Karvat
Hår (ruotsinkielinen nimi)
The Hair (englanninkielinen käännösnimi)
Obsession (englanninkielinen käännösnimi)
Obsession (ranskankielinen käännösnimi)
Die Zwangvorstellung (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Karvat
Seppo Huunosen käsikirjoittama ja ohjaama, mustan huumorin sävyttämä rikoselokuva Karvat (1974) perustuu Lionel Whiten jännitysromaaniin. Keski-ikäinen, työtön kirjailija Pekka (Mikko Majanlahti) ajautuu juovuspäissään yhden illan suhteeseen perheessään lapsenvahtina olleen Marian (Arja Virtanen) kanssa. Aamulla edessä on karu herätys: asunnosta löytyy kuollut mies. Pariskunta sotkeutuu alamaailman välienselvittelyyn ja absurdi seksin, väkivallan ja murheen täyttämä pakomatka vie heidät muun muassa Espanjan aurinkorannikolle.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K15 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Scotty (Mr. Merin, passinväärentäjä), "Ami" Suomela (poliisi portaikossa) ,
Scotty (Mr. Merin, passinväärentäjä), "Ami" Suomela (poliisi portaikossa)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Peruukit: Hannes Kuokkasen peruukkiliike
Peruukit: Hannes Kuokkasen peruukkiliikeHae aiheistaKreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Kevät 1974 - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Näin epäonnistunutta elokuvaa ei Suomessakaan tehdä usein", kiteytti Eeva Järvenpää (Helsingin Sanomat 27.7.1974) kritiikkinsä. "Karvat yrittää tarjota seksiä ja huumoria, showta ja vauhtia, väkivaltaa ja dramatiikkaa. Kaikessa tässä se epäonnistuu surkeasti. Alusta ei tiedä onko se loppu vai päinvastoin. Minkäänlaista luonnekuvaa ihmisistään Karvat ei anna, minkäänlaista juonta ei puolitoistatuntinen tarina sisällään pidä. [- -] Karvat leikkii kuvilla, se on väliin surrealistinen, väliin realistinen, vuoroin lainataan ekspressionistisia piirteitä suurilta ohjaajilta, vuoroin koko kuvausjengi panee parastaan omien vitsien vääntämisessä. Niinpä tuloksena onkin sellainen soppa, että siinä heikkopäisempää hirvittää." "Huunonen on pyrkinyt kehittämään Lionel Whiten romaanista Kohti perikatoa oman suomalaistetun muunnelman", pohjusti Matti Rosvall (Aamulehti 28.7.1974) ja arvioi: "On käynyt aika huonosti näiltä osin. Juoni putoaa lattianrakoihin koko ajan. Huunonen on jättänyt huomiotta mokoman asian kuin tyyli. Hän syyllistyy uskomattoman lapsellisiin rikkeisiin ja jättää henkilönsä oman onnensa nojaan. Kaikki sotku alkaa käsikirjoituksesta ja päättyy suttuiseen loppuasetelmaan, jossa kaadetaan viimeistä myöten kaikki siihen asti kehitetty. Menettelisi sekin, mutta koska samalla unohdetaan katsojan toiveet tarpeista puhumattakaan, ei tätä kaaosta voi käsittää." "Sprit, sex och Spanien kryddade med våld och tvivelaktig humor är det som skall säljas som finsk äventyrskomedi", luonnehti Henry G. Gröndahl (Hufvudstadsbladet 28.7.1974). "Filmens huvudperson uppfattar livet som en mardröm. Han säger också att han inte förstår det som sker omkring honom. Han är inte den enda. Karvat är en mardröm. Karvat är oförståelig. Karvat är säkert en av de sämsta filmerna som har gjorts i Finland. Och en av de mest cyniska satsningarna på sex, våld och sprit som underhållningsvärden." "Karvat sisältää katkelmia, joiden luominen oli elokuvan tekijöille varmaankin hauskaa", arveli Martti Savo (Kansan Uutiset 11.8.1974), "kuten esim. rakastelukohtauksen symbolinen esittely kahden huivin avulla tai hidastettu kukkavaasin rikkoutuminen luodista. Mutta kaikki kuvaajan, leikkaajien ja äänittäjien yritykset eivät auta juonen kehittelyä, koska juonta ei ole. Eikä tulos ole myöskään voinut muodostua miksikään moderniksi crazy-komediaksi, koska tätä varten elokuvasta täysin puuttuvat tarvittavat perustekijät: kiinnostavat näyttelijähahmot, jännittävät lavastukset ja maisemat, terävät repliikit ja ennen kaikkea ohjaajan rikas mielikuvitus ja taitaminen." Pertti Lumirae (Palkkatyöläinen 1.8.1974) analysoi elokuvaa yrittäen löytää myönteistä näkökulmaa: "Käsitys elokuvasta myyvänä tuotteena, minä tahansa kauppatavarana, sai Huunosen Lampaansyöjissä jo selkeän ilmaisunsa. Siinä missä Lampaansyöjät vetosi normaalikatsojan primitiivisiin mielikuviin maanpäällisestä Impivaarasta, siinä Karvat vetoaa tavallisen kadun miehen kuvitelmiin itsestään James Bondina tai Teräsmiehenä. Huunosen kunniaksi on sanottava, että jälkimmäisessä elokuvassa katsojan samastumisprosessi on tehty astetta ironisemmaksi ja salamielisemmäksi. [- -] Vaikka Huunosen Karvoihin sisältyykin paljon turhaa krääsää ja paikoin tuskastuttavan kankeita kohtauksia [- -] niin ote on kuitenkin voittopuolisesti persoonalliseen ilmaisuun pyrkivää. Sarjakuvanomainen kaksitasoisuus, joka on koko elokuvalle tyypillistä, toimii hyvin johdonmukaisesti kautta linjan ja - hieman ilkeästi sanottuna - motivoi tahattomankin pinnallisuuden." - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Seppo Huunosen esikoiselokuva Lampaansyöjät oli ollut vuoden 1972 ylivoimaisesti paras yleisömenestys. Seuraavan elokuvansa aiheeksi Huunonen ilmoitti alkuperäiskäsikirjoitukseen perustuvan satiirisen komedian Suomen viimeinen susi, jonka talvella 1974 kuitenkin korvasi Karvat, vapaa sovitus suomeksi nimellä Kohti perikatoa 1965 ilmestyneestä Lionel Whiten jännitysromaanista Obsession (1963). Samasta romaanista oli Jean-Luc Godard 1965 tehnyt oman vapaan elokuvasovituksensa Pierrot le Fou / Hullu Pierrot. Käsikirjoituksen Seppo Huunonen laati itse, siirtäen tapahtumat Yhdysvalloista Suomeen ja Espanjaan. Miespääosaan - Godardilla Jean-Paul Belmondo - Huunonen kiinnitti Tampereen Työväenteatterin ohjaajan Mikko Majanlahden ja tärkeimpään naisosaan ensikertalaisen, niin ikään tamperelaisen tanssinharrastajan Arja Virtasen. Mustavalkoisena toteutetun elokuvan kuvasi Kari Sohlberg. Elokuvaa varten Seppo Huunonen rekisteröi joulukuussa 1973 uuden tuotantoyhtiön, Eloseppo Oy:n. Nimen samankaltaisuudesta huolimatta tällä yhtiöllä ei ollut mitään tekemistä Erik Blombergin ym. vuonna 1938 perustaman ja marraskuussa 1942 puretun Oy Eloseppo Ab:n kanssa. Suomen elokuvasäätiö tuki Karvojen tuotantoa kolmessa eri vaiheessa yhteensä 130 000 markalla. Alkuteksteissä on kirjailijan etunimi virheellisessä muodossa Lionell, Kristina Schulginin etunimi on virheellisessä muodossa Kristiina ja Paul Jyrälän etunimi virheellisessä muodossa Pauli. Lopputeksteissä on aakkosellinen lista elokuvan tekijöistä ja näyttelijöistä, heidän tehtäviään ei ole määritelty. Järjestyksessä toisena suomalaisena pitkänä elokuvana Karvat luokiteltiin kielletyksi alle 18-vuotiailta; ensimmäinen oli ollut Teuvo Tulion Sensuela (1972), kolmanneksi ilmestyi Frank Siposen (Visa Mäkisen) Pi pi pil... Pilleri vuodelta 1982. Karvojen ensi-iltakierros aloitettiin jo heinäkuun lopussa 1974, Helsingissä kolmessa teatterissa ja samanaikaisesti viidessä muussa isossa kaupungissa. Ennakkokohusta huolimatta elokuva keräsi vain vajaan viidenneksen Lampaansyöjien yleisömäärästä. Suunnitelmat Elosepon seuraavasta elokuvasta, jonka aiheeksi oli jo ilmoitettu Jarkko Laineen romaani Vampyyri Suomessa, haudattiin ja vuonna 1980 yhtiö jätettiin konkurssiin. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Karvasamba Säv. Seppo Paakkunainen, san. Seppo Huunonen 1) Ritva Oksanen, laulu, ja orkesteri (off, alkutekstimusiikki), 3' 35". 2) Ritva Oksanen, laulu, ja orkesteri (off, lopputekstimusiikki), 5' 10". 3) Es. Eeki Mantere (= Erik Mantere), piano (playback), 0' 50". 2. Musta tango Säv. Jorma Panula, san. M.A. Numminen 1) Ritva Oksanen, laulu (espanjaksi), ja orkesteri (off, c-kasettinauhuri), 0' 35". 2) Ritva Oksanen, laulu (espanjaksi), ja orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 40". 3) Orkesteri (off), 1' 10". 4) Es. Eeki Mantere, piano (playback), kahteen kertaan, yht. 1' 20". 5) Es. Pikku-Kalle Hyden, piano (playback), 0' 10". 6) Es. Ritva Oksanen, laulu (playback, orkesteri), 1' 20". Levytys: Ritva Oksanen ja orkesteri, joht. Raimo Henriksson; Columbia 5E 006-34969, 1974. Huomautuksia: Musiikkikappaleet 1 ja 2 kertautuvat muunnelmina taustamusiikissa. Halmeella kuullaan MTV-tunnuksen musiikki (off, sov. Kaarlo Kaartinen, Heikki Laurila, kitara), 0' 05". Marian asunnolla romanttista viihdemusiikkia (off, levysoitin), 0' 20", ja tanssimusiikkia (off, säv. Seppo Paakkunainen), 1' 50". Mikko Majanlahti laulahtaa Arja Virtaselle "Sinun silmäsi?" (irtoääni), 0' 05". Hotellihuoneessa Malagassa taustalla moniäänistä kirkollista kuorolaulua (off), 0' 40". Mikko Majanlahti laulahtaa "Mañana, mañana, on huomenna vettä luvassa --" (irtoääni), 0'05". Espanjalaista laulua kuullaan rannalla orkesterin säestämänä (off), 1' 10". Marian rakastellessa arabimiehen kanssa taustana karnevaalimusiikkia (off), 0' 50". Koskelan asunnolla Pikku-Kalle Hyden tapailee pianolla teemaa (playback, 0' 10"), joka jatkuu ja kertautuu taustamusiikissa. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Los Pacos, Top Club, Suomikallio Oy, Piretta Oy, Yardley |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|