Mustat silmät

Svarta ögon (ruotsinkielinen nimi)
Materialets användarrättigheter
Tillstånd krävs / okänd
QR-kod

För materialet ansvarar

Finna-recension
(0)

Mustat silmät

Valentin Vaalan ohjaama ja yhdessä Theodor Tugain eli Teuvo Tulion kanssa käsikirjoittama mykkä melodraama Mustat silmät (1929) on kaksikon ensimmäinen elokuva. Mustalaispäällikön poika Eb-Anzio (Tugai) ja vaalea kartanontytär Elviira (Regina Ekroth) rakastuvat palavasti. Eb-Anzio uhmaa heimonsa perinnäistapoja hyljätessään entisen rakastettunsa Filian (Thora Steen) valkolaisen naisen takia ja saa tuntea Filian veljen, seppä Ra-Dorekin (Vaala) verikoston. Elokuvasta on tallella ainoastaan katkelmia.

Sparad:
Genre
Åldersgräns
K
Skådespelare
Okrediterade
Theodor Tugai, skådespelare
Regina Ekroth, skådespelare
Valentin Vaala, skådespelare
Thora Steen, skådespelare
Kalle Hagert, skådespelare
Olga Liin, skådespelare
Lucia Nifontova, skådespelare
Vladimir Sajkovic, skådespelare
Sirkka Savolainen, skådespelare
Elisabeth Vahros, skådespelare
Övriga upphovsmän
Oscar Lindelöf, valokuvannut (kuvaus)
O.Y. Biograafinnomistajain Filmivuokraamo - A.B. Biografägarenas Filmuthyrningsbyrå, distributör
Okrediterade
Armas Willamo, tuotannonjohto
Theodor Tugai, käsikirjoitus, puvustus
Valentin Vaala, käsikirjoitus, leikkaus, lavastus, puvustus, naamiointi
Oscar Lindelöf, utgivare av film
Petter Bäckström, b-kuvaaja
Karl Johansson, b-kuvaaja, still-kuvat
Hannes Kuokkanen, peruukit
Karl Johansson, still-kuvat
Produktion
Produktion
Produktionskostnader
33 000 mk
Publicerad
1929
Visningar
Distributör
Premiär
29.04.1929
Premiärteatrar
Helsinki: Pallas
Antal filmer
1 (arvio)
Andra visningar
  • 07.06.1929 Vaasa: V.T.Y. Elokuvat ensi-iltakierros
  • 16.09.1929 Turku: Casino ensi-iltakierros
  • 30.09.1929 Viipuri: Kinolinna ensi-iltakierros
  • 11.12.1929 Jyväskylä: Kino ensi-iltakierros
  • 30.01.1930 Lappeenranta: Jukola ensi-iltakierros
  • 09.03.1930 Savonlinna: Tähti ensi-iltakierros
  • 30.04.1930 Kajaani: Otava ensi-iltakierros
  • 01.09.1930 Hyvinkää: Harjula ensi-iltakierros
Innehållsbeskrivning

Teuvo Tulion (Theodor Tugai) muistelmien (Jaana 4/1974-18/1974) ja muun aineiston mukaan:

Pariisissa kasvatuksensa saanut mustalaispäällikön poika Eb-Anzio viettää heimonsa parissa juhlia, joihin osuu myös muutamia valkolaisia. Eb-Anzion katse kohtaa vaalean kartanontyttären Elviiran silmät ja nuoret rakastuvat. Eb-Anzio kutsuu kaunottaren illalliselle, joka johtaa tanssiin ja viettelyyn.

Ennen tätä romanssia Eb-Anzio on seurustellut mustalaisseppä Ra-Dorekin sisaren Filian kanssa, ja suku pitää kihlausta selviönä. Eb-Anzio on kuitenkin uuden rakkautensa vallassa eikä tottele heimon perinnäistapoja. Hän ryöstää Elviiran ja vie tytön luolaan, jota ylhäältä suojaavat korkeat kalliot, alhaalta virtaava vesi. Ra-Dorek päättää ryhtyä verikostoon, sillä Eb-Anzio on kohdellut hänen sisartaan häpeällisesti, hylännyt tämän valkoisen naisen takia.

Ra-Dorek löytää rakastavaisten piilopaikan ja ilmestyy luolaan. Seuraa taistelu elämästä ja kuolemasta, joka päättyy Eb-Anzion onnistuessa työntämään Ra-Dorekin alas kalliolta. Eb-Anzio joutuu oikeuden eteen ja hänet tuomitaan vankilaan. Elviira lupaa kuitenkin odottaa rakastettunsa vapautumista. Tulevaisuuteen uskoen nuoret luovat viimeiset kaihoisat silmäykset toisiinsa.

- Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan

Ämnen
Pressöversikter

"Uskallusta ja yritystä ei näy puuttuvan", tunnusti E. J. H. (Karjala 29.9.1929), mutta esitti varauksensa: "Tämäkin elokuva tahtoo olla kansainvälistä laatua. Eiköhän, nuoret yrittäjät, sittenkin kiitollisinta olisi pysytellä kotoisella saralla kotoisissa merkeissä. Ei meillä ole kansainvälisiä varojakaan saatikka sitten kykyjä. Kyllähän elokuva oli sievä romanttinen ja naivi tarina, mutta Suomen kansa ei taida oikein jaksaa ymmärtää sellaista. Ja sitä paitsi tuollaisen elokuvajutun kirjoittaminen asettaa erikoiset vaatimukset."

Myös Tulenkantajien (24.4.1929) Yrjö Kivimies oli kriittinen eikä nähnyt elokuvassa "mitään käänteentekevää mestariteosta", mutta yhtä kaikki suuria lupauksia: "Kun vielä lisää, että muutamat sisäkuvat ovat hiukan liian hämäriä, selittäviä tekstejä joitakin liikaa ja huolimattomasti stilisoituja ja että muutama metri mustalaisten elämää olisi ollut paikallaan värityksen tehostamiseksi, niin siinä onkin jo lueteltu pääasiallisimmat muistutukset. Näinkään ankarasti ei Mustia silmiä pitäisi repostella, ellei siihen sisältyisi vankka luottamus filmin tekijöitten tulevaisuuteen. Tämä debyytti on siksi kaunis, että olisi synti, jos se jäisi pelkäksi lupaukseksi. [- -] Kokonaisuuden hallinta ja se nokkeluus, jolla hän on osannut käytellä vähäisiä apukeinojaan ja järjestellä strickejä sekä useat pikkuseikat - esimerkiksi lasin puristaminen kourassa rikki - antavat aihetta uskoon, että hra Vaalassa meillä on tulevaisuuden ohjaaja, tietysti edellyttäen, ettei hän anna minkään toistaiseksi olemattoman suuruuden nousta päähänsä."

"Herr Vaalas regi är icke utan förtjänster om ock valhänta saker förefmnas", puntaroi Set (Ole Finell, Fama 5/1929). "Det bästa regidraget var utnyttjandet av den gamla vallgraven som tjänstgör på ett illusoriskt sätt som grottans infartsport. Herr Oscar Lindelöf hade skött kameran med van hand - det var icke hans fel att den tekniska utrustningen stod på en primitiv nivå. [- -] Herr Tugai utvecklar ett temperament som är ovanligt på våra breddgrader. Hans mask påminner dock mera om mongol än en zigenare. Spelet är för en nybörjare ovanligt nyansrikt och han finner uttryck för pjesens olika stämningar. [- -] Nybörjaren utvecklar en erotisk aktivitet som närmar sig den amerikanska konstfilmens utdragna kärleksscener."

- Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan

Bakgrund

Huhtikuussa 1929 ensi-iltansa saanut "7-osainen rakkaushistoria" Mustat silmät oli Valentin Vaalan ja Theodor Tugain ensimmäinen elokuva. Valentin Vaala oli oikealta nimeltään Valentin Ivanoff ja syntynyt 1909 Helsingissä venäläisistä vanhemmista, Theodor Tugai (myöh. taiteilijanimeltään Teuvo Tulio) - vuoteen 1922 saakka Theodor Deroschinsky (Derodzinsky) - ja syntynyt 1912 junassa matkalla Riiasta Pietariin. Hänen isänsä oli Liettuassa asuva turkkilainen, äiti turkkilaispuolainen. Suomeen Tugai tuli vuonna 1922, äidin mentyä kolmannen kerran naimisiin, tällä kertaa suomalaisen Alarik Rönnqvistin kanssa.

Vaala ja Tugai tapasivat toisensa koulupoikina helsinkiläisellä luistinradalla ja ystävystyivät. Elokuvanteko kiinnosti kumpaakin, ja kesällä 1927 - Vaala 17- ja Tugai 14-vuotiaana - he tekivät ensimmäiset hapuilevat kuvauskokeilunsa, Vaala ohjaajana, Tugai Valentino-tyyppisenä näyttelijänä. Varojen puute keskeytti kokeilut, mutta seuraavana vuonna saatiin osarahoittajaksi Alarik Rönnqvistin perhetuttava, liikemies Armas Willamo, joka antoi myös vuonna 1926 perustetun agentuuriyrityksensä Oy Fennica Ab:n nimen poikien käytettäväksi. Lisävaroja hankki Vaala työskentelemällä talven 1927-28 Uuden Suomen kuvalaattalaitoksessa.

Elokuvan juonen, mustalaiselämään nivelletyn rakkaustarinan, Vaala ja Tugai sommittelivat yhdessä. Tugai esitti toista miespääosaa, Vaala toista. "Otettiin koekuvia ja minä mulkoilin kuin härkä punaista vaatetta tai pudotin Greta Garbon tavoin makuukamarisilmät raukeasti alas", muisteli Tugai vuonna 1974. Naispääosissa nähtiin ainutkertaiset Regina Ekroth ja Thora Steen, sivuosissa mm. Lucia Nifontova ja Vladimir Sajkovic, sittemmin vuoden 1937 Juha-elokuvan Shemeikka. Joukkokohtauksissa avustivat Malmin mustalaiset heimopäällikkö Kalle Hagertin johdolla sekä ohjaajan serkut. Kuvaajaksi saatiin kokenut Oscar Lindelöf, jolta alunperin pyydettiin vain kameraa lainaksi, mutta joka ei uskaltanut antaa arvokasta filmauskonettaan nuorten poikien käsiin.

Ulkokuvat otettiin kesällä 1928 Vantaanjoen varrella. Sisäkuvauksia varten saatiin Armas Willamon välityksellä käyttöön Uudella Ylioppilastalolla sijaitseva ravintola Trocadero, joka kieltolakirikkomusten takia oli määrätty pidettäväksi kolmen kuukauden ajan suljettuna. Loput kuvat tehtiin samassa talon kivijalassa sijaitsevassa pesutuvassa. Esityskuntoon elokuva valmistui alkukeväästä 1929, ja levittäjäksi saatiin Sven E. Svenssonin, August Sorjasen, Oscar Lindelöfin, John Winqvistin ja K. A. Fenanderin helmikuussa 1929 perustama pieni ja lyhytikäiseksi jäävä Oy Biograafinomistajain Filmivuokraamo, jonka taru päättyi konkurssiin joulukuussa 1930. Vuoden 1929 näytelmäelokuvauutuuksien joukossa Mustien silmien yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien toiseksi heikoin. Uuden Suomen lehti-ilmoituksessa 28.4.1929 Vaalan nimi esiintyi muodossa Walrut Waala.

Vaala ja Tugai kävivät kuulostelemassa yleisön reaktioita esityksissä ja leikkasivat elokuvaa uudelleen. Muutama vuosi ensi-illan jälkeen Vaala tuhosi Mustien silmien alkuperäisnegatiivit heittämällä ne Kaivopuiston edustalle mereen. Tulion 1995 kertoman mukaan hävitys tapahtui säilytysongelmien ja paloturvallisuuden vuoksi - ja todennäköisesti myös siksi, että aiheen uudempi versio, Mustalaishurmaaja, oli tekijöiden mielestä parempi kuin tämä esikoiselokuva.

Mustista silmistä on jäljellä ainoastaan kuuden ja puolen minuutin (200 m) verran katkelmia. Ne julkaistiin KAVI:n Mustalaishurmaajan DVD:n lisämateriaalina vuonna 2012.

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta, käsiohjelmaa tai julistetta.

- Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan

Musik

Adagio (Unkarilainen rapsodia nro 6), säv. Franz Liszt
Agitato, säv. Marc Delmas-Popy
Agitato Appasionato, säv. Gaston Borch
Der Alte Zigeuner, säv. E. Kondor
Bei Zigeunern, säv. L. Heidingsfeld
Consecration, säv. G. Becce
Csardas, säv. S.N. Kempner
Felicita passata, säv. G. Becce
Festa muziale, säv. A. Amadei
Der Geist des Wojwoden, säv. L. Grossman
Habanera, säv. L. Dequin
Le Lac Maudit, säv. H. Staz
Musizierende Zigeuner, säv. R. Eilenberg
Mustat silmät, säv. J. Loke
Mystére, säv. Marc Delmas-Popy
Oriental, säv. F. Bustamante
Romanza Andaluza, säv. Pablo de Sarasate
Salvator Rosa, säv. A.C. Gomes
Scherzo, säv. G. Carbonara
Der Sohn der Heide, säv. Béla Kéler
Unkarilainen rapsodia nro 6, säv. Franz Liszt
Zigeunerweise, säv. Pablo de Sarasate
Zorahayda, säv. Johan Svendsen.

- Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan

Inspektionsdetaljer
Inspektör
VET
Underrättelse
tarkastus
Inspektionsnummer
15529
Inspektionsdag
13.04.1929
Format
35 mm
Längd/klippa
1435 m
Speltid/klippa
52 min
Skatteklass
15%
Åldersgränserna
K
Delar
7
Beställare
O.Y. Fennica A.B.
Tekniska fakta
Färg
mv
Ljud
mykkä
Bildförhållande
1,33:1
Speltid
52 min
Tillgång
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
Språk
finska