Fregatti Osmon ankkuria nostetaan ennen hinausta Uuteenkaupunkiin
Fregatti Osmon ankkuria nostetaan ennen hinausta Uuteenkaupunkiin
sisällön kuvaus: Fregatti Osmo, rakennettiin fregatiksi Raumalla 1869. Se oli honkarakenteinen ja tasasaumainen, viimeinen kotimainen puurakenteinen fregatti. Suomen alusrekisterissä Osmon tyypiksi ilmoitetaan parkkilaiva (poistettiin rekisteristä 4.6.1928).
Omistajia:
- Hangö Rederi A/B, 1921–1925
- J. W. Wåhrdström, (Hälsingfors, Båtsmansg. 9 A), 1926
- A/B Revir, (J. W. Wåhrdström, Helsingfors), 1927-1928
Osmo saapui Lontoosta Helsinkiin 1923 ja koksilastinsa purettuaan siirrettiin Mustikkamaan rantaan lojumaan. Alus oli jo lähellä tuhoaan 1928, jolloin kirjailija Maila Talvio aloitti pelastusoperaation. Satakuntalainen osakunta osti aluksen kunnostaakseen sen purjelaivamuseoksi. Alus hinattiin 1929 Uuteenkaupunkiin korjattavaksi, mutta kesken korjausten se vaurioitui myrskyssä ja siirrettiin läheiseen lahteen lahoamaan. Talvisodan aikana se revittiin niin tyhjäksi, ettei jäljelle jäänyt kuin vedenalainen pohjaosa. Arvokas kaljuunaveistos pelastettiin.
Tämä viimeinen suomalainen fregatti aiheutti myöhemmin paljon keskustelua ja teki siten osaltaan työtä merimuseoaatteen hyväksi.
fyysinen kuvaus: vaaka
Aineistotyyppi |
---|
Kuva |
Organisaatio |
Museovirasto |
Kokoelma |
Suomen merimuseon kuvakokoelma |
Tunniste |
SMK88001:53 |
Valmistus |
pohjamateriaali: paperi |
Aiheen paikka |
Aiheen aika |
1929 |
Aiheet |
Luokitus |
501 veneet ja alukset (luokitus)
mustavalkoinen valokuva (luokitus)
|