Pohjantähteet
Pohjan tähteet (rinnakkaisnimi)
Bottenskrap (ruotsinkielinen nimi)
Leftovers from the North (englanninkielinen nimi)
Ce qui reste de l'Etoile polaire (ranskankielinen käännösnimi)
Der Bodensatz (saksankielinen käännösnimi)
Vuoden toinen elokuva (työnimi)
Finna-arvio
Pohjantähteet
Ere Kokkosen ohjaama sekä yhdessä Spede Pasasen ja Vesa-Matti Loirin kanssa käsikirjoittama Pohjantähteet (1969) on elokuvatuotannon ympärillä tapahtuva komedia. Ohjaaja Paavali Pohja (Vesa-Matti Loiri) on rakastunut elokuvansa naistähteen Merju Köykkään (Arja Saijonmaa), joka puolestaan rakastuu kesäisellä kuvausmatkalla vastanäyttelijäänsä Igor Lötjöseen (Ville-Veikko Salminen).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Marssivat sotilaat: Hämeen Ratsujääkäripataljoonan asevelvolliset<br /><br />Ratsastajat: Tuusulan Ratsastajat ry:n jäseniä ,
Marssivat sotilaat: Hämeen Ratsujääkäripataljoonan asevelvolliset<br /><br />Ratsastajat: Tuusulan Ratsastajat ry:n jäseniäHae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Kesä - alkutalvi 1969 - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Pasasen 'tähän saakka paras elokuva' on eräissä suhteissa epäilemättä parasta mitä hän on toistaiseksi tuottanut", aloitti Martti Savo (Kansan Uutiset 28.12.1969). "Erityisen edullinen Pohjantähteille on vertailu Speden pariin edelliseen opukseen. Myös väreiltään ovat Tähteet täysin siedettävää tasoa, eikä se ole teknisesti muutenkaan pahemmin pilattu. - - Suurimmalta osaltaan koostuu uutuus Speden aiemman tuotannon omista 'tähteistä'. Ei niin, että tässä lämmitettäisiin uudelleen vanhat vitsit, mutta yhtä keskeneräiseksi kuin aiemmat on tämäkin hupailu jätetty. Jossain määrin sketsit sujuvat aiempaa joustavammin, kun päätaakan kantajana esiintyy vaihteeksi Vesa-Matti Loiri. Loirikaan ei kuitenkaan voi täyttää kaikkia käsikirjoituksen ammottavia aukkoja." Myös Paula Talaskiven (Helsingin Sanomat 28.12.1969) mielestä Pohjantähteet oli "epätasainen, mutta esimerkiksi Leikkikalugangsteriin verraten se on huomattavasti miellyttävämpi kokonaisuus, selvää edistystä monellakin tavoin": "Ja ennen kaikkea: Vesa-Matti Loiri suuressa pääosassa osoittaa tässä - - olevansa 'monipuolisempi näyttelijä ja koomikko kuin uskotaankaan'. Hän itse asiassa kannattaa koko elokuvan, ylläpitää huvittavuutta, hyvää tuulta ja kiinnostavuutta myös aivan omalla persoonallisella panoksellaan. Usein jopa yllättävän osuvilla ja luontevilla ilmaisuillaan. Siinä pelaavat mukana yhtä hyvin kokovartalollinen ilmaisu kuin ääni ja mukavan estoton poikamainen mimiikka. - - Ere Kokkonen on ohjaajana aivan ilmeisesti myös jo hyvän kehityksen tiellä: hän osaa monesti keskittää, on usein karsinut pahimmat liioittelut, 'raaskii' katkoa kohtauksia aika ketterästi ja on ilmeisesti tajunnut hyvinkin raa'an leikkaamisen tarpeellisuuden." "Kun Pasasen tuotannon näytöt, tähteet tai muuten, ovat yleensä olleet yhtaikaa ajattelultaan hataria ja toteutukseltaan huolimattomia", johdatteli Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 4.1.1970), "pidän pääsyä edes teknisesti meikäläisittäin ns. luotettavaan tasoon Pohjantähteissä ilahduttavana saavutuksena. Ajattelun hataruutta tai umpimähkäisyyttä ei sen sijaan nytkään käy kieltäminen. - - Tuloksena on siis kaiken kaikkiaan tietyn asteen kaaos, sangen summittainen. Mutta niiden kommellusten, näistä yhteyksistä vanhastaan tuttujen irtovitsien, tarjoilu on nyt paljon huolitellumpaa ja määrätietoisempaa, koska Loirin Paavali Pohjan hahmossa on täysin persoonallista koomista tehoa." "Pohjantähteet är emellertid ojämn", puntaroi Henry G. Gröndahl (Hufvudstadsbladet 28.12.1969), "lyckade sketcher växlar med intetsägande avsnitt och ibland har regin haft en olycklig tendens att uttänja komiken till dess verkan avmattas. Även lyckade 'gags' borde inte bli för långa, de har en gräns som inte får överskridas. Koncentration och stilisering är antagligen okända begrepp i den inhemska farsindustrin." "Ensi kertaa on tehty Spede-filmi väreissä, eikä Kari Sohlbergin työ ole lainkaan huonoa", tunnusti E.L. (Erkka Lehtola, Aamulehti 28.12.1969), "mutta jollakin tavalla tuntuvat vaivat menneen hukkaan, sillä elokuvan idea ja rakennelma ovat aika hataralla pohjalla: mennään, tullaan, puhutaan, hypitään ja ollaan vain. Kaikkea tätä enemmän tai vähemmän sekavassa järjestyksessä, jonkinlaisena juonentapaisena kertomus elokuvaohjaajasta erilaisissa maisemissa ja tilanteissa. Pohjantähteet sisältää muutamia kohtalaisen mukaviakin jaksoja, mutta kokonaisuus jää pahasti vajaaksi. Ryhdittömyys on filmin pahin vika." Myös tv-esitysten valossa monet kokivat Pohjantähteet koko Spede-tuotannon parhaimmistoon kuuluvana elokuvana. "Filmi nähdään kuvaruuduissa jo kolmatta kertaa, mutta se kestää tämän paremmin kuin oikeastaan mikään muu Speden elokuvista", kirjoitti Markku Tuuli (Katso 29/1977) jo 1977. "Pohjantähteet on ilmeisen spontaani, innostunut elokuva, jonka rönsyilevä kerronta kuitenkin on tuonut omat heikkoutensa. - - Hieman karsimalla ja tiivistämällä Pohjantähteet olisi ollut kelpo farssi, mutta nytkin sitä kelpaa katsella runsaiden toimivien vitsiensä ansiosta." "Spede-tuotannon parhaita", otsikoi Kari Uusitalo (Hyvinkään Sanomat 21.6.1984) vuonna 1984 ja Petri Immonen (Uusi Suomi 21.6.1984) säesti otsikolla "Spede parhaimmillaan": "Pohjantähteet pitää sisässään paljon suomalaisen komedian klassiseksi muuttunutta aineistoa. Kuolemattomia kohtia on lukuisia: esim. 'pääkaupunkimme äidinkasvot kaikessa viattomuudessaan' kamera-ajoineen muistuttaa katunäkymältään lähinnä Bronxia ja makkaranpaistojuttu osoittaa, kuinka 'ruma mielikuvitus voi polttaa teltan'. Siis lyhyesti: Pohjantähteet kuuluu suomalaisen elokuvan hauskimpiin saavutuksiin." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Pohjantähteet oli Spede-tuotannon ensimmäinen kokonaan värillinen elokuva - Leikkikalugangsterissa värijakson osuus oli vain 14 minuuttia. Käsikirjoituksessaan Spede Pasanen, Ere Kokkonen ja Vesa-Matti Loiri hyödynsivät niitä kommelluksia, joita yhtiön aikaisempien elokuvien kuvauksissa oli sattunut. Ville-Veikko Salmisen loukkaantuminen Porvoossa filmatun skootterikohtauksen lopputörmäyksessä aiheutti kuvauksissa viikon mittaisen tauon. Loppujakson Suohullu Pahka lainattiin vuoden 1967 Spede-elokuvasta Pähkähullu Suomi. Elokuvan nimi Pohjantähteet on alkuteksteissä kirjoitettu yhteen, mutta tuotantoyhtiön lehdistömateriaaleissa ja julisteessa erikseen. Tekijöiden tehtäviä ei ole määritelty alkuteksteissä, eikä tekijöitä ja näyttelijöitä ole eroteltu. Erkki Peltomaan etunimi on elokuvan alkuteksteissä muodossa Eki, Osmo Savolaisen etunimi muodossa Oss ja Raimo Virtasen etunimi muodossa Rate. Pohjantähteet oli myös Pertti Pasasen tuottamista elokuvista ensimmäinen, jossa hän itse jättäytyi sivuosaan ja antoi pääroolin Vesa-Matti Loirille. Kymmenenä kopiona liikkeelle lähteneen elokuvan ensiesitys oli ensimmäisenä joulupäivänä 1969. Yleisömenestys oli vuoden keskitasoa parempi, mutta esitystuotot jäivät 80 000 markkaa tuotantokustannuksia pienemmiksi. Kari Sohlberg sai osittain Pohjantähteiden ansiosta vuoden kuvaus-Jussin. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole Pohjantähteiden käsikirjoitusta. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. Esko Linnavalli Esko Linnavallin orkesteri (off), 0' 30". 2. Alkutekstimusiikki Säv. Esko Linnavalli Esko Linnavallin orkesteri (off), 1' 00". 3. Puuseppä Säv. Jaakko Pulli Es. Vesa-Matti Loiri, vihellys (100 %), kolmessa osassa, yht. 0' 30". 4. Battle Hymn of The Republic / Glory Glory Hallelujah / Kalle Kustaan muori Säv. ja san. trad. amer., suom. san. trad. Es. "sotilasosasto", laulu, rumpusäestys (playback), 0' 45". 5. Alle lujaa Säv. Esko Linnavalli, san. Jukka Virtanen Es. Simo Salminen, laulu (playback, Esko Linnavallin orkesterin säestys), 2' 55". Levytys: Simo Salminen ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS-816, 10.11.1969. 6. Mies Säv. Esko Linnavalli, san. Jukka Virtanen 1) Arja Saijonmaa, laulu, ja Esko Linnavallin orkesteri (off), 2' 30". 2) Esko Linnavallin orkesteri (off), 2' 10". 3) Esko Linnavallin orkesteri (off, sähköurut ja kitara), 0' 35". 4) Esko Linnavallin orkesteri (off, loppumusiikki), kahdessa osassa, yht. 1' 35". Levytys: Arja Saijonmaa ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS-817, 6.11.1969. 7. Horst Wessel / Die Fahne hoch Säv. trad. Es. Vesa-Matti Loiri, hyräily (100 %), 0' 05". Huomautuksia: Teostoilmoituksessa on taustamusiikin aihelmille annettu seuraavat nimet: "Ida" (kokonaiskesto 4' 27"), "Kauhu" (2' 45", "Ikävä" (2' 00") ja "Ebba" (0' 32"). Musiikkinumeron 2 esitysnopeus vaihtelee. Pohjan asunnolla kitarapoppia (off), 1' 10". Pohjan fantasiajaksossa musiikkia, joka vaihtuu romanttisen maalailevasta poppiin (off), 1' 20". Pohjan balettikuvitelmassa pianomusiikkia (off), 0' 55". Tanssiravintolassa kaksi musiikkikappaletta (off, orkesteri), 0' 30" ja 2' 50". Säestyksellä toteutetussa sanattomassa jaksossa toimintaan mukautettua poppia (off, yhtye), 1' 50". Kuvausryhmä rallattaa "Merja ja Igor on kihloissa" (100 %), 0' 35". - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|