Naisenkaari
Gracious Curves (englanninkielinen nimi)
Belles et (re)belles (ranskankielinen nimi)
Liebenswürdige Kurven (saksankielinen nimi)
Curve aggraziate (italiankielinen nimi)
Frodige former (norjankielinen nimi)
Kurvit kunniaan (työnimi)
Finna-arvio
Naisenkaari
Dokumentti elämisestä naisen ruumiissa: kehittymisestä naiseksi, kukoistamisesta, vanhenemisesta, kuolemasta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Esiintyjät
Muut esiintyjät
Ronja-koira (Kiti Luostarisen koira)
Ronja-koira (Kiti Luostarisen koira)Hae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
Kesäkuun loppu - heinäkuun alku (ulkokuvat), elokuu (studio) 1996 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Kiti Luostarisen Naisenkaari (1997) on monipuolinen kuvaus naisvartalosta, siitä millaisia psykosomaattisia ulottuvuuksia siihen voi sisältyä ja siitä miten sitä yritetään keinotekoisesti ja usein hullunkurisesti muokata kulloisiakin ihanteita vastaavaksi", Pertti Lumirae (Demari 27.3.1997) tiivisti. "Luostarinen on kuvannut erittäin ansiokkaasti kohdettaan sekä fyysisenä että erilaisten metafyysisten tuntojen ja odotusten kohtauspaikkana. Naisenkaari osoittaa elokuvan voiman yhtäaikaisena henkisenä ja fyysisenä ilmaisuna ja kaiken tämän vartalollisen monimuotoisuuden Maiju Leppäsen kamera on taltioinut loistokkaalla tavalla." Ywe Jalander (Suomen Kuvalehti 15/1997) huomautti, että "Luostarinen lähtee Naisenkaaressa omasta kokemuksestaan. [- -] Essee jää kuitenkin jossain määrin pinnalliseksi. Toisaalta elokuvassa esiintyvät naiset ja heidän repliikkinsä ovat pelkkiä näkemysten esimerkkejä - aika mielenkiintoista on, ettei yksikään heistä esiinny puhujana kuvassa. Toisaalta tekijä omaltakin kohdaltaan vain luettelee tuntemuksia. [- -] Sympaattinen puoli Luostarisen tekstissä on, että hän käyttää johdonmukaisesti ruumis-sanaa eikä tuota kuoleman kieltämisen synnyttämää keinosanaa keho. Luostarisen tekstissä on runsaanpuoleisesti me siskot -henkeä, vaikka hyvin moni hänen pohdinnoistaan koskettaa yhtä hyvin miestä." Arja Andersson (Ilta-Sanomat 21.6.1999) pohti televisioesityksen yhteydessä 1999 elokuvan vaikutusta katsojiin: "Se voi olla varsin kiusallista katsottavaa sekä miehille että naisille, jotka uskovat pysyvänsä ikuisesti nuorina. Se ei oikeastaan kuitenkaan syytä ketään, se vain marssittaa jotenkin vaistomaisesti kielletyt kuvat näkyviin, tuo silmien eteen muualla melkein kokonaan puhdistetut ruumiit sellaisinaan, saunapuhtaina, ilman eroottissävyistä härnäystä tai muuta halun symboliikkaa. Se jolle nuori nainen on tuo niin kovin tuttu, mainosten ja elokuvien hyödyntämä ilon ja tyydytyksen vertauskuva, suuttuu. Se joka tahtoo käyttää valtaa jonkin sortin feministinä tai supernarttuna, vähintäänkin närkästyy. Luostarinen ymmärtää naisen myös lasten, ei vain miesten halujen hoivaajana. Sitä paitsi Naisenkaari vihjaa siihen, että ihmisten suhde omaan itseensä saattoi ennen näitä pintakiillon, bulimian ja anoreksian aikoja olla vapautuneempi kuin kaikki rajat muka ylittäneenä nykyaikana." Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 27.3.1997) arvioi elokuvaa myös tekemisen näkökulmasta: "Naisenkaarta voisi kritisoida visuaalisesta niukkuudesta tai hieman yksitotisesta musiikin käytöstä. Mutta miksi motkottaa pienistä kauneusvirheistä elokuvassa, jonka lämpö ja persoonallisuus tulevat paljon pintaa syvemmältä?" - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Naisenkaari jatkoi samaa "subjektiivisen dokumentin" linjaa kuin Kiti Luostarisen ensimmäinen teatterilevityksen saanut elokuva Sanokaa mitä näitte (1993). Naisen ruumis oli Luostariselle "vanha tuttu teema", ei pelkästään siksi että hän "oli elänyt omassa naisruumiissaan jo 46 vuotta", kuten hän kertoi lehdistötiedotteen "Ohjaajan sanassa", vaan myös siksi, että hänen ensimmäiset 8 mm:n elokuvakokeilunsa olivat olleet "pieniä tutkielmia erilaisista naisvartaloista". 1990-luvun alussa Luostarisella oli jo valmis käsikirjoitus, jossa hän käsitteli "kasvua naiseksi, murrosikää, varhaista aikuisuutta, raskautta ja imettämistä", mutta tuolloin hän ei onnistunut saamaan rahoitusta hankkeelle. Naisenkaaren näkökulma on samalla kertaa subjektiivisempi ja yleisluontoisempi. Sysäyksen elokuvalle antoivat Luostarisen omat kokemukset siitä, miten suhtauduttiin vanhoihin ja lihaviin naisiin, miten hänen 10-vuotias tyttärensä alkoi tuntea kauneusihanteiden painon ja miten hän itse tiedosti oman vanhenemisensa. Vaikka Luostarinen määritteli elokuvansa "subjektiiviseksi dokumentiksi", hän ajatteli sen kertovan naisen elämisestä yleisemminkin ja katsoi itse toimivansa "lähinnä kantavana rakenteena" (em. lehdistötiedote). Luostarinen etsi lehti-ilmoituksilla esiintyjiä elokuvaansa ja yllättyi, miten paljon halukkaita naisia löytyi, myös alastonkuviin. Kaikkiaan Naisenkaaressa esiintyy Luostarisen itsensä lisäksi yli 50 naista, joiden ikäjakauma ulottuu vauvasta 90-vuotiaaseen vanhukseen. "Kaikissa ihmisissä on kauneutensa", Luostarinen selitti näkemystään. "Meidän täytyy vain oppia näkemään se itsessämme ja muissa. Ei pidä ajatella, että vain mainoksen mallityttö on kaunis. [- -] Ei ole yhdentekevää, miten me ruumistamme kohtelemme. Uskon, että ruumiiseen kätkeytyvät kaikki asiat, niin dieetit, kolarit kuin kauneusleikkauksetkin." "Meidän aikanamme ruumis on tuote, trimmattu ruumisidentiteetti" hän jatkoi toisessa yhteydessä. "Sen kontrollointi muistuttaa välillä keskiaikaista kidutusta. Kaikki me olemme osallisia tässä normi-ihmisen muodostamisessa. Haluan tuoda sallivuutta silmiin, joilla katsomme itseämme ja muita ihmisiä." (Festival News, Tampere 8.3.1997). Naisenkaaren kuvauksia hankaloittivat kesän 1996 sateet ja kylmät säät. Elokuva nähtiin festivaaliesityksenä Jyväskylässä, Berliinissä ja Tampereella ennen maaliskuun lopun Helsingin ensi-iltaansa. Elokuvasta tehtiin myös englanninkielinen versio, jossa kertojana on Diana Webster, dokumenttiohjaaja John Websterin äiti. Naisenkaari palkittiin valtion laatutuella ja se voitti monia festivaalipalkintoja kotimaassa ja ulkomailla. Luostarisen seuraava dokumenttielokuva Se Oikea - tarinoita rakkaudesta valmistui 1999. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Loppumusiikki Säv. ja sov. Päivi Takala Studio-orkesteri (off, lopputekstit), 2' 15". Huomautuksia: Elokuvan soittajat ovat Sibelius-Akatemian Kansanmusiikkiosastolta. Loppumusiikin teema on elokuvan pääteema. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Leena Kemppi, Merja Lepistö, Marjaana Meriläinen, Ilkka Mäkelä, Ilppo Pohjola, Mimmu Rankanen, Irja Ruokonen, Liisa Virtanen, Kurun kunta, Metsähallitus, ETL:n henkilökunta, Kahvila-Ravintola Vänrikki, Nanso, Kea Gymsport, Helsingin Taide- ja viestintäoppilaitos |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|