Enkelipeli
Angel Game (työnimi)
Finna-arvio
Enkelipeli
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Kansalaisopisto Jukolan ikinuoret (Hengenheimojen vieraat), Ylioppilasteatterin miesnäyttelijöitä (sotilaita metroasemalla) ,
Kansalaisopisto Jukolan ikinuoret (Hengenheimojen vieraat), Ylioppilasteatterin miesnäyttelijöitä (sotilaita metroasemalla)Hae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
8.2.-3.3.1985 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Enkelipelissä oli Mikael Fräntin (Helsingin Sanomat 16.5.1986) mielestä "hyvä idea. Siinä uni ja tosi lomittuvat talvisen Helsingin yössä, siinä on yhteiskunnallista otetta ja universaalia ihmisen etsintää. Dialogit eivät aina osu maaliin ja henkilöohjaus pettää ajoittain, mutta tarinan kehittely on paikoin hallittua ja varmaa. Paljakalla on asiaa, ja hän osaa pukea sen kuviksi. [- -] Hän paljastaa asioita ja kytkentöjä, jota tavallinen arkisilmä ei useinkaan huomaa." SvM (Staffan von Martens, Hufvudstadsbladet 20.5.1986) moitti elokuvan käsikirjoitusta: "Men vem är denna vakt, och vad är hans drömmar och hans verklighet? Han känner sig bedragen på sina fantasier, men hans fantasier, och hans verklighet, är so stiliserade och konstruerade att de inte berör oss. Paljakka anstränger sig att skapa nerv i berättelsen genom att göra den råddigare och råddigare. Han skapar mystik för mystikens skull." "Muodoltaan Enkelipeli on viihteellisten jännäreiden parodiaa", kirjoitti Pekka Huolman (Suomenmaa 1.4.1987) televisioesityksen yhteydessä. "Sisällöltään se on yksi osa satua, toinen osa amerikkalaista tv-sarjaa ja kolmas osa huonoa suomalaista 50-luvun elokuvaa. Lisäksi mukana on muodikkaita heittoja asevarusteluun, iltapäivälehtien rooliin sekä mainontaan. Loppumetreillään filmi kasvaa myös yliluonnollisiin, surrealistisiin ulottuvaisuuksiin saattaen koko alkuosan uuteen valoon. Sisällöltään Enkelipeli onkin siis varsin raikas keitos. Elokuvaksi Enkelipeli ei ole kuitenkaan muuttunut niin kitkattomasti kuin olisi toivonut. [- -] Letkeämpi ja luistavamman komediallinen ote olisi pelastanut paljon." Taru Mäkelä (Katso 14/1987) kiitteli Enkelipelin heijastelevan "tekijöilleen ominaista, ryppyotsaisuudesta ja deklamoinnista vapaata herkän humoristista ja jopa lapsenomaista näkökulmaa maailmaan. [- -] Esko Salervon kirjoittama käsikirjoitus on viehättävä sekoitus komediaa ja rikoskuvausta. Oivallisten näyttelijätöiden ja Heikki Ortamon mustavalkokuvauksen tuella Enkelipelistä muodostuu tyylikäs ja lajissaan erikoinen elokuva, joka puhuttelee niin aikuisia kuin lapsia." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Kari Paljakka (s. 1958) opiskeli Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen linjalla 1979-85 ja ohjasi lopputyökseen vajaan tunnin mittaisen näytelmäelokuvan Enkelipeli Esko Salervon käsikirjoituksen pohjalta. Opiskeluaikanaan Paljakka lisäksi sai valmiiksi lyhytelokuvat Salkku (1979), Sorkat kuntoon (1981), Hautajaiset (1982) ja Sadetanssi (1984) sekä tv-elokuvan Baby Love (1985). Hieman yli puolen tunnin mittainen musikaali Sadetanssi palkittiin Tampereen elokuvajuhlien Risto Jarva -palkinnolla ja Jussi-kunniakirjalla 1984. Lehdistöesitteen mukaan Enkelipeli on "fantasiaelokuva" ja samalla "ihmisen matka omaan itseensä, kamppailu rationaalisen toiminnan ja intuition välillä. Nykyihminen on vapautunut menneisyydestään vain joutuakseen uusien jumalien orjaksi. Todellinen vapautuminen ei synny ainoastaan ulkoisen todellisuuden muuttamisesta, myös ihmisen itsensä on muututtava." Puliukkoa esitti Teatterikorkeakoulun akrobatian opettaja Antti Tarkiainen. Enkelipeli kuvattiin helmi-maaliskuussa 1985, tarkastettiin marraskuussa ja ensiesitettiin seuraavan vuoden toukokuussa samassa matineaohjelmassa Claes Olssonin elokuvan Häng dej pojkfan! kanssa. Puolipitkän Enkelipelin jälkeen Paljakan varsinaista debyyttiä pitkän näytelmäelokuvan tekijänä merkitsi vuonna 1992 valmistunut Veturimiehet heiluttaa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. You Can Fly! You Can Fly! elokuvasta Peter Pan (1953) Säv. Sammy Cahn, san. Sammy Fain "Peter Pan", laulu, ja elokuvaorkesteri (off, televisio) kahdessa osassa, yht. 1' 10". Huomautuksia: Antti Ortamon taustamusiikki koostuu Teostoilmoituksen mukaan seuraavasti: "Tähtitrikki" (1' 00"), "Autolla tuiskussa" (1' 05") ja "Lopputekstit enkelipeliin" (2' 45"). Hengenheimojen juhlissa kuullaan lisäksi Ortamon pianoimprovisaatiota (off), 2' 15". Ortamo käytti musiikissa akustisia soittimia, mutta käsitteli niiden ääntä elektronisesti. "Autolla tuiskussa" -musiikissa Ortamon lauluääni on muunnettu naislauluääntä muistuttavaksi. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Nora Eriksson, Mikko Mattila, Pekka Uotila, Jouko Seppälä, Hannes Heikura, Antti Kari, Taru Mäkelä, Pirkko, Marja Uusitalo, Hilkka Nykyri, Hilkka Jarva, Panu Minkkinen, Tapani Artti, Suomen elokuvasäätiö, Ericsson, Autonovo, Kodak Oy, Videoteam, Villealfa, Hotelli Vaakuna, Helios, Sanoma Osakeyhtiö, Saunasoppi, Tekninen korkeakoulu, Oy Hartwall Ab, Oy Rettig Ab, Suomen Teollisuuden Vartiointi, Elovalkia, Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta, SOK Paahtimot, Klikki, Lauri ja Lasse Reitzin säätiö, Aapiset |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|