Haku

laatikkotavaran siirtolaite; karhu

Kehysrakennelmassa kaksi kappaletta 76 cm:n mittaisia pitkittäisiä kehyspuita asetettuina 46 cm:n päähän toisistaan samansuuntaisesti. Niiden molemmat päät on sahattu kapeammaksi kuin keskiosa. Pitkittäisiä kehyspuita vasten 90 asteen kulmaan asetettu kaksi kappaletta poikkipuita 30 cm:n päähän toisistaan. Kehysrakennelman liitokset pyrstöhakaliitoksia, jotka varmistettu rautanauloin. Pitkittäisten kehyspuiden keskikohtaan alapuolelle kiinnitetty sorvaamalla tehty tela, joka on poikkileikkaukseltaan pyöreänmuotoinen, keskeltä paksumpi kuin päistään. Tela kiinnitetty kehykseen telan lävistävän rauta-akselin avulla seuraavanlaisesti: pitkittäisten kehyspuiden alapuolelle keskikohtaan niitä sahattu lovi, johon akseli asetettu ja tämän jälkeen lovi "suljettu" asettamalla loven päälle n. 32 cm pitkä ja vajaa 4 cm leveä teräslevykappale. Lisäksi telan molemmissa päissä n. 2 cm leveät metallivanteet kierretty telan ympäri, kiinnitys rautanauloin.

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

laatikkotavaran siirtolaite; karhu

Tallennettuna:
Aineistotyyppi
Esine
Kokoelma
Ahtauskokoelma
Organisaatio
Kymenlaakson museo
Tunniste
AMUE90329:
Mitat
pituus 76 cm, leveys 70.50 cm, korkeus 23 cm
pituus 44.50 cm (puutela)
Valmistus
1920 - 1969
käsityö
puu
Käyttö
käyttötapa
Kymenlaakso, Kotka, Kotkan satama
Käytetty laivan ruumassa ja varastotiloissa. Tyyppi 1920-luvulta. Eräänlainen laatikkotavaran lyhyiden matkojen siirtolaite, esim. teräsvanteella nippuun pakatun sahatavarapinkan siirtelemisessä käytetty. Kuitenkin alunperin suunniteltu muunlaisen laatikkotavaran siirtelyyn, koska nippuun pakatun sahatavaran ensimmäinen lastauskokeilu oli Kotkassa vasta 1960-luvulla (karhu on taas ollut käytössä ainakin 1920-luvulta). Tavara laskettiin nostolaitteen avulla tai ladottiin karhun päälle. Koska tela keskeltä paksumpi kuin päistään, karhun avulla voitiin myös kääntyä. Karhua ei käytetty vakinaisesti vaan pikemminkin satunnaisesti, sillä sen saaminen raskaimpien ja kookkaimpien pakettien alle ja alta pois muodostui ongelmalliseksi (ks. menettelytapa luettelointilomakkeesta). Vaihtoehtoisia siirtomenetelmiä: teräsputket sekä paketin vedätys nostokoneen taakkavaijerilla ja 1950-luvulta trukki.
Aiheet
Luokitus
esine (aineistotyyppi)
taakansiirto (alaluokka)
vesi- ja ilmaliikenne (pääluokka)
satamapalvelut (alaluokka)