Rakas lurjus
Du kära lymmel (ruotsinkielinen nimi)
Beloved Rascal (englanninkielinen käännösnimi)
Cher coquin (ranskankielinen käännösnimi)
Der Liebe Lümmel (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Rakas lurjus
Toivo Särkän ohjaama farssikomedia Rakas Lurjus (1955) perustuu Mika Waltarin samannimiseen näytelmään. Kaksi vannoutunutta poikamiestä, arkistonhoitaja Aapeli Siimes (Edvin Laine) ja insinööri Jussi Siimes (Joel Rinne) joutuvat ottamaan luokseen alivuokralaisen huoneenvuokralautakunnan painostuksesta. Jottei heidän asuntoonsa tulisi naista, ottavat miehet alivuokralaiseksi maisteri Kaino Itkosen (Ansa Ikonen) oletettuaan tämän olevan mies. Tietäen miesten naisvihamielisyyden Kaino naamioituu mieheksi. Miehet kiintyvät Kainoon nopeasti, mutta tällä on kova työ pitää sukupuolensa salassa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Maaliskuu 1955 (12 – 13 kuvauspäivää) |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Näytelmän sovittaminen elokuvaksi herätti huomiota. "Elokuvaa varten - ilmeisesti jonkinlaista liikkuvuutta tuomaan - on tarinaan lisätty joukko pieniä, täysin tarpeettomia syrjähyppyjä, jotka tilapäisesti vievät ehjää kokonaisuutta alaspäin. Niinikään vaikuttavat eräät loppupuolen kohtaukset voimakkaasti suurenneltuina lievästi mauttomilta", arvioi Leo Nordberg (Uusi Suomi 1.5.1955). "Mutta jos näytelmä olisi toden teolla muunnettu filmiksi, levitetty - mm. kaupunkilaismiljöötä, työpaikkoja ja tuttavapiiriä mukaan kuvaukseen vetäen - siitä olisi voinut tulla todella ratkihauska. Silloin eivät eräät liian lapselliset piirteet päähenkilöissä olisi tulleet tähdennetysti ilmeisiksi ja toisaalta lisää koomillisia tilanteita, mm. alivuokralaistytön naamioleikissä, olisi ollut tarjolla loppumattomiin", tuumi Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 1.5.1955). Myös I. L-s (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 1.5.1955) puuttui tarinan ohuuteen: "Tieto, että Rakas lurjus on tehty kahdessa viikossa, ei ilahduta elokuvan katsojaa. Mokoman kiireen vuoksi ei ole ehditty syventyä taustatapahtumien viimeistelyyn. Ja kuitenkin sellaiset vähäpätöisiltä tuntuvat rinnakkaistapahtumat saattavat olla komediassa aivan korvaamattomalla tavalla elähdyttäviä." Toivo Särkän ohjausta ei juurikaan analysoitu. Sen sijaan näyttelijöistä riitti kirjoitettavaa. "Men de tre skådespelarna, Ansa Ikonen, Joel Rinne och Edvin Laine imponerar, de behärskar sina roller till fulländning och gör det inifrån, finner i varje ögonblick de rätta utrycken", mainitsi B. P-m (Bengt Pihström, Nya Pressen 2.5.1955). Hän kuitenkin huomautti Joel Rinteen välillä eksyvän ylinäyttelemiseen. "Ansa Ikosen temperamentti, nasevuus ja veikeys kukoistaa parhaimmillaan ja keventää onnistuneesti muuten liian raskaasti dialogille perustuvaa filmiä", M. S. (Maija Savutie, Vapaa Sana 1.5.1955). Paula Talaskivi poimi muutaman mielestään onnistuneen kohtauksen: "[- -] mm. ruuanlaittopuuhissa on aitoa komedian 'vakavuutta' ja Laineen ja Rinteen humalassa oikeaoppista miesten-kesken -tunnelmaa." Valma Kivitien (Elokuva-Aitta 10/1955) mielestä näyttelijöiden rutiini mahdollisti pitkät otokset. I. L-s näki tavallista pidemmät otokset syynä tapahtumien keveyteen ja helppoon etenemiseen. Pentti Unhon kuvausta hän piti selkeänä. B. P-m kuitenkin kirjoitti: "[- -] kameran är rörlig men kan inte motverka det sega intryck de långa scenerna ger [- -]." "Heikki Aaltoilan musiikin sopisi hiukkasen lennokkaammin ja nimenomaan kepeämmin säestää tapahtumia", mainitsi Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 2.5.1955). - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Maaliskuussa 1955 Toivo Särkkä 64-vuotiaana ohjasi SF-halleilla runsaassa kymmenessä työpäivässä Mika Waltarin aikoinaan Ansa Ikosen, Edvin Laineen ja Joel Rinteen kiertuetta varten kirjoittaman kolmen hengen komedian Rakas lurjus. Elokuvaversiota varten kirjailija lavensi käsikirjoitusta mm. huoneenvuokralautakunnassa tapahtuvalla jaksolla sekä parilla koulumiljööseen sijoitetulla kohtauksella. Nämä Särkkä kuvasi Normaalilyseossa, jota hän itse oli käynyt vuosina 1903-1911. Ulkokohtauksia tarinassa on vain kolme. Kuvauksia joudutti paitsi se, että näyttelijät osasivat roolinsa täydellisesti ulkoa, myös marraskuussa 1954 SF-halleille hankittu uusi kameravaunu, amerikkalainen tv-dolly. Sen aiempia kameravaunuja monipuolisempi liikuteltavuus mahdollisti kuvausvaiheessa useiden käsikirjoituksen kuvajaossa erilleen merkittyjen kuvien yhdistämisen samaan ottoon. Elokuvan ensi-illan aikoihin laite aiheutti lyhytaikaisen näyttelijälakon. Näyttelijäjärjestöt katsoivat kameravaunun muuttavan näyttelijöiden palkkioiden laskentaperusteita epäedulliseen suuntaan, koska palkkiot maksettiin toteutuneen kuvaluvun perusteella eli sen mukaan kuinka monessa kuvassa näyttelijä esiintyi. Kiista saatiin kuitenkin selvitetyksi viikossa, kun laskentaperusteeksi sovittiin käsikirjoitukseen merkittyjen kuvien määrä. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Tuoll' on mun kultani ("Oi oma lättyni, kun et kypsy jo - -") Säv. trad. 1) Edvin Laine ja Joel Rinne, hyräily (off), 0' 09". 2) Es. Edvin Laine, hyräily (100 %), 0' 16". 2. "Taas kevät toi nuo pajunkissat - -" Säv. Heikki Aaltoila, san. Heikki Aaltoila Es. Ansa Ikonen, laulu, ja tanssiyhtye (playback), 0' 55". 3. "Taitaa tulla, taitaa tulla, noita Säkkijärven poikia, kun hiljainen laulunääni kuuluu - -" Säv. ja san. trad. Es. Edvin Laine ja Joel Rinne, laulu, kolmeen kertaan (100 %), yht. 0' 33". - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |