Haku

Järki kasvaa käytöstä : tietoyhteiskuntaopetus kolmannella sektorilla

QR-koodi

Järki kasvaa käytöstä : tietoyhteiskuntaopetus kolmannella sektorilla

Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettamista, oppimista ja opiskelua tietoyhteiskunnassa kolmannella sektorilla. Tietoyhteiskuntaopetuksen päätavoite on, että väestö on yhteiskunnallisen näkökulman mukaan oikealla puolen digitaalista kuilua. Tietoyhteiskuntaopetusta on annettu kolmannelle sektorille mm. vapaan sivistystyön organisaatioissa. Koulutus on tutkimuksissa todettu teknologiseksi koulutuksesi, jossa yhteisöllisyys on jäänyt taka-alalle. Koulutus on toteutettu perinteisenä opetuksena ATK-luokissa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin opetuksen teorioita ja käsityksiä tiedon ja käsitteiden valossa sekä tutkivan yhteisöllisen oppimisen mallia. Kolmannen sektorin toimijoille halu oppia ei aina ole itsestään selvyys vaan siihen voivat vaikuttaa aikaisemmat oppimiskokemukset ja muutoksen pelko. Etsin tässä tutkimuksessa mahdollisuuksia oppimisen ilon löytämiseen. Mikä on oleellista, opetus, opiskelu vai oppiminen? Toimintatutkimuksessa seurasin Lapin lääninhallituksen Tietoyhteiskuntataidot kaikille -hankkeen yhtä kurssia, jonka toteutin Rovaniemen kansalaisopistossa. Toimintatutkimusryhmäni koostui kolmannen sektorin eri alojen toimijoista. Toimintatutkimusryhmäni ennakko-odotus tietoyhteiskunnasta oli tekninen. Yhteisöllinen tutkiva opetus koettiin vieraaksi. Verkkoa rohkaistuttiin tutkimuksen edetessä käyttämään, mutta se jäi etäiseksi. Teknologiapelko väheni yhteisöllisen opetuksen myötä ja yhteinen oppiminen tuli tasavertaiseksi oman oppimisen kanssa. Tietoyhteiskuntaopetuksen yhteisöllisyys ja sisältö alkoi kiinnostaa teknologian rinnalla.

Tallennettuna: