Seikkailu jalkamatkalla
Äventyr på fotvandring (ruotsinkielinen nimi)
Adventure on a Walking Tour (englanninkielinen käännösnimi)
Une Aventure à pieds (ranskankielinen käännösnimi)
Abenteuer auf einer Fusswanderung (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Seikkailu jalkamatkalla
Jussi Snellmanin ohjaama musiikkipitoinen komedia Seikkailu jalkamatkalla (1936) pohjautuu tanskalaisen Jens Christian Hostrupin näytelmään. Kartanomaisemaan sijoittuvassa tarinassa ylioppilaat Erkki Airio (Eero Eloranta) ja Martti Merisaari (Thure Bahne) joutuvat vaikeuksiin vankikarkuri Santun (Kaarlo Angerkoski) juonittelun takia. Elokuva on tuhoutunut.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
3.6. - 5.7.1936 - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
Jäger-Filmin ensimmäinen kokoillan elokuva kohtasi varsin varauksellisen vastaanoton. "Seikkailu jalkamatkalla on kouluesimerkki suomalaisen elokuvan peruserehdyksestä", arvosteli R-s (Ilta-Sanomat 31.8.1936). "Se on filmattua teatteria. Teatterimiehen Kaarle Halmeen näytelmästä on näyttelijä Teuvo Puro laatinut käsikirjoituksen, jonka mukaan elokuvan on ohjannut näyttelijä ja teatteriohjaaja Jussi Snellman. Kun jokainen elokuvan näyttelijöistä vielä on teatterinäyttelijä, huomaa kuinka 'teatteripitoiset' voimat ovat olleet tätä elokuvaa luomassa. Elokuvatyön täytyy muodostua kaikille näille taiteilijoille sivuharrastukseksi, kesäiseksi tilapäistyöksi, jolle heidän asemassaan ei voi perusteellisesti antautua. Siksi on tuloksessakin tilapäistyön leima." "Epäonnistuminen johtuu monistakin eri seikoista", eritteli Elokuva-Aitan Pee (18/1936). "Ensinnäkin käsikirjoitus on kankeahko, vaikka juonta sinänsä ei pitäisikään niin mahdottomana; repliikit on muovattu luonnottomiksi ja vielä nyt viljellään sellaista 'arkaismia' kuin yksinpuhelua. Mauttomuuksia vilisee. Ja lauluja on ainakin 75 % liikaa. Toiseksi ei ohjauksessa ole suurestikaan otettu huomioon filmin vaatimuksia: kauko- ja lähikuvien rytmillistä vaihtelua ei voi havaita, kameran asettelu on aivan sattumanvaraista, ja melkein kokonaan on unohdettu se seikka, että kamera nykyään jo liikkuu. Toisaalta voidaan mainita, että kuvat ovat edes melko selviä, ja äänityksen suhteen ei ole mitään muistuttamista - mutta eiväthän nämä edut, jotka eivät enää ole ainutlaatuisia Suomessakaan, vielä filmiä tee." "Sen erikoisia ansioita oli kaunis kuvaus ja runsas kansanlaulujen käyttö", myönsi Ylioppilaslehden E. O. (9/1936), "mutta sinänsä se ei kylläkään kyennyt toteuttamaan itse filmiä, vaan oli pikemminkin valokuvattuja asetelmia, joista useat olivat kovin teennäisiä." "Hyvä juoni oli kärsinyt pahoin osaksi näyttelijävoiman valinnan, osaksi ohjauksen vuoksi", purki T-ri (Vilho Toivari, Suomen Sosialidemokraatti 6.9.1936) pettymystään. "Osa syytä on myös sälytettävä filmikäsikirjoituksen laatijan niskoille, sillä totesimme useita kohtauksia, jotka olisi huoletta voinut lyhentää ainakin puolella, asian siitä lainkaan kärsimättä. Päinvastoin, tulos olisi parantunut." Myönteistäkin sanottavaa löytyi. "Ilahduttava kotimainen elokuvauutuus", otsikoi Ja (Helsingin Sanomat 31.8.1936) ja piti "yleisvaikutusta ehdottomasti myönteisenä", vaikka arvostelikin: "Elokuvan alku on jossakin määrin pitkäveteinen ja kankea, mutta loppua kohden ote paranee reippaasti. Laulujen suhteen voisi toivoa parempaa valintaa ja hieman vähäisempää runsautta. Teknillisesti - myös äänen mukaanottaen! - lienee tämä filmi parhaimpia kotimaisia elokuvia." "Till filmens favör kan genast sägas att den har livlig och omväxlande handling", kiitti B-ck (P. O. Barck, Hufvudstadsbladet 2.9.1936). "Äventyr på fotvandring bekräftar också, att den inhemska filmen långsamt men säkert håller på att arbeta sig framåt. Det är alldeles tydligt att kurvan går uppåt, både då det gäller det tekniska och i regihänseende. Det finns många goda och levande berättade partier i Jägers nya film. Där finns också bra fotografiska prestationer. [- -] Sämst är tyvärr skådespelaruppsättningen." Näyttelijätyö koettiin yleensä epätasaisena, vain Kaarlo Angerkoski nostettiin selvästi muiden yläpuolelle. R-s piti hänen tyyppiään "erinomaisena luomuksena", joka "huumorikylläisyydessään, psykologisessa iskuvalmiudessaan ja luontevuudessaan ylittää kaikki muut". Svenska Pressenin G. Stz. (Göran Stjernschantz, 2.9.1936) katsoi Angerkosken jopa pelastavan koko elokuvan: "Hans bustyp är något av det praktfullaste man kan tänka sig [- -] Angerkoski räddar som sagt filmen. Utan honom skulle den stagnera ganska betänkligt." - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Seikkailu jalkamatkalla (1936) oli Jäger-Filmin ensimmäinen kokoillan näytelmäelokuva. Yhtiö oli jo vuonna 1935 kansalliseepoksemme 100-vuotisriemujuhlan kunniaksi tuottanut Kalle Kaarnan ohjaaman pitkän dokumenttielokuvan Kalevalan mailta. Nyt kiinnitettiin ohjaajaksi näyttelijä Jussi Snellman, ja elokuvan aiheeksi valittiin viisinäytöksinen laulunäytelmä Seikkailu jalkamatkalla, jonka Kaarle Halme oli vuonna 1901 "C. Hostrupin mukaan mukaellut". Halmeella oli pohjana tanskalaisen Jens Christian Hostrupin 1844-47 kirjoittama näytelmä Æventyr paa Fodrejsen, joka puolestaan oli ilmestynyt C. Edv. Törmäsen mukailemana suomennoksena nimellä Maantien varrella 1878. Hostrupin näytelmä on elokuvattu Tanskassa useaan kertaan, mm. vuosina 1912 ja 1916. Käsikirjoituksen teki Teuvo Puro, joka vuosina 1907-27 oli ohjannut 10 mykkäelokuvaa. Elokuvan ohjannut Jussi Snellman oli näytellyt useissa elokuvissa, hän oli tehnyt vuonna 1922 käsikirjoituksen Teuvo Puron elokuvaan Anna-Liisa. Myös kuvaaja Frans Ekebom oli mykänkauden veteraaneja. Musiikin elokuvaan sovitti Tapio Ilomäki. Halmeen näytelmäsuomennoksen musiikki oli Otto Kotilaisen käsialaa. Teuvo Tulion ensimmäisten elokuvien käsikirjoittaja Yrjö Kivimies muisteli Kinolehdessä 1970: "Useimmat elokuvanäyttelijäthän olivat siihen aikaan puhetekniikaltaan amatöörejä. Vain joku Kaarlo Angerkoski saattoi olla tuommoinen suuri puheteknikko, joka kangertelematta esitti luontevasti huonosti kirjoitettuja repliikkejä. Kerran mm. Jäger teki suomalaista kansanfilmiä, jossa Angerkosken osalle oli sattunut aivan luonnoton repliikki. Jägerhän oli saksalainen valokuvaaja, joka ei vierasmaalaisena pystynyt kuulemaan miten kaameata plöröä, miten epäaitoa puhetta ihmiset replikoinnissaan käyttivät. Mutta Angerkoski suoriutui tuosta kaameudesta niin sulavasti, että minä kävin katsomassa sitä elokuvaa kolme kertaa vain kuullakseni, miten Angerkoski esitti mahdottomat repliikkinsä luontevasti." Seikkailu jalkamatkalla kuvattiin viidessä viikossa kesä-heinäkuussa ja sai ensi-esityksensä Helsingin, Kuopion, Tampereen, Turun ja Viipurin ohella 30.8.1936 myös Kotkassa. Yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1936 heikoin. Elokuvasta ei ole säilynyt kuva- eikä ääniaineistoa eikä julistetta. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
1. Soi läntiset lämpimät tuulet Säv. Tapio Ilomäki, san. Roine Rikhard Ryynänen, 5' 08". Levytys: Eugen Malmstén ja Rytmi-Pojat, joht. Eugen Malmstén; Columbia DY-45, 1936. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 1 - Levytyksiä vuosilta 1931-1936; Artie Music AMCD 1029, 2010. 2. Kulkurin valssi Säv. trad. ja J. Alfred Tanner, 0' 15". Huomautuksia: Kestot perustuvat Teoston merkintöihin. - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|