Nuoripari ostaa sormusta kultasepänliikkeestä, taustalla soi häämarssi.
Nuori rouva kotona ottamassa ruokaostoksia korista. Taustalla radio, kynttelikkö ja astiakaappi. Nainen tutkii jauhopakettia ja käänty olohuoneeseen, jossa mies istuu nojatuolissa ja lukee. Nainen: Kuule Pekka, tiedätkö sinä mitä tämä vehnäjauhon kyljessä oleva merkki tarkoittaa. Siinä on tekstiäkin: vertaa hintaa laatuun. Pekka: En minä tiedä, en ole koskaan kuullutkaan.
Kuvassa pyykinpesujauhe Peso-paketti. Kuvia muista tuotepaketeista mm. kaurahiutaleita, OTK:n lihapyöryköitä. Mieslukija: Tämä merkki kätkee taakseen paljon määrätietoista työtä tarvikkeiden laadun hyväksi. Sitä tehdään siellä, missä tavara valmistuu, siis tehtaissa ja niiden laboratorioissa. Mutta myös käyttäjät ovat omalta osaltaan tehokkaasti mukana. Tuotantolaitoksille asetetut laatuvaatimukset ovat ankarat.
Kahvia paahdetaan, haalaripukuinen mies puuhaa koneen ääressä, lukija puhuu kahvipapujen puhdistuksen huolellisuudesta. Rengas-kahvi-paketteja liukuhihnalla. Lukija kertoo, että kahvipakkaukseen on päädytty monien tutkimusten jälkeen. Lukija: ... jossa sisäpussin ja nimikääreen päälle kääritään tiivis, ilman ja tuoksun pitävä, sellofaanikelmu. Mittaukset osoittavat, että se entisiä huomattavasti tehokkaammin säilyttää kahvin aromin. Kuvia kahvipaketeista. Kone pakkaa kahvia peltipurkkeihin. Lukija: Tätä täydellisemmän suojan kahville antaakin sitten enää vain painepakkaus. Se ei ole tavallinen ilmatyhjiöpakkaus, vaan niin sanottu ameriikkalainen painepakkaus. Valkotakkisia naisia töissä pakkaamossa. Lukija: Tölkissä on hiilihapon avulla tehty ylipaine, joka säilyttää kahvin muuttumattomana. Kahvi säilyy pakkauksessa paahtotuoreena vuosienkin ajan. Kuvassa Rengas-kahvitölkkejä.
Rengas-margariinipaketteja liukuhihnalla. Lukija: Nykyaikaisilla koneilla on suuri osuus tuotteen laadun tasaisuuteen, mutta koneita valvova ihminen ja hänen halunsa nähdä vaivaa sittenkin viime kädessä ratkaisevat. Naiset pakkaavat margariinia pahvilaatikoihin.
Kolme valkotakkista naista laboratoriossa. Valkotakkiset miehet ja nainen maistelevat tuotteita.
Nainen ottaa paketista margariinia, ja laittaa rasvan paistinpannuun. Emäntä paistaa lihapullia. Loputon lihapullamäärä.
Lihapullia pakataan purkkeihin tehtaassa. Kuvia laitteista, lukija selostaa, että säilykkeet käsitellään pakkauksen jälkeen säilyviksi lämmössä ja ylipaineessa. Valkopukuiset miehet työskentelevät laitteiden kanssa. Nainen laittaa säilykepurkkeja lämpökaappiin. Lukija kertoo, että jokaisesta valmistuserästä laitetaan näytteitä lämpökaappiin säilyvyyden testaamiseksi. Nainen valitsee kaupassa tuotteita ja ottaa hyllyltä lihapyörykkäsäilykkeitä. Naislukija: Kuluttaja kuitenkin ratkaisee, onko tuote hyvä vai huono. Hänellä on myös käytännön antamia kokemuksia tavaroiden ominaisuuksista. Siksi on kuluttajien, erityisesti perheenemäntien mukanaolo erittäin tärkeää tässä työssä, jota tehdään kulutustavaroiden laadun hyväksi. Nainen tutkii tomaattisäilykepurkkia. Kaksi rouvaa tutkivat yhdessä pesuainepakkauksia. Lukija: Heidän kokemuksensa on saatu tehtaiden avuksi siten, että on muodostettu säännöllisesti toimivia kuluttajalautakuntia, joissa tavalliset kuluttajaperheet suorittavat erilaisia vertailuja. Naisia kaupan kassalla. Lukija: Isossa kuluttajalautakunnassa on kolmatta sataa eri yhteiskuntaluokkia edustavaa perhettä maan kaikista osista.
Kaksi naista ja mies maistelevat kahvia. Nainen täyttää arvostelulomaketta. Sali täynnä naisia maistelemassa. Lukija: Kun ison kuluttajalautakunnan lisäksi Helsingissä vielä toimii kolmisenkymmentä perheenemäntää käsittävä pieni kuluttajalautakunta, on pikaisten tarkistusvertailujen suorittaminen aina mahdollista. Tutkimuksen kohteena on jatkuvasti tuote kuin tuote. Naiset maistelevat lihakastikkeita ja täyttävät arvostelulomakkeita. Lukija: Kuluttajilta tulevaa arvostelua tarvitaan.
Kuvassa vanhempi nainen puhuu suoraan kohti kameraa: Mutta mitä hyötyä on asiaakkan esittämästä arvostelusta, kun se kuitenkin yhdeksässä tapauksessa kymmenestä jää menemättä perille tavaran valmistajalle? Se pysähtyy myyjään ja unohtuu. Onko tehty mitään asian auttamiseksi?
Kuva ilmoitustaulusta, jossa on arvostelulomakekuori, julisteessa teksti Auta arvostelullasi! Nainen ottaa lomakkeen, ja antaa sen kaupan myyjälle. Mieslukija: On, on toki tehty. Esimerkiksi OTK:n jäsenosuusliikkeistä on jo usean vuoden ajan ollut saatavissa arvostelulomakkeita, joiden avulla ostajien esittämät huomautukset saadaan nopeasti tehtaiden tietoon. Lomake täytetään, tavaranäyte liitetään mukaan ja arvostelun matka alkaa. Kuoressa osoite Osuustukkukauppa, Laaduntarkkailu, Hämeentie 19, Helsinki.
Paketti laboratoriossa, lukija kertoo, että jokainen tapaus tutkitaan tarkoin. Nainen tutkii laboratoriossa. Lukija: Tehtaat, joille niitä on esitetty, ovat pitäneet niitä hyödyllisinä ja arvokkaina. Kirje postiluukussa, nainen avaa kirjeen. Lukija: Jokainen arvostelija saa aikanaan kirjeen, jossa selostetaan yksityiskohtaisesti tutkimuksen tulokset.
Vaalea mies esittelee risaista paitaa, joka hajosi pesussa. Mies tutkii kankaan lujuutta koneella. Naislukija: Parempia keinoja täytyy olla ja onkin. Paitojen valmistaja tutkii ennakolta kankaan. OTK:n paita pakkauksessaan.
Nainen pesee paitaa käsin, hankaa hulluna kaulusta. Lukija kertoo, että kestokovetettua kaulusta ei pidä pestä noin. Näytetään, miten pesu tehdään oikein levittämällä kaulus sileäksi pöydän päälle ja pesemällä siinä. Lukija: Kotitaloudellisen valistus- ja tutkimustyön tarve on tosiaankin suuri. Tällaista työtä tekee myös OTK:n koekeittiö, joka haluaa olla apuna entistä parempien kotitalousalan tarvikkeiden kehittämisessä. Kauluksia kuivumassa, nainen ottaa pullia uunista. Lukija: Tutkimusta onkin suoritettava paitsi laboratorioissa myös käytännön kotitalouden, keittiössä työskentelevän perheenemännän, kannalta. Kuvassa paistinpannuuja, joku paistaa lihaa, leikkaa leipää eri veitsillä.
Nainen esittelee kaupassa naisille kodin tarvikkeita. Lukija: Tavaraesittelyt myymälöissä, erilaiset kurssit perheenemännille, opetusrainat- ja elokuvat, esitelmät ja havaintoesitykset, keinoja on monia, ja perheenemännät innostuneita ja kiinnostuneita kuulijoita. Esittelijä laittaa 16 millisen pyörimään. Nauhalta kuuluu teksti: OTK:ssa ja sen jäsenosuusliikkeissä tehdään tuotteiden laadun hyväski laajaa ja monipuolista työtä. Kuluttajat ovat siinä mukana kuluttajalautakunnissa ja arvostelulomaikkeita lähettämällä. Kuva elokuvan alusta, jossa nainen antaa myyjälle arvosetelulomakkeen. Naiset kaupassa pesuaineita valitsemassa, maistajat margariinitehtaalla. Ihmisiä laboratoriossa töissä. Lukija: Tarkoituksena on pitää kulutustavaroiden laatu korkeana, mutta aivan yhtä tärkeätä on tehdä kuluttajille selväksi tuotteen laadun merkitys. Kahvinmaistajat työssään, koeleipomossa, kaulusten pesua, maistajia suuressa salissa, kankaan lujuustesti, nainen kaupassa ostaa säilykepurkin. Naisen kädessä kolikko ja kultaneliö. Lukija: Suomessa ei vielä tajuta riittävän selvästi sitä, että harkitseva ostaminen maksaa rahoillemme korkoa korolle. Asiakas, jokamies, on opetettava ostamaan taloudellisesti ja välttämään hätäisiä päätöksiä. Hänelle on myös annettava asiallisia tietoja tuotteen ominaisuuksista, jotta valinta olisi helpompi suorittaa. Loppujen lopuksihan kauppojen hyllyillä olevan tavaran laatu riippuu siitä, mitä ostajat vaativat. Sen vuoksi olisi kuluttajan oman etunsa nimessä ostoksissaan noudatettava tätä tunnusta. Kuva Vertaa hintaa laatuun merkistä. Ihmisen käsissä kolikko ja neliö. |