Insiders
Insiders - Sisäpiiri (televisioesityksessä käytetty nimi)
Finna-arvio
Insiders
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
19.7. - 31.8.1988 (22 kuvauspäivää) - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Tapani Maskulan (Turun Sanomat 8.3.1989) mielestä Insiders kuvasi Lauri Törhösen aiempien elokuvien tapaan "sellaisia virallisen julkisivun suojaamia yhteiskunnallisia sisäpiirejä, joista tavalliset kansalaiset muodostavat käsityksensä vain informaatiokanavien välityksellä. Valitettavasti Törhönen ei edes yritä lähestyä näitä järjestelmämme ylärakenteita muusta kuin sensaatioilla herkuttelevan tirkistelijän näkökulmasta. [- -] Mihinkään [- -] tarinan tarjoamista vaihtoehdoista Törhönen ei saa oikein kunnon otetta, sillä niissä pyristelevien ihmisten sijasta hän kiinnittää kaiken ihailevan huomionsa yläluokan ulkoisiin elintapoihin." Mikael Fränti (Helsingin Sanomat 4.3.1989) piti sen sijaan Insidersia Törhösen uran käännekohtana parempaan: "Uudessa työssään Törhönen on hahmottanut kohtuullisesti toimivan elokuvallisen maailman, jonka informaatioarvo on kiinnostava. Joku saattaa puhua hymyilyttävästä tai tahattomasta informaatiosta, mutta näin helpolla en heittäisi uutta lasta pesuveden mukana menemään." Pertti Lumirae (Demari 3.3.1989) kehui Törhösen näyttelijävalintoja: "Etenkin Mikko Reitala Lasse Fjältinä pystyy sisäistämään hämmästyttävällä tavalla sekä röyhkeyden että epävarmuuden; lisäksi hänen fotogeenisyytensä todentuu pienintäkin ilmiasuista yksityiskohtaa myöten täydellisellä tavalla." Kari Uusitalo (Hyvinkään Sanomat 18.3.1989) kiinnitti huomiota elokuvan tapaan esitellä juppikulttuurin tunnusmerkkejä: "Paitsi komeat autot, seksi ja kuntojumppa ovat tämän kultaisen juppinuorison tunnuksina myös Mobira-puhelimet. Niitähän elokuvan ohjaaja Lauri Törhönen on estottomasti kehunut Iltalehdessä, joka sekin saa runsaasti ilmaista mainosta elokuvan aikana. [- -] Omat mainoskatkonsa saavat myös Kauppalehti ja City-lehti - 'Ai uusi City-lehti on jo tullut!' Ja onpa yksi kylpyammekohtaus jostakin syystä omistettu Hjallis Harkimolle." "Vallan vilpittömästi ihmettelen saattavatko tekijät seistä elokuvatuksen takana aivan tosissaan", tuumi Arto Pajukallio (Ilta-Sanomat 8.4.1989). "Mutta ehkei itseään tunne täydelliseksi outsideriksi, jos elokuvan kykenee kestämään camphuumorin luvattuna kultakaivoksena, kulttifloppina joka ensi vuosituhannen yönäytöksissä pyörii yhdessä Janne Kuusen unohtumattoman unenomaisen Apinan vuoden kanssa. Vai onko Lauri Törhönen ovela juppihännystelijä, joka möyhii kokonaisen lupaavan aihepiirin apulannaksi, johon yksikään toinen elokuvantekijä ei nyt tohdi koskea kepin nokallakaan? Epäilkäämme jymäytystä!" Vuoden 2001 televisioarvostelut näyttivät osoittaneen Pajukallion arvailut tulevasta kulttimaineesta oikeiksi: "Insidersin kulttimaine ei ole uusi asia", kirjoitti Lauri Lehtinen (TV-maailma 37/2001). "On ihmisiä, joiden koti ei tunnu kodilta, ellei seinällä komeile Insiders-juliste, joka on ollut siinä 80-luvulta asti. Tomusokeria sniffaava Mikko Reitala on jäänyt fanien mieleen yhtä vahvasti kuin mainoslause 'Itken mieluummin Alfa Romeossa kuin Ladassa' [- -]." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Jään kääntöpiirin (1987) jälkeen Lauri Törhönen suunnitteli seuraavaksi elokuvakseen Ameriikan raittia Antti Tuurin samannimisen romaanin pohjalta, mutta kuvausten siirtyessä vuodella eteenpäin hän otti ohjattavakseen Asko Apajalahden käsikirjoituksen Insiders, joka sijoitti rikosjuonensa 1980-luvun lopun kasinotalouden, keinottelun ja "juppien" seurapiireihin. Ensimmäiset käsikirjoitusversiot Apajalahti teki yksin, Michael Baran tuli mukaan loppuvaiheessa, jolloin myös tuottaja Tapio Suominen ja ohjaaja Törhönen kuuluivat käsikirjoitustyöryhmään. Apajalahti toimi lisäksi elokuvan toisena tuottajana. Törhösen mukaan käsikirjoituksen takana olivat todelliset tapahtumat, joskin väljästi tulkittuina: "Käsikirjoitus perustuu erään juppipiireissä eläneen ihmisen omaelämäkerrallisiin muistelmiin. Vaikka Insiders kuvaa tarkkaan todellisuutta, se ei silti ole mikään avaintarina todellisista ihmisistä." (Kansan Uutiset 24.2.1989). "Nimi ei ole minun keksintöäni", Törhönen lisäsi toisessa yhteydessä. "Se tarkoittaa juppimaailman sisäpiirin henkilöitä, jotka käyttävät toisiaan hyväkseen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Kauneus on valttia ja itsensä myyminen käytäntö." (Aamulehti 3.3.1989). Törhösen yllätykseksi Insidersista tuli eräänlainen kulttielokuva juppipiireissä. "Minusta Insiders on enemmän kuin kritiikki, se on tietynlainen ennustus", hän arveli elokuvan toisen tv-esityksen jälkeen. "Yhteiskunnassa ei ollut monia, jotka olisivat maalanneet pirua seinille. Filmini oli yksi niistä. Ennustin myös silloisissa lehtijutuissani samaa. Osittain kritiikkini johtui ikävästä moralistista, joka minussa asuu. Toivoin pahansuovasti, että jupeille käy huonosti, koska he eivät olleet ansainneet menestystään." (Iltalehti 20.9.1997). Elokuvan nuorista näyttelijöistä Sari Puumalainen oli vielä lukiolainen, joka teki varsinaisen läpimurtonsa yli kymmenen vuotta myöhemmin Törhösen elokuvassa Hylätyt talot, autiot pihat (2000). Muut olivat teatterikorkeakoulun kasvatteja, joista Katja Kiuru (s. 1965) oli jo esiintynyt muutamissa pitkissä elokuvissa (Palava enkeli, 1984; Huomenna, 1986; Petos, 1988), mutta Mikko Reitala (s. 1964), Markku Mustonen (s. 1964), Niina Nurminen (s. 1965) ja Ilkka Heiskanen (s. 1962) olivat ensikertalaisia. Mustoselle Insiders on merkinnyt toistaiseksi myös ainutta elokuvaroolia. Keväällä 1989 teatterikorkeakoulusta valmistunut Reitala kuuluu Rinteen teatterisukuun: hänen isoisänsä on Jalmari Rinne, äitinsä Tiina Rinne ja enonsa Tommi Rinne. Elokuvan varsinainen ensi-ilta oli 3.3.1989, mutta sitä esitettiin yöennakkonäytäntöinä Bio Biossa jo 24. ja 25. helmikuuta. Televisiossa Insiders on nähty kolmeen otteeseen kolmiosaisena sarjana nimellä Insiders - Sisäpiiri, jossa käytettiin eri musiikkia kuin elokuvassa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. The Feel Inside Säv., san. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, laulu ja syntetisaattorit, ja Tatu Mannberg, kitara (off, alkutekstit), 1' 35". Levytys: Johnny Lee Michaels ja Tatu Mannberg; Polarvox KJCD 51, 1989. 2. Quanto Es? Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 2' 05". 3. Wasaman Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit, Antero Priha, trumpetti, ja Jukka Tuovinen, saksofoni (off), 3' 15". Levytys: Johnny Lee Michaelsin yhtye; Polarvox KJCD 51, 1989. 4. Bath Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit, Antero Priha, trumpetti, ja Jukka Tuovinen, saksofoni (off), 3' 35". Levytys: Johnny Lee Michaelsin yhtye; Polarvox KJCD 51, 1989. 5. Get Outta Here Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 0' 35". 6. Night in G minor Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 2' 30". 7. Remember Jack? Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 1' 05". 8. Good Morning Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 1' 00". 9. Sense of Love Säv. ja sov. Havana Blacks, san. Guts Leiden Havana Blacks (off), 1' 20". Levytys: Havana Blacks; Parlophone 777-1385487, 1988. 10. Jealousy Island Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit, ja Jukka Tuovinen, saksofoni, (off), neljä kertaa, yht. 2' 35". Levytys: Johnny Lee Michaels ja Jukka Tuovinen; Polarvox KJCD 51, 1989. 11. The Bust Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 1' 45". 12. Vinjetter Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), 0' 40". 13. The Chase Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off), kaksi kertaa, yht. 1' 30". 14. The Victim Säv. ja sov. Johnny Lee Michaels Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit, Mikko Mustonen, viulu, ja Antero Priha, trumpetti (off), kaksi kertaa, yht. 2' 20". Levytys: Johnny Lee Michaelsin yhtye; Polarvox KJCD 51, 1989. 15. Insiders End Title Johnny Lee Michaels, syntetisaattorit (off, lopputekstit), 1' 40". Levytys: Johnny Lee Michaels; Polarvox KJCD 51, 1989. Huomautuksia: Sari Puumalainen hyräilee Frank Churchillin laulua Whistle While You Work / Tee työtäs laulellen (off, nauhuri), yht. 0' 20". Taidenäyttelyssä soi orkesterisovituksena Edward Elgarin sävelmä Salut d'amour (off), 1' 30". - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Helsingin Suomalainen Säästöpankki, Alfa Romeo Finland, VV-Auto Oy, Lapis Oy, Entere Oy, All Stuff Oy, Maxtex Marketing Oy, Taxi Oy, Intersport, In-Wear, Pertti Palmroth, Nissen Oy, Ibero Oy, Navara Oy, Etienne Aigner, Topman, Oy Scan Auto Ab, Helectron, Perkko Oy, Bergenheim Yhtiöt Oy, Finlayson Oy, Friherrsin Auto Oy, Park Hotel Käpylä, Mäkitorpan Autoradio Oy, Philip Morris, MS Audiotron, Wellcraft |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|