Haku

kenkä

Muuten samanlainen kuin 90-190:1, mutta päällysosa eroaa siten, että kannasta lähtien yli puoleen väliin asti ulottuva osa on matalammalla tasolla kuin 'kärkiosa' eli ei tässä varsinaista uraa (tai ura hyvin loiva) kengän pituussuunnassa. Tämä matalampi osa ja jonkin verran korkeammalle ulottuvasta osasta päällystetty kannasta lähtien n. 28 cm:n pituisella kumisella autonrengaskappaleella (ainoastaan kärkiosa ilman suojausta). Päällyste kiinnitetty päälliosaan ja kupeisiin naulaamalla.

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

kenkä

Tallennettuna:
Aineistotyyppi
Esine
Kokoelma
Ahtauskokoelma
Organisaatio
Kymenlaakson museo
Tunniste
AMUE90190:2
Mitat
pituus 37 cm
leveys 16.00 cm (suurin)
korkeus 7.00 cm (suurin)
Valmistus
1930 - 1969
käsityö
puu (päällys)
kumi (runko)
Suomi
Käyttö
käyttöpaikka
Kymenlaakso, Kotka, Kotkan satama, ratapiha-alue
Paperirullia rautatievaunusta sliskaa pitkin alas laskettaessa kenkää käytettiin suojaamaan paperirullan päätä vahingoittumiselta, kun se sliskalta alas valuessaan koski laanun pintaa. Maapuolen porukoissa kengän sujauttamisesta alaskiitävän rullan alle juuri ennen kuin se ehti iskeytyä laskulaanun pintaan huolehti ns. kenkäpoika. Kenkää saatettiin voidella parafiinilla liukkaaksi. Kun rulla liukui sliskaa alas ja kenkä oli sujautettu sen pää alle, tarttui kenkäpoika rullan toisesta päästä kiinni ja käänsi sen toisen miehen kanssa poikittain makuuasentoon ja sieppasi kengän lopulta pois edellisen alta ennen uuden rullan tuloa. Kenkä myös jarruttaa rullan vauhtia. Tyypin käyttöaika: 1930-luvulta lähtien koneistumiseen eli trukkien tuloon saakka. Käyttäjä: ns. kenkäpoika.
Aiheet
Luokitus
esine (aineistotyyppi)
taakansiirto (alaluokka)
kenkä (yleisnimi)