Neiti talonmies
Fröken gårdskarl (ruotsinkielinen nimi)
Miss Janitor (englanninkielinen käännösnimi)
Mademoiselle la conscierge (ranskankielinen käännösnimi)
Fräulein Hausmeister (saksankielinen käännösnimi)
Erään nuoren naisen päiväkirja (työnimi)
Finna-arvio
Neiti talonmies
William Markuksen ohjaama romanttinen komedia Neiti talonmies (1955) perustuu Hilja Valtosen samannimiseen romaaniin. Evakkotyttö Irja Sassi (Nelly Lovén) jää äitinsä kuoltua huonoon taloudelliseen asemaan. Entisen opettajansa (Asta Backman) kodinhoitajana nälkäpalkalla työskentelevän tytön asema paranee, kun hänet palkataan talonmieheksi keskikouluun. Rehtori Kuusen (Tauno Palo) vastustuksesta huolimatta hän päättää suorittaa ylioppilastutkinnon ja kirjoitustaitoa hioakseen vastaa salaperäisen maisteri Ahtojään kirjeenvaihtoilmoitukseen.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Muusikot: Sven Enqvist (viulu), J. Poijärvi (viulu), Uuno Koivu (trumpetti), Kaarlo Pietikäinen (oboe), Eddie Rönnqvist (klarinetti), Lauri Lindell (fagotti), Harry Bergström (kapellimestari), Pekka Paasio (basso), Osmo Lindeman (piano), Gunnar Hagström (pasuuna), Hannu Teräsranta (alttoviulu), Reino Rissanen (sello), Väinö Aho (basso), Mikko Juurinen (lyömäsoittimet), Munkkiniemen laulajat (kuoro)<br />(Lähde: elokuvan tilikirja ja Ossi Runne 28.1.2011 muusikkotunnistukset)<br /><br />Naamiointi: William Reunanen, Olavi Suominen<br />Grafiikka ja mainonta: O.K. Oksanen, Raimo Raimela, Eka Karppanen<br />Apulaislavastaja: Jorma Lindfors<br />Järjestäjä: Bertil Holmström<br />Avustajia järjestivät: Riitta Viiste, Sirkka Breider<br />Muonitus: Emmi Jylhänniska<br />Kuvaussihteeri: Leena Valkeala<br />Kuvausryhmän jäsen: Walle Siivonen<br />(Lähde: elokuvan tilikirja)
Muusikot: Sven Enqvist (viulu), J. Poijärvi (viulu), Uuno Koivu (trumpetti), Kaarlo Pietikäinen (oboe), Eddie Rönnqvist (klarinetti), Lauri Lindell (fagotti), Harry Bergström (kapellimestari), Pekka Paasio (basso), Osmo Lindeman (piano), Gunnar Hagström (pasuuna), Hannu Teräsranta (alttoviulu), Reino Rissanen (sello), Väinö Aho (basso), Mikko Juurinen (lyömäsoittimet), Munkkiniemen laulajat (kuoro)<br />(Lähde: elokuvan tilikirja ja Ossi Runne 28.1.2011 muusikkotunnistukset)<br /><br />Naamiointi: William Reunanen, Olavi Suominen<br />Grafiikka ja mainonta: O.K. Oksanen, Raimo Raimela, Eka Karppanen<br />Apulaislavastaja: Jorma Lindfors<br />Järjestäjä: Bertil Holmström<br />Avustajia järjestivät: Riitta Viiste, Sirkka Breider<br />Muonitus: Emmi Jylhänniska<br />Kuvaussihteeri: Leena Valkeala<br />Kuvausryhmän jäsen: Walle Siivonen<br />(Lähde: elokuvan tilikirja)Hae aiheistaKreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Maaliskuu - heinäkuu 1955 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 3.9.1955): "Aihe sinänsä on melkoisen pinnistetty ja puserrettu, mutta välähdyksittäin siinä räiskähtelee 'valtosmaista' sanavalmiutta ja yllättävän iloista tapahtumaa." Leo Nordberg (Uusi Suomi 4.9.1955): "Kerronnan katkonaisuus, viikonloppuromaanille tyypillinen raskaskäyntinen tilannekomiikka sekä hiomattomat vuorosanat ovat kokonaisuudelle leimaa antavia seikkoja, joista filmin ajanvietearvo melkoisesti kärsii." Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 4.9.1955) mainitsi, missä Usko Kempin aiheenkäsittely hänen mielestään epäonnistuu. "Mutta yhdessä ohjaajan, William Markuksen kanssa sitä olisi pitänyt karsia ja muuntaa vielä paljon reippaammin, samoin selventää monin paikoin satiiria. Sen sijaan ei olisi pitänyt pyrkiä minkään 'valtosmaisuuden' ylläpitelemiseen filmissä lainkaan." Myös Ylioppilaslehden (10.9.1955) Varjostin (Risto Varjonen) pohti kirjailija Hilja Valtosen tarinoiden ja elokuvan välisiä suhteita: "Valtosen tarinat taitavat useimmiten liikkua koulun ilmapiirissä ja niissä viljellään tunnollisesti pornografisia kaksimielisyyksiä, joita käsikirjoituksen tekijä olisi hieman voinut karsia [- -]. Tätä 'uskallettua', 'rohkeata' tyyliä ovat soveltaneet myös puvustonsuunnittelija ja kameramies, jotka väsymättä koettavat osoittaa todeksi erään repliikin väitteen sankarittaren pystyistä rinnoista." "Regin har så mycket kultur och fyndighet att författarinnans tantslipprighet och pjunkiga ömkande av den föräldralösa huvudpersonen samt veckopressmässiga förvecklingar inte dominerar", kirjoitti G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 4.9.1955). B. P-m:n (Bengt Pihström, Nya Pressen 6.9.1955) mukaan Markuksen ansioihin kuuluu muodon sovittaminen aiheen mukaan sekä tyhjien tehokeinojen välttäminen. I. L-s (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 4.9.1955) vaivaantui oleellisesta seikasta: "Kas, elokuvakomediaakin katsellessa tahtoisi uskoa muutamien seikkojen olevan niin kuin ne ovat todellisuudessa. Elokuvan sankareitten epämääräisesti tekemä työ jää jotenkin kiusaamaan." Hänen mielestään elokuvan parhaat jaksot kuvaavat opettajiston ja pitäjäläisten yhteisiä hetkiä. Leo Nordberg kaipasi lisää mielikuvitusta, vauhtia ja filmillistä käsittelytapaa. "En kombination av komisk bildfantasi och rutschigt tempo ger filmen ett visst soligt gemyt", tuumi G. B-s. "Uusi tyttö Nelly Loven on iskevästi replikoiva, omaperäinen ja ilmeisen tempperamenttinen 'neiti talonmies', mutta ei osaan kyllin valloittava eikä sympaattinen", mainitsi Talaskivi. Myöskään Valma Kivitie (Elokuva-Aitta 18/1955) ei ollut valintaan täysin tyytyväinen: "Miten tulikin mieleen, että tämä rooli olisi ollut kuin nakutettu 'teatterin väkevimmälle naiselle', Elina Pohjanpäälle." Nevalainen piti Asta Backmanin valintaa osittain epäonnistuneena: "Asta Backman itsekkäänä kansakoulunopettajana on monin verroin sievempi ja edustavampi kuin osa lainkaan edellyttäisi." R. V-n (Risto Varjonen, Kauppalehti 5.9.1955) kirjoitti: "Ohjaajan ja näyttelijättären yhteistyön tuloksena syntynyt opettajattaren kuva ei lopulta lainkaan vastaa käsikirjoituksen antamaa käsitystä hänestä. Katsoja uskoo alkumetrien jälkeen olevansa tekemisissä sympaattisen nuoren naisen kanssa, mutta eräistä repliikeistä tämä paljastuukin keski-iän loppua lähenteleväksi omanvoiton pyyntöiseksi ikäneidoksi." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Hilja Valtosen teksteihin perustuneet elokuvat olivat 1930- ja 1940-lukujen taitteessa saaneet hyvän vastaanoton yleisöltä. Suomi-Filmi oli ostanut niiden filmausoikeudet - vasta vuonna 1955 Suomen Filmiteollisuus lähti ensimmäisen ja ainoan kerran mukaan kilpailuun hankkimalla oikeudet Valtosen tuoreeseen romaaniin Neiti Talonmies. Elokuvan käsikirjoittajaksi alkutekstit ilmoittavat Usko Kempin - hänen lisäkseen sovitukseen osallistui ohjaaja William Markus. Elokuvan loppukohtaukset sijoitettiin romaanista poiketen Helsingin Linnanmäelle. Nämä kohtaukset ovat dokumentinomaisia. Elokuvan nimiosaan T. J. Särkkä kiinnitti uuden löytönsä, lahtelaisneitosen Nelly Lovénin, laulaja Ami Lovénin serkun, joka oli ansainnut siihenastiset kannuksensa lähinnä lausujana. Vuonna 1958 hänet nähtiin vielä kertaalleen valkokankaalla elokuvassa Pieni luutatyttö. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Harry Bergström Helsingin Teatteriorkesteri (off, alkutekstit), 1' 25". 2. Neiti talonmies Säv. ja sov. Harry Bergström, san. levytyksessä Erkki Ainamo Helsingin Teatteriorkesteri (off), useaan kertaan, yht. 5' 50". Levytys: Rita Elmgren ja Kalevi Korpi, Helsingin Teatteriorkesteri, joht. Harry Bergström; Odeon PLD 122, 26.8.1955. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol. 8 - Harry Bergströmin SF-musiikkia 1952-1959; Artie Music AMCD 1054, 2019. 3. Sirkallein mä laulun tein Säv. ja sov. Harry Bergström Helsingin Teatteriorkesteri (off), neljä kertaa, yht. 5' 10". Levytys: Helsingin Teatteriorkesteri, joht. Harry Bergström; Odeon PLD 122, 26.8.1955. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 8. - Harry Bergströmin SF-musiikkia 1952-1959; Artie Music AMCD 1054, 2019. 4. Minä laulan sun iltasi tähtihin Säv. Frans Linnavuori, san. V.A. Koskenniemi Es. Nelly Loven, laulu (100 %) (off, pianosäestys), useaan kertaan, yht. 0' 50". 5. Virsi 21 ("Enkeli taivaan lausui näin - -") Säv. tuntematon, san. Martti Luther Lapsikuoro, laulu, ja urut (off), 0' 35". 6. Tivolivalssi elokuvasta Keinumorsian (1943) Säv. ja sov. Harry Bergström, san. levytyksissä Kerttu Mustonen 1) Helsingin Teatteriorkesteri (off), kolme kertaa, yht. 5' 30". 2) Helsingin Teatteriorkesteri (off, lopputeksti), 1' 15". Levytys: Georg Malmstén ja Odeon-orkesteri; Odeon A-228654, 2.12.1942. Kippari [Teijo Joutsela] ja Odeon-orkesteri, joht. Harry Bergström; Odeon PLD 91, 8.9.1953. Uudelleenjulkaisu (Georg Malmsténin lauluversio) cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol. 4. - Levytyksiä vuosilta 1943-1945; Artie Music AMCD 1039, 2012. 7. Kirje Venetsiaan Säv. ja sov. Harry Bergström, san. levytyksessä Juha Nevalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 45". Levytys: Pirkko Jaakkola ja Triola-yhtye, joht. Harry Bergström; Triola T 4106, 1953. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol. 8 - Harry Bergströmin SF-musiikkia 1952-1959; Artie Music AMCD 1054, 2019. 8. Virsi 557 ("Jo joutui armas aika - -") Säv. tuntematon, san. Israel Kolmodin Munkkiniemen Laulajat, laulu, ja urut (off), 0' 30". 9. Oi, kallis Suomenmaa Säv. ja san. Heikki Klemetti Munkkiniemen Laulajat, laulu (off), 0' 40". Huomautukset: Neiti talonmies -teema on myös Alkumusiikin aloitusteemana, samoin osana useita muita taustamusiikkiteemoja. Myös Tivolivalssi toistuu taustamusiikin teemana. Nelly Loven laulahtaa kansanlaulua Orvon huokaus / Tääl yksinäni laulelen (100 %), 0' 10". - Toim. Juha Seitajärvi (2021) Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |