Sininen viikko

Den Blå veckan (ruotsinkielinen nimi)
En Vecka av kärlek (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Den Blå veckan (televisioesitysnimi Ruotsissa)
La Semaine bleue (ranskankielinen nimi)
La Settimana blu (italiankielinen nimi)
Blue Week (englanninkielinen käännösnimi)
Die Blaue Woche (saksankielinen käännösnimi)
Aineiston käyttöoikeudet
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Sininen viikko

Matti Kassilan ohjaama draama Sininen viikko (1954) perustuu Jarl Hemmerin novelliin. Siiri (Gunvor Sandkvist) ja Usko (Matti Oravisto) tutustuvat ja rakastuvat kesäisellä leirintäalueella. Kun leirintäalue autioituu ihmisten palatessa työhön viikonlopun jälkeen, jäävät nuoret viettämään viikkoa yhdessä salaten romanssinsa Siirin ikääntyneeltä ja rammalta aviomieheltä Berteliltä (Toivo Mäkelä).

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
7
Näyttelijät
Gunvor Sandkvist, näyttelijä
Matti Oravisto, näyttelijä
Toivo Mäkelä, näyttelijä
Paavo Hukkinen, näyttelijä
Kauko Laurikainen, näyttelijä
Juhani Kumpulainen, näyttelijä
Kaarlo Saarnio, näyttelijä
Leo Jokela, näyttelijä
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia: Usko Kantola, Jorma Metsävainio, A. Juntto, P. Suomikallio (Lähde: SKF 5), muutesiintyjät
Kreditoimattomat
Matti Kassila, näyttelijä
Maija Routavuo, näyttelijä
Ulla Sandqvist, näyttelijä
Armas Jokio, näyttelijä
Eva Hellas, näyttelijä
Anu Kilpiö, näyttelijä
Annikki Linnoila, näyttelijä
William Reunanen, näyttelijä
Eero Kilpi, näyttelijä
Olavi Suominen, näyttelijä
Jukka Laurin, näyttelijä
Runar Tuurno, näyttelijä
, näyttelijä
Muut tekijät
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
9 364 725 mk
Julkaistu
1954
Alkuteos

Jarl Hemmer: Den blå veckan. Kokoelmassa Budskap. Sex noveller. Helsingfors: Schildt, 1928. (novelli)

Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
28.02.1954
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Allotria, Rex, Tuulensuu
Tampere: Kino
Turku: Bio-Bio
Filmikopioiden määrä
9
Muut näytökset
  • 05.03.1954 Pori: Asto ensi-iltakierros
  • 07.03.1954 Lahti: Kinema; Vaasa: Kinema ensi-iltakierros
  • 21.03.1954 Kuopio: Puijo ensi-iltakierros
  • 16.04.1954 Oulu: Bio Kiistola; Jyväskylä: Elohuvi ensi-iltakierros
Televisioesitykset
  • 21.10.1965 YLE TV1 Katsojia: 1 420 000
  • 16.09.1969 YLE TV1 Katsojia: 1 900 000
  • 03.05.1975 MTV1 Katsojia: 1 380 000
  • 04.10.1990 YLE TV2
  • 07.07.1995 YLE TV2
  • 03.03.2000 TV2
  • 08.03.2003 YLE TV2
  • 29.08.2004 YleTeema
  • 01.06.2007 YLE TV1
  • 04.07.2009 YLE TV2
  • 01.07.2011 YLE TV1
  • 14.03.2013 YLE TV1
  • 15.06.2013 YLE Teema
  • 14.01.2014 YLE TV1
  • 24.06.2016 Yle TV1
  • 12.07.2019 Yle TV1
Palkinnot
Jussit 1954: ohjaus: Matti Kassila (myös elokuvasta Tyttö kuunsillalta); kuvaus: Osmo Harkimo.
Kuvauspaikat
Ulkokuvat

Kotka: Sunilan tehdas

Helsinki: Humallahti, Lauttasaaren edustan vesialueet

Bromarv: Padvan niemi

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Studiot

Helsinki: SF-hallit

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Kuvausaika
Kesä 1953
Sisältöseloste

Moottoriveneet kuljettavat kaupunkilaisia viikonlopun viettoon Telttaniemen leirialueelle. Heidän joukossaan ovat Siiri, hänen ikääntynyt ja rampa aviomiehensä Bertel sekä nuori työläinen Usko. Illalla Usko pyytää Siiriä tanssimaan, mutta tämä kieltäytyy kohteliaasti. Sunnuntaina Usko juopottelee, uhoaa ja haastaa riitaa. Maanantaiaamuna hän päättää pitää vapaapäivän ja jää telttaan nukkumaan muiden lähtiessä työhön. Herättyään Usko saa selville, että paikalle on jäänyt myös Siiri, jota hän menee tapaamaan sillä verukkeella, ettei saa keitetyksi aamukahviaan tulitikkujen loputtua. Siiri sanoo jääneensä, koska oli luullut saavansa olla yksin. Seuraavan kerran Usko ja Siiri tapaavat kävelyretken merkeissä. Siiri kertoo avioliittonsa kestäneen neljä vuotta ja olevansa hyvin onnellinen. Hän puhuu ihaillen miehestään, joka on ammatissaan arvostettu faktori ja harrastaa musiikkia ja filosofiaa. Usko myötäilee ja väittää itse Sibeliuksen kiinnittäneen huomiota hänen omiin viulistin kykyihinsä.

Illalla Usko tapaa Siirin istumassa rannalla. Siiri antaa Uskon syleillä itseään ja kantaa itsensä telttaan, missä he viettävät yön yhdessä. Seuraavana päivänä Siiri käy kaupungissa estääkseen ystävätärtä saapumasta sovittuun tapaan paikalle. Myös Usko käy kaupungissa ostoksilla ja ilmoittamassa, ettei tule koko viikolla töihin. Illalla Usko ja Siiri juhlivat syöden ja juoden. Usko antaa Siirille ostamansa sormuksen.

Päivät kuluvat kisaillen, uiden ja kalastellen. Viikon lähestyessä loppuaan synkät tunnelmat ja onnettomuuden enteet valtaavat alaa. Eräänä yönä Usko havahtuu Siirin itkuun: tämä selittää, ettei voi jättää miestään ja mennä naimisiin Uskon kanssa. Lauantaina Usko ja Siiri hyvästelevät toisensa apeissa tunnelmissa. Usko ei huoli lahjoittamaansa sormusta takaisin, vaan heittää sen veteen.

Illalla leirialue täyttyy jälleen ihmisistä, musiikista, tanssista. Usko seuraa sivusta, kun Siiri vastaanottaa miehensä. Seuraavana päivänä Usko tutustuu lähemmin Berteliin, saa kutsun kahville ja hyväksyy sen Siirin vaivaantuneesta läsnäolosta huolimatta. Bertel puhuu avomielisesti itsestään ja elämästään Siirin kanssa, filosofiastaan, jonka mukaan paha kohdistuu aina tekijään itseensä, ja että on parempi antaa anteeksi kuin vihata. Usko hakee viinasta rohkaisua ja liittyy meluavien ja juopuneiden toveriensa seuraan. Illalla Usko pyytää Siirin tanssiin ja saa luvan. Tämän jälkeen hän tunnustaa Bertelille suhteensa Siiriin ja vetoaa miehen puheeseen anteeksiannosta. Bertel syöksyy rantaan, jonne pian kerääntyy ihmisiä: Bertel on ampunut itsensä lainaamallaan pistoolilla. Siiri lähtee miehensä ruumiin kanssa kaupunkiin, Usko jää rantakalliolle yksin syyllisyytensä kanssa.

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Aiheet
Lehdistöarviot

"Sininen viikko osoittaa Kassilan ohjaajana edelleen kehittyvän hyvään suuntaan, mutta paljastaa samalla entistä armottomammin hänen ilmeiset heikkoutensa käsikirjoitusten tekijänä", totesi L. N-rg (Uusi Suomi 28.2.1954). Samantapaiseen tulokseen päätyivät muutkin kriitikot.

Käsikirjoituksen puutteita arvioi muun muassa Valma Kivitie (Elokuva-Aitta 6/1954). "Tutustuminen Jarl Hemmerin novelliin osoitti, että Kassila on aika tarkasti seurannut sen kertomaa. Mutta Hemmerin novelli on siitä vaikea kuvattavaksi, että siinä tapahtuu sisäisesti niin paljon, että sitä on vaikea ilmentää harvasäkeisen ulkonaisen tapahtumien kulun puitteissa." Ylioppilaslehden (5.3.1954) PaLa (Pekka Lounela) löysi aiheenvalinnasta hyviäkin puolia: "Sininen viikko on aluevaltaus: se kajoaa vakavasti ja tendenssittömästi kaupunkilaistyöväestön elämään ja elintapoihin."

Paula Talaskivi (Helsigin Sanomat 28.2.1954) kaipasi Matti Kassilan ohjaukseen inhimillistä kosketusta. Hän huomautti: "Yleensäkin toivoisi hänen kiinnostuvan ja oppivan ihmisestä enemmän kuin tyypeistä ja toiminnoista." "Speakerin käyttäminen silloin kun on paremmat mahdollisuudet puhua sama asia kuvin on yleisön filmillisen käsityskyvyn aliarvioimista", kirjoitti JuHo (Jukka Holopainen, Suomen Sosialidemokraatti 28.2.1954). PaLa kuitenkin havaitsi yleisohjauksen joustavaksi, harkituksi ja rytmikkääksi. Myös Jussi Montosen (Ilta-Sanomat 5.3.1954) mielestä Kassila loi erotiikan tuntua miljöövälähdysten ja kuvarytmin avulla.

"Pahinta on, että aikamoisen hyvin näyttelevän (paitsi lopussa) Matti Oraviston ja sorean, mutta sekä tyypiltään väärän että pintapuolisen ja liian useasti nyreäilmeisen Gunvor Sandqvistin kesken ei tunnu syntyvän sitä kiihkeästi eroottista atmosfääriä [- -]", arvioi Talaskivi. G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 28.2.1954) piti Gunvor Sandqvistia osaansa liian eksoottisena. JuHo taas osoitti ymmärtämystä pääosien esittäjiä kohtaan: "Ei heissä oikeastaan ole muuta vikaa kuin että ilmaisuasteikosta puuttuvat molemmat äärilukemat: kyyneleet ja vallaton kujeilu."

Vapaan Sanan (28.2.1954) P. B. antoi tunnustusta elokuvan visuaalisuudelle: "Kuvaaja Osmo Harkimo on tehnyt hyvää työtä, rikkaita kuvakompositioita, liikettä kamerassa ja kuvassa, tunnelmaa luonnonkuvauksessa."

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Taustaa

Sinisessä viikossa voi havaita vaikutteita Ingmar Bergmanin elokuvista Kesäinen leikki (1950) ja Kesä Monikan kanssa (1952). Sen sijaan rantavedessä tapahtuvan suutelukohtauksen yhteys Fred Zinnemannin elokuvaan Täältä ikuisuuteen (1953) lienee sattuma, sillä kyseinen elokuva saapui Suomeen vasta runsas kuukausi ennen Sinisen viikon ensi-iltaa.

Gunvor Sandkvist oli näyttelijäkoulutuksessa Lontoossa, kun hänet kutsuttiin mukaan tähän elokuvaan. Hänet valittiin ensimmäisen osasuorituksensa (Läpi usvan, 1948) ansiosta ilman koekuvausta.

"Tunnelman luomiseksi turvauduttiin novellin lukemiseen, se oli niin voimakas", kertoi Matti Oravisto Elokuvat-lehden haastattelussa kuvausten päätyttyä. Oravisto luonnehti Uskon osaa "ankaraksi rooliksi".

Varauksellisesta ensi-iltakritiikistä huolimatta Sininen viikko sai Elokuvajournalistit ry:ltä tunnustusta kahden Jussi-patsaan muodossa.

Jarl Hemmerin novellin tapahtumapaikka oli 1920 suosittu Helsingin Kivinokan telttailualue. Tämä miljöö oli kuitenkin muuttunut niin paljon, että kuvauspaikaksi valittiin nykyisin Raaseporiin kuuluva Bromarv.

1960-luvun puolivälissä T. J. Särkkä suunnitteli Sinisen viikon uudelleenfilmatisointia. Tarkoitus oli tehdä suomalais-ruotsalainen yhteistyö kansainvälisiä markkinoita varten. Hanke kuitenkin raukesi.

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Musiikki

1. Kaksoiskotkan alla
Säv. J.E. Wagner
Es. Helsingin Työväenyhdistyksen torviseitsikko (playback), kahteen kertaan, yht. 3' 41".


2. Some of These Days
Säv. S. Brooks
1) Es. HTY:n seitsikko (playback), 2' 19".
2) Es. Matti Oravisto, hyräily (100 %), 0' 15".


3. Soir de pluie
Säv. Alstone - S. Bessière
Es. HTY:n seitsikko (playback), 0' 55".


4. Häämarssi
Säv. Toivo Kuula
Viihdeorkesteri (off), kahteen kertaan, 0' 20".


5. Yli aaltojen
Säv. Juventino Rosas
Es. Gunvor Sandkvist, hyräily (100 %), 0' 15".


6. Tacka vet, gubben far
Säv. Bert Carsten Nordlander
HTY:n seitsikko (off), 0' 39".


7. La Cumparsita
Säv. G. H. Matos Rodrigues
Es. HTY:n seitsikko (playback), 1' 20".


8. Jag är ute
säv. Jules Sylvain
Es. HTY:n seitsikko (playback), 1' 17".


9. I Love You, Song
Säv. Guy Bontempelli
Es. HTY:n seitsikko (playback), 2' 01".

- Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan.

Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
4898
Tarkastuspäivä
23.02.1954
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2150 m
Kesto/leikattu
79'
Veroluokka
15 %
Ikäraja
K16
Osia
4
Tarkastuselin
LTK
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
4898
Tarkastuspäivä
01.03.1954
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2150 m
Kesto/leikattu
79'
Veroluokka
VV
Ikäraja
K16
Osia
4
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
4898
Tarkastuspäivä
23.05.1958
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2150 m
Kesto/leikattu
79'
Veroluokka
VV
Ikäraja
K16
Osia
4
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
4898
Tarkastuspäivä
15.12.1980
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2150 m
Kesto/leikattu
79'
Veroluokka
VV
Ikäraja
S
Osia
4
Ilmoitus
luokittelu
Tarkastuspäivä
22.08.2013
Kesto/leikattu
01:09:51
Ikäraja
7
Tekniset tiedot
Väri
mv
Ääni
ääni, Aga-Baltic
Kuvasuhde
1,37:1
Kesto
79 min
Pääsy
Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa
Kieli
suomi