Mustat silmät
Svarta ögon (ruotsinkielinen nimi)
Finna-arvio
Mustat silmät
Valentin Vaalan ohjaama ja yhdessä Theodor Tugain eli Teuvo Tulion kanssa käsikirjoittama mykkä melodraama Mustat silmät (1929) on kaksikon ensimmäinen elokuva. Mustalaispäällikön poika Eb-Anzio (Tugai) ja vaalea kartanontytär Elviira (Regina Ekroth) rakastuvat palavasti. Eb-Anzio uhmaa heimonsa perinnäistapoja hyljätessään entisen rakastettunsa Filian (Thora Steen) valkolaisen naisen takia ja saa tuntea Filian veljen, seppä Ra-Dorekin (Vaala) verikoston. Elokuvasta on tallella ainoastaan katkelmia.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
K |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
Kesä 1928 - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
"Uskallusta ja yritystä ei näy puuttuvan", tunnusti E. J. H. (Karjala 29.9.1929), mutta esitti varauksensa: "Tämäkin elokuva tahtoo olla kansainvälistä laatua. Eiköhän, nuoret yrittäjät, sittenkin kiitollisinta olisi pysytellä kotoisella saralla kotoisissa merkeissä. Ei meillä ole kansainvälisiä varojakaan saatikka sitten kykyjä. Kyllähän elokuva oli sievä romanttinen ja naivi tarina, mutta Suomen kansa ei taida oikein jaksaa ymmärtää sellaista. Ja sitä paitsi tuollaisen elokuvajutun kirjoittaminen asettaa erikoiset vaatimukset." Myös Tulenkantajien (24.4.1929) Yrjö Kivimies oli kriittinen eikä nähnyt elokuvassa "mitään käänteentekevää mestariteosta", mutta yhtä kaikki suuria lupauksia: "Kun vielä lisää, että muutamat sisäkuvat ovat hiukan liian hämäriä, selittäviä tekstejä joitakin liikaa ja huolimattomasti stilisoituja ja että muutama metri mustalaisten elämää olisi ollut paikallaan värityksen tehostamiseksi, niin siinä onkin jo lueteltu pääasiallisimmat muistutukset. Näinkään ankarasti ei Mustia silmiä pitäisi repostella, ellei siihen sisältyisi vankka luottamus filmin tekijöitten tulevaisuuteen. Tämä debyytti on siksi kaunis, että olisi synti, jos se jäisi pelkäksi lupaukseksi. [- -] Kokonaisuuden hallinta ja se nokkeluus, jolla hän on osannut käytellä vähäisiä apukeinojaan ja järjestellä strickejä sekä useat pikkuseikat - esimerkiksi lasin puristaminen kourassa rikki - antavat aihetta uskoon, että hra Vaalassa meillä on tulevaisuuden ohjaaja, tietysti edellyttäen, ettei hän anna minkään toistaiseksi olemattoman suuruuden nousta päähänsä." "Herr Vaalas regi är icke utan förtjänster om ock valhänta saker förefmnas", puntaroi Set (Ole Finell, Fama 5/1929). "Det bästa regidraget var utnyttjandet av den gamla vallgraven som tjänstgör på ett illusoriskt sätt som grottans infartsport. Herr Oscar Lindelöf hade skött kameran med van hand - det var icke hans fel att den tekniska utrustningen stod på en primitiv nivå. [- -] Herr Tugai utvecklar ett temperament som är ovanligt på våra breddgrader. Hans mask påminner dock mera om mongol än en zigenare. Spelet är för en nybörjare ovanligt nyansrikt och han finner uttryck för pjesens olika stämningar. [- -] Nybörjaren utvecklar en erotisk aktivitet som närmar sig den amerikanska konstfilmens utdragna kärleksscener." - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Huhtikuussa 1929 ensi-iltansa saanut "7-osainen rakkaushistoria" Mustat silmät oli Valentin Vaalan ja Theodor Tugain ensimmäinen elokuva. Valentin Vaala oli oikealta nimeltään Valentin Ivanoff ja syntynyt 1909 Helsingissä venäläisistä vanhemmista, Theodor Tugai (myöh. taiteilijanimeltään Teuvo Tulio) - vuoteen 1922 saakka Theodor Deroschinsky (Derodzinsky) - ja syntynyt 1912 junassa matkalla Riiasta Pietariin. Hänen isänsä oli Liettuassa asuva turkkilainen, äiti turkkilaispuolainen. Suomeen Tugai tuli vuonna 1922, äidin mentyä kolmannen kerran naimisiin, tällä kertaa suomalaisen Alarik Rönnqvistin kanssa. Vaala ja Tugai tapasivat toisensa koulupoikina helsinkiläisellä luistinradalla ja ystävystyivät. Elokuvanteko kiinnosti kumpaakin, ja kesällä 1927 - Vaala 17- ja Tugai 14-vuotiaana - he tekivät ensimmäiset hapuilevat kuvauskokeilunsa, Vaala ohjaajana, Tugai Valentino-tyyppisenä näyttelijänä. Varojen puute keskeytti kokeilut, mutta seuraavana vuonna saatiin osarahoittajaksi Alarik Rönnqvistin perhetuttava, liikemies Armas Willamo, joka antoi myös vuonna 1926 perustetun agentuuriyrityksensä Oy Fennica Ab:n nimen poikien käytettäväksi. Lisävaroja hankki Vaala työskentelemällä talven 1927-28 Uuden Suomen kuvalaattalaitoksessa. Elokuvan juonen, mustalaiselämään nivelletyn rakkaustarinan, Vaala ja Tugai sommittelivat yhdessä. Tugai esitti toista miespääosaa, Vaala toista. "Otettiin koekuvia ja minä mulkoilin kuin härkä punaista vaatetta tai pudotin Greta Garbon tavoin makuukamarisilmät raukeasti alas", muisteli Tugai vuonna 1974. Naispääosissa nähtiin ainutkertaiset Regina Ekroth ja Thora Steen, sivuosissa mm. Lucia Nifontova ja Vladimir Sajkovic, sittemmin vuoden 1937 Juha-elokuvan Shemeikka. Joukkokohtauksissa avustivat Malmin mustalaiset heimopäällikkö Kalle Hagertin johdolla sekä ohjaajan serkut. Kuvaajaksi saatiin kokenut Oscar Lindelöf, jolta alunperin pyydettiin vain kameraa lainaksi, mutta joka ei uskaltanut antaa arvokasta filmauskonettaan nuorten poikien käsiin. Ulkokuvat otettiin kesällä 1928 Vantaanjoen varrella. Sisäkuvauksia varten saatiin Armas Willamon välityksellä käyttöön Uudella Ylioppilastalolla sijaitseva ravintola Trocadero, joka kieltolakirikkomusten takia oli määrätty pidettäväksi kolmen kuukauden ajan suljettuna. Loput kuvat tehtiin samassa talon kivijalassa sijaitsevassa pesutuvassa. Esityskuntoon elokuva valmistui alkukeväästä 1929, ja levittäjäksi saatiin Sven E. Svenssonin, August Sorjasen, Oscar Lindelöfin, John Winqvistin ja K. A. Fenanderin helmikuussa 1929 perustama pieni ja lyhytikäiseksi jäävä Oy Biograafinomistajain Filmivuokraamo, jonka taru päättyi konkurssiin joulukuussa 1930. Vuoden 1929 näytelmäelokuvauutuuksien joukossa Mustien silmien yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien toiseksi heikoin. Uuden Suomen lehti-ilmoituksessa 28.4.1929 Vaalan nimi esiintyi muodossa Walrut Waala. Vaala ja Tugai kävivät kuulostelemassa yleisön reaktioita esityksissä ja leikkasivat elokuvaa uudelleen. Muutama vuosi ensi-illan jälkeen Vaala tuhosi Mustien silmien alkuperäisnegatiivit heittämällä ne Kaivopuiston edustalle mereen. Tulion 1995 kertoman mukaan hävitys tapahtui säilytysongelmien ja paloturvallisuuden vuoksi - ja todennäköisesti myös siksi, että aiheen uudempi versio, Mustalaishurmaaja, oli tekijöiden mielestä parempi kuin tämä esikoiselokuva. Mustista silmistä on jäljellä ainoastaan kuuden ja puolen minuutin (200 m) verran katkelmia. Ne julkaistiin KAVI:n Mustalaishurmaajan DVD:n lisämateriaalina vuonna 2012. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta, käsiohjelmaa tai julistetta. - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
Adagio (Unkarilainen rapsodia nro 6), säv. Franz Liszt Agitato, säv. Marc Delmas-Popy Agitato Appasionato, säv. Gaston Borch Der Alte Zigeuner, säv. E. Kondor Bei Zigeunern, säv. L. Heidingsfeld Consecration, säv. G. Becce Csardas, säv. S.N. Kempner Felicita passata, säv. G. Becce Festa muziale, säv. A. Amadei Der Geist des Wojwoden, säv. L. Grossman Habanera, säv. L. Dequin Le Lac Maudit, säv. H. Staz Musizierende Zigeuner, säv. R. Eilenberg Mustat silmät, säv. J. Loke Mystére, säv. Marc Delmas-Popy Oriental, säv. F. Bustamante Romanza Andaluza, säv. Pablo de Sarasate Salvator Rosa, säv. A.C. Gomes Scherzo, säv. G. Carbonara Der Sohn der Heide, säv. Béla Kéler Unkarilainen rapsodia nro 6, säv. Franz Liszt Zigeunerweise, säv. Pablo de Sarasate Zorahayda, säv. Johan Svendsen. - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kieli | ||||||||||
suomi |