Sökning

Taide keskellä musiikkifestivaalia : Qstock -musiikkifestivaalin aluetaiteen toteuttamisen kehittäminen

QR-kod

Taide keskellä musiikkifestivaalia : Qstock -musiikkifestivaalin aluetaiteen toteuttamisen kehittäminen

Tutkin musiikkifestivaalien taiteen tuottamista. Tarkastelen millainen prosessi on tuottaa taidetta Qstock –musiikkifestivaalin sekä miten kehittää kyseistä toimintaa. Tutkimukseni metodi on taideperustainen toimintatutkimus, jossa kohteenani on aluetaideprosessin kuvaaminen ja kehittäminen. Aineisto kerättiin vuonna 2018 Qstockin yhteydessä ja koostuu muistiinpanoista ja valokuvista. Roolini aineistonkeruussa oli taiteilija-taidekasvattaja-tutkija, joka dokumentoi, miten prosessi etenee sen suunnittelusta loppuun asti. Tein aineistonkeruun ohessa taidetta yhdessä Qstockin vapaaehtoisten kanssa, heitä työskentelyssä ohjaten. Taide tuotettiin toiminnassa, joka oli yhteisöllistä. Taideperustainen toimintatutkimus tarkentuu näin ollen osallistavaan tutkimukseen, sillä tutkimukseen osallistujilla oli yhteinen tavoite toiminnan kehittämiseksi ja olin mukana tässä yhteisöllisessä taidetoiminnassa.  Lisäksi yhteisöllisen taidekasvatuksen näkökulma sitoi yhteen tutkimukseni menetelmälliset valinnat sekä taiteellisen toiminnan ja produktin. Opinnäytteen tuloksena määrittelin aluetaiteen käsitteen ja muodostin aluetaiteen tuottamisesta prosessikaavion toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksessa tuotettu tieto osoitti, että toimintaa tulee kehittää jakamalla toimijoille selkeämmin vastuualueet, aikatauluttamalla toimintaa tarkemmin sekä informoimalla kaikkia prosessiin osallistuvia selkeämmin.

I examine how art is produced for music festivals. I describe what kind of process it is to produce art for the Qstock music festival and how to further develop this process. My method is an art-based action research, which focuses on describing and developing the venue art process. The data was collected in 2018 in collaboration with Qstock and consists of notes and photos. My role in this data collection was an artist-art educator-researcher who documents how the process progresses from design to final product. During data collection I produced art together with Qstock volunteers, guiding them in their work. Art was produced in a communal activity. The art-based action research was thus refined to participatory research because the participants of the research had a common goal in developing their activities and were involved in this communal art activity. In addition, the aspect of community-based art education combined the methodological choices of my research as well as artistic activities and art product. As a result of my thesis I defined venue art and produced a process chart to develop the process of producing venue art further. The study showed that the process should be developed further by sharing the responsibilities more clearly with the participants, by scheduling the activities more effectively and by informing all the participants more clearly.

Sparad: