Haku

Leningrad Cowboys Go America

Aineiston käyttöoikeudet
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Leningrad Cowboys Go America

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
S
Näyttelijät
Matti Pellonpää, Vladimir, manageri
Kari Väänänen, Igor, kylähullu
Sakke Järvenpää, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Heikki Keskinen, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Pimme Korhonen, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Sakari Kuosmanen, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Puka Oinonen, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Silu Seppälä, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Mauri Sumén, Ivan, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Mato Valtonen, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Pekka Virtanen, Pekka, Leningrad Cowboys -yhtyeen jäsen
Nicky Tesco, kadonnut serkku
Olli Tuominen, siperialainen Svengali
Kari Laine, siperialainen autonkuljettaja
Jatimatic Ohlström, cowboysien isä
Richard Boes, rock-promoottori
Jim Jarmusch, autokauppias New Yorkissa
George M. Kunkle, banjonsoittaja
William W. Robertson, parturi
Mr. Morris, baarinpitäjä Memphisissä
Mrs. Morris, baarinpitäjä Memphisissä
Jack-koira, koira Memphisissä
Marty Olavarrieta, poliisi
Earl Howard Jr., baarin omistaja
Albert Gonzales, vanginvartija
Duke Robillard, yökerhon omistaja
Frank Johnson, autokauppias Houstonissa
Ernie Wright, baarimikko Houstonissa
Phil Linson, yökerhon asiakas
Rock, moottorivaras
Terry, moottorivaras
Speed, moottorivaras
Carlton, moottorivaras
Judge Felix Barrera, morsiamen isä
Laura Barrera, morsian
John Martinez, sulhanen
José G. Salas, meksikolainen laulaja
Kreditoimattomat näyttelijät
Matti Hukkanen, sammunut asiakas Lonesome Barissa
Marja-Leena Helin, Leningrad cowboyn nainen valokuvassa
Ulla Kuosmanen, Leningrad cowboyn nainen valokuvassa
Muut tekijät
Aki Kaurismäki, tuottaja (production / Villealfa Filmproductions)
Klas Olofsson, tuottaja (production / SFI)
Katinka Faragó, tuottaja (production / SFI)
Aki Kaurismäki, käsikirjoittaja (screenplay)
Timo Salminen, kuvaaja (cinematography)
Jouko Lumme, ääni (sound)
Mauri Sumén, musiikki (music score)
Heikki Ukkonen, lavastaja (art director)
Kari Laine, lavastaja (art director)
Tanja Tolonen, puvustus, maskeeraus (wardrobe, make-up)
Sakke Järvenpää, alkuperäisaihe (story by)
Aki Kaurismäki, alkuperäisaihe (story by)
Mato Valtonen, alkuperäisaihe (story by)
Pauli Pentti, d99 (assistant director)
Klaus Heydemann, tuotannonjohto (production executive)
Jaakko Talaskivi, tuotantopäällikkö (production manager / Suomi)
Lisa Blok-Linson, tuotantopäällikkö (production manager / Yhdysvallat)
Phil Linson, tuotantopäällikkö (production manager / Yhdysvallat)
Heikki Ortamo, 1. kamera-assistentti (1st assistant cameraman)
Timo Markko, 2. kamera-assistentti (2nd assistant cameraman)
Mikko Mattila, valosuunnittelija (gaffer)
Olli Varja, valosuunnittelija (gaffer)
Gary Hildebrand, valosuunnittelija (gaffer)
Joey Dianda, valosuunnittelija (gaffer)
Marja-Leena Helin, kuvaussihteeri, still-kuvat (script supervisor, stills)
Outi Hyytinen, leikkausassistentti (assistant editor)
Bobby Barret, autonkuljettaja (driver)
Joanne Figueroa, autonkuljettaja (driver)
Jaakko Talaskivi, catering (Yhdysvallat)
Paula Oinonen, catering (Yhdysvallat)
Dale Ashmun, tuotantoassistentti (production assistant)
Ken Schmalz, tuotantoassistentti (production assistant / New Orleans, Yhdysvallat)
Haije Alanoja, tuotantosihteeri (production secretary)
Erkki Astala, tiedotus (publicity)
Jyrki Hytti, musiikin äänitys (music recordist / Eastway)
Matti Hukkanen, musiikin äänitysassistentti (assistant music recordist / Eastway)
Kjell Westman, miksaus (mixing / Filmmixarna)
Leningrad Cowboys, yhtye
Finnkino Oy, levittäjä
Esselte Video, levittäjä
Forum Film Oy Ab, levittäjä
Future Film Oy, levittäjä
Kreditoimattomat
Petri Juutilainen, muusikko (pasuuna / studio-orkesteri)
Raimo Korhonen, muusikko (trumpetti / studio-orkesteri)
Markku Veijonsuo, muusikko (pasuuna / studio-orkesteri)
Heikki Keskinen, muusikko (saksofoni / studio-orkesteri ja Leningrad Cowboys)
Pimme Korhonen, muusikko (rummut / studio-orkesteri ja Leningrad Cowboys)
Silu Seppälä, muusikko (basso / studio-orkesteri ja Leningrad Cowboys)
Mauri Sumén, muusikko (koskettimet / studio-orkesteri; harmonikka, koskettimet, tuubaefektit, tenoritorviefekti / Leningrad Cowboys)
Sakke Järvenpää, muusikko (laulu / Leningrad Cowboys)
Saku Kuosmanen, muusikko (basso, laulu / Leningrad Cowboys)
Puka Oinonen, muusikko (kitara, mandoliini / Leningrad Cowboys)
Mato Valtonen, muusikko (laulu / Leningrad Cowboys)
Pekka Virtanen, muusikko (kitara / Leningrad Cowboys)
Tipi Tuovinen, lisämusiikin äänitys (Soundtrack Studio)
Marja-Leena Helin, juliste
Erkki Astala, juliste
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
3 645 184 mk
Rahoitus
Julkaistu
1989
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
24.03.1989
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Andorra 1, Forum 4, Studio 3
Oulu: Formia 5
Tampere: Bio Bio 2
Turku: Julia 2
Filmikopioiden määrä
9
Televisioesitykset
  • 10.07.1991 MTV-2 Katsojia: 412 000
  • 24.09.1994 MTV3 Katsojia: 320 000
  • 05.04.1996 TV-1 Katsojia: 115 000
  • 07.08.2000 TV-1 Katsojia: 270 000
  • 22.07.2004 YLE TV1
  • 31.05.2012 YLE Teema
  • 07.03.2015 YLE Teema
  • 28.12.2016 Yle Teema
  • 02.01.2018 Yle Teema & Fem [Kino Suomi]
Palkinnot
Elokuvatuotannon laatutuki 1989: 400 000 mk (myös elokuvasta Tulitikkutehtaan tyttö).
Festivaaliosallistumiset
Galway Film Fleadh Galway, Irlanti 1989
Internationale Filmfestspiele Berlin / Forum des jungen Films Berliini, Saksan liittotasavalta 1990
Kuvauspaikat
Ulkokuvat

Suomi:
Ylistaro (nyk. Seinäjoki): Halkosaaren asuntoalueen ja Kyrönjoen välinen peltoaukea (kuuraiset peltonäkymät, lato, muuttokuorma) ja läheinen metsikkö (Säkkijärven polkka -esitys, selkäsauna), Munakan tila Ylistarontie 1690 (Leningrad Cowboysien kotitilan päärakennus maatalousrakennuksineen)

Vantaa: Helsinki-Vantaan lentoasema (lentokenttä)

Yhdysvallat:
New York (NY): JFK International Airport (lentokenttä), Cavalry Cemetery 49-02 Laurel Hill Blvd. Queensissa, 43rd Street - 54th Avenue (Leningrad Cowboys kaupungilla), Jimmy's Auto Wholesaler Queens Boulevard 7619 (1. auton osto)

San Antonio (TX): hotelli (levykauppa New Yorkissa)

Memphis (TN): moottoritie, keskusta (öinen kaupunki), Café Ren Dez Vous (Vladimir syöpöttelee), William Robertson's Barber's Shop (parturi)

New Orleans (LA): Earl's Bar (Tequila-esitys), katuja keskustassa (hautajaissaatto)

Lousiana (LA): rantatie (ajokuvia), suoalue (Igor suossa), Rock-A-Bye Club Forked Islandilla (That's All Right Mama -esitys)

Galveston (TX): ranta ja lähikadut (hiekkaranta, kerjuu)

Houston (TX): Club Zhivago (Ballad of The Leningrad Cowboys -esitys), romuttamo Frank's Oldies But Goodies (2. auton osto), Joe's Place (Kuka mitä häh -esitys)

Castroville (TX): huoltoasema (cowboyt syömässä huoltoasemalla)

Langtry (TX): Rio Granden erämaa (autiomaa), Espino & Sons -huoltoasema (serkun huoltoasema)

Del Rio (TX): huoltoasema (Vladimir juo salaa olutta), Plaza Lounge (cowboy rakastuu), kylä Meksikon ja Yhdysvaltojen rajalla (häät)

- Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Sisäkuvat

Suomi:
Ylistaro (nyk. Seinäjoki): lato Halkosaaren asuntoalueen ja Kyrönjoen välisellä peltoaukealla (Kasakkapartio-esitys ladossa), Munakan tila Ylistarontie 1690 (Leningrad Cowboysien kotitilan päärakennus)

Yhdysvallat:
New York (NY): Hotel Mansfield 44th Avenue (rock-promoottorin toimisto), Jimmy's Auto Wholesaler Queens Boulevard 7619 (1. auton osto)

Memphis (TN): O'Lunneys Bar (Rock 'n' Roll Is Here to Stay -esitys), Café Ren Dez Vous (Vladimir syöpöttelee), William Robertson's Barber Shop (parturi)

New Orleans (LA): Earl's Bar (Tequila-esitys), supermarket (supermarket), kenkäkauppa (kenkäkauppa)

Lousiana (LA): Rock-a-Bye Club Forked Islandilla (That's All Right Mama -esitys)

Galveston (TX): baari (baari)

Houston (TX): Club Zhivago (Ballad of The Leningrad Cowboys -esitys), Joe's Place (Kuka Mitä Häh? -esitys)

Del Rio (TX): vankila (putka), Plaza Lounge (cowboy rakastuu)

Castroville (TX): huoltoasema (Leningrad Cowboys syömässä huoltoasemalla)

henkilöautot Cadillac Fleetwood (1. auto), Cadillac Coupe De Ville (2. auto)

- Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Kuvauspaikkahuomautukset

Lentokoneen sisäkuvat kuvattiin Helsinki-Vantaan lentoaseman viereisessä Finnairin Ilmailuopiston harjoitusmatkustamossa Vantaalla.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Kuvausaika

2.11. - 2.12.1988 (kuvausraportit)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Sisältöseloste

Somewhere in Tundra... in no man's land. Kaukana pohjolassa Leningrad Cowboys -yhtye soittaa ladossa Cossack Songin. "Paskaa, [- -] ei kaupallista potentiaalia", kommentoi siperialainen Svengali, joka kehottaa yhtyettä menemään Amerikkaan, "niillehän kelpaa mikä tahansa". Yhtyeen manageri Vladimir soittaa saamaansa numeroon ja sopii asiasta. Yhtyeen jäsen Pekka jäätyy harjoitellessaan yksinään yöllä. Isä lupaa maksaa matkan, mikäli ruumis otetaan arkussa mukaan näkemään maailmaa.

Next morning. Paikallinen kylähullu Igor haluaisi lähteä mukaan, mutta häntä ei huolita, koska hänellä ei ole hiustötteröä eikä pitkäkärkisiä kenkiä kuten soittajilla.

International Airport. Vladimir neuvoo soittajia opettelemaan englantia ja esiintymään amerikkalaisina, sillä vain amerikkalaiset orkesterit saavat soittaa Amerikassa.

Nueva York. Igor saapuu New Yorkiin salamatkustajana.

A promising start. Nuhruista toimistoa pitävä rock-promoottori lupaa Leningrad Cowboysille suuria konsertteja, mutta kuultuaan Säkkijärven polkan hän lähettää yhtyeen Meksikoon serkkunsa häihin.

Heading to Mexico. Vladimir ostaa soittajille rock-musiikkia käsittelevän kirjan, sillä promoottori on sanonut rockin olevan Amerikassa suosittua. Matkantekoa varten hankitaan käytetty Cadillac.

Highway. Pekan arkku kulkee katolla ja kaksi soittajaa avoimessa tavarasäiliössä, koska kaikki eivät mahdu sisään.

Memphis, Tennessee. Yhtye esittää pienessä baarissa Rock 'n' Roll Is Here to Stay. Yleisöltä kerätään kolehti, jonka turvin Vladimir pääsee syömään. Nälkäiset soittajat katselevat vierestä, kun hän tuo tähteet koiralle.

Meanwhile, not far away. Igor koettaa saada parturin muotoilemaan hänen lyhyestä otsatupsustaan pitkän tötterön. Parturin mielestä se on mahdotonta, mutta hän soittaa ja laulaa Igorille ja tarjoaa tälle syötävää.

Beer question. Toiset ihmettelevät, mistä Vladimir saa kaiken juomansa oluen. Huoltoasemalla manageri lähettää soittajat vessaan ja ottaa salaa Pekan arkusta huurteisen six-packin.

Earl's Bar, New Orleans, Louisiana. Yhtye soittaa pienessä baarissa Tequilan, ja tällä kerralla menestys on parempi. Kun koirat alkavat hääriä auton ympärillä, soittajat arvelevat, että Pekka pitää haudata. Poliisi pysäyttää hautajaiskulkueen.

First day. Soittajat rummuttavat putkassa tölkkejä pöytää vasten.

Second day. Rummutus kiihtyy.

Third day. Rummutus kiihtyy.

Fourth day. Rummutus kiihtyy.

Fifth day. Yhtye vapautuu putkasta.

Hunger. Soittajat vaativat ruokaa. Vladimir ostaa supermarketista jokaiselle yhden sipulin ja mässäilee itse salaa. Igor koettaa turhaan hankkia pitkäkärkisiä kenkiä ja rämpii yksinään suolla.

Professionals. Yhtye esittää That's All Right Mama ja ehtii poistua esiintymispaikalta juuri ennen kuin Igor saapuu kantaen valtavaa kalaa.

Galveston. Merenrannalla Vladimir sanoo, että soittajat tarvitsevat aurinkoa eivätkä ruokaa. Kaksi soittajaa kerjää rahaa ja käy oluella. Yhtye palkataan klubille paikkaamaan peruuttanutta country-tähteä Kenny Rogersia. Kuultuaan Ballad of the Leningrad Cowboysin omistaja maksaa palkkion, kieltää yhtyettä palaamasta ja pistää klubin myyntiin.

Revolution. Autosta varastetaan moottori. Vladimir rökitetään kun hän sanoo jatkavansa matkaa kävellen tai liftaamalla.

Why? Soittajat hankkivat toisen Cadillacin, köyttävät Vladimirin takaistuimelle ja lähettävät Ivanin ostamaan ruokaa.

Later. Ruoan sijaan Ivan ostaakin pramean cowboy-asun.

They beat him badly. Ivan piestään.

Alone in desert. Igor juoksee autiomaassa kala yhä kainalossaan.

Langtry, Texas. Igor saapuu kala mukanaan nälkäisten soittajien leirinuotiolle ja saa nyt lämpimän vastaanoton. Hän vapauttaa Vladimirin köysistä, kun tämä lupaa hänelle kiertuepäällikön paikan. Vladimir ruoskii kapinallisia.

Democracy returns. Vladimir palaa etuistuimelle juomaan olutta.

Suddenly... a relative. Yhtye tunnistaa tötteröpäisen ja pitkäkenkäisen huoltoasemanpitäjän serkukseen. Nelivuotiaana Golf-virtaan pudonnut serkku pääsee mukaan laulajaksi koska ei osaa soittaa eikä ajaa autoa.

Joe's Place, Houston, Texas. Kun Kuka Mitä Häh? ei pure texasilaiseen moottoripyöräyleisöön, serkku laulaa menestyksellä Born to Be Wild.

Sometimes... in Sunday. Soittajat katselevat kaihoisina kyntävää traktoria.

All you need is love. Yksi soittajista rakastuu naimisissa olevaan naiseen, ja toiset kaipaavat kotiin.

Plaza Lounge, Del Rio. Yhtye esittää baarissa laulun Chasing the Light. Kun Meksikon raja lähestyy, Vladimir käskee soittajien pitää päänsä alhaalla.

The Wedding. Leningrad Cowboys esittää häissä meksikolaisen solistin kanssa laulun Desconsolado. Igor onnistuu hiustenkuivaajalla ja tequila-ryypyllä sulattamaan Pekan, ja molemmat liittyvät soittajien joukkoon. Vladimir laskee itselleen kaktukseen kätketystä hanasta ryypyn, hymähtää ja poistuu yöhön.

And nobody ever saw him again... Shit happens... But the band hit the Top Ten of Mexico.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Aiheet
Lehdistöarviot

"Leningrad Cowboys Go America [- -] on Aki Kaurismäen hyvin omalaatuinen elokuva ja kaikista hänen filmeistään puhtaimmin vain sitä miltä näyttää, eikä mitään muuta", aloitti Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 24.3.1989). "Leningrad Cowboys Go America on kuitenkin jälleen kunniaksi Kaurismäen ja hänen kuvaajansa Timo Salmisen yhteistyölle. Maalaispojat Amerikassa -asenne estää heitä siivilöimästä näkymistä töilleen ominaista väreilevää tragiikkaa, mutta kuvauskohteita on valittu hyvällä silmällä ja filmin Americana on nautittavaa."

Sauli Pesonen (Kaleva 28.3.1989) piti Kaurismäen uutuutta täysin sisäpiirin elokuvana: "Pieneen Suomenmaahamme mahtuu monia ihmeellisyyksiä, elokuvamaailmaankin. Yksi niistä on Kaurismäen veljesten nauttima suunnaton arvostus: tekevät veljekset miten huonoja elokuvia hyvänsä, niin aina niille löytyy ymmärtäjänsä. Kaurismäkien ymmärtämisestä ja ihailemisesta on tullut muoti-ilmiö."

"Ja mitä jää käteen, päähän, sydämeen?" kysyi Jaana Semeri (Aamulehti 25.3.1989) ja vastasi: "Paikallisten ihmisten kasvojen ja satumaisten näkymien sisältämän elämän lisäksi eipä juuri mitään. Vanhanaikainen dokumenttikin olisi antanut paljon enemmän. Nyt huomiot ja kuvallinen taidokkuus on turhaan ja tyhmästi haudattu aikaa ja tilaa vievien vitsien alle."

Peter von Bagh (Me Naiset 39/1994) kirjoitti vuoden 1994 televisioesityksen yhteydessä, että elokuva tuntuu "olennaiselta vaellukselta suomalaisessa mielenmaisemassa: siinä vatkataan virtuoosimaisesti kahden suurvallan tunnuksia, merkkejä ja mytologiaa, ja niiden välissähän me elämämme elämme, halusimmepa tai ei. Sen ohessa elokuva on viistolla ja ovelalla tavalla jonkinlainen kätketty työläiskuvaus (keskiolutkin on skandaalimaisesti vaarassa mennä aina 'riistäjän' suuhun) ja sitä myötä myös taiteilijaelämän ilon ja apatian mainio kuvaelma. [- -] Ollaan laitapuolen maisemassa mutta samalla mitä ilmeisimmin hyvin todellisessa Amerikassa, mikä taitaa olla enemmän kuin mitä useimmista amerikkalaisistakaan elokuvista voi sanoa."

Tommi Aitio (Filmihullu 6-7/1989) havaitsi, että "Akille näyttää muodostuneen tavaksi tehdä joka toinen työnsä huolella ja ajatuksella, kun taas muut projektit lyödään kasaan rennon anarkistisella otteella. [- -] Tämäntapaisesta elokuvasta kirjoittaminen on haasteellista, koska totutut esteettiset ja ideologiset normit saa unohtaa. Juuri nämä halpikset (tai pätkikset, sillä halpojahan Akin kaikki työt ovat tainneet olla) tekevät vaikeaksi luoda kokonaiskuvaa Aki Kaurismäestä. Mutta siinäpä tämän elokuvan - ja koko hänen tuotantonsa - viehätys onkin."

"Mr. Kaurismäki could well turn out to be the seminal European film maker of the 1990's", ounasteli Vincent Canby (The New York Times 2.11.1990). "His films see all but appear to divulge nothing. They refuse to be surprised or to take sides. They also seem to express the only sane response to the sudden collapse of the cold war and Eastern Europe's new enthusiasm for a kind of free economy that, elsewhere, is beginning to get the shakes. Mr. Kaurismäki's characters live in a world of dreadful timing, magnificently manifest in the music of the wild and crazy band in 'Leningrad Cowboys'."

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Taustaa

Leningrad Cowboys Go America aloitti Aki Kaurismäen "Leningrad Cowboys -trilogian", joka jatkui Senaatintorin jättikonsertin taltioinnilla Total Balalaika Show (1993) ja elokuvalla Leningrad Cowboys Meet Moses (1994). Itse asiassa samaan sarjaan voidaan lukea musiikkivideo-tyyppiset lyhytelokuvat Rocky VI (1986), Those Were the Days (1991) ja These Boots (1992) - yhdistävänä tekijänä Sleepy Sleepers, yhtye josta sittemmin kasvoi Leningrad Cowboys, "maailman huonoin rock-bändi", tunnusmerkkeinään puolimetriset suippokärkikengät ja miltei yhtä pitkät otsahiustötteröt.

Leningrad Cowboys Go America syntyi "työläistrilogian" elokuvien Ariel (1988) ja Tulitikkutehtaan tyttö (1990) välissä ja on Kaurismäen mukaan yhtä lailla "luokkataistelun" asialla: "Pellonpään manageri on kulakki, orkesteri on talonpoikia ja Väänänen joka juoksee perässä on maaorja. Tällaisen analyysin tein etukäteen ja yritin todella kohdella hahmoja sen mukaan. Siihen sen elokuvan analyysit taisivat jäädäkin." (Filmihullu 5/1991).

Leningrad Cowboys Go America on omistettu Guty Cárdenasille, kapakkatappelussa 1935 kuolleelle meksikolaiselle lauluntekijälle. Amerikkalainen independent-ohjaaja Jim Jarmusch nähtiin elokuvassa autokauppiaan roolissa, yökerhon omistajaa esittänyt Duke Robillard oli tunnettu Rhythm and Blues -muusikko ja "cowboysien serkku" Nicky Tesco englantilaisen Members-punk-yhtyeen laulaja.

Leningrad Cowboys Go America oli Aki Kaurismäen ensimmäinen elokuva, joka kuvattiin suurimmaksi osaksi ulkomailla. I Hired a Conract Killer (1990) kuvattiin Lontoossa, Boheemielämää (1992) Pariisissa ja Leningrad Cowboys Meet Moses sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Ulkomailla Leningrad Cowboys Go America myös menestyi paremmin kuin Suomessa: Saksassa siitä tuli kulttielokuva ja se keräsi yli 200 000 katsojaa. Elokuvan myötä Leningrad Cowboys sai konserttisopimuksia ja mainetta nimenomaan Saksassa.

Svenska Filminstitutet toimi elokuvan toisena päätuottajana, mistä syystä se on sisällytetty myös Svensk filmografi -teossarjaan.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Musiikki

1. Cossack Song
Säv. ja san. trad. venäläinen
Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 00".


2. No Man's Land
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 2' 40".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015, 1989.


3. My Curly-Headed Baby
Säv. ja san. George H. Clutsam
Es. Jatimatic Ohlström, laulu (100 %), 0' 25".


4. Säkkijärven polkka
Säv. trad., sov. Mauri Sumén
1) Es. Leningrad Cowboys (100 %), kahteen kertaan, yht. 0' 50".
2) Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 10".


5. Flight AY 105
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 05".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015, 1989.


6. Blue Swing
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 0' 55".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015, 1989.


7. Highway
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 30".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015, 1989.


8. Rock 'n' Roll Is Here to Stay
Säv. ja san. David White, sov. Mauri Sumén
Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 40".


9. Sunday Morning
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), 1' 15".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015,
1989.


10. Just Call Me Lonesome
Säv. ja san. Rex Griffin
Es. William W. Robertson, laulu ja kitara (100 %), 1' 35".


11. On the Road
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 2' 35".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015,
1989.


12. Tequila
Säv. ja san. Chuck Rio, sov. Mauri Sumén
Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 10".
Levytys:
Leningrad Cowboys; Megamania AMT 2015, 1989.


13. Virsi 484 ("Totuuden henki, johda sinä meitä - -")
Säv. trad. saksalainen, san. Zacharias Topelius, suom. san. Martti Ruuth
Es. Leningrad Cowboys (100 %), 1' 15".


14. Ten Lost Gringos
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 2' 50".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015,
1989.


15. That's All Right Mama
Säv. ja san. Arthur Crudup
Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 15".


16. Ballad of the Leningrad Cowboys
Säv. Mark Smith, san. Nicky Tesco, sov. J. Allom, Mark Smith ja Nicky Tesco
Es. Leningrad Cowboys (playback), 2' 30".
Levytys:
Leningrad Cowboys; Megamania AMT 2015,
1989.


17. Glamour Cowboy
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 00".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015, 1989.


18. Volga, Volga
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off), 1' 50".


19. Kuka Mitä Häh?
Säv. Timo Järvinen ja Sakari Eerola, san. Seppo Jokelainen
Es. Leningrad Cowboys (playback), 0' 45".
Levytys:
Sleepy Sleepers; EMI 5E 006 35087, 1975.


20. Born to Be Wild
Säv. ja san. Marshall Bonfire, sov. Mauri Sumén
Es. Leningrad Cowboys (playback), 3' 20".
Levytys:
Leningrad Cowboys; Plutonium PLUTO7003-CD,
1993.


21. Chasing the Light
Säv. Pekka Virtanen, san. Nicky Tesco, sov. Sakari Kuosmanen ja Mauri Sumén
Es. Leningrad Cowboys (playback), 2' 15".
Levytys:
Leningrad Cowboys; Megamania AMT 2015,
1989.


22. Desconsolado
Säv. ja san. Desconocido
Es. Jose G. Salas, laulu, ja Leningrad Cowboys (playback), 3' 10".
Levytys:
Leningrad Cowboys; Megamania AMT 2015,
1989.


23. Mambo from Säkkijärvi
Säv. ja sov. Mauri Sumén
Studio-orkesteri (off, lopputekstit), 2' 00".
Levytys:
Mauri Suménin studio-orkesteri; Megamania AMT 2015,
1989. Love Records LXCD-622,
1998.

Huomautuksia:
Elokuvan musiikista julkaistiin LP-äänilevy Leningrad Cowboys Go America: the original soundtrack of the film by Aki Kaurismäki (Megamania AMT 2015, 1989).

Musiikkinumeron 18 pääteema on Mikael Steinbergin sävellyksestä Belyje akatsii / Valkoakaasiat.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
95979
Tarkastuspäivä
17.03.1989
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2165m
Kesto/leikattu
79 min
Veroluokka
10 %
Ikäraja
S
Tarkastamolaji
Komedia 3a
Osia
4
Tarkastuttaja
Villealfa Filmproductions Oy
Tarkastusnumero
T-95979
Tarkastuspäivä
01.02.1990
Formaatti
video
Pituus/leikattu
2165 m
Kesto/leikattu
76'
Ikäraja
S
Tarkastamolaji
Komedia 3a
Osia
1
Tarkastuttaja
Esselte Video
Tekniset tiedot
Väri
väri, Eastmancolor
Ääni
ääni, Dolby Stereo
Kuvasuhde
1,85:1
Kesto
79 min
Pääsy
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa