Sairaan kaunis maailma
En helt sjuk värld (ruotsinkielinen nimi)
Freakin' Beautiful World (englanninkielinen nimi)
Freaking Beautiful World (levitysnimi Norjassa)
Un Monde beau à en être malade (ranskankielinen nimi)
Haiglaselt kaunis maailm (vironkielinen nimi)
Finna-recension
Sairaan kaunis maailma
Jarmo Lampelan ohjaamassa ja Martin Danielin kanssa käsikirjoittamassa nuorisoelokuvassa Sairaan kaunis maailma (1997) helsinkiläiset varhaisteinit Ippe (Joonas Bragge), Papu (Arttu Kapulainen) ja Mia (Pihla Penttinen) ovat sotkeutuneet huumeympyröihin. Ongelmat pahenevat entisestään, kun väkivaltainen diileri Kalle (Ilkka Koivula) alkaa kiristää velkaantunutta Ippeä.
Sparad:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Åldersgräns | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Skådespelare | ||||||||||||||||
Okrediterade skådespelare
Skådespelarensembler
Assistenter
Vesa Peipinen, Petri Helldan, Susanna Suckharoon, Karri Korppi, Mika Matikainen, Petri Pöyry, Miro Moisio, Mia Palonen, Erja Lindberg, Liisa Pennanen, Keijo Pennanen, Esa Talikainen, Ilkka Alvoittu, Ilkka Heikkilä, Laura Nuutinen, Kaisa Pudas, Reijo Lehtinen, Tiina Jensen, Tim Pressley, Janne Björklöf, Annemaria Laitinen, Juho Ryynänen, Miinu Miettinen, Karim Azriouli, Heidi Arve, Hanne Hakkarainen, Emilia Hakkarainen, Jan Wangel, Maksim Haverinen, Reeta Palomäki, Ilja Juutilainen, Marjo Kujala, Joonas Waris, Santeri Kaatra, Alexis Gray, Joni Tapani, Iiro Nieminen, Erno Nieminen, Laura Nieminen, Kim Bergman, Elmo Saarinen, Robert White, Iina Ukkonen, Miisa Saharanta, Tanja Koponen, Sara Peltonen, Pekka Koponen, Susanna Nyrhinen, Johanna Blom, Esa Rantalainen, Miro Rauta-aro, Tuomas Karmakallio, Juulia Niiniranta, Heidi Tuhkanen, Riikka Pietiläinen, Juha-Pekka Hautala, Seppo Pirhonen, Casper Almqvist, Matti Simola, Thomas Kluth, Anna-Maija Lehtinen-Kluth, Minne Jorasmaa, Sami Vartiainen, Mila Nirhamo, Roman Schatz, PK-35 jalkapalloilijat ,
Vesa Peipinen, Petri Helldan, Susanna Suckharoon, Karri Korppi, Mika Matikainen, Petri Pöyry, Miro Moisio, Mia Palonen, Erja Lindberg, Liisa Pennanen, Keijo Pennanen, Esa Talikainen, Ilkka Alvoittu, Ilkka Heikkilä, Laura Nuutinen, Kaisa Pudas, Reijo Lehtinen, Tiina Jensen, Tim Pressley, Janne Björklöf, Annemaria Laitinen, Juho Ryynänen, Miinu Miettinen, Karim Azriouli, Heidi Arve, Hanne Hakkarainen, Emilia Hakkarainen, Jan Wangel, Maksim Haverinen, Reeta Palomäki, Ilja Juutilainen, Marjo Kujala, Joonas Waris, Santeri Kaatra, Alexis Gray, Joni Tapani, Iiro Nieminen, Erno Nieminen, Laura Nieminen, Kim Bergman, Elmo Saarinen, Robert White, Iina Ukkonen, Miisa Saharanta, Tanja Koponen, Sara Peltonen, Pekka Koponen, Susanna Nyrhinen, Johanna Blom, Esa Rantalainen, Miro Rauta-aro, Tuomas Karmakallio, Juulia Niiniranta, Heidi Tuhkanen, Riikka Pietiläinen, Juha-Pekka Hautala, Seppo Pirhonen, Casper Almqvist, Matti Simola, Thomas Kluth, Anna-Maija Lehtinen-Kluth, Minne Jorasmaa, Sami Vartiainen, Mila Nirhamo, Roman Schatz, PK-35 jalkapalloilijatSök bland ämnen |
||||||||||||||||
Övriga upphovsmän | ||||||||||||||||
Okrediterade
Ensembler
|
||||||||||||||||
Produktion | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Visningar | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Inspelningsplatser | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Inspelningsdatum | ||||||||||||||||
5.7. - 12.8., 7.9.1996 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Innehållsbeskrivning | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Pressöversikter | ||||||||||||||||
"Sairaan kaunis maailma ei ole ainoastaan paras meillä koskaan tehty nuorisoelokuva ja vahvin pitkän elokuvan esikoisohjaus vuosiin", ylisti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 11.4.1997). "Se on myös harvinaisen toimiva, tyylikäs ja ajan hermoon osuva elokuva lajityypeistä ja tekijöiden taustasta välittämättä. [- -] Lampelan elokuva on valovuosien päässä siitä ankeasta sosiaalidraamasta, johon meillä on tällaisten aiheiden parissa totuttu. Lampelan kuvissa on svengiä ja mukaansa vievää imua. Hänen elokuvansa on värikäs ja houkutteleva, mutta samalla oudosti vinksahtanut. Sanalla sanoen: sairaan kaunis. Erittäin suuri ansio elokuvan onnistumisesta kuuluu sen nuorille, mutta häkellyttävän hienoihin suorituksiin yltäville näyttelijöille." Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 11.4.1997) nosti esiin tekijätiimin laajasti: "Jarmo Lampela on yhdessä kuvaaja Harri Rädyn, leikkaaja Kimmo Taavilan ja äänisuunnittelija Pekka Karjalaisen kanssa antanut elokuvalle toimivan kuvallisen ja äänellisen muodon. He lainaavat niin paljon popvideoiden ja mainosten rytmiikkaa ja kuvakieltä, ettei nuoriso vierasta elokuvaa. Mutta he muistavat myös, että ihmisten kohdalle on pysähdyttävä, jos aikoo temmata katsojat mukaansa." Hannu Massinen (Etelä-Suomen Sanomat 13.4.1997) luonnehti elokuvan teemaa: "Lampela kuljettaa nuoriaan varsin realistisesti tarjoten selkeästi kuvaa siitä, miten vanhempien ongelmat tai välinpitämättömyys ajavat jälkipolven tuuliajolle. Ohjaaja on kuitenkin pääosin paneutunut päähenkilöidensä omiin tekemisiin, heidän ratkaisuihinsa. Lampela ei saarnaa, vaan jättää johtopäätösten teon katsojalle, vaikka itse asiassa nuorten sellaisenaan traaginen elämäntapa jo omalta osaltaan puhuttelee ja avaa silmiä." Olli Kangassalo (Iltalehti 11.4.1997) ajatteli elokuvan olevan "sairaan hyvää potentiaalia" mutta löysi ongelmia tekniikasta ja vähän dialogistakin: "Äänitekniselle puolelle täytyy kuitenkin kaataa haukkuja sen verran, että alkupuolen taustamelu jyrää (tahallaan 'sääntöjen' vastaisesti?) täysin puheen alleen, ja jälkiäänitetty puhe kuulostaa ja näyttää kömpelöltä. Vika korjaantuu kuitenkin pian. Leffassa kiroillaan ankarasti, ja eräs dialoginpätkä on melkein ratkiriemukas: kiroilutulvasta saa etsiä informaatiota sisältäviä hitusia haravalla." Reijo Noukan (Aamulehti 11.4.1997) mielestä "elokuvan realistisesta kielestä tahtoo tulla liiaksi monotonista, jotta katsojan mielenkiinto pysyisi vireänä. Realismi ja vahva visuaalinen tyylittely tahtoo viedä kokonaisuutta liian vieraannuttava, varsinkin vanhemmalle katsojalle. Nuorten kielessä vilisee sanoja, jotka ovat täysin hepreaa Pasilan pohjoispuolella. Toisin sanoen mikä nuorten kielen aitoudessa voitetaan, se ymmärrettävyydessä hävitään." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Bakgrund | ||||||||||||||||
Jarmo Lampela (s. 1964) valmistui Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osaston ohjaajalinjalta 1992. Sitä ennen hän oli opiskellut Lahden kansanopiston näyttämötaiteen linjalla sekä Teatterikorkeakoulussa, ja jo opiskeluaikanaan hän ohjasi lyhytelokuvat Tangokuningas ei aterioi (1988) ja Prinsessa ja veli (1990) sekä dokumenttielokuvat Rankka tapa asua (1989) ja Kämmenen kokoinen avaruus (1990, yhdessä Ilari Nummen kanssa). Lyhytelokuva Ei rakkautta kiitos (1991) oli Lampelan lopputyö Elokuvataiteen osastolta, ja ennen ensimmäistä kokoillan näytelmäelokuvaansa Sairaan kaunis maailma hän ohjasi neliosaisen tv-sarjan José (1992), kymmenosaisen tv-sarjan Pappa rakas (1993) sekä puolipitkän näytelmäelokuvan Pidetty hiljainen mies (1994), joka palkittiin Tampereen festivaalilla. Sairaan kauniin maailman lähtökohtana oli Lampelan vuonna 1994 työstämä käsikirjoitus 13-vuotiaan pojan ja hänen muusikkoisänsä suhteesta. Lampela ei kuitenkaan saanut draamaa toimimaan haluamallaan tavalla, kunnes hän syksyllä 1994 tutustui muutamiin 12-17 -vuotiaisiin helsinkiläisnuoriin, joiden "arkeen kuului kannabistuotteiden käyttö ja joista jotkut olivat kokeilleet kovia huumeita". "Tutustuin myös tyyppiin, joka totesi olevansa pirin heavy user 35 tonnin velkasaldolla", Lampela jatkoi lehdistöesitteen "Ohjaajan sanassa". "Samalla kuulin kymmeniä eri tapoja hankkia rahaa huumeisiin ja kymmeniä surkuhupaisia kiinnijäämistarinoita." "Alunperin auvoisesta isä-poika -kuvauksesta kehittyi hiljalleen hieman rankempi tarina", Lampela kertoi samassa yhteydessä. Käsikirjoitus syntyi pitkän prosessin tuloksena ja useiden versioiden voimalla. Dramaturgi Tove Idströmin kanssa Lampela kirjoitti kolme ensimmäistä versiota, minkä jälkeen he kävivät tekstiä läpi tuolloin Prahassa asuneen "käsikirjoitustohtori" Martin Danielin kanssa, joka keskittyi lähinnä rakenteen hiomiseen. Suomeen palattuaan Lampela teki lopullisen version. Dialogia muokattiin vielä kesän 1996 kuvauksissa ja jälkiäänitysvaiheessa. Kuvauspäiviä oli kaikkiaan 29 - ensimmäisenä kuvauspäivänä huumeiden vaikutuksen alainen mies yritti itsemurhaa kuvauspaikalla Asematunnelissa. Elokuvan nuoret näyttelijät valittiin koekuvausten perusteella. Arttu Kapulainen (s. 1981) oli tehnyt varsinaisen debyyttinsä Tomaksen (1996) nimiosassa. Joonas Bragge (s. 1981), Joensuun kaupunginteatterin johtajan, näyttelijä Reino Braggen poika, tuli Tampereelta ja oli jo esiintynyt Lampelan tv-sarjan José pääosassa sekä avustajana monissa TV2:n sarjoissa. Pihla Penttinen (s. 1978), näyttelijä Pertti Sveholmin tytär, löydettiin Oranssi ry:n nuorisotalolta. Ryöstettävän naisen rooliin harkittiin Ritva Valkamaa, ajatuksena hyödyntää tämän tunnettavuutta tv-kasvona. Ilkka Koivula, Lampelan kurssitoveri Teatterikorkeakoulusta, oli esiintynyt jo ohjaajan aikaisemmissa elokuvissa. Niin äänen kuin kuvan käsittelyssä pyrittiin uudenlaiseen tyylittelevään muotoon. Vuoropuhelu on suureksi osaksi jälkiäänitettyä, mikä antoi mahdollisuuden rakentaa toisenlaista äänimaailmaa ja vapautti kuvallista ilmaisua. "Kuvaukset helpottuvat, kun näyttelijöiden ei tarvitse huutaa raitiovaunujen metelin yli", Lampela totesi (Aamulehti 11.4.1997). Kuvaa työstettiin käsikameraotoksin, subjektiivisin kuvakulmin, epäskarpein kuvin ja erilaisin värisuodattimin. "Elokuvan valaisun määräävin tekijä tulee olemaan väri, oranssista keltaisen kautta kellertävän vihreään, ja lopuksi kylmään sinivihreään", kertoi Harri Räty Kuvaajan sanassaan. "Mutta emme me huumemaailmaa niinkään halunneet tehdä, vaan elokuvan värit ja kuvaustapa ovat enemmän tyylikeino", lisäsi Räty toisessa yhteydessä (AL, em.). Lampelan ja Rädyn mukaan elokuvasta ei haluttu tehdä realistista kuvausta huumeiden käytöstä, vaan kaupunkisatu, jossa värit heijastavat eri kohtausten mielentiloja. Tyyliteltyä värimaailmaa Räty oli harjoitellut tv-sarjassa Samppanjaa ja vaahtokarkkeja (1995-96). Vastaanotossa kiinnitettiin huomiota nuorten puhekieleen ja vittu-sanan runsaaseen käyttöön. Lotta Aittasen tutkimuksen (Lähikuva 4/1999) mukaan vittu-sana esiintyy elokuvan dialogissa kaikkiaan 358 kertaa. "Leffan katu-uskottavuuden kannalta kirosanojen runsas käyttö on perusteltua", katsoi Lampela. "Olen sen verran pyörinyt nuorten bileissä, että tiedän miten siellä puhutaan." (Forssan Lehti 10.4.1997). "Kyllähän jengi niin puhuu, mutta se on enemmän bileissä ja keskenään, ei nyt vanhempien kuullen yleensä näin puhuta", koki puolestaan näyttelijä Joonas Bragge (Aamulehti 11.4.1997). "Sairaan kaunis maailma on elokuva kaveruudesta", määritteli Lampela Ohjaajan sanassaan, "huumeita käyttävien - ei huumeisiin sortuneiden - nuorten arvoista ja ongelmista. Tahtoi tai ei, käsittelee mitä tahansa ongelmaa tai ongelmaryhmää, millä tahansa tyylillä, joutuu ainakin tarkastamaan sisältyykö tarinaan opetus. Sairaan kauniin maailman opetus ei tule suoraan ulos yhdenkään roolihenkilön suusta, joten johtopäätöksen tehköön jokainen katsoja itse. Minä suosittelen ajattelemista, valitsemista ja vastuun ottamista teoistaan." Sairaan kaunis maailma oli ensimmäinen suomalainen elokuva, josta tehtiin omat kotisivut internetiin. Se oli myös ensimmäinen suomalainen elokuva, joka esitettiin luvallisesti internetissä, EastpopNettiTV:n lähetyksessä elokuussa 1999. Sub-Urban Triben musiikkivideossaan First Spring Day Lampela käytti Sairaan kauniin maailman kuvamateriaalia. Syksyllä 2004 elokuvasta julkaistiin dvd-versio, johon lisättiin leikillinen jälkikäteinen seurantadokumentti, "post making of -dokumentti". Sairaan kaunis maailma palkittiin vuoden suurimmalla laatutuella, vuoden parhaan elokuvan Jussilla, kuvaus- ja leikkaus-Jusseilla sekä Vuoden tuottaja -palkinnolla. Elokuva sai tunnustusta myös ulkomaisilla festivaaleilla. Jarmo Lampelan seuraavia ohjaustöitä olivat kymmenosainen tv-sarja Loistavat Jerkun pojat (1998) ja puolipitkä näytelmäelokuva Rakastin epätoivoista naista (1999). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Musik | ||||||||||||||||
1. Nite 'n' Day Säv. ja san. Hosni Boudali - Mitja Tuurala, san. Mitja Tuurala, sov. Cool Sheiks Cool Sheiks (off, alkutekstit), 2' 45". Levytys: Cool Sheiks; Bulltone BULLCD 2010, 1995. 2. Mad Man's Shake Säv. ja san. Jari Elsilä, sov. Mojo Zombie Blues Es. Mojo Zombie Blues (playback), 0' 20". Levytys: Mojo Zombie Blues; MBBB 0391, 1989. 3. Sun Queen Säv. ja san. Janne Joutsenniemi, sov. Sub-Urban Tribe Sub-Urban Tribe (off), 1' 05". Levytys: Sub-Urban Tribe; Zen Garden GAR 12, 1997. 4. First Spring Day Säv., san. ja sov. Janne Joutsenniemi Sub-Urban Tribe (off), 0' 50". Levytys: Sub-Urban Tribe; Zen Garden GARS 20 ja GAR 12, 1997, ja Love Records LXCD 622, 1998. 5. Idle Säv. ja san. Janne Joutsenniemi, sov. Sub-Urban Tribe Sub-Urban Tribe (off, lopputekstit), 3' 00". Levytys: Sub-Urban Tribe; Zen Garden GARS 9 ja GAR 6, 1995. Huomautuksia: Petri Niemisen studio-orkesteri on soittanut elokuvaan taustamusiikin, Pekka Suvinen Ectoplasma puolestaan säveltänyt ja soittanut syntetisaattorimusiikit Antakaa anteeksi!, Boom1 ja Boom2 osaan baarikohtauksista. Teknobileissä kuullaan Peter Bäckmanin ja Petri Koskisen säveltämää ja sovittamaa, O*Menin esittämää kappaletta Timebirds (off), 0' 30", ja Joonas Kauhasen, Jussi Paalasen ja Paavo Siljamäen säveltämiä ja sovittamia, Melittan esittämiä kappaleita Penguin ja Track 5 (off), yht. 0' 35". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Tack | ||||||||||||||||
Aga Oy, Ares Oy, Boot Factory, Café Engel, Café Julius, Café Palmhuset/Yilmaz Bekil, Dealer House, Diivari Kopi Oy, Dollarihymy Oy, Esa Korpela Oy, Filminor Oy, FantasiaFilmi Oy, Helsingin kaupunki, Helsingin Laaturuuvi Oy, Helsingin Yliopisto/biotiteteiden laitos, Isännöintitoimisto Rauno Oksanen, Jukako Oy, Karvakuono, Keskusrikospoliisi, Kultajousi Oy/Tuula Vaahtera, Kvaerner Masa Yards Ab, Käpylän keskuspesula, Laneco Oy, Lasten Päivän Säätiö, Lasimasi Oy, Lempäälän kunta, Lohikari Oy, Lounasbaari Merilinja, Marimekko Oy, Musta Pörssi/Pekka Lumikuru, Nike Finland Oy, Nordpol Oy, Optishop/Vesa Pallasvesa, Oranssi ry, Oulunkylän Puutarhapalvelu Oy, Pekkaniska Oy, Pentisol Oy, Peters Tobak, ProMail Oy, Rakentajain Konevuokraamo Oy, Rank Xerox Oy, Kiinteistöhuolto RoseRead Oy, Salon Violettina, Sisustajan Maria, Sohlman Oy, Sony Finland/Riitta Raatikainen, Suomen Messut, Stadion Säätiö, Stockmann Stacca, Tapettitalo, Tele/Tuula Ruuska, Telko Teipit, Tikkurila Oy, Trenic Oy, Valio Oy, Vasamuseet/Katarina Villner, Viherduo Oy<br />Hanna Emaus, Nadja Delcos, John Durie, Andrea Edwards, Maarit Hirvonen, Liisa Harava, Helena Hyyryläinen, Kari Jokinen, Ari Laine, Auli Mantila, Maaret Salolainen, Vertti Kauppinen, Juuso Koponen, Sampo Korhonen, Henri Paatelainen, Mika Pöyry, Tuula Pöyhönen, Pekka Tapaninen, Selma Vilhunen, Aki Väyrynen |
||||||||||||||||
Inspektionsdetaljer | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||||||
|