Raportti eli balladi laivatytöistä
Raportti (rinnakkaisnimi)
Balladen om båtflickor (ruotsinkielinen nimi)
Hamnflickorna (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
A Report (englanninkielinen nimi)
Nachts in nordischen häfen (saksankielinen nimi)
Le Rapport ou la ballade sur les filles des ports (ranskankielinen käännösnimi)
Ballade der Schiffsmädchen, Die - ein Rapport (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Raportti eli balladi laivatytöistä
Maunu Kurkvaaran yhteiskunnallisessa elokuvassa toimittaja Ilmari Niemelä (Yrjö Tähtelä) saa työtehtäväkseen tutkia satamassa työskenteleviä prostituoituja. Varpusbaarissa hän tutustuu Ritvaa (Ritva Vepsä) ja Ullaan (Ulla Väre), jotka kertovat elämästään laivatyttöinä. Ilmarin kiinnostuksen herättää Vuokko (Anneli Sauli), jonka kanssa syttyneen romanssin esteenä tuntuu olevan naisen vaikea menneisyys, jonka sisältö aukenee Ilmarille vähä vähältä.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
K16, K15 |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Poliiseja: Helsingin Poliisilaitoksen ja Huoltopoliisin henkilökuntaa ,
Poliiseja: Helsingin Poliisilaitoksen ja Huoltopoliisin henkilökuntaaHae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä 1964 - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Vuoden toinen Kurkvaara-elokuva sai ankaraa kritiikkiä, mutta myös puolustajia. "Sisällöltään filmi ei kykene esittämään enempää aktuellia ongelmaa kuin käyttämään varteenotettavaa puheenvuoroakaan", teilasi Yrjö Kemppi (Ilta-Sanomat 5.6.1964). "Maunu Kurkvaaran uusi elokuva jää enemmän tyhmäksi kuin tuhmaksi saduksi laivatytöistä. Sillä on viikonloppunovellin tuntu. Se on roskaa." "Käsikirjoitus on heiveröinen, kompromissiluontoinen ja ylen pinnallinen", arvioi P.Ta-vi (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 29.9.1964). "Siinä on koko sankarin tausta ja työ hämärää, dialogi haparahkoa (tosin siistiytynyttä) ja henkilöohjaus on yhä avutonta. Valopilkkuna on kauttaaltaan hyvänlainen kuvaus ja muutama aidonmakuinen kuvajakso." "Kurkvaaras film", närkästyi G.B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 6.9.1964), "är närapå äckligare än andra representanter för den pornografiska genren, emedan den under sin första fjärdedel ger sig sken av att vara socialreportage med dokumentära ambitioner. Långt därifrån. Inom kort kommer den ädla skökan in i bilden och älskar reportern i scener, åt vilka många skrattade högt i salongen. Dessa förs så småningom till ett melodramatiskt slut." "Kiitosta ansaitsee Kurkvaaran kyky esittää luontevasti ja mauttomuutta välttäen kaikkein arkaluontoisimpiakin kohtauksia", koki puolestaan Martti Savo (Modest Savtschenko, Kansan Uutiset 6.9.1964). "Mutta todellisuuspohjainen ja sellaisena jopa verrattain vakuuttava raporttilinja ei kerta kaikkiaan ole yhdistettävissä surunhohtoiseen, mutta viikonlopputarinan tasolla liikkuvaan 'Balladiin' onnettomasta laivatytöstä. - - Yleensä näyttelijäsuoritukset ja -ohjaus ovat verrattain hyviä eikä kuvauksellisesti tulosta juuri sovi moittia. Äänen töksähtävä 'sisääntulo' (eikä yksistään repliikkien kohdalla) on yhtä valitettavaa kuin aikaisemmissakin Kurkvaaran elokuvissa." "Minään läpikotaisin huonona elokuvana, kotimaisenakaan arvostellen, ei Raporttia silti voida pitää", puntaroi Heikki Kataja (Uusi Suomi / Turun Sanomat 9.9.1964). "Laivatyttökysymys on epäilemättä kipeä yhteiskunnallinen ongelma, jos kohta Kurkvaaran ylenpalttinen kiinnostus näihin tuhmiin tyttöihin - muistatte kai vielä neljän vuoden takaisen Autotytöt-elokuvansa - perustuukin epäilemättä paljon tukevammin kaupallisiin näkökohtiin kuin palavaan tarpeeseen ratkoa sosiaalisia pulmia filmin avulla." Myönteisintä linjaa edusti tällä kertaa E.T-i (Eero Tuomikoski, Kauppalehti 9.9.1964): "Kurkvaara on tehnyt rehellisen elokuvan ongelma-aiheestaan. Hän on tehnyt filmin, joka on suomalaisen elokuvan yksinäisiä kärkisaavutuksia. - - Laivatytöt on elokuva, jossa näkyvät näiden suomalaisen elokuvan vyönkiristyksen päivien synnyttämät kiireen jäljet. Siinä näkyy myös Kurkvaaralle ennestäänkin ominaista epävarmuutta näyttelijöiden ja puheilmaisun käsittelyssä. Mutta nämä pääasiassa nykyisten olojen tiliin luettavat puutteet eivät estä filmiä kehittymästä tyylikkääksi kokonaisuudeksi. Särötön se ei ole, mutta kokonaisuus, jonka parhaat hetket ovat valmeinta suomalaista elokuvaa." "Kurkvaaras nya film är vacker, estetiskt tilltalande", kiitti myös B.P-m (Bengt Pihlström, Nya Pressen 9.9.1964) ja rinnasti elokuvan Godardin prostituutiokuvaukseen Elää elämäänsä. "Temat i filmen är varken 'stort' eller upphöjt, men se hur det förverkligas! Bilderna av Anneli Sauli, också i nakenscenerna, har skönhet, och kontrasten mellan svart och vitt - - utnyttjas med klart sinne för bildernas genomslagskraft. Cembalomusiken understryker helt riktigt det melodramatiska: vi är, när filmen kommit en bit på väg, långt från både båtflickorna och det dokumentära. Med gott understöd av Anneli Sauli, som någon gång borde ha spelat med mindre medel, men som ändå är bra i rollen presenteras här faktiskt en avvikande inhemsk film, som i mitt tycke har just ingenting med sensationer att göra." "Kurkvaaran ihmiskuvaus ja hänen pyrkimyksensä tehdä jonkinlaista reportaashia ajankohtaisista yhteiskunnallisista ongelmista ovat tässä raporttiballadissa onnellisemmin tasapainossa kuin monestikaan hänen urallaan", näki Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 27.1.1979) 15 vuoden suoman perspektiivin turvin. "Yrjö Tähtelän ja Anneli Saulin suorituksissa ja yhteisissä kohtauksissa on paikoin vaikuttavaa latausta, samaten lopun tunnelmissa, jotka jäävät elämään mielessä ja ikäänkuin etsimään syitä tapahtuneelle murhenäytelmälle." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Raportti eli balladi laivatytöistä oli Maunu Kurkvaaran toinen uutuus vuonna 1964 ja Anneli Saulin ensimmäinen elokuva Suomessa sitten tammikuussa 1960 ensi-iltansa saaneen Lumisten metsien tytön - väliin Sauli teki verraten menestyksekkään elokuvauran Saksan liittotasavallassa. Anneli Sauli ei ollut Suomen näyttelijäliiton jäsen, ja saattoi siten yhä jatkuvasta näyttelijälakosta huolimatta allekirjoittaa sopimuksen Maunu Kurkvaaran kanssa. Ohjaajan vaimo Sinikka Hannula ei tällä kertaa osallistunut elokuvantekoon äitiyslomansa vuoksi. Kurkvaaran kaikkia tehtäviä ei ole määritelty elokuvan alkuteksteissä. Niiden lopussa tuottaja kiitti Helsingin Poliisilaitosta "poliisin työtä käsittelevissä jaksoissa annetusta asiantuntija-avusta". Arkeologiaa käsittelevät jaksot kuvasi paremmin valokuvaajana tunnettu Simo Rista. Eira Finnemanin sukunimi on elokuvan alkuteksteissä virheellisessä muodossa Finnemann, Osve Laaksosen etunimi on virheellisessä muodossa Oswe ja Kaarlo Lehtisen etunimi virheellisesti Karlo. Aihe oli ajankohtainen - samasta teemasta suunnitteli elokuvaa myös Fennada-Filmi ja tilasi jo käsikirjoituksenkin pastori-kirjailija Jouni Apajalahdelta. Kurkvaara oli kuitenkin nopeampi, ja Fennada-Filmin elokuva jäi suunnitteluasteelle. Raportti eli balladi laivatytöistä oli, paljolti ajankohtaisen aiheensa ja eräiden rohkeiksi koettujen kuvajaksojensa ansiosta, vuoden toiseksi paras yleisömenestys. Kun elokuvan levitystuotot olivat 30 000 markkaa tuotantokustannuksia suuremmat ja Raportti eli balladi laivatytöistä sai lisäksi 40 000 markan valtionpalkinnon, nämä yhdessä riittivät hyvin peittämään Kurkvaaran edellisen elokuvan - Naiset - aiheuttamat 50 000 markan tappiot. Raportti eli balladi laivatytöistä myytiin myös Ruotsiin ja Saksan liittotasavaltaan. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
Musiikki: The Fitzwilliam Virginal Book George Malcolm, cembalo Kokonaiskesto 11' 50" Levytys: Fitzwilliam Virginal Book (valikoima), George Malcolm, cembalo; Musicaphon BM 30 SL 1209. 1. Modango Time Säv. Jörgen Petersen The Modangos (off, levyautomaatti), 1' 05". Levytys: The Modangos; Columbia MY-102, 28.4.1964. 2. Man in the Street Säv. P. Arvoy Orkesteri (off), 0' 35". Levytys: De Wolfe -levymerkillä. 3. Stenka Razin / Iz-za ostrova na strezhen / Stenka Rasin / Volga, Volga Säv. ja san. trad. venäl., suom. san. Raul Reiman Es. Yrjö Tähtelä, hyräily (100 %), 1' 00". - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Helsingin Poliisilaitos |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |