Rare Exports
Rare Exports: A Christmas Tale (englanninkielinen nimi)
Rare Exports: The Truth About Santa (norjankielinen nimi)
Père Noël Origines (ranskankielinen nimi)
Rare Exports: Un cuento gamberro de Navidad (espanjankielinen nimi)
Trasporto eccezionale - Un racconto di Natale (italiankielinen nimi)
Kaip suomiai Kalėdų Senelį... (liettuankielinen nimi)
Papai Noel das Cavernas (portugalinkielinen nimi)
Kaotatud kaup ehk jaht jõuluvanadele (vironkielinen nimi)
Santa na prodazhu (venäjänkielinen nimi)
Finna-arvio
Rare Exports
Jalmari Helanderin ohjaama ja käsikirjoittama esikoispitkä Rare Exports (2010) on kansainvälisenä yhteistyönä tehty toimintaelokuva. Joulun alla Korvatunturilla kaivosyhtiön porauksissa paljastuu, että tunturi on kuin suuri pakastin. Kun tunturin juurella olevasta kylästä katoavat lapset ja lämpöpatterit, valkenee niin nuorelle Pietarille (Onni Tommila) kuin poromiehillekin (Jorma Tommila, Tommi Korpela ja Rauno Juvonen), että jotakin outoa on tapahtumassa ja ettei joulupukki ei olekaan harmiton valkohapsi.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
K13 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Avustajat
Bjørn-Harry Aakre Kolstad, Ole Henrik Pettersen, Sigve Bjørndal Larsen, Joakim Hinsch Chramer, Martin Kjellberg Skjenken, Haakon Dyb Aarøe, Steinar Hillersøy Dyvik, Niels Martin Hillveg, Bent Magnus Berg, Halvor Heggtveit, Espen Martinsen, Ole Johan Aune, Aslak Bøygård, Remi Khaldi, Rune Gjøstein, Dennis Harald Smilden, Mads Hatstad, Mads T. Thomsen, Hans K. Støvern, Kristoffer Skorpen, Stian Eike, Mathias Søreide, Astrid Elise Thyrhaug Evensen, Jan-Sverre Gjerdrum, Thomas Stenbakken-Hay, Amalie Broeng Nergård, Lise Pedersen Floli, Therese Øvergård, Hanna Berg, Dagny-Marie Bråthen, Jørgen Skogstad Carlsen, Sigrid Elvevoll, Signe-Kristine Gjerdrum, Vilde Emilie Mikkelsen, Mathias Takvannsbukt, Runa Margrethe Gjerdrum, Kristin Thyrhaug Evensen, Mona Gjerdrum, Lillian Floli, Anette Emet, Rackel Elvevold, Anne-Berit Simonsen, Mona Løkstad, Jonas Teodor Sletten, Signe Strand Nesvik, Sylvelin Andrine Nordheim, Therese Øvergård, Maren Liland Ouren, Tiili Elise Nordheim, Dagny Jensen, Alva Sletten, Aase Jensen, Aleksander Stenersen Hansen, Magnus Nesvold, Matias Helgesen, Markus Andre Helgesen, Odin Iselvmo, Kasper Skare Stenersen, Nora Skare Stenersen, Martin Byberg, Simen Engvoll, Fredrik Helgesen, Vebjørn Moen, Noah Nylund, Odin Strokkenes Utby, Bodil Vinjevoll, Christine Helgesen, Åse Gjerdrum, Nils Ole Henrik Oskal, Ole Mathis Oskal, Johan Isak Turi ,
Bjørn-Harry Aakre Kolstad, Ole Henrik Pettersen, Sigve Bjørndal Larsen, Joakim Hinsch Chramer, Martin Kjellberg Skjenken, Haakon Dyb Aarøe, Steinar Hillersøy Dyvik, Niels Martin Hillveg, Bent Magnus Berg, Halvor Heggtveit, Espen Martinsen, Ole Johan Aune, Aslak Bøygård, Remi Khaldi, Rune Gjøstein, Dennis Harald Smilden, Mads Hatstad, Mads T. Thomsen, Hans K. Støvern, Kristoffer Skorpen, Stian Eike, Mathias Søreide, Astrid Elise Thyrhaug Evensen, Jan-Sverre Gjerdrum, Thomas Stenbakken-Hay, Amalie Broeng Nergård, Lise Pedersen Floli, Therese Øvergård, Hanna Berg, Dagny-Marie Bråthen, Jørgen Skogstad Carlsen, Sigrid Elvevoll, Signe-Kristine Gjerdrum, Vilde Emilie Mikkelsen, Mathias Takvannsbukt, Runa Margrethe Gjerdrum, Kristin Thyrhaug Evensen, Mona Gjerdrum, Lillian Floli, Anette Emet, Rackel Elvevold, Anne-Berit Simonsen, Mona Løkstad, Jonas Teodor Sletten, Signe Strand Nesvik, Sylvelin Andrine Nordheim, Therese Øvergård, Maren Liland Ouren, Tiili Elise Nordheim, Dagny Jensen, Alva Sletten, Aase Jensen, Aleksander Stenersen Hansen, Magnus Nesvold, Matias Helgesen, Markus Andre Helgesen, Odin Iselvmo, Kasper Skare Stenersen, Nora Skare Stenersen, Martin Byberg, Simen Engvoll, Fredrik Helgesen, Vebjørn Moen, Noah Nylund, Odin Strokkenes Utby, Bodil Vinjevoll, Christine Helgesen, Åse Gjerdrum, Nils Ole Henrik Oskal, Ole Mathis Oskal, Johan Isak TuriHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
26.10. - 24.11.2009 (24 kuvauspäivää Norjassa), 2.3.2010 (2nd Unit -kuvauspäivä Suomessa) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
Jalmari Helanderin ensimmäinen pitkä ohjaustyö sai kriitikoilta varsin innokkaan vastaanoton. Pertti Avolalle (Helsingin Sanomat Nyt-liite 3.12.2010) Rare Exports oli vuoden toistaiseksi paras kotimainen ensi-iltaelokuva. ”Peruste on tässä: elokuva on hauska, omaperäinen ja toimiva. Hyvä idea yhdistyy siinä hienoon toteutukseen, eikä elokuvassa pyritä jäljittelemään ulkomaisia esikuvia, vaan luomaan suomalaiselta pohjalta sellaista, joka vetoaa kansainvälisestikin. Rare Exports onkin mainio esimerkki uuden sukupolven kotimaisesta elokuva-ajattelusta, jossa vaikutteet rakentuvat laajalta alueelta, mutta persoonalliselle pohjalle.” Jussi U. Pellonpää (Forssan Lehti 4.12.2010) kiitti elokuvan omaperäisyyden lisäksi etenkin sen teknistä toteutusta. ”Veljensä Juuson ideoinnin pohjalta Helander on rakentanut aivan oman genrensä, jouluelokuvan, joka potkii kaikkia muita jouluelokuvia suoraan sinne, missä kilisee, kilisee kulkunen. Mika Orasmaan upea, uhkaa ja tunnelmia kohottava kuvaus ja Kimmo Taavilan tiukka ja tarkka leikkaus antavat kokonaisuudelle kansainvälisen leiman ja Rare Exports onkin teknisesti täysi kymppi. Fiiliksen kruunaa vielä Juri ja Miska Sepän hulppea musiikki. [- -] Ainoat miinukset löytyvät finaalin heikoista digitehosteista, jotka eivät tee alkuunkaan oikeutta muuten niin helvetin hyvän näköiselle elokuvalle.” ”Helander on paitsi teknisesti taitava kuvakertoja myös häpeilemätön populisti”, kuvaili Kalle Kinnunen (Suomen Kuvalehti 48/2010). ”Seikkailuhengellään Rare Exports tuo mieleen Steven Spielbergin tuottamat Gremlins – riiviöt ja Arkajalat, joissa oli paitsi reipasta menoa myös väkevä uhan tuntu. Rare paljastaa korttinsa varovaisesti, mutta lopussa ei enää säästellä, vaan valkokankaan täyttää elokuvahistorian omituisin tonttuarmeija. Helanderin maailma on miehinen: henkilöitä on vähän, naisia ei yhtään. Dialogi on niukkaa ja koostuu pitkälti raavaiden äijien luovasta kiroilusta. Tyylikeinot toimivat. Rare Exports on kova paketti, josta tulee hyvä mieli.” Katariina Norontauksen (Turun Sanomat 3.12.2010) mielestä paljon puhuttu Rare Exports onnistui osin täyttämään siihen kohdistuneet odotukset. ”Visuaalisesti fantasiaseikkailu näyttää huomattavasti budjettiaan komeammalta. Mika Orasmaan kameran käsittelyssä Norjan vuoristomaisemista herutetaan taianomaisia ja synkän kauniita kuvia. Vahva koominen perusidea – todellinen joulupukki ei ole iloluontoinen pullukka vaan muinainen hirviö – ei Helanderin käsikirjoittamana riitä täysin kannattelemaan kokoillan elokuvaa. Tarinan lyhytelokuvajuuret paistavat välillä venytyksen läpi.” Elokuvalle neljä tähteä antanut Norontaus jatkoi: ”Arvion tähtiluokitus olisi perustellusti voinut olla yhtä alempi, mutta menköön nyt jouluhengen ja käsikirjoituksen heikkoudet peittävien ihastuttavien yksityiskohtien kunniaksi.” Taneli Topelius (Ilta-Sanomat 3.12.2010) totesi, että ulkoasultaan poikkeuksellisen näyttävä elokuva ”ei lopulta lunasta tarinansa kunnianhimoisia lupauksia”. ”Rare Exports ammentaa isän ja pojan hauraasta yhteydestä inhimillisen pohjan, jonka päälle se latoo poronkasvattajien poikkeuksellisen metsästysmatkan, mutta idea ei aivan kanna loppuun saakka. Kohtaukset ovat kautta linjan hieman liian pitkiä ja selitteleviä. Vaikka rytmitys jättää tilaa Lapin komeiden lumisten maisemien ihailulle, otosten lomaan on myös jäänyt liian monta mahdollisuutta nähdä tarinan mytologian rajoitteet ja filmin rakenteen ohkaisuus. Rymistelevä lopetus on erikoistehosteiden osalta vaikuttavaa työtä, mutta jättää alun lataamiin odotuksiin nähden onton tuntuman.” Poikkeuksena kriitikoiden yleislinjasta Tero Toivasen (Metro 3.12.2010) mielestä Rare Exportsin kompastuskivi oli paikoittain mauttomuuden puolelle lipsuva musta huumori. ”Yleisvire on muutenkin kalmankalsea, sillä edes neuvokkaiden poikien hahmoihin ei saada puhalletuksi yhtään lämmön kipinää.” ”[Jorma] Tommila, [Tommi] Korpela ja Rauno Juvonen tyypittelevät herkullisen lakonisesti suomalaisia äijiä, jotka eivät puhu paljon, mutta hoitavat homman kotiin, ja pieni Onni Tommila on elokuvan sydän rohkeana Pietarina”, kommentoi Pertti Avola näyttelijätyötä. ”Ohjaaja Helander on sanonut, ettei elokuvassa ole yhtään naisrooleja siksi, että jos naisia olisi mukana, miehet eivät käyttäytyisi yhtä hölmösti. No, jos naisia on maisemissa, niin silloinhan miehet vasta hölmösti käyttäytyvätkin, joten kyllä tähän elokuvaan muutama naisrooli olisi mahtunut.” Katariina Norontaukselle parasta elokuvassa oli ”hirvittävä jouludemoni”, ”karmivan hauska” Peeter Jakobi, joka ”tulkitsee tunturien villiä nakupelleä ovelalla, nälkäisellä ja väkivallan uhkaa kuvastavalla katseella”. |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Elokuvaohjaaja Jalmari Helander (s. 1976) on ohjannut pitkien elokuvien lisäksi mainoksia, lyhytelokuvia ja musiikkivideoita. Hän aloitti uransa lyhytelokuvilla Jäämies (1999), Maximilian Tarzan (1999) ja Ukkonen (2001). Toiminnallisissa lyhytelokuvissa Rare Exports Inc. (2003) ja Rare Exports Inc. – The Official Safety Instructions (2005) kolme metsästäjää (Jorma Tommila, Tommi Korpela, Rauno Juvonen) saalisti harvinaista villieläintä, joulupukkia, josta he kouluttivat oivan lastenviihdyttäjän. Käsikirjoitukset Jalmari Helander oli tehnyt veljensä Juuson kanssa. Jalmari Helander jatkoi samassa aihepiirissä myös pitkän elokuvan puolella. ”Aikuisten joulusatu”, tummasävyistä huumoria sisältävä Helanderin ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva Rare Exports (2010) oli vuonna 2007 perustetun tuotantoyhtiön Cinet Oy:n ensimmäinen elokuva. Se kertoo Korvatunturille 486 metrin syvyyteen kätketystä joulun tarkimmin varjellusta salaisuudesta, jonka kansainvälinen tutkijaryhmä poraa esiin tunturista jouluaaton alla. Elokuvan legendan mukaan saamelaiset huiputtivat kauan sitten ilkeän joulupukin järven jäälle ja hautasivat tämän jäälohkareen sisälle vangittuna Korvatunturiin. Elokuvan kuvaukset tehtiin pääsääntöisesti Pohjois-Norjassa. Joulunalusaikaan ajoittuvan tarinan päähenkilöitä ovat Lapin syrjäseuduilla asuva, Jorma Tommilan esittämä poronlihaa toimittava yksinhuoltajaisä Rauno ja hänen 10-vuotias Pietari-poikansa, joka ratkaisee Korvatunturin arvoituksen. Kasvutarinassa Pietaria esittää Tommilan poika Onni Tommila. Lyhytelokuvista tutut Tommi Korpela ja Rauno Juvonen ovat mukana myös pitkässä elokuvassa. Väkivallan ja kiroilun lisäksi elokuva ottaa kantaa ylikaupalliseen jouluun ja yhteiskunnan perusarvojen höllentymiseen. Me Naisissa 49/2010 Helander pohtii elokuvan lähtöideaa joulumytologiasta: ”Katselin kuvia vanhoista joulupukeista ja nuuttipukeista. Mietin, miksi entisaikojen pukit olivat pelottavan näköisiä ja poikkesivat niin täysin nykyisestä, kaupallisesta ja lempeästä pukista.” Helander halusi elokuvallaan perehdyttää myös ulkomaiset ihmiset suomalaiseen jouluperinteeseen. Elokuva sai Suomen teatterikierroksellaan 252 404 katsojaa ja lisäksi laajan kansainvälisen levikin. Sille myönnettiin laatutukea 60 000 euroa. Ohjaaja Helander ja tuottaja Petri Jokiranta saivat 15 000 euron suuruisen Elokuvataiteen valtionpalkinnon. Mika Orasmaa sai Jussi-palkinnon parhaasta kuvauksesta, Juri ja Miska Seppä parhaasta musiikista, Tuomas Seppänen, Timo Anttila ja Jussi Honka parhaasta äänisuunnittelusta, Kimmo Taavila parhaasta leikkauksesta, Jalmari Helander parhaasta lavastuksesta ja Saija Siekkinen parhaasta pukusuunnittelusta. Rare Exports menestyi myös ulkomailla. Elokuvan ensimmäinen julkinen esitys oli Locarnon festivaaleilla Sveitsissä. Elokuva sai siellä Variety Piazza Grande -palkinnon. Espanjan Sitges Film Festival - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya –festivaalilla se palkittiin parhaana elokuvana, lisäksi Helander sai parhaan ohjauksen palkinnon ja Orasmaa parhaasta kuvauksesta. Elokuvalle myönnettiin myös Silver Méliès –erikoismaininta. Se sai Italian Trieste Science+Fiction -festivaalilla Méliès d'Argent –palkinnon ja Belgian Brussels International Fantastic Film Festivalilla Pegasus Audience Award -yleisöpalkinnon. Seuraavana elokuvanaan Helander ohjasi kansainvälisen, englanninkielisen toimintaelokuvan Big Game (2015). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2016 |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Salli Helander, Elsa Helander<br /> <br />Manuel Alduy, AJ Annila, Marko Antila, Juha Antti-Poika, Tonje Arntzen, Reidun Aspmo, Anja Behm, Odd Bjørklund, Terje Brekke, Joar Dalquist, Kerstin Degerman, Jenni Domingo, Marit van den Elshout, Stein Eriksen, Nina Erwes, Erling Fagerhaug, Anssi-Pekka Fredriksson, Miikka FredrikSson, Elina Hankkio, Laurent Hassid, Ida Helander-Tommila, Christer Henriksen, Jutta Hopp, Jan Egil Høiseth, Jarle Høiseth, Virve Indren, Marko Jatkola, Cherie Jenkins, Olaf Jensen, Veijo Jokiranta, Maria Järvensivu, Seija Kallio, Leena Kemppi, Petri Kemppinen, Geir Tore Kirknes , Pirjo Koskelo, Arto Koskinen, Heikki Kujanpää, Odd Langvassli, Jouko "Puukko" Levänen, Niina Mattus, Paul Moody, Petteri Mäkinen, Teemu Nikki, Juha Orasmaa, Niina Otva, Kristian Ouren, Antti Pesonen, Jaana Puskala, Jani Pösö, Michel Reilhac, Petri Rossi, Aaro Seppänen, Joonatan Seppänen, Niilo Seppänen, Yngve Sletten, Kristiina Syväoja, Arne Søreng, Bjørn Are Søreng, Hanne Tanskanen, Dominick Tavella, Petra Theman, Merja Thil, Leo Viirret, Jacobine van der Vloed, W, Franck Weber<br /><br />Andsvatn Reinslakteri, Bakkehaug skole, Bardufoss Flystasjon, Bjørkeng Anleggsdrift, Bjørkeng oppvekstsenter, Family Inc, Holt legevakt, Høgtun videregående skole, Ingeniørbataljonen Skjold leir, Mellombygd Mannskor, Målselv Asvo, Målselv Fjellandsby, Töysän Kenkätehdas Oy, Vårheim Jern & Motor, Øverbygd brannstasjon, Øverbygd Elektro, Øvergård Montessoriskole |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|