Tuntematon ystävä
En Okänd vän (ruotsinkielinen nimi)
Det Tredje offret (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
An Unknown Friend (englanninkielinen nimi)
Kolmas uhri (työnimi)
Kolmastoista uhri (työnimi)
L'Ami inconnu (ranskankielinen käännösnimi)
Der Unbekannte Freund (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Tuntematon ystävä
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K12 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
19.9.-13.11.1977 - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
Useimmat kriitikot muistelivat Lars G. Thelestamin ruotsalaista esikoiselokuvaa Mies astui junasta ja kokivat Tuntemattoman ystävän sen rinnalla pettymykseksi. "Ei silti, edelleen uskon Thelestamin poikkeukselliseen kyvykkyyteen, vaikkei tämä uutuus vastaa odotuksia", kirjoitti Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 21.1.1978). "Ilmeisesti sekä työolosuhteet (moninaisine hajoittavine mainoskikkoineen) että itse aihe ovat kuitenkin olleet epäedulliset. [- -] käsikirjoitus on jäänyt heikoksi, hajanaiseksi ja pinnalliseksi eikä elokuvaan näin ole saatu niitä eettisiä, syventäviä aspekteja, joita ainakin Thelestamilla tietääkseni oli tarkoitus siihen soveltaa. [- -] Esko Nevalaisen ammatillisesti pätevä kameratyö näyttää Helsingistä joitakin erikoisia perspektiivejä, samoin Marokossa monenlaista helteistä kuhinaa. Mutta kerronnan rytmi on hontelo ja tempo välillä liian hidas." "Varsin sovinnainen dekkarielokuva, jonka temaattinen anti on jokseenkin olematon", määritteli Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 21.1.1978). "Kaikki näkemykselliset ideat jäävät armotta suoraviivaisesti etenevän storyn jalkoihin: yksitasoinen käsikirjoitus ei anna näyttelijöille mahdollisuutta kehitellä roolejaan syvyyssuuntaan. Kansainvälisten tähtien varjossa näyttelevät Nanny Westerlund ja Jukka-Pekka Palo onnistuvat kuitenkin antamaan eloa rooleihinsa: heidän suorituksensa takia Tuntemattoman ystävän 86 minuuttia ei tunnu aivan ikuisuudelta." "Tuntematon ystävä ei ole huono elokuva", puntaroi P.K. (Pentti Kirstilä, Aamulehti 21.1.1978). "Sen muoto on kiinteä, sen kuvat ovat harkittuja ja juoni kulkee luistavasti. (Vähän liiankin luistavasti, voisi joku skeptikko sanoa.) Kuvallisesti Tuntematon ystävä on moitteetonta työtä, ja monet näyttelijäsuorituksetkin ovat aivan kelvollisia. Bruno O'Ya ei tosin saa roistoonsa sitä pelottavaa vakuuttavuutta, joka siihen on käsikirjoituksessa ladattu. [- -] Luulen että suurin vika Tuntemattomassa ystävässä on siinä, että näitä tärkeitä henkilöitä ei ole pystytty tarpeeksi syventämään. Henkilöissä ja tarinassa on tämän elokuvan henki. Se ei vain pääse kuin puoleksi ulos pullosta." "Tekniseltä tasoltaan Tuntematon ystävä voidaan määritellä ns. ammatilliseksi saavutukseksi", tunnusti myös Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 22.1.1978). "Mutta muuten heiveröisine eväineen ja määrätietoisesti vientimarkkinoille tähdätessään se on ajautunut merkilliseen paitsioon, siitä on tullut vaatimaton ystävä ei-kenenkään-maalla. Se ei vaadi enää tarkastelua nimenomaan suomalaisena elokuvana, sillä ei ole minkäänlaista kansallista identiteettiä. Ja kansainvälisesti se on ns. B-filmi, pelkkä tuote. Yksi noista puolentoista tunnin jännäreistä, joita televisio syytää meille solkenaan." "Det är beklämmande att dylika produktioner får representera finsk film i utlandet", valitti Henry G. Gröndahl (Hufvudstadsbladet 22.1.1978). "En okänd vän kan jämföras med TV:s intelligensfriaste serier. Den hade gärna fått förbli okänd." "Mahtava markkinointikupla", luonnehti Markku Tuuli (Katso 6/1978). "Se on tyhjänpäiväinen ja huonosti tehty elokuva, jonka pahin vika on heti käsikirjoituksessa. Siinä luodut henkilöhahmot ovat niin mahdottomia, että niistä ei selviäisi sen enempää Robert De Niro kuin Marlene Dietrichkään. Niinpä ei ole mitään mieltä väittää, että Anne Pohtamo ei osaa näytellä: hänelle ei anneta mitään mahdollisuuksia. Kun henkilöt on kirjoitettu kliseemäisiksi ja naurettaviksi, on luonnollista, että jännärille tarpeellista jännitystä ei synny, koska katsoja ei kiinnostu kenestäkään henkilöstä. Edes Nanny Westerlundin sinänsä herttainen mummo ei saa myötätuntoa puolelleen: hän tulee mukaan niin loppuvaiheessa, että ikävystymisestä johtuvasta lamaantumisesta, ei enää siinä vaiheessa pääse irti." - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Tuntematon ystävä pohjautuu Mauri Sariolan 1970 ilmestyneeseen poliisiromaaniin Susikoski virittää ansan. Käsikirjoituksen tekivät romaanin juonikuviota vapaasti hyödyntäen Matti-Juhani Karila ja Ismo Sajakorpi sekä elokuvan ohjaajaksi kiinnitetty Lars G. Thelestam. Suomenruotsalainen Thelestam (s. 1939 Helsingissä) oli opiskellut Tukholman elokuvakoulussa 1966-68 ja sen jälkeen ohjannut Ruotsissa mm. näytelmäelokuvat En man steg av tåget / Mies astui junasta (1975, esitetty Ruotsissa myös nimellä Gangsterfilmen) ja Hempas bar / Hempan baari (1977). Tuottajan ilmoituksen mukaan tarkoituksena oli tehdä kaupallinen jännityselokuva, jossa olisi myös psykologisen thrillerin aineksia. Pääosiin kiinnitettiin Susikoskeksi Åke Lindman ja Suomessa televisiosarjasta Testamentti tunnetuksi tullut englantilainen Kate O'Mara sekä virolainen, mm. neuvostoelokuvassa ja Puolassa työskennellyt Bruno O'Ya (oik. Oja). Toisen naispääroolin sai vuoden 1975 Miss Universum Anne Pohtamo. Elokuvan loppukohtaukset kuvattiin romaanin mukaisesti Marokon Tangerissa. Elokuvan nimi on alkuteksteissä kolmella kielellä: englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi. Elokuvassa myös puhutaan näitä kieliä, ruotsia vähiten. Julisteessa elokuvan nimi on suomeksi. Elokuvan tuottivat Filmi-Jatta Oy sekä TV- ja Filmikonsultit Dennis Livson Ky yhteisesti. Suomen elokuvasäätiö tuki hanketta yhteensä 800 000 markalla ja Mainos-TV televisioesitysoikeuden ennakko-ostoin. Tuotantokustannukset olivat lähes 2,4 miljoonaa markkaa, ja katsojia elokuva keräsi vuoden kolmanneksi eniten. Esityskierros alkoi 20.1.1978 myös Kotkasta. Ensikertalaisen Nanny Westerlundin (1895-1989) osasuoritus palkittiin Jussi-patsaalla. Mauri Sariolan tuotannosta oli aikaisemmin muutettu elokuviksi romaanit Rotat pois laivasta! (Kolmas laukaus, 1959, ohjaus Yrjö Norta) ja Totuus on armoton (1963, ohjaus Valentin Vaala). Finnscreen Oy:n talvella 1978 käynnistämä hanke Susikoski-elokuvaksi Vaarallinen risteily jäi käsikirjoitusvaiheeseen. Toteuttamatta jäi myös Fennada-Filmin vuoden 1976 alussa suunnittelema Susikosken ajojahti. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. My Unknown Friend Säv. ja sov. Rauno Lehtinen Rauno Lehtisen studio-orkesteri (off, alkutekstimusiikki), 2'15". Levytys: Rauno Lehtisen studio-orkesteri (repliikit Bruno O'Ya); Yes Records SAU-15, 1977. 2. Strangers Can Turn To Lovers / Silloin kun kaiken antaa Säv., san. ja sov. Rauno Lehtinen, engl. Bob Barratt 1) Es. "tanssiorkesteri" (playback, Rauno Lehtisen studio-orkesteri), 0' 45". 2) Heikki Laurila, kitara, ja Rauno Lehtisen studio-orkesteri (off, taustamusiikki), 1' 50". 3) Rauno Lehtisen studio-orkesteri (off, loppumusiikki), 1' 00". Levytys: Strangers Can Turn To Lovers. Kate O'Mara ja Rauno Lehtisen orkesteri; Yes Records SAU-15, 1977. Silloin kun kaiken antaa. Tuulikki Eloranta; Love Records LRLP-280, 1978. Juhani Markola (= Kari Juhani Markola); Anuco LP-1009, 1978. Soitinyhtye Liisa, joht. Heikki Annala; Kompass Records KOLP-5, 1978. Juhani Korjus, huuliharppu & viihdeorkesteri; Anuco LP- 134, 1979. 3. "Striptease for Dana" Säv. ja sov. Rauno Lehtinen Es. "tanssiorkesteri" (playback), 1' 15". 4. Toiset meistä Säv. ja sov. Rauno Lehtinen Hammond-urut (off, ravintolamusiikki), 2' 05". Levytys: Pepe Willberg & Paradise; CBS CBS-65686, 5.6.1973. Huomautuksia: Musiikkinumeroissa 2:1 ja 3 esiintyvä tanssiorkesteri oli Fennian nelimiehinen vakioyhtye, joka elokuvassa nähdään Rauno Lehtisellä (tenorisaksofoni) ja Jörgen Petersenillä (trumpetti) vahvistettuna. Risto Mäkelä viheltelee (100 %), 0' 10". Klassinen musiikki soi sekä Bergin (kesto 2 '05") että Susikosken (1'00") asunnolla, molemmat off. Taksitolpalla kuuluu vaimeana miessolistin laulama humppa (off), 0' 55" . Ravintolassa kuullaan ravintolaorkesterin esittämän tanssimusiikin loppua (off), 0' 15", ja fanfaari Miss Danalle (off), 0' 05". Marokossa kuullaan muslimirukousta (off), 1 '30", marokkolaisen yhtyeen (marakassit, rumpu, tamburiini) esittämää "käärmemusiikkia" (100 %), 0' 55", sekä kahta musiikkia kadulla (off, rummut ja huilu), 0' 25" ja 0' 20". - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Suomen elokuvasäätiö, K.J. Gummerus Oy, Ajanmies, Teinitalo, Chrys-Auto Oy, MTV, Sveriges Radio TV-2 |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|