Haku

kenkä

Yhdestä puukappaleesta vuoltu kengän lestiä muistuttava kappale: toinen pää suorapäätteinen, toinen taas vuoltu kengän kärkeä muistuttavaksi eli suippopäiseksi ja lisäksi tämä kärki alhaaltapäin ylös kaarevaksi veistetty. Muuten kengän 'pohja' tasainen ja tasaleveä edellä mainittua kärkeä lukuunottamatta. Kengän päällysosa muuten tasainen paitsi noin puoleen väliin asti kannasta lähtien kengän pituussuuntaan veistetty matala ura. Kärjessä lisäksi pyöreänmuotoinen, sorvilla aikaansaatu syvennys (?). Päällystetty kannasta lähtien n. 30 cm:n pituudelta kumisella autorenkaankappaleella, ainoastaan kärki ilman suojusta. Kumi kiinnitetty kengän päälliosaan ja kupeisiin naulaamalla.

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

kenkä

Tallennettuna:
Aineistotyyppi
Esine
Kokoelma
Ahtauskokoelma
Organisaatio
Kymenlaakson museo
Tunniste
AMUE90190:1
Mitat
pituus 41 cm
leveys 16.00 cm (suurin)
korkeus 8.50 cm (suurin)
Valmistus
1930 - 1969
käsityö
puu
Kymenlaakso, Kotka, Tehtaankatu 5
Käyttö
käyttötapa
Kymenlaakso, Kotka, Kotkan satama, ratapiha-alue
Tyypin käyttöaika: 1930-luvulta lähtien koneistumiseen eli trukkien tuloon saakka. Käyttötarkoitus: paperirullia rautatievaunusta sliskaa pitkin alas laskettaessa kenkää käytettiin suojaamaan paperirullan päätä vahingoittumiselta, kun se sliskalta alas valuessaan koski laanun pintaa. Maapuolen porukoissa kengän sujauttamisesta alaskiitävän rullan alle juuri ennen kuin se ehti iskeytyä laskulaanun pintaan huolehti ns. kenkäpoika. Kenkää saatettiin voidella parafiinilla liukkaaksi. Kun rulla liukui sliskaa alas ja kenkä oli sujautettu sen pää alle, tarttui kenkäpoika rullan toisesta päästä kiinni ja käänsi sen toisen miehen kanssa poikittain makuuasentoon ja sieppasi kengän lopulta pois edellisen alta ennen uuden rullan tuloa. Kenkä myös jarruttaa rullan vauhtia.
Aiheet
Luokitus
esine (aineistotyyppi)
vesi- ja ilmaliikenne (pääluokka)
satamapalvelut (alaluokka)
työkalut ja välineet (pääluokka)
laitteet (alaluokka)
kenkä (yleisnimi)