Säkkijärven polkka
Säkkijärvis polka (ruotsinkielinen nimi)
Säkkijärvi Polka (englanninkielinen käännösnimi)
La Melódie de Säkkijärvi (ranskankielinen käännösnimi)
Säkkijärvi-Polka (saksankielinen käännösnimi)
Finna-recension
Säkkijärven polkka
Ville Salmisen ohjaama, yhdessä Usko Kempin ja Kaarlo Nuorvalan kanssa käsikirjoittama Säkkijärven polkka (1955) on löyhästi elämäkerrallinen musiikkielokuva harmonikansoittaja Vili Vesterisestä. Nuori Vesterinen (Sakari Jurkka) pääsee toteuttamaan musiikillisia unelmiaan ystävänsä Mirjan (Marjatta Kallio) tukemana. Intohimo harmonikansoittoon vie Vilin Viipurin kautta Helsinkiin, missä ystävyys pianonsoittaja Jaakkoon (Ekke Hämäläinen) auttaa häntä eteenpäin urallaan. Vili Vesterinen itse esiintyy elokuvan alussa.
Sparad:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Åldersgräns | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Skådespelare | ||||||||||||
Okrediterade skådespelare
|
||||||||||||
Övriga upphovsmän | ||||||||||||
Okrediterade
Ensembler
|
||||||||||||
Produktion | ||||||||||||
|
||||||||||||
Visningar | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsplatser | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsdatum | ||||||||||||
Kevät 1955 |
||||||||||||
Innehållsbeskrivning | ||||||||||||
|
||||||||||||
Pressöversikter | ||||||||||||
"Toivekonserttien sisältöä ja Suomen kansan sinfoniakauhua kuvastanee tavallaan sekin ajan ilmiö, että Vili Vesterisestä on nyt tehty elämäkertaelokuva", tuumi Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 14.9.1955). Paula Talaskiven (Helsingin Sanomat 11.9.1955) mielestä elokuva oli "osittain romantisoituna ja vapaasti muovailtuna musiikki-elämäkertafilminä, juuri sen tapainen kotimainen ajanviete-elokuva, jollaisiin meillä on pyrittävä paljon useammin". Leo Nordberg (Uusi Suomi 11.9.1955) piti käsikirjoitusta erittäin tiiviinä ja onnistuneena. Valma Kivitien (Elokuva-Aitta 18/1955) mukaan "puitteisiin on sisällytetty hyviä kohtia, luontevaa vuoropuhelua, kaunista luontoa, hauskoja ihmisiä ja mukavaa musiikkia". "Sankarin nuoruutta kuvaavat kohdat ovat kauniisti kuvatut ja kerronta tapahtuu kohtalaisen raikkaasti. Muutamissa myöhemmissä kohtauksissa on tarpeettoman pitkiä repliikejä ja keskusteluja, jotka vaikka lienevätkin tarkoitetut hauskoiksi, eivät ylitä keskinkertaisen kansanomaisen leikinlaskun tasoa", kirjoitti Varjostin (Risto Varjonen, Ylioppilaslehti 16.9.1955). Yleisesti kriitikot antoivat tunnustusta varsinkin elokuvan alulle. "Heti alkumetreiltä on katsoja täynnä myötätuntoa kertomuksen päähenkilöä kohtaan", tuumi T. S-o (Tomira Savtschenko, Työkansan Sanomat 11.9.1955). Myöhemmin hän kuitenkin jatkoi: "Mutta sitten, kun Vili Vesterinen saapuu Viipuriin opiskelemaan musiikkia, filmi menettää selväpiirteisyytensä. Tämän jälkeen ei tapahtumia ole pyritty motivoimaan. Seuraa sarja tapahtumia ja irrallisia elämänvaiheita. Ei ole pyrkimyksiä, ei ole päämäärää." G. B-s:n (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 11.9.1955) mielestä taas nimenomaan oppiaika on elokuvassa kuvailtu hauskasti. "Men den är gudskelov inte sentimental, den uppdiktade kärlekshistorien behandlas mjukt och sansat", G. B-s jatkoi. Myös I. L-s (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 11.9.1955) puuttui ohjaukseen: "Ja kun Vili menee Viipurista Helsinkiin etäännytään polkasta vielä enemmän. Mistään suoranaisesta väsähtämisestä ei kuitenkaan ole kysymys, elokuva vain muuttaa luonnettaan kertovaksi ja esittää toisarvoista täytettä voidakseen käydä kokoillan elokuvasta. Tässä kohdin, keskivälissä, on onnistunut filmillinen ilmaisu matkanteosta, kun kuvaruutu ihmisistä vaihtuu yllättäen kuvaruutuun lähestyvästä junasta." "Filmin Vili on aivan uusi hahmo, elävä ja vakuuttavasti karjalainen luonnonmuusikko-nuorukainen, mukavuuteen taipuva lahjakkuus, välitön ja hyväluontoinen ihminen. Mielestäni Sakari Jurkka kokonaisuudessaan, [- -] on erinomainen, vahvasti sympaattinen ja Vilinä vakuuttava", arvioi Paula Talaskivi. "För Marjatta Kallio är Säkkijärvis polka en framgång, charmerande har hon alltid varit, men här förmår hon tolka innerlighet med medel som är filmens - hon har ofta förut varit bunden av teaterns krav på utspel", kirjoitti B. P-m (Bengt Pihström, Nya Pressen 15.9.1955). I. L-s (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 11.9.1955) kiinnitti huomionsa elokuvan kieleen: "Näyttelijöistä vain Santeri Karilo on entuudestaan hallinnut karjalaisen murteen, mutta [- -] Sakari Jurkan korvaan se on tarttunut hämmästyttävän luontevasti. Marjatta Kalliota rasitti vieras murre [- -]." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Bakgrund | ||||||||||||
Suomen Filmiteollisuus ilmoitti loppuvuodesta 1953 tekevänsä Säkkijärven polkan. Toivo Kärjen piti sovittaa musiikki ja Reino Helismaa kirjoitti käsikirjoituksen. Aimo Siltarin (Savon Sanomat 27.2.1979) mukaan Vesterinen kuitenkin hylkäsi Helismaan käsikirjoituksen, jonka juoni on hyvin samankaltainen kuin toteutetussa käsikirjoituksessakin. Fennada-Filmi puolestaan teetti kaksi toisistaan poikkeavaa käsikirjoitusta, joista toteutumatta jääneeseen ei ole merkitty kirjoittajaa. Säkkijärven polkka on Suomen kaikkien aikojen kuuluisimman hanuritaiteilijan ja pohjoismaisen harmonikkamestarin Vili Vesterisen vapaamuotoinen elämäkerta. Elokuvan tekoaikoihin jo vakavasti sairas Vesterinen nähdään avausjaksossa - muutoin häntä esittää osan omastakin lapsuudestaan Viipurissa viettänyt Sakari Jurkka. Juoni on sekoitus faktaa ja fiktioita - mukana on mm. se tunnettu tosiseikka, ettei Vili Vesterinen koskaan oppinut lukemaan nuotteja, vaan soitti koko ohjelmistonsa korvakuulolta. Vitaly Kettererin etunimi on alkuteksteissä virheellisesti muodossa Vitali ja Kaarlo Wilskan sukunimi on muodossa Vilska. Säkkijärven polkka aloitti ohjaaja Ville Salmisen kolmen perättäisen Kannas-aiheisen elokuvan sarjan. Sarjaa jatkoivat Evakko sekä Anun ja Mikon uudelleenfilmatisointi vuoden 1956 puolella. Elokuvan sivuosissa nähdään muutamia syntyperäisiä viipurilaisia näyttelijöitä: Santeri Karilo, Kerttu Salmi ja Kaarlo Wilska. Ville Salminen muisteli Katso-lehdessä Vili Vesteristä ja elokuvaa: "Hän oli minun hyvä ystäväni ja hänen kanssa istuimme paljon yhdessä. Luulen, että sen ajan makusuuntauksiin Säkkijärven polkassa oli ehkä parhaiten saavutettu se mihin pyrittiin." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Musik | ||||||||||||
1. Säkkijärven polkka Säv. ja san. trad., sov. Harry Bergström, Viljo Vesterinen 1) Orkesteri (off, alkutekstit), 2' 00". 2) Es. Jarno Hiilloskorpi, nokkahuilu (playback, tunnistamaton nokkahuilisti), 0' 30". 3) Es. Tuukka Soitso, huilu (playback, tunnistamaton huilisti ja orkesteri), kahdessa osassa, 0' 55". 4) Es. Sakari Jurkka, nokkahuilu, ja tunnistamaton kanteleensoittaja (playback, tunnistamaton nokkahuilisti ja tunnistamaton kanteleensoittaja), 0' 45". 5) Es. Sakari Jurkka, harmonikka, ja tunnistamaton kanteleensoittaja (playback, Harry Bergström, harmonikka, tunnistamaton kanteleensoittaja ja orkesteri), 1' 05". 6) Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), kaksi kertaa, yht. 0' 20". 7) Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka, ja Helsingin Teatteriorkesteri), 1' 00". 8) Es. Sakari Jurkka, harmonikka, ja Ekke Hämäläinen, piano (playback, Harry Bergström, harmonikka ja piano, orkesterisäestys), 0' 35". 9) Orkesteri (off, lopputekstit), 0' 35". Levytys: Helsingin Teatteriorkesteri, joht. Harry Bergström; Odeon PLD-111, heinäkuu 1955. 2. Mirjan laulu Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Erkki Ainamo 1) Es. Hannu Löytty ja Reijo Wallenius, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka, ja orkesteri), 1' 40". 2) Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka, ja orkesteri), 0' 20". 3) Es. Marjatta Kallio, laulu (playback, viihdeorkesterin säestys), 1' 05". 4) Orkesteri (off), 0' 30". Levytys: Mirjam Helin ja Odeon-orkesteri; Odeon PLD 113, heinäkuu 1955. 3. Pikku posteljooni Säv. trad., sov. Harry Bergström Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), 1' 15". 4. Kulkurin masurkka Säv. Herman Sjöblom, sov. Harry Bergström Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), 1' 00". 5. Für Elise Säv. Ludwig van Beethoven Es. Ekke Hämäläinen, piano (playback, Harry Bergström, piano), 0' 10". 6. Karjalan kunnailla Säv. trad., san. Valter Juva, sov. Väinö Hannikainen Es. "musiikkiopistolaiset", laulu, joht. Ekke Hämäläinen (100 %), 0' 50". 7. Tuoll' on mun kultani Säv. ja san. trad., sov. Harry Bergström Es. Sakari Jurkka, laulu, ja Martta Kontula, piano (100 %), 0' 25". 8. Ouverture / Alkusoitto operetista Dichter und Bauer / Runoilija ja talonpoika Säv. Franz von Suppé Es. Sakari Jurkka, kontrabasso, ja pieni sinfoniaorkesteri (playback), kolme kertaa, yht. 0' 45". 9. Marssi Säv. tuntematon Es. Sakari Jurkka, harmonikka, Torsten Melander, viulu, ja Friedrich Rieks, piano (playback, Harry Bergström, harmonikka, ja soitinyhtye), 0' 50". 10. Joulupukki Säv. ja san. P.J. Hannikainen "Alakerran lapset", laulu (off), 1' 35". 11. Kenosen polkka Säv. Viljo Vesterinen 1) Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), 1' 00". 2) Es. Sakari Jurkka, hyräily (100 %), 0' 15". Levytys: Viljo Vesterinen (harmonikka) ja Dallapé-orkesteri; Odeon A 228331, 1935. 12. Koska meillä on joulu Säv. ja san. trad. Es. Pertti Pasanen, Mauri Jaakkola, Lauri Lammela, Kalervo Koski, Ekke Hämäläinen, laulu, ja Sakari Jurkka, harmonikka (100 %, Harry Bergström, harmonikkasäestys), 0' 25". 13. Pianokonsertto n:o 1 b-molli op. 23 Säv. Pjotr Tšaikovski 1) Es. Ekke Hämäläinen, piano, ja Helsingin Varuskunnan soittajat, joht. Vitaly Ketterer (playback, tunnistamaton pianisti ja orkesteri), 1' 45". 2) Es. Ekke Hämäläinen, piano (playback, Harry Bergström, piano, orkesterisäestys), kaksi kertaa, yht. 0' 50". 14. Csárdás Säv. Vittorio Monti Helsingin Varuskunnan soittajat, joht. Vitaly Ketterer (100 %), kaksi kertaa, yht. 0' 25". 15. Olive Blossoms / Oliivien kukkiessa Säv. Pietro Frosini Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), 0' 50". 16. Reppurin laulu Säv. Oskar Merikanto, sov. Harry Bergström Es. Ekke Hämäläinen, piano (playback, Harry Bergström, piano, orkesterisäestys), 0' 50". 17. Piano Concerto / Pianokonsertto Säv. Edvard Grieg Es. Ekke Hämäläinen, piano (playback, Harry Bergström, piano), 0' 25". 18. Casablancan yö Säv. Viljo Vesterinen, sanat levytyksessä Annuli, sov. Harry Bergström Es. Sakari Jurkka, harmonikka, ja Ekke Hämäläinen, piano, sekä Dallapé-orkesteri (playback, Harry Bergström, harmonikka, ja tunnistamaton pianisti, orkesterisäestys), 1' 40". Levytys: Henry Theel ja Viljo Vesterinen yhtyeineen; Finlandia P 179, 19.12.1953. 19. Unkarilainen rapsodia n:o 2 cis-molli Säv. Franz Liszt, sov. Pietro Frosini Es. Sakari Jurkka, harmonikka (playback, Harry Bergström, harmonikka), 1' 00". Huomatuksia: Säkkijärven polkan teema soi taustana. Viljo Vesterinen levytti Säkkijärven polkan lukuisia kertoja. - Toim. Juha Seitajärvi (2023) Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Inspektionsdetaljer | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||
|