Koirankynnen leikkaaja
Dog Nail Clipper (englanninkielinen nimi)
Souvenir du front (ranskankielinen nimi)
Finna-arvio
Koirankynnen leikkaaja
Markku Pölösen ohjaama ja käsikirjoittama Koirankynnen leikkaaja (2004) perustuu Veikko Huovisen samannimiseen romaaniin. Mertsi Vepsäläinen (Peter Franzén) haavoittuu jatkosodassa päähän ja saa aivovamman. Sodan jälkeen Mertsin ja hänet etulinjasta turvaan kantaneen Eetvi Mannisen (Taisto Reimaluoto) tiet kohtaavat metsäsavotassa. Eetvistä tulee toistaitoisen Mertsin ”suojelusenkeli”: avuliaisuus ja huolenpito lähimmäisestä ovat Eetvin – ja elokuvan – kantavia arvoja.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K11 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Muut esiintyjät
Sakke-koira: Korpisaran Tuuli<br />Muut koirat: Anu ja Haukku<br />Hevoset: Tuhkimus, Lauko, Vosi, Vireen-Valo, Sirun-Piirto, Ilo-Sopu, Puhe-Liinu, Vinkan-Ero ,
Sakke-koira: Korpisaran Tuuli<br />Muut koirat: Anu ja Haukku<br />Hevoset: Tuhkimus, Lauko, Vosi, Vireen-Valo, Sirun-Piirto, Ilo-Sopu, Puhe-Liinu, Vinkan-EroHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
2003 |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Markku Pölönen teki sen taas! Nimittäin elokuvan, jollaista Suomi tarvitsee juuri nyt", riemuitsi Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 13.2.2004) Pölösen paluuta leipälajiinsa. "Kymmenisen vuotta sitten hän palautti yleisön uskon kotimaiseen elokuvaan Kivenpyörittäjän kylällä. Nyt, kun elokuvatuotantomme uhkaa liukua markkinatutkimusten ohjaamaksi tuotesuunnitteluksi, hän muistuttaa meitä ilmaisuvälineen alkuperäisestä tehtävästä ja todellisista mahdollisuuksista." "Koirankynnen leikkaaja on elokuva Suomesta, jota ei enää ole", jatkoi Poussu. "Se kertoo ajasta, jolloin työ oli raskasta ja elanto niukkaa, mutta kumpaakin riitti kaikille. Se kertoo suomalaisista, joita yhdisti ajatus yhteisestä kansakunnasta ja paremmasta tulevaisuudesta. Karusta työnteosta Pölönen tekee tuhtia draamaa. Lepohetkistä hän loihtii hersyvää huumoria. Elokuvan traagista ja koomista pakahduttavasti yhdistävä lopetus nostaa raavaallekin miehelle palan kurkkuun. [- -] Koirankynnen leikkaaja on Markku Pölösen hienoin työ. Se on pieni suuri elokuva, jossa melkein kaikki on kohdallaan." Kiitosta riitti kautta kriitikkokunnan. "Pölösen elokuva on kuin balladi tai korpimaiseman blues, jossa ilot ja surut lyövät harvinaisen harmonisesti kättä", luonnehti Olli-Matti Oinonen (Savon Sanomat 13.2.2004). "Kiire ei ole minnekään ja kerronta on sen mukainen, verkkainen. Paljon ei puhuta ääneen, mutta sisältö ja katseet sitäkin enemmän. Huumori kumpuaa tästä maailmasta hyvinkin aitona kansanviisautena. [- -] Koirankynnen leikkaajan seurassa on hyvä olla. Elokuva selkeästi rauhoittaa ja lämmittää sielua. Pölönen on kuningasjätkä." "Menneisyyden glorifioimisessa on aina vaarana haksahtaa harhaiseen nostalgiaan tai vaaralliseen populismiin (ennen kaikki oli paljon paremmin), mutta onneksi Koirankynnen leikkaaja teoksena ylittää tällaiset kömpelöt vastakkainasettelut kirkkaasti: se on yksi viime aikojen parhaita kotimaisia elokuvia", kiitti myös Tero Vainio (Kaleva 13.2.2004). "Suorastaan nerokas on Huovisen kirjasta poikkeava loppuratkaisu, joka kiskaisee maton kaikenlaisen militaristisen uhon alta, mutta samaan aikaan äärimmäisen koskettavasti kunnioittaa sodan rautahampaissa vaurioituneen ihmisen arvoa ja pieniä hyviä tekoja." Astetta purevampaa näkökulmaa viritteli Antti Selkokari (Aamulehti 13.2.2004) otsikolla Olivatko asiat ennen paremmin?. "Pölönen tarjoaa auliisti elokuvansa tulkinnaksi nostalgista hartaushetkeä nykymaailman pahuudesta ja entisen ajan ihmisten hyvyydestä", katsoi Selkokari jonka mielestä elokuva, "Pölöselle tyypillinen imelyyden ja nostalgian voileipäpöytä", oli märkä suudelma ja kunnianosoitus unohdetuille sotavammaisille. "Mitenkähän vastaava tarina kääntyisi nykyisen Suomen kielelle? Vähän pinnistämällä Koirankynnen leikkaajassa voi nähdä häämöttävän idun tarinaksi, jossa toivorikas suomalainen oppii kunnioittamaan ahkeruutta ja koulujenkäymistä pysyvän työpaikan takaajana, mutta päihin tulee siitäkin projektista. [- -] Sitä, kuinka Mertsille koettelemustensa jälkeen kävi, eivät Pölönen ja Huovinen kerro. Arvelen, että Mertsistä tuli loppuiäkseen raakkina halveksittu elätti. Etteikö Suomessa olisi voinut niin käydä? Eikö tosiaan?" "Lähes käsittämättömän muuntautumiskykynsä jälleen osoittava Peter Franzén on pääroolissa loistokkaimmillaan", ylisti Tero Vainio pääosasuoritusta. "Mertsi Vepsäläinen ei ole kokoelma luonnenäyttelijän ilmeitä ja eleitä vaan käsinkosketeltava henkilö, portti hienoon elokuvaan joka ei voi olla liikauttelematta tunteiden pohjimmaisia virtauksia." Moni tunnusti roolin haastavuuden. "Franzénin rooli vammaisena Mertsinä on vaikea; miten rakentaa sisäinen ja ulkoinen habitus tasapainoon", pohti myös Olli-Matti Oinonen. "Välillä tuntuu, että päänvääntelyä olisi hieman voinut hillitäkin. Kyllä Franzén komean työn tekee ja parhaimmillaan tavoittaa varsin koskettavasti eksyneen, pienen lapsen maailman." Elokuvan miehitystä harvinaisen onnistuneena pitäneestä Oinosesta "Taisto Reimaluoto on kuitenkin se, jonka työ liikuttaa eniten. Tämän miehen työssä on niin paljon sydäntä ja lämpöä, että katsomossa aivan pakahtuu. Jokainen ajatus ja katse on hämmästyttävän tarkasti punnittu. Voisin jopa väittää, että yksi hienoimpia töitä suomalaisessa elokuvassa." "Minna Santakarin lavasteet ja Pentti Tillderin puvut eivät jätä ajankuvan tavoittamisessa toivomisen varaa", kiitti Tarmo Poussu elokuvan toteutusta. "Kari Sohlbergin kuvaus tallentaa kauniisti niin työn rytmin kuin suomalaisen luonnon ja talvisen valon näyt." |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Markku Pölönen (s. 1957) oli ohjannut mennyttä aikaa nostalgisoivat elokuvat Onnen maa (1993), Kivenpyörittäjän kylä (1995), Kuningasjätkä (1998) ja Badding (2000) sekä kokeellisen komedian Emmauksen tiellä (2001). Pölösen seuraava elokuva Koirankynnen leikkaaja (2004) perustui sotkamolaisen metsänhoitajakirjailijan Veikko Huovisen (1927-2009) romaaniin vuodelta 1980. Aiheen filmaamiseen häntä kannustivat näyttelijä Ahti Kuoppala, joka puhui aiheesta Kivenpyörittäjän kylän filmauksen yhteydessä, sekä Huovinen itse. Pölönen teki elokuvaansa pääasiassa Pohjois-Karjalan Enon kunnassa lukuisten paikallisten projektiyhteistyötahojen avustamana. Tarinan tapahtumat sijoittuvat romaanissa vuoteen 1948, elokuvassa tarkkaa vuotta ei määritellä. Päähenkilöä Mertsi Vepsäläistä on ammuttu sodassa päähän ja mies on saanut aivovamman, josta seuraa myös pakkoliikkeitä. Mertsi on taantunut vammansa vuoksi lapsen tasolle. Hän yrittää kuitenkin pärjätä muiden mukana Kainuun talvisella tukkisavotalla. Elokuvassa kuvataan yksityiskohtaisesti metsurien työteliästä arkea ja työmenetelmiä. Pölönen kertookin Aamulehdessä 11.2.2004 hellivänsä idealistina mielikuvaa entisaikojen yhteisöllisyydestä: ”Sodan jälkeisissä pulavuosissa minua ihastuttaa ajatus siitä, että lähimmäisenrakkaus ja auttaminen olivat ihan arkipäiväisiä juttuja. Toisia jeesattiin siinä muun ohessa, taloja nostettiin talkoilla pystyyn.” Hän jatkaa Etelä-Suomen Sanomissa 13.2.2004: ”Nämä arvot kadotettiin jonnekin 1960- ja 1970-luvuille, kun yhteiskunta alkoi punoa kansalaisilleen yhä tiheämpiä sosiaalisia turvaverkkoja. Korkean verotuksen myötä vallan sai ajatusmalli, jossa valtion oletettiin itse pitävän huolta vähäosaisistaan.” Koirankynnen leikkaaja sai elokuvateatterikierroksellaan 194 746 katsojaa ja oli vuoden 2004 kotimaisista ensi-illoista toiseksi katsotuin. Elokuva sai parhaan elokuvan, ohjauksen, miespääosan, käsikirjoituksen ja kuvauksen Jussi-patsaat. Markku Pölönen sai myös Anjalankosken elokuvapalkinnon. Osuuspankkiryhmä valitsi hänet Vuoden metsävaikuttajaksi. Koirankynnen leikkaaja on sen mukaan kunnianosoitus sodanjälkeisille savotoille ja niissä raataneille noin 200 000 ihmiselle. Elokuva voitti yleisön palkinnon Pohjoismaisen elokuvan festivaalilla Ranskan Rouenissa. Elokuvan valmistumisen aikaan Pölönen ilmoitti jättävänsä elokuvanteon ja keskittyvänsä suunnittelemaan Yleisradion kanssa tehtävää, Pohjois-Karjalassa kuvattavaa televisiosarjaa Karjalan kunnailla. Tämän lisäksi hän ohjasi kuitenkin myöhemmin elokuvat Lieksa! (2007) ja Ralliraita 1 (2009). |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
Viljo Vesterinen ja Dallapé-orkesteri: Säkkijärven polkka Trad., sov. E. Lindroos 1939 PSO Laulunäytelmästä Tukkijoella: Vielä niitä honkia humisee Säv. Oskari Merikanto, san. Teuvo Pakkala |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Veikko ja Hilkka<br /><br />Timo Elo, Kari Eronen, Asko Gren, Antti Haarma, Virva Hartikainen, Kari Helotie, Jari Hietala, Matti Hyppänen, Maarit Hämäläinen-Koljonen, Risto Höylä, Veikko Justander, Kaisa Kajo, Jaana Kanerva, Jukka Karttunen, Ann-Mari Karvinen, Lasse Kellberg, Aino Kinnunen, Unto Kontro, Jyrki Kurki, Kari Käyhkö, Tarja Lakio, Erja Lehikoinen, Soili Makkonen, Jouni Mattila, Timo Munne, Kyösti Nevalainen, Lasse Neuvonen, Veli-Pekka Niiranen, Olavi Piiparinen, Elisa Pirttilä, Henry Pyykönen, Pentti Päivinen, Aulikki Pänttönen, Eija Pääkkö, Eero Repo ja Heidi Lahtinen, Teuvo Ryynänen, Asko Saarelainen, Pekka Saukkonen, Pentti Seutu, Pekka Silvennoinen, Keijo Simola, Jussi Sorsa, Tauno Tanskanen, Matti Tohkanen, Jorma Turpeinen, Anneli Turunen, Raimo Turunen, Susanna Varis, Anu Vauramo, Matti Virtanen, Pekka Vänttinen, Pirjo Väänänen<br /><br />Joensuun kaupunki, Outokummun kaupunki, Lieksan kaupunki, Enon kunta, Kontiolahden kunta<br /><br />Metsähallitus, Kuhmon metsähallituksen ihmiset, Pohjois-Karjalan prikaati, Cadimef-projekti, Joensuun tiedepuisto, Joensuun Kaupunginteatteri, Pohjois-Karjalan maaseutukeskus / Risto Karhunen, Pielisen-Karjalan tukkilaisperinne Ry, Pikku-Kili / Timo Leinonen, Partiolippukunta Kaiskun Kävijät / Juha Kuosmanen<br /><br />Museovirasto / Maire Heikkinen, Seija Flink, Porilaismuseo, Kauhajoen veteraanimuseo, Sotilaslääketieteen museo / Lahti, Kontiolahden kotiseutumuseo, Pielisen museo, Pohjois-Karjalan maakuntamuseo, Kainuun maakuntamuseo, Luston metsämuseo<br /><br />Armeijan miehet: Taneli Mäkinen, Lassi Kellberg, Jouni Mattila, Keijo Simola<br /><br />Suolahden veturiharrastajat: Lauri Ruhanen, Aimo Kääriäinen, Kalle Saarinen, Pertti Matilainen, Pentti Kinnunen<br /><br />Haapamäen museoveturiyhdistys: Kimmo Alanko, Teppo Niemi, Mauri Lagerstedt, Juha Vuorinen<br /><br />Pieksämäen veturimiehet: Esko Hirvonen, Eku Kiiveri, Kari Pätynen, Esa Ylönen, Raimo Kinnunen, Petri Paukku, Vesa Sopanen<br /><br />Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu<br /><br />Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Pohjois-Karjalan ammattiopistot: Outokumpu, Nurmes, Ilomantsi, Joensuu, Lieksa<br /><br />Pohjois-Karjalan aikuisopisto, Lieksa<br /><br />Joensuun keskuspesula, Rukka / Lomatex, Perkko Oy, Josek, Finhostel / Ritva Jumppanen, Lohikari Oy, Duracell, Erävaate, Helsingin yliopiston ATK-osasto / AV-yksikkö, VR-Yhtymä / Pirjo Huvila, Lasse Kajander, Rantakylän Kirppis, Joensuun Kuva ja Ääni Oy, Savon Linja Oy / Immo Kokkonen, Ramirent<br /><br />Autotalo Laakkonen |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|