Haku

rullatavaran tyyny

Kokonaisen Nokian Hakkapeliitta -autonrenkaan sisäpuolelle asetettu kaksi autonrenkaan kappaletta (ts. n. 1/4:n kokoinen osa autonrenkaasta ja lisäksi se halkaistu vielä kahtia renkaan pituussuunnassa). Tällaisia renkaankappaleita asetettu vierekkäin kaksi, renkaan sisäpuolelle renkaan lävistäjän suuntaisesti niin, että näiden kappaleiden ehjä, kumin oikea puoli tulee tyynyn päällipuolelta katsottuna ylöspäin, punoksen puolelle autonrenkaaseen. Ne liitetty yhteen keskiosastaan rautalangasta tehdyllä lenkillä. Renkaan toiselle puolelle tehty verkkomainen punos (alapuoli ilman 'verkkoa', koska se pitää renkaan tukevasti paikoillaan kumisena). Verkkomainen punos tehty siten, että ensin on manillaköysi pujotettu renkaan reunoihin n. 30 cm:n pituisin pistoin, jonka jälkeen samaa köyttä kierretty näiden pistojen molempien päiden ympäri kerran (ks. piirros manuaalisessa luettelointilomakkeessa). Näin kunnes on menty ympäri yksi kierros ja edetty kierros kierrokselta kohti renkaan keskustaa, kunnes vain halkaisijaltaan n. 10 cm:n suuruinen aukko jää keskelle vapaaksi punonnasta.

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

rullatavaran tyyny

Tallennettuna:
Aineistotyyppi
Esine
Kokoelma
Ahtauskokoelma
Organisaatio
Kymenlaakson museo
Tunniste
AMUE90185:
Mitat
halkaisija 72.00 cm (rengas)
Merkinnät
Tyyppi: kirjoitus (Merkinnän tyyppi)Sijainti: kumi (Merkinnän sijainti)Sisältö: FSL (Merkinnän sisältö)
Valmistus
1930 - 1969
käsityö
kumi
Kymenlaakso, Kotka, Ruukinkatu 5

Havanna Paavo, valmistaja ; Hotanen Oskari, valmistaja
Käyttö
käyttötapa
1930 - 1969
Kymenlaakso, Kotka, Kotkan satama
Mahdollisesti kotkalainen erikoisuus työvälineenä. Käytetty ratapiha-alueella ja rautatievaunun vierellä; käyttäjinä vaunumiehet. Käyttöaika: yleensä tyyppi 1930-luvulta 1960-luvulle trukin käyttööntuloon asti. Trukkien käyttöönoton jälkeenkin käytettiin vielä tällaisia tyynyjä poikkeustilanteessa, esim. lakkotilanteessa, kun trukinkuljettajat lakossa. Käyttötarkoitus: Vaimentaa rullan päähän kohdistuvan iskun, kun pystyssä olevaa rullaa kaadettiin rautatievaunusta alas sliskalle. Verkko-osaan, silmukkakohtiin, lisättiin myös parafiinia liukumisen parantamiseksi. HUOM. Renkaan köysipunosta korjattu välillä: punoksessa käytetty eri-ikäisiä köysiä, mutta periaatteessa punos on mahdollista suorittaa yhdellä ainoalla köydellä. Eri-ikäiset köydet liitetty toisiinsa pleissaustekniikalla.
Aiheet
Luokitus
esine (aineistotyyppi)
vesi- ja ilmaliikenne (pääluokka)
satamapalvelut (alaluokka)
työkalut ja välineet (pääluokka)
laitteet (alaluokka)
rullatavaran tyyny (yleisnimi)