Haku

Verkossa! Kehittämistutkimus verkko-oppimisympäristön rakentamisesta haja-asutusseutujen kuvataidekasvatuksen tukemiseksi

QR-koodi

Verkossa! Kehittämistutkimus verkko-oppimisympäristön rakentamisesta haja-asutusseutujen kuvataidekasvatuksen tukemiseksi

Pro gradu -tutkielmani on kehittämistutkimus, jossa tarkoituksenani on rakentaa ja kehittää verkko-oppimisympäristö Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman maisterivaiheen syventävää opetusharjoittelua varten. Tutkimus on osa Arktinen uudistava ja tutkiva opettajuus eli ArkTOP -hanketta. Hankkeeseen osallistui lappilaiset lukiot Ranualta, Sallasta, Sodankylästä ja Utsjoelta. Lukioiden kuvataideopettajat toimivat kolmen hankkeeseen osallistuvan opetusharjoittelijan ohjaavina kuvataideopettajina. Opettaminen perustui kontaktiopettamiseen sekä etä- ja monimuoto-opetuksen metodeihin. Kehittämisprosessi alkoi tammikuussa vuonna 2018. Tutkimus raportoidaan kolmessa osassa, joita ovat teoreettinen ongelma-analyysi, kehittämisprosessi ja kehittämistuotos. Tutkimuksen ensimmäinen vaiheen avulla saatiin selville kehittämistutkimuksen tavoitteet. Toisessa vaiheessa kuvataan kehittämisprosessin etenemistä ja sen pohjalta syntyneitä kehittämispäätöksiä. Kehittämistutkimuksen toteutuksessa tapahtui kaksi erillistä kehittämissykliä, jolloin verkko-oppimisympäristöön tuotiin uusia elementtejä opettamisen tukemiseksi. Tutkimuksen kolmas vaihe oli kehittämistuotos, jossa esiteltiin kehitetty verkko-oppimisympäristö. Kehittämistuotosta arvioitiin kolmen opetusharjoittelijan ryhmähaastattelun pohjalta. Arviointi osoitti, että verkko-oppimisympäristö voi tarjota vastauksia nykyajan opetuksen haasteisiin. Lappilaisten kuntien kuvataideopettajien pitkät välimatkat, sairastumiset tai vaikeat sääolosuhteet luovat haasteita, jotka vaikeuttavat tai estävät kokonaan kollegiaalisen yhteistyöskentelyn tai opetuksen järjestämisen. Kehitetyn verkko-oppimisympäristö avulla ArkTOP -hankkeen eri toimijoiden vuorovaikutus lisääntyi. Etä- ja monimuoto-opettamisen tarjoaminen mahdollisuuksien avulla pystyttiin toteuttamaan opetusta, joka olisi muutoin jäänyt toteutumatta vaikeiden sääolosuhteiden takia. Verkko-oppimisympäristön käyttö nosti esille ajatuksia opettajien täydennyskoulutuksen tarpeellisuudesta, mitä nykyajan uudenlaisten ja innovatiivisten oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien hallitseminen vaatii.

Tallennettuna: