Äidinkasvot
Modersanletet (ruotsinkielinen nimi)
Finna-arvio
Äidinkasvot
Elokuva elämästä Suomen maaseudulla.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Esiintyjät
Kreditoimattomat esiintyjät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Syyskuu 1992 - joulukuu 1993 - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Dokumentti- ja opetuselokuvia jo viime vuosikymmentä omin päin ja yhdessä Aito Mäkisen kanssa työstänyt Virke Lehtinen on ohjannut ihmisläheisen ja elämänmyönteisen muotokuvan elämästä suomalaisella maaseudulla juuri nyt", Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 29.4.1994) aloitti kehunsa. "Aleksis Kiven tekstistä nimensä sanut Äidinkasvot on omassa lajissaan harvinaisen tasapainoinen ja kaunispiirteinen työ. [- -] Lehtisen elokuvan suurin ansio on siinä, että aiheensa vakavuudesta huolimatta se onnistuu valamaan katsojaan optimismia ja uskoa ihmisen kykyyn selviytyä hankalissakin olosuhteissa. Äidinkasvot on kaunis rakkaudenosoitus suomalaiselle maaseudulle ja sen aivan tavallisille asukkaille." Myönteinen suhtautuminen näyttäytyy myös Pertti Lumirakeen (Demari 29.4.1994) arvostelussa: "Raija Talvion leikkaama ja Lehtisen sekä ohjaama että pääkuvaama dokkari on paitsi humaani myös ammattitaitoisesti rakennettu. Ja se antaa puheenvuoron 'tavallisille' ihmisille sanoa mielipiteensä lamasta, työttömyydestä, tulevaisuudesta ja muista ajankohtaisista asioista. Eli hieman kömpelön runollisesti voisi sanoa, että nämä äidinkasvot myös puhuvat." Elokuva oli "virkistävä" kokemus Olli Manniselle (Iltalehti 29.4.1994), jonka mukaan "Äidinkasvot on liki kansatieteellinen dokumentti maatalouden arjesta tässä ja nyt tuleville sukupolville, mutta haastatellut henkilöt jäävät lyhyiden, ohikiitävien kommenttiensa vuoksi katsojalle turhankin ylimalkaisiksi ja etäisiksi." Harri Römpötti (Katso 19/1994) kaipasi "mielekkäämpää kokonaisuutta" vuoden seurannan jälkeen: "Tuloksena on sekava kokoelma haastattelupätkiä, joista päällimmäisenä erottuu maalaisromanttinen landelaisuuden ylistys. Moiselle olisi voinut ja pitänyt löytää painavampia perusteluita, muita kuin "maalla on tilaa elää." Televisioesityksen yhteydessä 1999 Anne-Riitta Isohella (Helsingin Sanomat 30.4.1994) toivoi jatko-osaa, koska: "Viisi vuotta sitten tehdyn dokumentin suurin heikkous on oikeastaan se, että se on jo niin vanha. Sen valmistumisen jälkeen maaseutua on pyyhkinyt viimeksi kova kyläkoulujen lakkauttamisen aalto. Tarkkailkaanpa mökkitienne varsia: vielä näkyy lehmiä pelloilla tai lapsia kyläkouluissa?" - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Lapin kultakuumeesta kertovan pitkän näytelmäelokuvan Kolme miestä (1984) jälkeen Virke Lehtinen profiloitui tuotteliaana dokumentaristina, jonka tuotannossa on erottunut kaksi valtalinjaa: Kuhmon kamarimusiikkifestivaalien kuvaukset kuten Kaikuja erämaassa (1986), Kapriisit kesäyössä (1989), Crescendo (1992) ja Partituurin taikapiiri (1995) sekä luontodokumentit kuten Koivu, viisas koivu (1991), Luonnon oppisalit (1994) ja Metsäpalo (1998). Ihmisläheisenä maaseutukuvauksena Äidinkasvot sijoittuu näiden linjojen väliin: aihetta Lehtinen kertoi hautoneensa "ainakin viiden vuoden ajan" ja elokuvan valmistuminen vei lähes kaksi vuotta (Ilta-Sanomat 7.5.1994). Lehtinen halusi tallentaa tietyn kehityskulun vuodenaikojen saatossa: hän aloitti kiertämällä eri puolilla Suomea ja etsimällä ihmisiä, jotka suostuisivat kuvattaviksi ja haastateltaviksi vuoden kestävän seurannan aikana. Halukkaita, lähinnä nuoria maaseudun asukkaita, löytyi Halsualta, Sotkamosta, Ruovedeltä, Juvalta, Elimäeltä ja Karjaalta eli Pohjanmaalta, Kainuusta, Hämeestä, Savosta, Kymenlaaksosta ja Uudeltamaalta. Ensimmäinen kuvattava oli ruoveteläinen puhelinasentaja Marko Nyykooli, joka heti kohta joutui työttömäksi: "Siltä kaverilta opin paljon kotiseuturakkaudesta, vakaudesta ja luottamuksesta tulevaisuuteen", Lehtinen tunnusti. "Vuoden työttömyyden jälkeen hän onneksi sai töitä." (IS, em.). "Luonnon ja ihmisen välinen suhde kiinnostaa minua", Lehtinen jatkoi samassa yhteydessä. "Se on elämän peruskysymys; luonto kyllä pärjää omillaankin, se on ihminen, joka on siinä välissä. Maalla ihminen elää niin lähellä luontoa, että sen kiertokulku ja eri vuodenajat ovat väistämättä jokaiselle tärkeitä. Ne luovat elämään rytmiä ja vakautta, mikä puolestaan tuo uskoa elämään." Syyskuussa 1992 alkaneiden ja pitkin vuotta 1993 jatkuneiden kuvausjaksojen tuloksena kuva- ja äänimateriaalia kertyi parikymmentä tuntia, josta Raija Talvio leikkasi vajaan tunnin mittaisen elokuvan. Elokuva kuvattiin super-16 mm -filmimateriaalille, josta esityskopio levennettiin 35 mm:n filmille. Äidinkasvot sai teatteriensi-iltansa Helsingin Nordiassa huhtikuun lopussa 1994, televisiossa se nähtiin kahteen otteeseen heti toukokuun 1994 alkupuolella. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Tummu sottiisi Säv. ja san. Kimmo Pohjonen, sov. Pinnin Pojat 1) Pinnin Pojat (off), kolme kertaa, yht. 1' 45". 2) Pinnin Pojat (off, lopputekstit), 0' 35". Levytys: Pinnin Pojat; Amigo AMFCD 2002, 1992. 2. Kun jatsia kuunneltiin Säv. Mikko Syrjä, san. Martti Syrjä 1) Eppu Normaali (off, alkutekstit), 0' 10". 2) Eppu Normaali (off), 0' 50". Levytys: Eppu Normaali; Poko Rekords POKOCD 9, 1986. 3. Valssi elokuvasta Marimekko (1967) Säv. ja sov. Pentti Lasanen Pentti Lasasen orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 2' 15". Levytys: Pentti Lasasen orkesteri; Pentti Lasanen / Filmiryhmä Oy PL 1, 1967. 4. Punaiset lehdet Säv. Pentti Viherluoto, sov. Jaakko Salo Jaakko Salon orkesteri (off), 0' 50". Levytys: Olavi Virta ja Jaakko Salon orkesteri; Nor-Disc ND 28, 1962. 5. Virsi 571 / Suvivirsi ("Jo joutui armas aika - -") Säv. ja san. trad. ruotsalainen, suom. san. tuntematon Halsuan Meriläisen ala-asteen oppilaat, laulu, ja Sari Hotakainen, piano (off), 0' 40". 6. Tango elokuvasta Marimekko (1967) Säv. ja sov. Pentti Lasanen Pentti Lasasen orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 1' 50". Levytys: Pentti Lasasen orkesteri; Pentti Lasanen / Filmiryhmä Oy PL 1, 1967. 7. Ilta Orilammella Säv. Rauno Lehtinen, sov. Väinö Siikava Väinö Siikava, harmonikka, ja orkesteri (off), 2' 25". Levytys: Väinö Siikava; Koivu KOILP 253, 1978. 8. Ruusuhuulesi Säv. Viljo Vesterinen, sov. Väinö Siikava Väinö Siikava, harmonikka, ja orkesteri (off), 1' 10". Levytys: Väinö Siikava; Koivu KOILP 253, 1978. 9. Siks' oon mä suruinen Säv. Toivo Kärki, san. Kerttu Mustonen Es. tunnistamaton laulajatar (100 %, tanssiorkesterisäestys), 0' 35". 10. Joka päivä ja joka ikinen yö Säv. Mikko Syrjä, san. Martti Syrjä Eppu Normaali (off), 1' 50". Levytys: Eppu Normaali; Poko Rekords PIS 200 ja POKOCD 9, 1986. 11. Aamulla varhain Säv. trad., san. Ulla Turtiainen, sov. Björn Björklöf Päivi Paunu, laulu, ja orkesteri (off), 0' 25". Levytys: Päivi Paunu; His Master's Voice TJ 335, 1966. Huomautuksia: JPP-yhtye soittaa Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleilla katrilleja Karjalan yleiskatrilli ja Runebergin katrilli (100 %), yht. 1' 20". |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Aleksis Kivi (elokuvan nimestä), Maaseutupolitiikan neuvottelukunta, Keskitien Tukisäätiö, Pellervo-Seura, Valio, Tiltaltti Löytyn kylässä; Vuokatinvaara Oy, ATK-Mylly, Loma-Mokkila, Halsuan Meriläisen koulu, Kaustinen Folk Music Festival |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|