Haku

Eväitä ekalle luokalle. Tapaustutkimus varhaisen puuttumisen merkityksestä lapsen koulupolulla

QR-koodi

Eväitä ekalle luokalle. Tapaustutkimus varhaisen puuttumisen merkityksestä lapsen koulupolulla

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda tietoa varhaisen puuttumisen merkityksestä tukea tarvitsevan lapsen aloittaessa koulupolkuaan. Tapaustutkimuksen kohteeksi valikoitui syksyllä 2011 peruskoulun aloittanut poika, jolla oli havaittu tarvetta tukitoimille jo ennen esiopetuksen alkua. Haastattelin tutkimusta varten pojan kasvatuksesta ja kuntoutuksesta vastaavia henkilöitä ja osallistuin yhteen oppilaspalaveriin.

Tutkimukseni kartoittaa varhaisen puuttumisen merkitystä. Lisäksi tutkimus tuo vastauksia siihen, kuka huolen voi havaita. Kolmannella tutkimuskysymyksellä halusin selvittää, mitä haasteita varhaiseen puuttumiseen liittyy. Viimeinen tutkimuskysymys pyrki selvittämään, miten Konstan koulunkäyntiin vaikuttaa hänen saamansa pienluokkapaikka ja muut tukitoimet.

Tutkimus toi esiin varhaisen puuttumisen merkityksen yksilön ja tämän perheen näkökulmasta. Huolen tunnistaminen on tärkeä vaihe varhaista puuttumista ja siihen tulisi kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota. Tarjolla olevia työvälineitä kannattaa hyödyntää tunnistamisessa tarpeen mukaan. Haasteita varhaiseen puuttumiseen syntyy resursseista, ihmisten vuorovaikutuksesta ja kasvatustyön muutoksista kuntarajojen ylittävän yhteistyön, uusien opetussuunnitelmien ja kehitystyön keskellä. Konstan katsottiin saavan luja perusta koulupolulle pienluokan ja muiden järjestelyjen tarjoamasta tuesta.

Tallennettuna: