Haku

Onko värillä ja muodolla väliä?: Värin ja muodon vaikutus videopelihahmon luonteen ja roolin kokemiseen

QR-koodi

Onko värillä ja muodolla väliä?: Värin ja muodon vaikutus videopelihahmon luonteen ja roolin kokemiseen

Tutkielmassani käsittelen värin ja muodon merkitystä siihen, miten pelaaja kokee videopelihahmon luonteen ja roolin. Tavoitteenani on selvittää, miten väri ja muoto viestivät tässä rajatussa kontekstissa, ja mitä merkityksiä niillä on. Toivon, että tutkielmastani on apua videopelihahmojen suunnittelusta kiinnostuneille henkilöille. Piirsin tutkielmaani varten kuvitteellisia videopelihahmoja. Hahmoja oli yhteensä 96 kappaletta, ja ne edustivat kahdeksaa väriä ja kuutta muotoa sekä nais- että mieshahmoina. Haastattelin sen jälkeen 32 suomalaista videopeliharrastajaa internet-lomakkeen avulla saadakseni selville, miten he tulkitsivat piirtämäni hahmot. Analysoin haastattelussa saamiani vastauksia väri ja muoto kerrallaan. Etsin eri vastaajien vastauksista yhteneväisyyksiä, joista pystyin päättelemään, millaiset roolit ja luonteenpiirteet ovat tyypillisiä minkäkin värisille ja muotoisille hahmoille. Vertasin saamiani tuloksia sekä taiteilijoiden että tutkijoiden aiempiin teorioihin. Osa tuloksista vastasi hyvin aiempaa tutkimusta, mutta osa oli yllättäviä. Haastattelun tuloksista päättelin esimerkiksi, että kannallaan seisovan kolmion muotoinen hahmo tulkitaan usein päähenkilöksi, mutta pyöreää hahmoa ei koskaan. Kaikkein pahantahtoisimpia muotoja olivat vinoneliö ja kärjellään seisova kolmio. Mustat hahmot ovat analyysini perusteella ystävällisiä ja päähenkilön puolella. Valkoiset hahmot sen sijaan ovat pahantahtoisia. Sininen hahmo on vastausten perusteella usein viisas.

Tallennettuna: