (off), 0' 35". Levytys: Henry Theel ja Decca-orkesteri, joht. Toivo Kärki; Decca SD 5020, 25.3.1948. 6. Flamenco Säv. trad. Es. tunnistamaton laulajatar ja viihdeorkesteri (off, radio), 0' 15". 7. Jos petät minut Säv. ja sov. Toivo Kärki, sanat levytyksessä Orvokki Itä [= Reino Helismaa] Orkesteri (off), 0' 10". Levytys: Eila Pienimäki ja Decca-yhtye; Decca SD 5466, 26.3.1959. 8. Loppumusiikki Säv. ja sov. Toivo Kärki Orkesteri (off, lopputekstit), 1' 25". Huomautuksia: Alkutekstien aikana soi paso doble -tyylinen musiikki. Ravintolamusiikki 1:een liittyy Marjatta Kallion tanssi- ja Ravintolamusiikki 2:een striptease-esitys. Jälkimmäisen lopussa kuullaan fanfaareja. Helge Herala viheltelee ja rallattelee (100 %). - Toim. Juha Seitajärvi (2024) Suomen kansallisfilmografia 6:n mukaan (1991). |
||||||||||||
Inspektionsdetaljer | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||
|
||||||||||||
Språk | ||||||||||||
finska |