Kaappari
Kaparen (ruotsinkielinen nimi)
The Hijack That Went South (englanninkielinen nimi)
Kapreren (tanskankielinen nimi)
Захват, который устремился на юг (venäjänkielinen nimi)
Pitkäperjantai (työnimi)
Finna-arvio
Kaappari
Aleksi Mäkelän ohjaama jännityselokuva Kaappari (2013) perustuu Lauri Puintilan kirjaan Suomessa vuonna 1978 tapahtuneesta lentokonekaappauksesta. Bisneksissään epäonnistunut ja katkeroitunut oululainen liikemies Aarno Lamminparras (Kari Hietalahti) kaappaa aseella uhaten Oulusta Helsinkiin matkalla olleen Finnairin lentokoneen ja vaatii panttivangeistaan yli puolen miljoonan markan lunnaat.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kokoonpanot
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
5.3.- 13.4.2012 (27 kuvauspäivää) |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
”Kaappari on kuin päähenkilönsä, Kari Hietalahden esittämä Aarno Lamminparras. Se ei oikein tiedä, onko se tulossa vai menossa, tosissaan vai leikkimielellä, iloinen vai surullinen”, rinnasti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 18.1.2013). ”Hietalahti esittää ahdistunutta ja arvaamattomasti käyttäytyvää kaapparia vakuuttavasti. Aake Kalliala ja Jussi Vatanen ovat uskottavia lentokoneen leppoisana kapteenina ja matalaa profiilia pitävänä perämiehenä. Hannu-Pekka Björkman tulkitsee pätevästi kaapparin välimieheksi joutuvaa pelokasta lakimiestä. Siihen – ja yksityiskohdissaan huolelliseen ajankuvaukseen – elokuvan hyvät puolet loppuvat. Kaappari voisi olla toimiva jännäri, viihdyttävä komedia tai jopa koskettava draama. Yrittäessään olla niitä kaikkia se putoaa ikävästi pyllylleen. Koneen ohjaamossa olevaa kolmikkoa lukuun ottamatta Kaapparin henkilöt ovat karkeita karikatyyreja. Mitä ylempi on heidän yhteiskunnallinen asemansa, sitä hölmömpiä he ovat.” ”Harmi, että mainiosta ja suomalaisittain omaperäisestä aiheesta ei ole saatu aikaan tämän parempaa elokuvaa”, pettyi Marko Ahonen (Keskisuomalainen 18.1.2013). ”Kaappari ei ole tarpeeksi hauska komediaksi eikä tarpeeksi jännittävä jännäriksi. Kaapparia vaivaa omituinen tyylitajuttomuus. Ihan kuin tekijät itsekään eivät olisi tienneet, millaisen elokuvan haluavat. Varsinkin naurut ovat todella halpoja ja helppoja. [- -] Jännityspuoli ei toimi, koska päähenkilöstä on mahdotonta välittää. Juuri kun Lamminparras ei ole pariin sekuntiin rasittava ja säälittävä luuseri, hän palaa jälleen itsesääliin. Lamminparras vie pistoolin monta kertaa ohimolleen, leualleen ja lopulta suuhunsa. Katsoja toivoo, että mies todella vetäisi liipaisimesta, niin päästäisiin tuostakin riesasta eroon. [- -] Elokuvan päätyttyä jäin raivon valtaan, koska Kaappari väistää velvollisuutensa viedä tarina tyydyttävään loppuratkaisuunsa suorastaan raukkamaisella tavalla. Viimeinen kohtaus ei ole hauska, sympaattinen tai kekseliäs. Se on vain yksi helppo veto lisää muiden jatkoksi.” ”Tunnettu, vakava aihe ja ennakkokohu olisi elokuvana saattanut muuttua sosiaalipornoksi, mutta sitä Kaappari ei ole”, arvioi sen sijaan neljä tähteä antanut Tapani Juusola (Lapin Kansa 19.1.2013), jonka mielestä Aleksi Mäkelä oli kasvanut elokuvantekijänä ”vain” sujuvien viihde-elokuvien ohjaajasta. ”Ja suuri kiitos siitä kuuluu näyttelijä Kari Hietalahdelle, joka kaappari Lamminpartaana tekee uransa parhaan roolisuorituksen. [- -] Henkilögalleria on laaja, mutta senkin koossapysymisessä ohjaaja Mäkelä on onnistunut. Jonkin verran kritiikkiä on aiheuttanut joidenkin henkilöhahmojen kuvaaminen koomisina, mutta hyvä elokuva tarvitsee melkein aina jonkin verran kevennystä.” Jukka Kangasjärvi (Aamulehti Valo-liite 3/2013) nimesi Kaapparin esikuvaksi Sidney Lumetin epäonnisen pankkiryöstödraaman Hikinen iltapäivä (Dog Day Afternoon, 1975). ”Vaikka kaappauksen kulku sinänsä tuntuukin farssilta, kerronnallisesti sen korostaminen on leikkiä tulella. Kari Hietalahden roolittaminen Lamminpartaaksi ei vain toimi. Maneerista komiikkaa tässä nyt vähiten kaivattaisiin. [- -] Kaapparista puuttuu uskallus kajota siihen, mitä kaikkea Lamminpartaan katkeruus yhteiskunnalle piti sisällään. Puutteen peittelemiseksi hänet kuvataan pelkkänä tunarina, sketsihahmona ilmankulun historiassa.” ”Satun muistamaan todellisen Oulun lentokonekaappauksen. Se ei ollut farssi kuten Kaapparissa esitetään. Ihmiset koneessa ja sen ulkopuolella olivat todellisessa vaarassa ja peloissaan”, muistutti Raimo Turunen (Karjalainen 20.1.2013). ”Ilmailuhenkilökunta, viranomaiset ja hallituksen edustajat tekivät kaikkensa vahinkojen pitämiseksi mahdollisimman pieninä. Elokuvassa nämä on esitetty koheltavana naurettavana sakkina. Suomen arvostetuimpiin valtiomiehiin lukeutuvat Urho Kekkonen ja Kalevi Sorsa suorastaan häpäistään. [- -] Toki koomisilla toimintaelokuvilla on sijansa elokuvan maailmassa, mistä esimerkkinä vaikkapa vuosien takainen Hei, me lennetään!. Mutta kukaan ei väitä sitä tositapahtumiin perustuvaksi.” |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Ohjaaja Aleksi Mäkelä (s. 1969) aloitti uransa toimintaelokuvien Romanovin kivet (1993) ja Esa ja Vesa – Auringonlaskun ratsastajat (1994) ohjaajana. Mäkelä on tehnyt eniten yhteistyötä Solar Filmsin ja tuottaja Markus Selinin kanssa. Menestyksekästä elokuvaa Häjyt (1999) ovat seuranneet mm. Pahat pojat (2003), Matti (2006), kaksi Vares-elokuvaa (2004, 2007) ja palkittu Rööperi (2009) sekä Marko Leinon romaaniin perustuva Kotirauha (2011). Mäkelä on ohjannut televisiosarjoja kuten draamasarjaa Käenpesä, rikossarjaa Kylmäverisesti sinun, komediasarjaa Muodollisesti pätevä ja Oskari Sipolan kanssa sarjaa Ratkaiseva isku (2011). Kyseessä oli dokumenttia ja draamaa yhdistelevä ohjelmasarja, jossa viime vuosien näkyvimpiä rikoksia käsiteltiin ainutlaatuisten tutkintamateriaalien kautta. Vuonna 2013 hän ohjasi poliisiasemalle sijoittuvan draamasarjan Roba kolmannen tuotantokauden jaksoja. Mäkelä on tehnyt myös televisioelokuvan Älä unta nää (2008). Aleksi Mäkelälle myönnettiin Elokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2009. Seuraavaksi Mäkelä ohjasi tositapahtumiin perustuvan pitkän näytelmäelokuvan Kaappari (2012). Vuonna 1978, syyskuun viimeisenä päivänä tuolloin 36-vuotias liikemies Aarno Lamminparras oli kaapannut Finnairin Oulusta Helsinkiin matkalla olleen lentokoneen aseella uhaten. Panttivankeina oli 45 matkustajaa ja viisihenkinen miehistö. Lamminparras vaati suuret lunnasrahat, joita hän suunnitteli annettavaksi mm. perheelleen, Kaunialan sotavammasairaalalle ja SOS-lapsikylälle. Lunnasrahat saatiin takaisin ja Lamminparras tuomittiin seitsemäksi vuodeksi vankeuteen. Lamminparras on sittemmin vaihtanut nimensä ja muuttanut vuonna 1984 Ruotsiin. Elokuva perustui Ilta-Sanomien toimittajana työskentelevän Lauri Puintilan kirjaan Kaappari Lamminparras - Suomen ensimmäisen konekaappauksen tarina (2010). Ilta-Sanomien 20.11.2010 mukaan Puintila oli törmännyt tarinaan pari vuotta aiemmin, kun poliisi löysi Vantaalta muumioituneen miehen, jonka luultiin olevan itse kaappari. Lopulta paljastui, että vainaja olikin Lamminpartaan serkku. Elokuvaversion käsikirjoittivat Mika Karttunen ja Elias Koskimies. Lamminparras ei antanut hyväksyntäänsä hänestä kertovan elokuvan tekemiselle. Hän kertoi itse Renny Jokelinin toimittamassa TV1:n MOT-ohjelmassa Lentokonekaapparin paluu (lähetetty 25.3.2013), mitä lentokoneessa todella tapahtui. Tuottaja Markus Selin kertoi Ilta-Sanomissa 19.10.2011: ”Elokuvassa on luvassa erikoista ajankuvausta. Kyseessä on historiallinen tapaus ja ainut lentokonekaappaus Suomessa. Täällä ei oltu varauduttu mitenkään, joten kaikki meni pieleen kaappauksen hoidossa.” Metro-lehden 16.1.2013 Aleksi Mäkelän haastattelun mukaan elokuvan tapahtumat ovat uskollisia alkuperäiselle tositarinalle, mutta joitakin yksityiskohtia on muutettu ja henkilöitä väritetty. Poliitikkojen osalta haluttiin tehdä poliittista satiiria. Suomen kärkipoliitikkoja ei elokuvassa saada kiinni ratkaisevilla hetkillä. Presidentti Kekkonen (Tero Jartti) haahuilee pihalla, ulkoministeri Paavo Väyrynen (Jarkko Tamminen) on tanhuamassa. Pääministeri Kalevi Sorsa (Pasi Toivanen) antaa jopa tappokäskyn Lamminpartaasta. Koneen henkilökunnasta sen sijaan haluttiin tehdä sankareita. Elokuvassa kaappauksen tapahtumat siirrettiin pääsiäispyhiin syys-lokakuun vaihteen sijaan. Elokuvan työnimenä olikin "Pitkäperjantai". Henkilönimet Lamminparrasta lukuun ottamatta on elokuvassa muutettu. Liikenneministerinä oli todellisuudessa kaappauksen tapahtuma-aikaan Veikko Saarto, häntä esittää kuitenkin elokuvassa Miitta Sorvalin roolittama kuvitteellinen naisministeri. Ensimmäistä elokuvapäärooliaan näyttelevä Kari Hietalahti kertoi Lamminpartaan hahmosta Iltalehden haastattelussa 22.11.2012: ”Kaappauskohtauksissa käytettiin osittaista improvisaatiota. Rooli oli todella haasteellinen, sillä Lamminparras on kulmikas persoona, jonka tunteet vaihtelevat vuoristoradan lailla. Hän on toisinaan raivoissaan ja yhtäkkiä mitä lempein ihminen.” Idea Lamminparras-elokuvasta oli ollut Hietalahden ja Mäkelän pitkäaikainen haave, joka oli käynnistynyt jo ennen Puintilan kirjaa. Elokuvan tarinan kaapattujen joukossa on suomalainen laulajatähti Minea Raspi (Pirjo Lonka) ja hänen säveltäjä-yhteistyökumppaninsa Aapo Huopanen (Juho Milonoff). Oikeasti kaapparin lennolla oli Monica Aspelund, joka oli ollut Suomen euroviisuedustajana edellisenä vuonna laulullaan Lapponia. Lennolla oli mukana myös kappaleen säveltäjä Aarno Raninen. Leri Leskisen elokuvassa esittämä kappale La Novia muistuttaakin Lapponiaa. Elokuvaa kuvattiin 27 kuvauspäivän ajan maalis-huhtikuussa 2012 Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Mikkelissä, Inkoossa ja Tukholman Arlandassa. Kamerana oli Red Epic -digielokuvauskamera. Ilta-Sanomien 15.1.2013 mukaan Tukholman päälentokentällä Arlandassa suljettiin kokonainen kiitorata yhdeksi päiväksi elokuvantekoa varten. Kuvausryhmä sai käyttöönsä ulkokuviin myös kaappauksessa niin ikään käytetyn Caravelle-konetyypin, joita ei löydy enää muualta kuin Ruotsista. SAS:n tarrat korvattiin Finnairin tarroilla. Tarinan päätapahtumapaikkakunnalla Oulussa ei kuvattu, koska nykyiset lentoaseman rakennukset olivat Helsinki-Vantaan rakennusten tapaan liian moderneja. Elokuvan Ouluun liittyviä lentoasemakohtauksia kuvattiin sen sijaan Mikkelissä. Tuomo Hintikan sähköpostikirjeen 11.4.2018 mukaan elokuvan Helsinki-Vantaan lentoaseman rakennusten ulkokuvat koostettiin digitaalisesti yhdistelemällä Mikkelin lentoaseman uudemman lennonjohtotornin yläosaa ja valokuvaa 1970-luvun Helsinki-Vantaan lentoaseman rakennuksista lennonjohtotorneineen. Hintikan mukaan valmiissa elokuvassa oli FULLCG eli täysin digitaalisesti tehtyjä kuvia 45 kappaletta. Näitä olivat mm. kaikki koneiden nousut, laskut ja lennot taivaalla eri vuorokauden aikaan, samoin rullaukset kentillä. Elokuvan dvd:llä on lisämateriaaleina making of -dokumentti, making of CGI, VFX-työn purkuja ja elokuvan trailerit. Vuonna 2013 Aleksi Mäkelä irtaantui Solar Filmsistä. Hän oli perustanut Markus Selinin kanssa tuotantoyhtiön Nummela-Filmi Oy:n marraskuussa 2012. Hän ohjasi seuraavaksi elokuvan Kummeli V (2014). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2018 |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
Hopeinen kuu (Guarda che luna) Säv. Gualtiero Malgoni Suom. Rauni Kouta Es. Olavi Virta © Peermusic AB La Novia Säv. Leri Leskinen San. Kalle Chydenius Es. Leri ja Levottomat |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Le Caravelle Club, TUlfly Nordic, Moose Aviation Service, Swedavia, FOLA Airsafe, Finavia Oyj / Helsinki-Vantaan lentoasema / Pelastuspalvelu, Suomen ilmailumuseo, Autotalo Laakkonen Oy / Matti Kauhanen, Timo Yli-Salomäki, MetroAuto / Markku Paalanen, Mikkelin lentoasema / Sakari Silvennoinen, Antti Seppälä, Rocla Oy / Voitto Luode / Antti Asunmaa, Fun Bowling -keilahalli / Arto Kuparinen, Urho Kekkosen museo Tamminiemi, Helsingin yliopisto, Radioamatöörit / Juhani Lehtosaari, Dr. Hauschka -kosmetiikka / Helena Karjalainen, Idhair / Terhi Laakso, Pohjantähti Elokuva Oy / Pepe Teirikari, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Sepän Viisari, Villa Anika, Antti Hyvärinen, Jarkko Heikura, Tomi Lindfors, Olli-Pekka Väänänen, Juha E. Tetri, Kari Malmio, Markus Tynskä, Aki Virtanen, Petri Kiljunen, Sirkka Rautiainen, Marina Flanders, Kristy Hritjuk, Fiji |
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|