Haku

kärryt; vaunukärryt

KEHYSPUUT muodostuvat kahdesta, n. 118 cm pitkästä, toisiinsa kohti vinosti (viistoon) asetetusta puusta ja näihin pitkittäisiin kehyspuihin nähden kohtisuoraan liitetyistä kahdesta poikkipuusta (liitokset loviliitoksia). Poikkipuut asetettu 40,5 cm:n päähän toisistaan niin, että pidempi poikkipuu on kädensijojen päistä mitattuna 41 cm:n päässä ja lyhyempi 89 cm:n päässä. Lisäksi pidemmän poikkipuun edessä on pyöreänmuotoisesta ohuesta rautatangosta tehty poikkirauta tukirautana. Pitkittäiset kehyspuut yhdestä puukappaleesta veistetyt siten, että toiset päät muodostavat kädensijat. Ne on vuoltu päistään kaareviksi ja alaspäin taipuviksi. Muuten pitkittäiset kehyspuut veistetty poikkileikkaukseltaan neliön/suorakaiteen muotoisiksi, ja ne muuttuvat yhä paksummiksi etuosaan päin mentäessä. RAUDOITUKSET samanlaiset kuin esineessä 90-266, samaten TUKIJALAT, paitsi että näitä jalkoja yhdistävä tukirauta kiinnitetty rautapultilla (ei hitsaamalla kuten 90-266). PYÖRÄT umpinaiset, valetut rautapyörät ilman kumipäällystettä. Pyörät yhdistetty toisiinsa poikkileikkaukseltaan neliönmuotoisen rauta-akselin avulla. Akseli kiinnittyy kehykseen kahdella rautapultilla. "Pyöräkompleksi" sijoitettu kärryjen etuosaan lyhyemmän poikkipuun eteen. Pitkittäiset kehyspuut muodostavat samalla myös kädensijat. Toisen pitkittäisen kehyspuun päällä ollevassa raudoituksessa kuusi reikää rautaruuveja varten (?). Pyörät laakeroidut.

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

kärryt; vaunukärryt

Tallennettuna:
Aineistotyyppi
Esine
Kokoelma
Ahtauskokoelma
Organisaatio
Kymenlaakson museo
Tunniste
AMUE90267:
Mitat
leveys, suurin 57 cm
pituus 124.50 cm (kärryjen pituus)
pituus, suurin 11.00 cm (nokkaraudat)
pituus 29.00 cm (poikkipuu, etummainen)
pituus 39.00 cm (poikkipuu, taaempi)
39.00 cm (pyörien etäisyys toisistaan)
halkaisija 18.00 cm (pyörät)
korkeus 13.00 cm (tukijalat)
Merkinnät
Tyyppi: leima (Merkinnän tyyppi)Sijainti: kehyspuut (Merkinnän sijainti)Sisältö: HO (Merkinnän sisältö)Kuvaus: tapa:poltettu (Merkinnän kuvaus)
Valmistus
käsityö
metalli (pyörät, akseli, heloitukset)
rauta (pyörät, akseli, heloitukset)
puu (runko)
Käyttö
käyttöpaikka
1920 - 1979, 1920 ? - 1979 ?
Kymenlaakso, Kotka
TYYPIN KÄYTTÖAIKA: 1920-luvulta 1970-luvullekin vielä ellei tavara trukkipakkauksiin pakattuna. KÄYTTÖ: Rautatievaunuissa kappaletavarapaalien siirteleminen. Käyttäjinä vaunumiehet.
Aiheet
Luokitus
esine (aineistotyyppi)
taakansiirto (alaluokka)
maaliikenne (pääluokka)
kulkuneuvot (alaluokka)
kärryt (yleisnimi)