Juha
Finna-arvio
Juha
Aki Kaurismäen ohjaama ja käsikirjoittama draama Juha (1999) pohjautuu Juhani Ahon romaaniin. Kaalia viljelevän Juhan (Sakari Kuosmanen) ja hänen nuoren vaimonsa Marjan (Kati Outinen) seesteistä yhteiseloa alkaa uhata kylään ilmestyvä lipevä maailmanmies Shemeikka (André Wilms). Juha on mustavalkoinen mykkäelokuva.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Avustajat
Mikko Eronen, Salme Eronen, Aino Kokkonen, Ulla Kytölä, Jouko Laitinen, Risto Manninen, Riitta Nyqvist, Milja Rantanen (ihmisiä torilla)<br /><br />Marjut Haag, Heikki Kokkonen, Arja-Leena Lahtinen, Matti Latva, Raili Meri, Taito Suontausta (ihmisiä torilla ja tansseissa)<br /><br />Anu Aalto, Arvi Backman, Minna Eklund, Jari Frosterus, Reijo Hagert, Risto Hakomäki, Tarja Kostiainen, Esa Laaksonen, Kaija Laaksonen, Jari Luotonen, Aila Nyman, Eino Paakkunainen, Seija Paakkunainen, Juha Pihlaja, Kristiina Pihlaja, Jouni Poltinoja, Mirja Poltinoja, Pentti Salmenjoki, Soile Tapola, Väinö Vaherkoski, Heikki Valpola, Tiina Valpola (ihmisiä tansseissa)<br /><br />Nadja Delcos, Susanna Ekman, Ali Eloranta, Pia Hietala, Paavo Hiltunen, Sakari Kovasiipi, Pentti Luotohaara, Aila Helena Löfgren, Helena Neff, Mika Tapio Nikander, Seppo Palmgren, Mira Palmqvist, Kirsi Tykkyläinen, Reino Vepsäläinen, Pentti Wickström (asiakkaita yökerhossa)<br /><br />Marika Bruun, Veikko Dolk, Rainer Friberg, Martti Haapala, Harry Hagelberg, Hilkka Hagelberg, Jenni Halttunen, Vesa Heikkilä, Pia Helander, Annariitta Helenius, Harri Hynninen, Pirjo Immonen, Tero Inkeroinen, Ritva Jalava, Henrikki Janhonen, Waldemar Jenytin, Sari Jolkkonen, Kari Järvinen, Salli Jääskeläinen, Jani Kaatrasalo, Janne Kainulainen, Pentti Kalkkinen, Karoliina Kantelinen, Pia Kataja, Markus Kettunen, Monika Kettunen, Jukka Kiiskinen, Anne Kivelä, Jani Kiviranta, Eero Kolari, Kaarina Kollin, Timo Kollin, Anne Kontio, Laura Konttinen, Fredy Kontturi, Kari Korhonen, Pirjo Korhonen, Reijo Korhonen, Aleksi Koskinen, Pia Koskinen, Tapio Kuosma, Kari Kuusisto, Anssi Kuvaja, Mika Lahtinen, Jani Landen, Piia Laukkanen, Markku Lehikoinen, Ulla Leppäluoto, Mialeena Leppälä, Raimo Luukkonen, Ritva Manner, Tuuli-Elina Mannila, Mauri Mattila, Auni Mikkonen, Sami Munther, Auli Myyrinmaa, Antti Mäenpää, Salla Mäkelä, Sari Nevala, Martti Niemisalo, Susanna Nikkanen, Kalevi Nordman, Mari Nurminen, Ulla Ormala, Taija Palin, Ari-Pekka Paljakka, Jukka Pelkonen, Susanne Pessi, Riikka Pietiläinen, Harri Piispanen, Tanja Pinola, Anita Pohjanvuori, Sauli Puonti, Arja Päivärinta, Atte Ranta, Nina Rekula, Anna Repola, Johanna Risku, Mirjami Rissanen, Jari Roiha, Leena Ruottinen, Leena Rönty, Paavo Saikkonen, Sari Salmenkivi, Teppo Salmenkivi, Jan Schulte-Tigges, Aimo Smolander, Veikko Sohlman, Sari Soisalo, Tapio Solonen, Marko Taskinen, Sari Tikkamäki, Satu Tuominen, Raimo Tuomisto, Päivi Ukkonen-Hönö, Viljami Wager, Sari Valanto, Janne Vilén, Niko Willman, Lassi Vilppula, Mervi Viuhkola, Kirsi Voipio, Markku Vuori, Mikko Ylesmäki (ihmisiä metron portaissa) ,
Mikko Eronen, Salme Eronen, Aino Kokkonen, Ulla Kytölä, Jouko Laitinen, Risto Manninen, Riitta Nyqvist, Milja Rantanen (ihmisiä torilla)<br /><br />Marjut Haag, Heikki Kokkonen, Arja-Leena Lahtinen, Matti Latva, Raili Meri, Taito Suontausta (ihmisiä torilla ja tansseissa)<br /><br />Anu Aalto, Arvi Backman, Minna Eklund, Jari Frosterus, Reijo Hagert, Risto Hakomäki, Tarja Kostiainen, Esa Laaksonen, Kaija Laaksonen, Jari Luotonen, Aila Nyman, Eino Paakkunainen, Seija Paakkunainen, Juha Pihlaja, Kristiina Pihlaja, Jouni Poltinoja, Mirja Poltinoja, Pentti Salmenjoki, Soile Tapola, Väinö Vaherkoski, Heikki Valpola, Tiina Valpola (ihmisiä tansseissa)<br /><br />Nadja Delcos, Susanna Ekman, Ali Eloranta, Pia Hietala, Paavo Hiltunen, Sakari Kovasiipi, Pentti Luotohaara, Aila Helena Löfgren, Helena Neff, Mika Tapio Nikander, Seppo Palmgren, Mira Palmqvist, Kirsi Tykkyläinen, Reino Vepsäläinen, Pentti Wickström (asiakkaita yökerhossa)<br /><br />Marika Bruun, Veikko Dolk, Rainer Friberg, Martti Haapala, Harry Hagelberg, Hilkka Hagelberg, Jenni Halttunen, Vesa Heikkilä, Pia Helander, Annariitta Helenius, Harri Hynninen, Pirjo Immonen, Tero Inkeroinen, Ritva Jalava, Henrikki Janhonen, Waldemar Jenytin, Sari Jolkkonen, Kari Järvinen, Salli Jääskeläinen, Jani Kaatrasalo, Janne Kainulainen, Pentti Kalkkinen, Karoliina Kantelinen, Pia Kataja, Markus Kettunen, Monika Kettunen, Jukka Kiiskinen, Anne Kivelä, Jani Kiviranta, Eero Kolari, Kaarina Kollin, Timo Kollin, Anne Kontio, Laura Konttinen, Fredy Kontturi, Kari Korhonen, Pirjo Korhonen, Reijo Korhonen, Aleksi Koskinen, Pia Koskinen, Tapio Kuosma, Kari Kuusisto, Anssi Kuvaja, Mika Lahtinen, Jani Landen, Piia Laukkanen, Markku Lehikoinen, Ulla Leppäluoto, Mialeena Leppälä, Raimo Luukkonen, Ritva Manner, Tuuli-Elina Mannila, Mauri Mattila, Auni Mikkonen, Sami Munther, Auli Myyrinmaa, Antti Mäenpää, Salla Mäkelä, Sari Nevala, Martti Niemisalo, Susanna Nikkanen, Kalevi Nordman, Mari Nurminen, Ulla Ormala, Taija Palin, Ari-Pekka Paljakka, Jukka Pelkonen, Susanne Pessi, Riikka Pietiläinen, Harri Piispanen, Tanja Pinola, Anita Pohjanvuori, Sauli Puonti, Arja Päivärinta, Atte Ranta, Nina Rekula, Anna Repola, Johanna Risku, Mirjami Rissanen, Jari Roiha, Leena Ruottinen, Leena Rönty, Paavo Saikkonen, Sari Salmenkivi, Teppo Salmenkivi, Jan Schulte-Tigges, Aimo Smolander, Veikko Sohlman, Sari Soisalo, Tapio Solonen, Marko Taskinen, Sari Tikkamäki, Satu Tuominen, Raimo Tuomisto, Päivi Ukkonen-Hönö, Viljami Wager, Sari Valanto, Janne Vilén, Niko Willman, Lassi Vilppula, Mervi Viuhkola, Kirsi Voipio, Markku Vuori, Mikko Ylesmäki (ihmisiä metron portaissa)Hae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
19.8. - 27.9.1997, 23. - 24.1., huhtikuu - toukokuu (kevätkuvat), 23. - 24.6.1998 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Mustavalkoisen mykkäelokuvan tekeminen nykyaikana vaatii sen laatuista hulluutta ja taiteellista rohkeutta, jota ei tässä maailmassa ole koskaan liikaa", Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 26.2.1999) aloitti. "Akille hyppy mykkäelokuvan ilmaisuun ei tosin ole yhtä suuri kuin muilla ohjaajilla. Hänen elokuvansa ovat aina olleet vähäpuheisia ja visuaalisesti pelkistettyjä. [- -] Akin versio Juhasta on ohuempi kuin Ahon romaani tai vaikkapa Nyrki Tapiovaaran vuonna 1937 tekemä elokuvasovitus. Akin henkilöt ovat ohjaajan omassa ajattomassa mielenmaisemassa eläviä karikatyyrejä, eivät todellisia ihmisiä. Akin Juha on omaan erikoislaatuisuuteensa jähmettynyt tyyliharjoitelma." Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 26.2.1999) sanoi, että "Kaurismäki on mennyt Juhaa tehdessään myös entistä syvemmälle omaan ajattomaan maailmaansa, aikaan ja maisemaan, sosiaaliseen ja aineelliseen todellisuuteen, jota ei ole koskaan ollut muualla kuin hänen mielessään. Se on kaipuuta tilanteeseen, jossa vaatimaton onni oli mahdollista. Se on myös poliittinen kannanotto ja elettävän elämän kritiikkiä." Marko Latvanen (Kirkko & kaupunki 8/1999) luetteli myönteisiä piirteitä: "Hyvät uutiset: kuvaaja Timo Salminen ylittää itsensä mennen tullen. Juha on tyrmäävä mustavalkokuvauksen riemuvoitto, ja Salminen on onnistunut luomaan otoksia (kaisloja, joki), jota voisi odottaa näkevänsä valokuvina elokuvauksen oppikirjan luvussa 'Mustavalkoinen kuva'." Jarmo Valkola (Keskisuomalainen 25.6.1999) huomautti, että elokuvan musiikki "korostaa draaman emotionaalisia efektejä ja tapahtumien paatosta. Tässä mielessä musiikki toimii eräänlaisen syvyysnäkökulman luojana suhteessa kuviin. Musiikin merkitys on myös kuvien runollistamisessa ja musiikki kytkeytyy kaikilla tasoilla - valaistuksen, visuaalisen rytmin, näyttelemistyylin ja leikkauksen ehdoin. Kaurismäki ei korosta henkilöidensä psykologisia ulottuvuuksia, ei painosta heitä tekoihinsa, vaan kaikki tapahtuu luontevan draaman puitteissa. [- -] Valaistuksessa on hetkittäin visiointeja, jotka tuovat mieleen tanskalaisen Carl Th. Dreyerin varhaisteokset." Stephen Holden (The New York Times 2.10.1999) arvioi naispääosaa: "The movie coheres around the intense performance of Ms. Outinen, a gaunt, hollow-eyed actress who, while too old to pass as the farmer's daughter, projects a screen presence that suggests Giulietta Masina as dreamed by Edvard Munch. As the story darkens, the camera engulfs Ms. Outinen in shadows that deepen and lengthen until they threaten to swallow her up. The dance between actress and camera yields a bravura, haunted performance that at the very least qualifies Norma Desmond's declaration that movie actresses don't have faces any more." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Juhassa Aki Kaurismäki esitti itselleen vastaavanlaisen haasteen kuin elokuvissa Rikos ja rangaistus (1983), Hamlet liikemaailmassa (1987) tai Boheemielämää (1992) tekemällä sovituksen moneen kertaan filmatusta klassikkotekstistä, tällä kertaa Juhani Ahon romaanista Juha (1911), joka oli nähty elokuvana kolmeen kertaan. Aiheen ensimmäisen elokuvaversion oli toteuttanut jo 1921 suomalaissyntyinen Mauritz Stiller ruotsalaisena mykkäelokuvana, toiseen kertaan se kääntyi elokuvaksi Ahon poikien Heikki Ahon ja Björn Soldanin tuottamana ja Nyrki Tapiovaaran ohjaamana äänielokuvana 1937 ja kolmannella kerralla 1956 Juhasta oli syntynyt ensimmäinen suomalainen kokoillan värielokuva Toivo Särkän tuottamana ja ohjaamana. Aki Kaurismäen toinen haaste oli siinä, että hän toteutti Juhan mustavalkoisena mykkäelokuvana, välitekstein ja musiikkisäestyksellä, ihmisäänen kuuluessa vain Elina Salon esittämässä laulussa Le Temps des cerises. Menetelmä oli se, että kohtaukset äänitettiin sataprosenttisena, mutta vain hälyäänet käytettiin ja muokattiin tehosteenomaisiksi. Itse asiassa Kaurismäen suunnitelma mykkäelokuvasta oli peräisin jo 1980-luvulta, jolloin Sodankylän elokuvajuhlien mykkäelokuvien säestyksistä vastannut Anssi Tikanmäki oli tehnyt asiasta ehdotuksen. "Meillä oli Tikanmäen kanssa vuosia puhetta, että pitäisi tehdä mykkäelokuva", Kaurismäki kertoi ensi-illan kynnyksellä. "Minun piti kirjoittaa siihen jokin alkuperäiskäsikirjoitus. Samanaikaisesti minä olin suunnitellut Juhaa jo aika pitkään. Meinasin tehdä sen jo viisi vuotta sitten Portugalissa, äänielokuvana, mutta luovuin siitä. [- -] Kolme vuotta sitten me lyötiin mykkäelokuva ja Juha yhteen ideoina, jolloin se lähti laukkaamaan." (SesInfo 1/1999). "Kirjallisuus on täynnä kolmiodraamoja, mutta perin harva voi ylittää Juhani Ahon Juhan tunteitten syvyydessä ja kaikkien kolmen osapuolen ymmärtämisessä", Kaurismäki perusteli valintaansa lehdistöesitteessä. "Kertomus on suoraviivainen ja väkevä, silti rikas yksityiskohdissaan, vain sitä vailla, että se pilataan elokuvan keinoin. [- -] Emme voi koskaan enää tehdä sellaisia elokuvia kuin Broken Blossoms, Sunrise tai Queen Kelly, koska sen jälkeen elokuva alkoi mutista ja hienostella sanoilla, tarinat menettivät puhtautensa ja elokuva sisimmän olemuksensa: viattomuuden." Kaurismäki nykyaikaisti Ahon tarinan epämääräiselle 1950-luvulle ja teki Shemeikasta kaupunkilaisen yökerhonomistajan ja sutenöörin. Mykän elokuvan historiassa hän sijoitti Juhan "vaiheeseen, jossa ääni oli jo tulollaan, mutta puhetta ei vielä kyetty synkronoimaan. Kuvien ja näyttelemisen osalta lähdin liikkeelle noin vuodesta 1928 ja annoin sen lipua hiljakseen kohti 1950-luvun b-elokuvien tyyliä. Mielestäni ei kannattanut matkia mykkäelokuvia. Sitä on kokeiltu ja epäonnistuttu. Tein omanlaiseni elokuvan, vähän vanhanaikaisemman kuin tavallisesti ja ilman realistista ääntä." (Helsingin Sanomat 15.2.1999). Myös säveltäjiä Juha oli innoittanut ennen Tikanmäkeä: Aarre Merikannon ooppera Juha oli valmistunut jo 1922 mutta saanut kantaesityksensä vasta 1958, kun taas Leevi Madetojan samanaiheinen ooppera oli syntynyt 1934 ja esitetty 1935. Tikanmäeltä Juhan sävellystyö vei kaksi vuotta: hän kertoi aloittaneensa lukemalla Ahon romaanin, mikä "jo sai mielikuvituksen lentoon": "Lisäksi Aki varsin varhain viestitti, millä tavalla hän aihetta ryhtyy kuvaamaan. Intuitioon luottaen hain Juhan musiikkiin suomalaista mentaliteettiä. Kuten Akin puhtaat kuvat, myös musiikkini tavoittelee ajatonta ja yleispätevää suomalaisuutta." (Savon Sanomat 16.3.1999). Tähän päästäkseen Tikanmäki yhdisteli erilaisia tyylejä kuten kansanmusiikkia, jazzia, klassista, tangoa ja twistiä ja käytti orkestroinnissa runsaasti jousia: "Halusin osoittaa kunnioitusta Suomi-filmien musiikille. Yritin tehdä kansanlaulumaisia juttuja. Sellaisia, joita kukaan ei tiettävästi ole aikaisemmin tehnyt." (Ilta-Sanomat 12.3.1999). Juha kuvattiin pääosin elo-syyskuussa 1997, lähinnä Karkkilassa ja Helsingissä, Kaurismäen vakionäyttelijöiden ja vakiotyöryhmän voimin. Keväällä 1998 otettiin vielä luontokuvia ja tanssilavajakson täydennyskuvia. Käsikirjoitus päättyi Marjan muistikuvaan häävalssista, mutta sitä ei kuvattu. Lopullisesta versiosta leikattiin pois jakso, jossa Marja ja Shemeikan sisar kävelevät Kaivopuistossa, ja myös metroasemajaksoa lyhennettiin. Kaurismäki omisti elokuvansa pitkäaikaiselle työtoverilleen Jaakko Talaskivelle (1945-1998), joka vaikutti vielä Juhan kuvauspäällikkönä ja sivuosanäyttelijänä. Elokuva sai maailman ensi-iltansa Berliinin festivaalin Forum-sarjassa 13.2.1999 ja Suomen ensi-iltansa 26.2. avajaiselokuvana uudessa Andorrassa, joka muutaman vuoden tauon jälkeen oli palannut Kaurismäkien omistukseen. Lippuluukuilla Juha jäi vuoden 1999 kotimaisen buumin jalkoihin, mutta ulkomailla se saavutti festivaalimenestystä ja se myytiin yli kymmeneen maahan. Seuraavaksi Kaurismäki toteutti elokuvassa Kauas pilvet karkaavat (1996) käynnistyneen "Suomi-trilogian" toisen osan Mies vailla menneisyyttä (2002), josta tuli ennennäkemätön kansainvälinen menestystarina. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Markkinoilla / At the Fair Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri, joht. Riku Niemi (off, alkutekstit), 2' 25". 2. Kotiliesi / The Hearth Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Es. Pekka Nikander, harmonikka (playback / Mikko Kangasjärvi, harmonikka, ja orkesteri), 2' 20". 3. Viettelijä / The Seducer Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 1' 50". 4. Tarina orpotytöstä / The Tale of an Orphan Girl Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 2' 50". 5. Onko puuro lämmin? / Is the Porridge Hot? Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 1' 50". 6. Make-up Twist Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off, radio), 2' 00". 7. Ystäviä ja pettureita / Friends and Traitors Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 1' 35". 8. Shemeikan tango / Shemeika's Tango Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Es. "tango-orkesteri" (playback / orkesteri), 3' 10". 9. Aamulla varhain / Early One Morning Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 2' 20". 10. Hiljaa virran rannalla / Silently by the Stream Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 4' 35". 11. Kaupungin valot / City Lights Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 2' 00". 12. Manalan lautturi / The Ferryman of Hades Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 3' 10". 13. Yön juhla / Night Delights Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off, levysoitin), 3' 40". 14. Le Temps des cerises / Kirsikankukkien aikaan Säv. Antoine Renard, san. Jean Baptiste Clement, sov. Heikki Valpola (laulu, harmonikka) - Anssi Tikanmäki (orkesteri) Es. Elina Salo, laulu ranskaksi, ja Matti Rantanen, harmonikka (playback; orkesterin säestys), 1' 55". 15. Tango Flamenco Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 1' 10". 16. Kevät / Spring Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 1' 00". 17. Tummapukuinen mies / The Man in the Dark Suit Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 2' 55". 18. Kohtaamisia / Encounters Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 4' 25". 19. Rakkauden uhrit / Victims of Love Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off), 2' 35". 20. Juhan laulu / Juha's Song Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Orkesteri (off, lopputekstit), 3' 40". Levytys: Anssi Tikanmäen orkesteri; Love Records LXCD 646, 2005. Huomautuksia: Musiikkikappaleet koottiin cd-levylle Juha - The Soundtrack of the Film by Aki Kaurismäki with Original Score by Anssi Tikanmäki (Johanna Kustannus Oy / Bardi Oy 1000 600042, 1999). Jarmo Saari sovitti Tikanmäen teemoista kappaleen Klaani / Juha levylleen Filmtet - A Tribute to Finnish Cinema (EMI 07243 536507 2, 2001). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Pauli Ahvenainen, Arvi Backman, Minna Eklund, Susanna Ekman, Ali Eloranta, Mikko Eronen, Salme Eronen, Jari Frosterus, Hellevi Grönholm-Rytkönen, Marjut Haag, Juha-Matti Haanpää, Reijo Hagert, Jussi Hakola, Risto Hakomäki, Lilja Helin, Pia Hietala, Paavo Hiltunen, Marita Hytönen, Tarja Jyrkänvaara, Aino Kokkonen, Heikki Kokkonen, Kaarina Kollin, Paula Kontio, Tarja Kostiainen, Sakari Kovasiipi, Ulla Kytölä, Esa Laaksonen, Kaija Laaksonen, Arja-Leena Lahtinen, Jouko Laitinen, Matti Latva, Risto Lehtonen, Simo Lindqvist, Pentti Luotohaara, Jari Luotonen, Aila-Helena Löfgren, Risto Manninen, Raili Meri, Helena Neff, Iiris Nieminen, Veikko Nieminen, Raimo Nordberg, Arto Nyholm, Tarmo Nyholm, Aila Nyman, Riitta Nyqvist, Tuija Närhi, Eino Paakkunainen, Seija Paakkunainen, Seppo Palmgren, Mira Palmqvist, Jaakko Palmunen, Juha Pihlaja, Kristiina Pihlaja, Maija Pitkonen, Seppo Pitkonen, Jouni Poltinoja, Mirja Poltinoja, Erkki Puukko, Milja Rantanen, Matti Ruippo, Kalervo Saarimaa, Pertti Salmenjoki, Tapio Salo, Petri Sirkka, Taito Suontausta, Nina Tapio, Soile Tapola, Tapani Torenius, Kirsi Tykkyläinen, Tuula Törmälä, Tiina Valpola, Taisto Vartiainen, Reino Vepsäläinen, Pentti Wickström, Antti Vihinen, Anja Virtanen<br />Sakke Järvenpää, Mika Kaurismäki, Heikki Valpola, Karkkila-Högforsin työläismuseo, Vantaan lähiönäyttämö, Vantaan kamarikuoro, Helsingin Faktorilaulajat, Vuosaaren mieslaulajat, Telakka-ravintola, Tampere; Finnland-Institut in Deutschland, Pirkanmaan taidetoimikunta, Tampereen kaupungin kulttuuritoimi, Suomen Kulttuurirahasto, Karkkilan Työväen Näyttämö, Ekin Baari, Plasto Oy, HYKS/Naistenklinikka, HKL, Hotelli Vaakuna, Philomela-kuoro, Ravintola Pikku-Pässi, Ravintola Rautaruukki, Hotelli Oiva, JOT-Yhtiöt, LUSES |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|