Lomalla
Lomalla kaikki on toisin (videolevitysnimi)
Semester (ruotsinkielinen nimi)
The South (englanninkielinen nimi)
Etelä (työnimi)
Lomalla kaikki on toisin (työnimi)
You Are Here (työnimi)
Finna-arvio
Lomalla
Lomalla (2000) on Aleksi Mäkelän ohjaama ja Venla Mäkelän käsikirjoittama romanttinen toimintaelokuva, jossa hammaslääkäri Jussi (Juha Veijonen) lähtee perheensä kanssa lomalle Mallorcalle. Avioliitto alkaa rakoilla pahemman kerran, kun Lena-vaimoa alkaa vikitellä komea tarjoilija Samuli (Samuli Edelmann) ja Jussia piirittää hänen entinen naisystävänsä Siiri (Kärt Tomingas), joka yrittää houkutella miestä hämärähommiin niin kuin ennenkin.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Surf Siren, Santana, Erno Hiljanen, Risto Ahola, Ulla Kerttula, Helena Orava, Markku Viitanen, Akke Selin, Antonio Caballero Dominguez, Sami Silajärvi, Antonio Reyjes Rotger, Pasi Tapanainen, Rona Belén Maria, Ilkka Mertsola, Arantza Martin, Eero Mertsola, K. Wassmann, Lenka Hellstedt, Bub, Anna Tolvanen, Tapio Markkanen, Santeri Tolvanen, Helena Markkanen, Kaisa Tikkanen, Pasi Latva, Michael Karttunen, Jyri Pennanen, Maija Lampinen, Hemmo Suomalainen, Joni Rönnqvist, M. Tagarro, Lars Lindström, Esa, Erkki Hiltunen, Esa Mustonen, Salme Lamminmäki, Ari Kettunen, Meeri Kiukas, Heidi Laamanen, Lauri Pasanen, Niina Saarinen, Kaija Turtio, Anu Järvelä, Arja Savolainen, Jarmo Kilkki, Maire Kuussalo, Jani Kokko, Tauno Holmström, Tauni Elovaara, A. Kuussalo, Terttu Jaakkola, Lauri Kinnunen, Topi Piela, Tarja Koskinen, Tarja Piela, Marita Lehmusvuori, Peter Piela, Sari Uutinen, Bettina Piela, Eira Ritvanen, Benita Piela, Meeri Kesänen, Pia Malms, Simo Kotanen, Robert Strömsholm, Anna Pulkkinen, Sebastian Siqigier, Juhani Röynä, Marika Fagerlund, Mervi Leppäniemi, Esa Eloranta, Asta Arminen, Mikael Grönroos, Mari Harve, Minna Tamminen, Marja Suni, Pia Muuriaisniemi, Leea Lindén, Tiina Vikman, Joakim Malassu, Sara ja Viveca Kutila, Teija Malassu, Petri Nurmio, Raisa Savolainen, Anne Horila, Tommi Ollikainen, Pia Kunnas, Viktoria Hellsten, Jarno Jokiniemi, Heikki Ronkainen, Krista Jokiniemi, Antonio Cosmona Oviendo, Kaisa Pyhälä, Lola Ruiz Sarrido, Jatta ja Paula Kauppinen, Dulce Corrido, Sami Suojoki, Angel Casado, Kauko Gauriloff, Outi Koskinen, Asta Lindqvist, Jukka Karjanmäki, Markku Lindqvist, Maritta Karjanmäki, Marja Suojoki, Sami Karjanmäki, Erika ja Patrick Westrén-Doll, Jami Karjanmäki, Esko Mäki, Susanna Karjanmäki, Ritva Haavisto, Heidi Paajonen, Tom ja Kirsi Mesterton, Heini Enström, Martti ja Pirjo Osola, Tarja Areva, Sari Vinnikainen, Anna Wennström, Magdalena Perianes, Saara Virtanen, Santiago Garcia, Berit ja Krister Backlund, Gabriel Odin Venzala, Virginio Perello Jaén, Aina Maria Cerdá Alenjar, Maria Pilar Fiol i Pol, Tomás Jordi Castano Graham, Marti Cifre Gomila, Maya Serna Sastile, Siria Mier Peda, Amanda Puerttollano Bunn, Victoria Garcia Perelvarez, Natália Guasch Contesti, Àgueda Escalera, Estefania Beatriz Pastor Perfanes, Celia Truyols Munoz, Katryn Riera, Margarita Corro Macias, Gabriel Bette Véuzolo, Carolina Varón, Juan Jose Garcia Lopez, Antonio Carrique, Juan Antonio Nuálz, Jose Rebassa Fuster, Juan Serra Rebara, Manuel Jimenez, Onteno Camry Megry, Juan Font Cerdá, Faustino Lopez ,
Surf Siren, Santana, Erno Hiljanen, Risto Ahola, Ulla Kerttula, Helena Orava, Markku Viitanen, Akke Selin, Antonio Caballero Dominguez, Sami Silajärvi, Antonio Reyjes Rotger, Pasi Tapanainen, Rona Belén Maria, Ilkka Mertsola, Arantza Martin, Eero Mertsola, K. Wassmann, Lenka Hellstedt, Bub, Anna Tolvanen, Tapio Markkanen, Santeri Tolvanen, Helena Markkanen, Kaisa Tikkanen, Pasi Latva, Michael Karttunen, Jyri Pennanen, Maija Lampinen, Hemmo Suomalainen, Joni Rönnqvist, M. Tagarro, Lars Lindström, Esa, Erkki Hiltunen, Esa Mustonen, Salme Lamminmäki, Ari Kettunen, Meeri Kiukas, Heidi Laamanen, Lauri Pasanen, Niina Saarinen, Kaija Turtio, Anu Järvelä, Arja Savolainen, Jarmo Kilkki, Maire Kuussalo, Jani Kokko, Tauno Holmström, Tauni Elovaara, A. Kuussalo, Terttu Jaakkola, Lauri Kinnunen, Topi Piela, Tarja Koskinen, Tarja Piela, Marita Lehmusvuori, Peter Piela, Sari Uutinen, Bettina Piela, Eira Ritvanen, Benita Piela, Meeri Kesänen, Pia Malms, Simo Kotanen, Robert Strömsholm, Anna Pulkkinen, Sebastian Siqigier, Juhani Röynä, Marika Fagerlund, Mervi Leppäniemi, Esa Eloranta, Asta Arminen, Mikael Grönroos, Mari Harve, Minna Tamminen, Marja Suni, Pia Muuriaisniemi, Leea Lindén, Tiina Vikman, Joakim Malassu, Sara ja Viveca Kutila, Teija Malassu, Petri Nurmio, Raisa Savolainen, Anne Horila, Tommi Ollikainen, Pia Kunnas, Viktoria Hellsten, Jarno Jokiniemi, Heikki Ronkainen, Krista Jokiniemi, Antonio Cosmona Oviendo, Kaisa Pyhälä, Lola Ruiz Sarrido, Jatta ja Paula Kauppinen, Dulce Corrido, Sami Suojoki, Angel Casado, Kauko Gauriloff, Outi Koskinen, Asta Lindqvist, Jukka Karjanmäki, Markku Lindqvist, Maritta Karjanmäki, Marja Suojoki, Sami Karjanmäki, Erika ja Patrick Westrén-Doll, Jami Karjanmäki, Esko Mäki, Susanna Karjanmäki, Ritva Haavisto, Heidi Paajonen, Tom ja Kirsi Mesterton, Heini Enström, Martti ja Pirjo Osola, Tarja Areva, Sari Vinnikainen, Anna Wennström, Magdalena Perianes, Saara Virtanen, Santiago Garcia, Berit ja Krister Backlund, Gabriel Odin Venzala, Virginio Perello Jaén, Aina Maria Cerdá Alenjar, Maria Pilar Fiol i Pol, Tomás Jordi Castano Graham, Marti Cifre Gomila, Maya Serna Sastile, Siria Mier Peda, Amanda Puerttollano Bunn, Victoria Garcia Perelvarez, Natália Guasch Contesti, Àgueda Escalera, Estefania Beatriz Pastor Perfanes, Celia Truyols Munoz, Katryn Riera, Margarita Corro Macias, Gabriel Bette Véuzolo, Carolina Varón, Juan Jose Garcia Lopez, Antonio Carrique, Juan Antonio Nuálz, Jose Rebassa Fuster, Juan Serra Rebara, Manuel Jimenez, Onteno Camry Megry, Juan Font Cerdá, Faustino LopezHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
23. - 26.4., 1.5. - 7.6., 13.6., 15.6.2000 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
Reijo Noukan (Aamulehti 1.12.2000) mielestä "Venla Mäkelän käsikirjoitus tarjoaa aitoa naisnäkökulmaa Aleksi Mäkelän maskuliiniseen maailmankuvaan. Outi Mäenpää on mainio motkottava äiti, joka luulee Mallorcan lomasta tulevan onnellisen perheloman, mutta joutuukin yllättäen vieraan miehen viettelemäksi. Aviomies Jussi heiluu Siirin kanssa, mutta hän yrittää kyllä myös olla poikansa huolehtiva isä. Lomalla-elokuvan viehätys on sen viitteellisyydessä ja siinä, ettei katsojakaan tiedä, puhuuko Siiri totta. Tarina jättää aukkoja kerrontaan ja porsaanreikiä sen logiikkaan, mikä on kaksiteräinen miekka. Toisaalta tarina luottaa katsojan kuvittelukykyyn, toisaalta uskottavuus jää ilmaan." Tapani Maskulan (Turun Sanomat 2.12.2000) mukaan "Aleksi Mäkelä haluaisi varmaan olla Suomen jenkkimäisin ohjaaja, mutta onnistuminen antaa yhä odottaa itseään. Vaikka hänen elokuvansa perustuvatkin pelkille kliseille, niillekin pitäisi osoittaa jokin selkeä suunta ja määrätty merkitys. [- -] Turhia selittelyjä karttava asetelma on toki tuttu lukuisista film noirin pikkuklassikoista (Elämän ja kuoleman leikki, Arpi), mutta ilmaisu tempaa mukaansa ja virittää kutkuttavia toiveita tiukasti rytmitetystä rikosjutusta. Johdannon jälkeen Lomalla haaskaa kaikki panoksensa harakoille. Arvessakin (1948) gangsteri kyllä naamioituu hammaslääkäriksi (yhteensattuma?), mutta säilyttää loppuun asti rikollisen luonteensa. Mäkelä sen sijaan uskottelee näin rajun tyypin talttuvan kotihiireksi ja sietävän mukisematta pikkuporvarilllisen ydinperheen kahleet. [- -] Lomalla on surkea ohilyönti, todistaen vain miten heppoisilla eväillä meillä filmit yhä kelpuutetaan tuotantoon." Tero Vainion (Kaleva 3.12.2000) mielestä "Lomalla yrittää olla samalla kertaa paitsi veijaritarina myös arjenmakuinen avioliittokuvaus, mutta näin heiveröisen käsikirjoituksen ja ohjauksen turvin yhtälö on mahdoton. Tavallisen puhekielen jäljittely ja yritykset oikeiden luonnekuvien hahmottamiseen (tämä epäkiitollinen tehtävä jää lähes kokonaan Outi Mäenpään harteille) eivät ilman ohjaajan tyylillistä kokonaisnäkemystä aiheuta tuota kuuluisaa realismin illuusiota, vain väkinäisyyttä. Kohtaukset seuraavat jäsentymättömästi toisiaan, ja siellä täällä dramaturgiset aksentit seisovat kuin päivänvarjo drinkissä. Punaisen langan puuttuessa Lomalla herää henkiin vain hetkittäin, ja sitten ollaan taas jossain muualla. [- -] Kaikin puolin vähäpätöisen, kansallisia ennakkoluuloja pönkittävän (virolaiset huijaavat jne.) elokuvan ankkurina toimii Samuli Edelmannin pienehkö sivuosa, miehessä kun yksinkertaisesti on sitä niin sanottua fotogeneettisyyttä." Pertti Lumirae (Demari 1.12.2000) vertaili moneen suuntaan: "Häjyihin verrattuna Lomalla (2000) on ilmiselvä pettymys. Venla Mäkelän kirjoittama filmi polkee kovin tuttuja latuja ja elokuvan viihtellinen laskelmallisuus on käsinkosketeltavaa. Verrattakoon vaikka Risto Jarvan elokuvaa Loma ja Aleksi Mäkelän Lomalla-filmiä toisiinsa: edellinen vetää kaikilla tavoin pidemmän korren esimerkkinä vaikka siitä, kuinka viihde voi olla viihdyttävää." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Lomalla oli Aleksi Mäkelän neljäs pitkän elokuvan ohjaustyö Romanovin kivien (1993), Esan ja Vesan (1994) ja Häjyjen (1999) jälkeen. Käsikirjoittajana toimi elokuvan ensikertalainen Venla Mäkelä (s. 1969): hän ei ollut sukua ohjaajalle mutta oli ollut tämän kanssa yhteistyössä tv-sarjassa Muodollisesti pätevä (1999), josta hän oli saanut Venla-palkinnon, ja tv-näytelmässä Talossa on Saatana (1999). Mäkelä oli opiskellut viestintää ja graafista suunnitelua Lontoossa, käsikirjoitustyötä tehokurssilla Vancouverissa ja työskennellyt järjestäjänä Solar Films Oy:ssä. Mäkelä muokkasi käsikirjoitustaan yli kymmenen eri version voimalla, ja ohjaaja Mäkelän mukaan käsikirjoitus muuttui paljon siitä mitä se aluksi oli: "Alunperin leffa luokiteltiin romanttiseksi trilleriksi, jossa on toimintaa, mutta on oikeastaan hyvä, että se muuttui enemmänkin ihmiskuvaukseksi. Vaikka tarina kertookin ahdistavasta perhelomasta, niin elokuvan tunnelma on pääasiassa positiivinen. Mukana on kauniita maisemia ja lämpimiä valoisia värejä." (Iltalehti 4.7.2000). "Käsikirjoitus oli selvästi hauskempi kuin itse elokuva, joka taittui leikkausvaiheessa perhedraaman puolelle", Aleksi Mäkelä jatkoi lehdistöesitteessä. "Outi Mäenpään vahva läsnäolo ratkaisi asian. Lasten osuutta karsittiin ja Samuli Edelmannin toinen mies jäi taustalle tekemään tilaa perheelle. Kärt Tomingasin Siiri oli käsikirjoituksessa Lenan edellä, päinvastoin kuin valmiissa elokuvassa." "Lomalla on kertomus rikoksesta, petoksesta, rakkaudesta ja aurinkolomasta", määriteltiin lehdistöesitteessä. "Hallitusti eri lajityyppejä sivuava elokuva määritellään romanttiseksi jännäriksi, jonka todenmakuisille tapahtumille katsoja voi nauraa vain siksi, että ne eivät satu omalle kohdalle." "Tekovaiheessa elokuvan lajityyppi oli monelle arvoitus", ohjaaja Mäkelä lisäsi samassa yhteydessä. "Ainekset antoivat mahdollisuuden erilaisiin painotuksiin." Ohjaajan vakionäyttelijöiden Juha Veijosen ja Samuli Edelmannin rinnalle keskeisiin naisosiin kiinnitettiin Outi Mäenpää (s. 1962) ja virolainen Kärt Tomingas (s. 1967). Mäenpää oli tehnyt pitkän uran teatterissa, televisiossa ja radiossa sekä esiintynyt elokuvien sivuosissa Aki Kaurismäen Tulitikkutehtaan tytöstä (1990) lähtien, mutta pääosa oli hänelle ensimmäinen - hänet palkittiin suorituksestaan naispääosa-Jussilla. Tomingas oli valmistunut Tallinnan teatterikorkeakoulusta 1990, työskennellyt freelance-näyttelijänä sekä televisiossa että näyttämöllä ja esiintynyt kolmessa virolaisessa elokuvassa. Suomessa hänet oli nähty mm. Helsingin kaupunginteatterin Sound of Music -musikaalissa. Hänen tyttärensä Meri-Kris Jaama valittiin Mäkelän elokuvan pikkutytöksi, joka käsikirjoituksessa oli poika nimeltä Lennart. Lomalla-elokuvan kuvaukset alkoivat huhtikuussa Helsingissä, jatkuivat kuuden viikon ajan Mallorcalla, kunnes ryhmä palasi kesäkuussa Suomeen viimeisiä kohtauksia varten. Kaikkiaan kuvauspäiviä kertyi 32. Mallorcalla kuvausryhmä oli välillä vaikeuksissa paikallisen tuotantoyhtiön Island Picturesin kanssa, joka eräässä vaiheessa pani kuvauskaluston lukkojen taakse, mutta lopulta työstä suoriuduttiin suunnitellussa aikataulussa. Tuottaja Markus Selinin mukaan paikallinen ryhmä yritti rahastaa enemmän kuin sopimus edellytti: "Laskuja tehtailtiin siihen malliin, ettei Erkkikään pysynyt perässä. Me maksoimme kaiken, mitä sopimus edellytti, mutta nämä vaativat enemmän. Kun emme maksaneet, ovet pantiin lukkoon. [--] Neljän päivän kovan lakimiesurakan jälkeen riita sitten ratkesi." (Iltalehti 19.5.2000). Alun takaumajakso kuvattiin realistiseen sävyyn Kodak-filmille, muu materiaali värikylläiselle Fujille. Samaan aikaan elokuvan kanssa kuvattiin Samuli Edelmannin musiikkivideo Kaikki tahtoo, jossa käytettiin osin samaa kuva-aineistoa. Lopullisesta versiosta leikattiin pois Jussin ja Siirin yhteisen menneisyyden muisteluja. Olli Saarelan Bad Luck Loven rinnalla Lomalla oli ensimmäinen kokonaan digitaalisesti käsitelty suomalainen elokuva. Työ Digital Film Finlandissa ei sujunut ongelmitta, sillä esimerkiksi ihmisten kasvot jäivät hieman vihertäviksi. Aleksi Mäkelän ohjaajaura jatkui seuraavaksi "Euran Daltoneista" kertovalla elokuvalla Pahat pojat (2003) ja Reijo Mäen yksityisetsivähahmon elokuvasovituksella Vares yksityisetsivä (2004). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. "Petetty" Säv. ja sov. Hannu Korkeamäki 1) Leri Leskinen, piano, Kalle Chydenius, basso, ja Jesse Vainio, rummut (off, alkutekstit), 2' 15". 2) Leri Leskinen, piano, Kalle Chydenius, basso, ja Jesse Vainio, rummut (off), 0' 25". 2. "Tukku" Säv. ja sov. Hannu Korkeamäki Leri Leskinen, piano, Kalle Chydenius, basso, ja Jesse Vainio, rummut (off), kaksi kertaa, yht. 2' 10". 3. Kaikki tahtoo Säv. ja san. Samuli Laiho, sov. Leri Leskinen Samuli Edelmann, laulu, ja yhtye (off, lopputekstit), 3' 00". Levytys: Samuli Edelmann; RCA Victor 743218354021, 2001. Huomautuksia: Hotellin terassikohtauksissa soi tunnistamatonta espanjalaista pop-musiikkia. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Aller Julkaisut Oy/Eeva-Helena Jokitaipale, Oy Sinebrychoff Ab/Riku Kuvaja/Pena Vuorisalo/Panu Vuorimaa/Tico Takolander, Kiss FM/Jussi Lepistö, Buena Vista International Finland, Buena Vista Home Entertainment, Aurinkomatkat -- Suntours Ltd Oy Ab<br />Adidas Suomi Oy/Kimi Aalto, Björn Borg, H&M Hennes & Mauritz Oy, Kultajousi Oy, Seppälä, Sari Keinänen, Liisa Karjalainen, Marjaana Lehti, Kello- ja kultaliike Timo Taavitsainen Ky, Elementtiasennus H. Tourunen Oy/Tarja Lönnqvist, Laakson sairaala/Petteri Peltola, Hammaslääketieteen laitos/Kimmo Suomalainen, Pertti Paatelainen, Sport Mainos Oy/Kari Laine, Hinthaaran Kesoil/Hannele Manninen, Jari Komulainen, Anitra Ahtola, Aleksi Bardy, Tarja Parta, Reprostudio & Heku ja Reservi, CH 5 Finland, Finn-Lab/Ulla-Maija Nikkinen, Oy Fakta Ab, Riimin Oy/LCN, Beiersdorff Oy/Nivea, L'Oréal Professionnel, Tähti Optikko, Timo Pellinen, Medident Oy, Korukolmio, Pop-Mainos/Timo Tervakangas, Marita Liiman, Eva Ruusuvuori, Jukka Jylli, Jyrki Mäkinen, Jukka Hyyrynen, Instalaciones Antolin/Senor Antolin, Suomen Muay Thai Liitto/Marco Nieminen, Vantaan Työttömät ry., PP. Auto Oy/Hannu Ikonen, Parlamentti Paikoitus Oy/Vesa Räisänen, Töölö Gym/Junnu ja Murtsi, Maan Auto Oy Ab/Mika Kivinen, Nordic Jet Line, BMG Finland Oy, Tjäreborg/Arja Pucilowski |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|